دو ترجمه … نظر زود دویچه سایتونگ آلمان راجع به اوضاع ایران … ویکی لیکس از دید جداشدگان از این سازمان

نظر زود دویچه سایتونگ آلمان راجع به اوضاع ایران، اپوزیسیون  و مسائل اتمی
امروز بهتر از گذشته
روزنامه زود دویچه سایتونگ  بتاریخ دوم دسامبر در این مورد مینویسد که : ایران وشش کشور قدرتمند -پنج عضو شورای امنیت باضافه آلمان – میخواهند در روز دوشنبه دوباره گفتگو با یکدیگر را شروع نمایند. در هسته این گفتگوها برنامه اتمی ایران قرار دارد ولی هردو طرف آماده میباشند که درباره موضوعات دیگر نیز با یکدیگر به گفتگو بپردازند. در سال گذشته هردو طرف یک نیمه توافقی با یکدیگر نمودند که طبق آن بایستی ایران اورانیوم غنی  ضعیف شده خود را در روسیه و فرانسه برای  سوخت غنی شده   بالا برای مصارف پژوهشی انتقال دهد . اما این قرار داد در اثر مسائل داخلی ایران شکست خورد، رئیس جمهور احمدی نژاد نتوانست که سیاست خود را در مقابل مخالفینش به پیش ببرد.
اما این روزها در تهران گفته میشود که اوضاع فرق کرده است .  بطور واقع هم  در ایران یک سری مسائل فرق کرده است . احمد ی نژآد که در اثر انتخابات مورد مشاجره دوهزار ونه تضعیف شده بود توانست که وضعیت سیاسی داخلی خود را جبران کند . اما رژیم همچنان نگران این است که اپوزیسیونی که از خارج حمایت میشودمیتواند کوشش کند که “یک انقلاب نرم “را راه بیاندازد. اما در این بین خودرا آنقدر  برزین اسب حاکمیت سفت میبینند ، که به بخشی از اپوزیسیون پیشنهاد “اشتی “بدهند .در نزد محافظه کاران وهمچنین طرفداران رفرم که مخالف احمدی نژآد میباشند ولی میخواهند که سیستم باقی بماند ، وهمچنین در جناح رئیس جمهور درباره زمان بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد سخن رانده  میشود.- البته برای انتخابات ریاست جمهوری سال دوهزار وسیزده . وتا این زمان رئیس جمهور نمایندگی دارد   ، هرچند که سیاست های او با انتقاد همراه باشد . بسیاری از کسانی که در انتخابات سال دوهزار ونه به خیابان رفته اند ، سرگردان میباشند.انها از اینکه رژیم را رد نمایند متردد نیستند اما این را میبینند که اعتراضات عمومی شکست خورده است .برای همین روی به زندگی خصوصی آورده اند:به آموزش ، دوره دیدن ، فرهنگ و تجارت روی آورده اند. بسیاری از آنها کوشش میکنند که ویزا بدست آورده برای اقامت کوتاه مدت ویا بلند مدت.
تحریمات توسط شورای امنیت سازمان ملل یک تاثیر دوجانبه دارد: این باعث ضعیف شدن کشور میشود ، اما تا آنجای یکه میشود قضاوت کرد رئیس جمهور را تضعیف نکرده است. عقب نشینی شرکتهای اروپایی مانع سرمایه گذاری در پروژه ها شده است و شرکتهای ایرانی را مجبور میکند که در پی یک آلترناتیو باشند ، که کمتر حتی برای آنها باارزش میباشد – بیش از همه در چین وروسیه . قیمت ها افزایش میابند، اقتصاد پولی گسترش میابد که تجارمشکوک را فعال میکند . دولت این را اعتراف میکند که بایکوتها دردآور است ، اما اشاره به رزرو قوی ارزی ا دارد و خلاقیت ایرانیها. احمدی نژاد از موقعیت تحریمها همچنین برای لغو سوبسید که محبوب نیست اما مفید در بنزین ، برق  ونان استفاده میکند،  این باعث تورم بیشتر خواهد شد ، که بخشی از آن را به تحریم ها به عنوان یک دلیل  انتقال میدهد .