بحران رو به گسترش طرح برگزیت” بخشی از بحران ترامپیزم

بحران رو به گسترش طرح  برگزیت”  بخشی از بحران ترامپیزم

مقدمه:

عروج ناسیونالیزم عقب مانده در انگلستان قدری زودتر از همتای امریکائیش (ترامپیزم) اتفاق افتاد. این دو جامعه و طبقات حاکمه شان سنتا به هم مربوط بوذه اند و امپراتوری انگلیس بعد جنگ دوم جهانی مناطق تحت نفوذش را به همتای امریکائی دست بدست داد و سیاستهای حکومت امریکا را حکومت انگلیس همواره شکل داده یا حداقل از عوامل موثر در شکل گیریش بوده.

درست است که در دوران بعد پیروزی ترامپ حتی حکومت انگلیس هم در مقابل ترامپیزم دچار ترید شده و تلاش کرده فاصله خودش را حفظ کند تا با سقوط ترامپیزم  دچار سقوط نشود.منجمله در موضوع رد برجام یا برخورد به پوتین تفاوتهای اشکاری بین این دو حکومت مشاهده می شود همینطور در موضوع نقش حکومت امریکا در ناتو.از این موضوع بگذریم ، ارتباط تنگاتنگ رشد ناسیونالیزم دست راستی در انگلیس و ماجرای روی کار امدن دولت محافظه کار و رفراندوم جنجالی سال ۲۰۱۶ که با اختلاف ناچیزی منجر به اعلام برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد (برگزیت) به عروج ترامپیزم امریکائی انجامید . هردوی اینها از دید من ریشه در یک واقعیت دارند.

بحران سراسری نظام جهانی شده سرمایه داری به بن بست نئوکانیزم و طرح گلوبالیزه کردن و برداشتن مرزهای سیاسی کشورهای متروپل ، انجامید و حاکمان طرح “ناسیونالیستی” و برگشت به مرزهای سیاسی ” را راهی دیدند برای پایان دادن به این بحران.

بواقع بخشی از طراحان نظم سرمایه فکر کردند که در مقابل اوج گیری بحران کلوبالیزاسیون ، این خود گلوبالیزاسیون است که مقصر است و اگر سرمایه داری در کشورهای متروپل  به مرزهای سیاسی ملی برگردد با کاهش فشار روی کشورهای مرکزی متروپل ، این بحران بهتر دهنه زده می شود.

لذا از دید من نظریه “درونگرائی ملی” راه حلی کوتاه مدت در مقابل بحران جهانی سرمایه داریست و بخاطر تناقضات درونی خود نمی تواند این بحران را دهنه بزند بلکه این بحران را تشدید می کند.

در این مقاله تلاش می کنم وضعیت بحرانی طرح برگزیت را بطور مستند نشان دهم و فکر می کنم این طرح هرگز عملی نخواهد شد و با تشدید بحران داخل حکومتی در انگلیس همراه با سقوط حزب محافظه کار به زباله دان پرتاب خواهد شد:

(۱)خانم تریسا می و تقلاهایش برای ارائه طرح “گذار” :

 

ژوئن ۲۰۱۶ رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام گرفت و حزب دست راستی محافظه کار توانست با فریب افکار عمومی طرح ناسیونالیستی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را با اختلاف کمی از صندوقهای رای بیرون بکشد.

۲۹ مارس ۲۰۱۹ تاریخ رسمی خروج برتانیا از اتحادیه اروپا  اعلام گردید در حالیکه طرح تریسا می که هنوز روی کاغذ است، دوران گذار تا تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده.

طرح ۵۸۵صفحه ای خانم ترسی می قرار است تا ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ مورد بررسی و پاسخ اتحادیه اروپا برسد

متعاقب ارائه طرح خانم تریسا می ، ۴ عضو بلند پایه در کابینه ایشان منجمله دامینیک راب که سکرتری ارشد طرح برگزیت بوده، استر مک وی(وزیر کار)شایلش ورا(مشاور دولت در ایرلند شمالی)و سوئلا براورمن (مشوار ارشد طرح برگزیت) از سمت خود استعفا داده اند. همینطور  در حزب محافظه کار ، رئیس دفتر این حزب بنام رحمان قیشتی هم استعفا داد.

بحران سیاسی وسیعی حول ارائه طرح خانم تریسا می در انگلیس در جریانست . سرمایه داران داخلی و خارجی دچار گیجی و درماندگی شده اند و نمی دانند چه بر سر مراودات بین المللی و داخلی انگلیس خواهد آمد.بازار بورس دچار اظطراب شده و نفسها در سینه ها حبس!

(۲)طرح تریسا می برای برگزیت:

این طرح دوران گذاری را پیشنهاد می کند بین مارس ۲۰۱۹ تا دسامبر  ۲۰۲۰٫ از همین حالا جناح راست تر حزب محافظه کار این طرح را ابکی دانسته و به همین خاطر از کابینه ایشان استعفا داده و او را در حزب محافظه کار زیر ضرب گرفته.

