مصاحبه اسماعیل ویسی با صالح سرداری در رابطه با لشکر کشی اخیر جمهوری اسلامی به کردستان

اسماعیل ویسی:  مدت چند هفته است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی اعم از سپاه پاسداران و ارتش ” تحت عنوان عدم امنیت در نوار مرز مشترک با کردستان عراق و استقرار نیروهای مسلح پژاک و مقابله با آن ” دست به لشکر کشی وسیعی زده است.  و مناطق مسکونی  روستائیان ساکن نوارمرزی و حتی روستاهائی در عمق ده ها کیلومتر دورتر از نوار مرزی مشترک در داخل کردستان را  بطور مستمر مورد هدف و توپ باران میکند. این سطح وسیع از عملیات نظامی میتواند ، مختص به مقابله با “پژاک” باشد یا جمهوری اسلامی اهداف دیگری دارد؟ نظر شما چیست ؟  

 

 

 

صالح سرداری: واقعیت این است که رژیم جمهوری اسلامی اهدافی فراتر از ضربه زدن به نیروهای پژاک و یا تصرف چند روستا در مرز کردستان عراق را تعقیب می کند. این حمله هدفی در خود را برای جمهوری اسلامی ندارد این  را باید در چهارچوب تغییرو تحولات منطقه بررسی کرد. منطقه خاورمیانه و دنیای عرب و شمال آفریقا دستخوش تحولاتی شده است این اوضاع مناسبات میان دولت ها و نیروهای منطقه را بهم زده است.

 

در این تغییرو تحولات ” دولت بشار اسد در سوریه ”  متحد اول رژیم اسلامی با اعتراضات وسیع و گسترده مردم آن کشور روبرو شده است. جمهوری اسلامی با تمام توان بر علیه مردم معترض سوریه و بدفاع از بقاء و تداوم حکومت بشار اسد برخاسته است. دولت ترکیه از مخالفان دولت سوریه حمایت کرده و اکنون اپوزیسیون بشار اسد در ترکیه جلسات خود را برگزار میکنند و مکانی برای آوارگان و فراریان از سرکوب دولت سوریه گشته است.  و این باعث نگرانی و خشم جمهوری اسلامی شده است. در نتیجه  جمهوری اسلامی در این اوضاع و احوال در سطح منطقه بیشتر منزوی شده و همچنین کماکان در داخل کشورنیز با مشکلات عدیده ای روبروست. و …

 

در سطح منطقه ترکیه ابتکارات زیادی بخرج داده و نقش مهمی دارد بازی میکند. این وضعیت جمهوری اسلامی را نگران کرده و مثل همیشه درست کردن فضای جنگی برای تحمیق و سرکوب مردم  را بنفع بقای خود دانسته و برای امتیاز گیری از دول منطقه و همسایگانش دارد،  جنگ راه می اندازد.

 

حمله اخیر رژیم را باید در این چهارچوب ارزیابی کرد .رژیم با حمله به منطقه قندیل میخواهد  نشان دهد که هنوز قدرتی در منطقه است و باید به حسابش بیاورند. از طرفی دیگر می خواهد به دولت عراق و احزاب حاکم در کردستان عراق فشاربیاورد تا بیشتر از هر وقت منافع جمهوری اسلامی را حفظ کرده و همچنین موقعیت و نفوذ خود را در معادلات سیاسی عراق حفظ کند.  و آنها را وادار به فشار آوردن به احزاب اپوزیسیون ایرانی مانند ” سازمان مجاهدین خلق در کمپ اشرف و شاخه های متفاوت  کومه له و احزاب دمکرات در اردوگاه هایشان در کردستان عراق ” کند. هر چند تا بحال هم در این سیاست موفق شده است و احزاب اپوزیسیون را عملا  زمین گیر وبی خاصیت کرده است.

 

می خواهم بگویم که حمله رژیم به منطقه قندیل همزمان چند هدف منطقه ای و داخلی             را دنبال میکند.

 

اسماعیل ویسی : این توپ باران ها تا به حال چه تلفاتی ببار آورده  و برای متوقف شدن این جنایات چکار باید کرد؟

 

صالح سرداری:  متاسفانه تا بحال این حملات جنایتکارانه  مثل هر جنگ ارتجاعی دیگر باعث  آواره شدن ساکنین منطقه و کشته شدن تعدادی ازآنها شده است مردم خسارت مالی زیادی را متحمل شده اند. ناچارا روستاهای محل زندگی خود را تخلیه و آواره شده اند.  دام ها و احشام زیادی که تنها سرمایه امرار معاش و تامین زندگی شان بوده از دست داده اند. در جواب بخش دوم سوال  باید این جنایات از طرف همه نیروهای سیاسی آزادیخواه محکوم شود.

 

خوشبختانه مردم شهرهای کردستان عراق  تجمعاتی اعتراضی را برای محکوم کردن این جنایات رژیم اسلامی شروع کرده اند  تحت تاثیراین اعتراضات مردم، احزاب حاکم در کردستان عراق  ناچار به اعتراض به جمهوری اسلامی شده اند.

 

اما فقط باید به اعتراضات متحدانه و یکپارچه مردم تکیه کرد. ما در این اعتراضات و مبارزه در کنار مردم رنجدیده هستیم.

 

۳ اوت ۲۰۱۱