این واقعیت که تحریمها توسط تمامی اعضای شورای امنیت حتی توسط چین و روسیه وکشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی باعث تاثیر گذاری شده است. اگر واقعا این تحریمها این تاثیر را گذاشته با شد که ایران به پای میز مذاکره آمده باشد این واقعا تاثیر خود را گذاشته است :احمدی نژاد که علاقه شدیدی دارد که با آمریکا و غرب به معامله بپردازد ، دیگر کمتر از مقاومت سیاسی داخلی بایستی نگران باشد درمقایسه با یکسال پیش. رهبری در ایران کمتر در این امر منشعب است که آنچه که حسابرسی به آمریکاست اما در عین حال نمیخواهد که ایزوله شود. این با ر میتواند که غنی کردن اورانیوم ضعیف شده ایران در خارج امروز امکان پذیر باشد.
این مهم است که بین ایران از یک طرف و جامعه بین المللی بطور روشن درباره نزاع اتمی گفتگو شود اما دیگر موضوعها نیز باید مطرح شود :ایران در پروسه مسائل در افغانستان و پا کستان همانقدر نگران است مانند کشورهای اروپایی ، به  علل دیگر . این گونه است که گفتگو با طالبان با شکاکیت زیاد در تهران دیده میشود :ایالات متحده و اروپا اما این را برعکس روشن کردند که برای ثبات در افغانستان نیاز به ایران میباشد . این باعث شدکه تهران در ماه اکتبر برای اولین بار در کنفرانس مامور ویژه افغانستان شرکت کند. رسانه های ایران این گفته مامور ویژه آمریکا ریچارد هولبروک  برای افغانستان را درشت عنوان کردند که “ایران یک نقش در افغانستان دار ا مییاشد”. برای گفتگوهای پیشرو با ایران این پیشنهاد میتواند وجود داشته باشد که اورانیوم ایران به خارج کشور فرستاده شود و درمقابل میله های سوختی را برای مرکز پژوهشی دریافت نمایند. ، زیرا که این بهترین راه برای وارد شدن به یک پروسه میباشد ، که باعث ورود  به مشگل اصلی خواهد بود: غنی کردن اروانیوم ایران وخطر استفاده برای مقاصد نظامی . شش قدرت علاقه مشترک به این دارند  که اورانیوم غنی رزرو شده ایران کاهش یابد- وبدین وسیله ریسک یک استفاده نظامی نیز کاهش یابد. ایران منفعت وعلاقه اش در این است که سوخت اتمی برای مرکز پژوهشی بدست آورد و همچنین برسمیت شناختن استفاده اتمی . ادامه کار برروی اورانیوم غنی شده این به رسمیت شناختن را به همراه دارد. یک قرار داد بایستی که منفعت دو طرف را در نظر داشته باشد. برای همین این احمقانه است که سد ها را بزرگتر کرد و چیزی را خواستار شد که ایران بدلیل غنی کردن بیشتر اورانیوم بایستی که بیشتر نیز ارسال کند ، تا همان مقدار سوخت نیز دریافت کند ،مقدار ی مانند سال گذشته که توافق شده بود. چنین درخواستی باعث شد که آمادگی ایران برای یک توافق وقرار داد به نقطه صفر برساند. برعکس شش قدرت بایستی بر این پایفشاری کنند که ایران با دریافت این سوخت از غنی کردن بیست درصدی دست بکشد. برای اینکار یک دلیل غیر نظامی وجود ندارد اگر سوخت مورد نیاز برای مرکز پژوهشی را دریافت کند. یک قرار داد بر این ا ساس میتواند باعث ایجاد یک کنسرسیوم بین المللی از طر ف کشورهای متفاوت  بشودکه خطر کشورهایی که غنی کردن برای اهداف نظامی بکار میگیرند را کاهش دهد. اگر این گفتگوها باعث شود که یک نزدیکی بین تهران وواشنگتن شود، ارزشش را  داشته است .
فولکر پرتس ، مدیر بنیاد مطالعات سیاسی در برلن
ترجمه آ زاد از ن. هدایت     

 

 


 

