برای مادرفرزاد کمانگر

به مناسبت سی امین روز اعدام زنده یادان فرزاد کمانگر ، شیرین علم هولی ، فرهاد وکیلی ، علی حیدریان و مهدی اسلامیان به دست جلادان حافظِ رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی
برای مادرفرزاد کمانگر
برای دایه سلطنه
یادِ بعضی نفرات
روشنم میدارد
قوتم میبخشد
رَه میاندازد
و اجاقِ کهنِ سردِ سَرایم
گرم میآید از گرمیِ عالی دَمشان
نام بعضی نفرات رِزقِ روحم شده است
وقت هر دلتنگیِ
سویشان دارم دست
جرئتم میبخشد
روشنم میدارد. نیما یوشیج

برای دایه سلطنه عزیزکه همچون کوهِ شاهو استوار، مقاوم و سرشار اززندگیست
 وهمۀ مادران و پدرانی که در سوگ از دست دادن عزیزان خویش دردی سنگین وفرا تحمل انسانی را باید به دوش بکشند. برای همۀ مادران و پدرانی  که با شوک وارد شده به جسم و جان خویش  ازخبر اعدام جگرگوشه هایشان درگیر میباشند و هرگز و هرگز درد و رنج عظیم  ناشی از دست دادن عزیزانشان را نمیتوانند فراموش کنند .زیرا که در قانون طبیعت این امرِ مسلم وجود دارد که پدران و مادران زودتر از فرزندان خود از دنیا خواهند رفت و در روانشناسی نیز ثابت شده است که مادران و پدران همیشه خود را برای اینکه توسط فرزندانشان به خاک سپرده شوند آماده میکنند و نه بر عکس.

هیچ پدر و مادری خود را برای مرگ زودرس فرزند خویش نمیتواند آماده کند آنهم مرگی که نه بر اثر بیماری و بلایای طبیعی ، بلکه در نتیجۀ قتل عمدی که  توسط دولت صورت گرفته باشد. پذیرفتن اینگونه مرگها و از دست دادنها در واقع بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن است.
 
دایه سلطنه عزیز
برای من  شما سمبل همه مادرانِ ِمبارزانِ نسل جدید میباشید .با اجازه من هم  شما را دایه (به زبان کردی مادر) خطاب میکنم . شما الان برای من و بیشمار انسانهای  مبارز دایه عزیزی هستید که با حضور موقر و مقاوم و مهربان و استوار خوددر دفاع از فرزندتان و تمامیِ  آرمانهای عالی  که او داشت ، سمبلی از انسانیت ،عشق و پایداری شده اید. برای من هم، مثل خیلیها ،  از روزی که شما را با در بغل داشتن عکس فرزاد در جلوی سینه اتان دیدم ، وجودی واقعی و ملموس شدید. جهرۀ مهربان ، با وقار و مصممتان را از آن لحطه به بعد نتوانستم فراموش کنم. چه با افتخار و مصم و مهربان عکس زنده یاد فرزاد عزیزمان  را بر سینه میفشارید.

با افتخار و وقار و غرور خاصِ ِیک زن آگاه ، یک مادر مهربان و  پر افتخار  که میخواهد به همۀ جهانیان  دفاعِ به حقِ خویش واحساس خود را نشان دهد و بیان کند. و شما چه زیبا و قاطعانه  به درستی و به زیبایی این مسئولیت دشوار و بزرگ را به عهده گرفتید.کاری  را که انجام دادید برازندۀ شما و فرزاد میباشد. فرزاد کمانگرِ ما اگر زنده بود بدون شک  به شما بیشتر از هر شخص دیگری افتخار میکرد. البته بعد ازشما  به   دانش آموزان محبوب خود هم و به تمام بشریت آگاه و با وجدان که به دستگیری و شکنجه و اعدام او و یارانش اعتراض کردند.

دایه سلطنه عزیز ما
تمام انسانهای دوستدار کمونیسم ، سو سیالیزم ،عدالتخواه  و آزادی طلب ،  فرزاد را با نامه های بسیار زیبا ،سر شار از پپامهای  انسانی ، آزادیخواهانه و لطیف و ادبی اش ، با شعرهایش و با مقاومتش در برابر ارتجاعِ هار و عنان گسیختۀ اسلامی شناختیم و  میشناسیم . از لحظه ای که اولین نامۀ فرزاد این  انسان مبارز و آگاه را خواندم ، نتوانستم او را که از ارزشهای والای انسانی و از فراموش شدگان و ستمدیدگان  جامعه دفاع و یاد میکرد  فراموش کنم . مثل من و با من انسانهای بیشماری در ایران و جهان پیوندی عمیق با فرزاد و افکار و عواطف انسانی او احساس کردند. فرزاد کمانگر جزیی از وجود انسانهای آگاه و مبارز و آزادیخواه شد