ویکی لیکس از دید جداشدگان از این سازمان ،گرد آوری از ن. هدایت ، منبع تاگس سایتونگ اول دسامبر

 

 تاگس سایتونگ آلمان از قول جدا  شدگان از این سازمان مینویسد که : آنچه مسلم است او از دائره هکرها آمده است و ویکی لیکس بنیانگدارانش مشخصا هکرهای قدیمی میباشند که معتقد به علنی کردن اطلاعات ودر دسترس قرار دادن آن برای همه میباشند.قبلا فعایت های آنها علیه امریکا نبود بلکه مثلا در سال دوهزار وهفت  از رئیس جمهور سابق کنیا مدارکی منتشر کردند که نشان از اختلاس کرد ن چهار میلیون یرو  دشت.ویا بعد ا نیز اسنادی منتشر کردند که روسای بانکهای ایسلند به نزدیکان واقوام خود وامهای سنگین میداده اند. بنا به گفته کسانی که قبلا با ویکی لیکس همکاری داشته اند واکنون از آنها جدا شده اند ویکی لیکس مدارک زیادی به سویشان سرازیر شده است که بایستی در مورد سرنوشت انتشار آنها تصمیم میگرفتنددر واقع جدا شدگان میخواسته اند که یک شبکه متفاوت ایجاد نمایند که بصورت غیر متمرکز عمل کند و وابستگی به بنیانگذاران نداشته باشند. دمشاید  برگ از جدا شدگان المانی وسخنگوی سابق ویکی لیکس درواقع میگوید که پس از انتشار ویدئودر عراق که سربازان به کشتن مردم روی آورده بودند آسانج به انتشار اسناد در باره آمریکا ارجحیت داد و بقیه انتشارت ومدارک را منتشر نمیکرد وآنرا متوقف کرد.این جدا شدگان میگویند که جولیان برای انتشار این مدارک با رسانه ها مذاکره میکرد که بعد ا این اطلاعات بدست میامد که او بر سرچه مسائلی برای انتشار  با این رسانه توافق کرده است .

 

درباره ویکی لیکس کتابی توسط برگ یک کتابی نوشته است که بایستی این هفته در آمازون منتشر شود. .دمشایدبرگ میگوید :”در واقع هیچ شفافیتی در مورد تصمیم گیریها  وجود نداشت وبرای همین به این سازمان اعتماد کمی دارم اگر سازمان مشابهی نیز وجود داشت به آن کمتر اعتماد میکردم بویژه که من در داخل این سازمان بوده ام ومیدانم  که چه در آن میگذرد”

 

ادرواقع بجای انتشار تمامی اطلاعات تنها اطلاعات انفجاری منتشر میشود وا طلاعات قابل اعتماد به زیر میز کشیده میشود ومنتشر نمیشود.  واین بیشتر شبیه کاسبی جریان های رسانه ای جاری میباشند و به سوی پاپ بیزینیس شبیه است:با تاکتیک کاسب مآبانه هر بخش کوچکی بعد از بخش کوچک دیگری منتشر میشود تا همیشه قضیه داغ بماند وگرنه اکنون حتی سییصد تا از این مدارک از دویست وپنجاه هزار مدارک هنوز خارج نشده است  که قطعات دیگر بصورت موجی منتشر میشود.وبیجهت نیست که در اینترنت جولیان آسانج با قهرمان فیلم ماتریکس نئو مقایسه میشود .ایا این بد است؟ بله بسیاری از جدا شدگان از ویکی لیکس میخواهند در اواسط دسامبر با پروزه خود به میدان بیایند که البته خود را در رقابت با ویکی لیکس نمیخواهند ببینند بلکه شکل دیگری/هدف این جریان جدید این است که کمتر در جهت قدرت گیری وکمتر جنجال بلکه بسیاری از مردم بتوانند به مدارک بیشتر ی دست یابند این را دمشاید برگ سخنگوی سابق ویکی لیکس میگویند.دمشاید برگر میخواهد خودرا به عنوان یک سرویس خدماتی ببیند که میخواهد ممکن سازد که چیزهای کشف نشده در اختیار مردم قرار گیرد