هزاران انسان در ایران و جهان  با فرزاد همراه و همفکر و هم ایده اند ، همۀ وجدانهای بیدار و جانهای شیفته ، همۀ کسانی که شرافت انسانی و عشق به رهایی بشرِ در بند و استثمار شده برایشان مهم بود درنامه های فرزاد ، ایده ها و آرمانها و اهداف خویش را خواندند و لمس کردند. فرزاد نشان داد و ثابت کرد  که در سخت ترین ، غیر انسانیترین و دشوارترین شرایط ، در زیر شکنجه و حکم مرگ و تهدید به اعدام ،همیشه یک اصل مهم انسانی و انقلابی  را باید مد نظر داشت وآن این است که با جانیان اسلامی و کارگزاران ، استثمار کنندگان و با گردانندگان  این سیستم ضد کارگر و آدمکش کنار نیامد وبرای نجات جان خویش چانه نزد و سر تسلیم در مقابل آدمکشان فرود نیاورد.
زنده یاد فرزاد و سایر جانباختگان در برابر ارتجاعِ اسلام و سرمایه تسلیم نشدندو با مقاومت خویش صدای وجدان همۀ بشریت تحت ستم ، استثمار زده ، آگاه، مقاوم و مبارز شدند.او  برای نجات خود  در برابر ارتجاع  تسلیم نشد و از آرمانهای والای انسانی دفاع کرد  و به همین دلیل است که  قلبهای تمامی بشریت آگاه و با وجدان  از غم از دست دادن او و یارانش در اندوهی عظیم فرورفته است
دایه سلطنه عزیز
شما به درستی و با قلب بزرگی که دارید گفته اید که:”فرزاد الان دیگر فقط فرزند شما نیست ،او فرزند تمام ایران است. “چه طرز تفکر زیبا ، جملات عالی و بینظری ، چه فکر و ایدۀ والا و انسانی در این کلمات نهفته میباشد. درود بر شما و وسعت احساس و درک و آگاهیتان که مانند دیدگاه وافکار و احساس  فرزاد تمام مرزهای ساختگی زمینی و قراردادی و رنگها و نژادها را در نوردید و به پیوند و همبستگی با  نسل بشری و انسانیت در کلیت آن رسید.

بالاتر از همه فرزاد الان فرزند تمام جهان ستم دیده و استثمار شده و آزادیخواه میباشد.اسم فرزاد کمانگراز مرزهای ساختگی که سیستمهای سرکوب و استثمار برای بشریت ستم دیده ساخته اند  گذر کرده است و فرزاد شخصیتی جهانی و آشنا و سمبل رهایی برای تمامی انسانهای آگاه ومبارز و انقلابی در سطح جهان شده است.
 
چه جیزی باشکوه تر و بالاتر از این برای شما که فرزندی بدینگونه شجاع و مبارزو آگاه را در دامن خود پرورش دادید. چیزی بالاتر و پرارزش تر از این  نمیتواند برای شما  وجود داشته باشد.  تربیت فرزندی توسط شما   که نامش قلب همۀ انسانهای کمونیست ،آگاه ، انقلابی ، مبارز و  آزادیخواه را روشن میسازد.بقول نیمایوشیج شاعر بزرگ و گرانقدر:« یادِ بعضی نفرات روشنم میسازد .قوتم میبخشد جرئتم میبخشد.»آری فرزاد کمانگرازاینگونه نفرات بود که یادش و راهش همیشه ما را روشن میسازد و جرئت میبخشد .

دایه سلطنه گرامی
شما الان فرزندان و فرزادهای بیشماری درسراسر جهان دارید.دژخیمان میتوانند با زور و اعدام برای مدتی صدا ها را در گلو خفه کنند و فرزادها را از شما و مادران بسیاری بگیرند .اما آنها قادر نیستند که برای همیشه به اینگونه جنایتها ادامه دهند . فرزاد کمانگر اکنون  به تاریخ پر شکوه و سترگ مبارزات بشری برای مبارزه در راه از بین بردن  استثمار و ستم و بدست  آوردن آزادی تا پای جان  و در دفاع از انسان اسثمار شده پیوسته است و این را هیچ دژخیم و دولتی که به قتل و انسان کشی دست زده و میزند نمیتواند از شما بگیرد.تبریک به شما که فرزاد را در دامن خود با ارزش گذاری به اینگونه پرنسیبهای والای بشری پرورش دادید.با سپاس از اینکه شما مادر عزیزو گرامی فرزاد،ما را با قلب بزرگتان درسوگ زنده یاد فرزاد کمانگرعزیزبا خودتان شریک دانستید.با احترام  فراوان

بنفشه کمالی
۱۹ خرداد     ۱۳۸۹برابر با ۹ ژوئن ۲۰۱۰
http://shadochdt.wordpress.com
 banafshekamali@gmail.com