 طرح ۵۸۰ صفحه ای خانم تریسا می  حاوی موضوعات زیر است  (۲)

“بعد از دسامبر ۲۰۲۰ روابط اقتصادی بدون تعرفه بطور قراردادی و با توفق مشخص  انجام خواهد گرفت و سایر روابط بدون تعرفه پایان خواهد یافت

بعد از دسامبر ۲۰۲۰ انگلستان همچنان از جهت قوانین جزائی بخشی از اتحادیه اروپا خواهد ماند

از مارس ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ سرمایه گذاریهای اتحادیه اروپا در انگلستان در موضوع تحقیقات و تحصیلات دانشگاهی ادامه خواهد یافت در حالیکه بریتانیا از قراردادهای مربوط به محیط زیست ، تولید انرژی منجمله انرژی اتمی از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد و راه خود را پیش خواهد گرفت. طی طرح خانم تریسا می ، برتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا باید ۵۰ بیلیون یورو جهت حقوق مستخدمین ادارات به اتحادیه اروپا بپردازد

در دوران گذار (بین سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰) رفت و امد اتباع اروپا و بریتانیا مثل گذشته خواهد بود و بعد از این دوره فقط بر اساس سطح مهارت اتباع ، این رفت و امد تنظیم می شود و بقیه رفت و امدها مشمول اخذ گذرنامه خواهد بود

ایرلند شمالی همراه بریتانیا در ماه مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروچا جدا خواهد شد در حالیکه جمهوری ایرلند در اتحادیه اروپا خواهد ماند. لذا بین دو ایرلند باید مرز رسمی و بین المللی محکم شود.”

(۳)مشکلات خانم تریسا می در به کرسی نشاندن “طرح گذار”

گذشته از مخالفتهای درونی حزب محافظه کار، این حزب اساسا در پارلمان انگلیس اکثریت ندارد. در حالیکه طرح ایشان ابتدا باید توسط پارلمان انگلیس تصویب شود و بعد تازه فرستاده شود به پارلمان اروپا! از این بگذریم که هم سرمایه داران انگلیس و هم مردم انگلیس از این طرح ناراضی هستند و عواقب این طرح درمان زندگیشان نیست!(۲)

“طرح خانم می ابتدا باید به تصویب پارلمان انگلیس برسد در حالیکه محافظه کاران الان در پارلمان اکثریت ندارند و لذا طرح خانم می می تواند به راحتی توسط پارلمان رد شود حتی اگر حزب ایشان یکدست به او رای دهند.

طرح خانم تریسا می در دوران گذار بواقع گرفتن حقوق بریتانیا در اتحادیه اروپا و ادامه همزمان  تعهدات این کشور به اتحادیه اروپاست

در صورت رد طرح خانم می ایشان فرصت کوتاهی خواهد داشت که طرح جدیدی ارائه دهد و شکست او کلیت طرح برکزیت را دچار بحران بزرگتری خواهد کرد و لذا امکان اینکه قبل ماه مارس ۲۰۱۹ دولت انگلیس مجبور شود رفراندوم دیگری برای برکزیت سازمان دهد بالا می رود. پیش بینی ها اینست که اگر این رفراندوم اتفاق بیفتد برکزیت به گور سپرده خواهد شد.”

(۴)افق برگزیت بی پاسخی سرمایه داری به بحران مزمنش:

ادم عاقلی نیست در انگلستان که به پیروزی طرح خانم تریسا می امیدی داشته باشد. به جهت سیاسی حزب محافظه کار به موازات ترامپیزم در امریکا در حال سقوط است.خانم تریسا می در متحد کردن کمپ راست در حکومت انگلیس ناتوانست.

فشار اعتراضات جامعه حتی سرمایه دارانی که چند نسل است از مرزهای ملی عبور کرده اند و وعده بستن تعرفه به اونها دادن  افق تاریک و تیره بالا رفتن قیمتها کاهش بیشتر مزد و بی افقی در جامعه دیگر کمتر کسی را قانع می کند که جداشدن انگلستان از اتحادیه اروپا چاره بحران سرمایه داری باشد! بر عکس، این بحران را تشدید خواهد کرد.

حزب دست راستی محافظه کار نمی تواند روی دادن ادرس عوضی به مردم انگلیس در مورد علل بحران اقتصادی بیشتر حساب باز کند.نمی تواند “اتحاد اروپا” را مقصر اعلام کند.همانطور که ترامپ و همه دروغهایش نتوانسته مردم امریکا را قانع کند که “مکزیکی ها علل بدبختی مردم امریکا هستند” و با بستن تعرفه به کالاهای خارجی وضع مردم امریکا بهتر می شود!

از دید من برگزیت شانسی ندارد.خودش عامل توسعه بحران بیشتر در نظم سرمایه است.همانطور که جنگ تعرفه ای امریکا و روسیه و چین و اروپا فقط به توسعه بحران در نظام سرمایه منجز خواهد شد.

گلوبالیزاسیون سرمایه داری قانون حیاتی سرمایه داریست برگرداندن تاریخ امکان ندارد.سرمایه داری فقط با پایانش درمانش می شود نه با برگرداندن چرخهای تاریخ!

 

منابع بیشتر:

(۱)انتخابات میاندوره ای ،سقوط ترامپیزم و تغییر توازن قوا در امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70622

(۲)بحران برگزیت

https://theweek.com/articles/807865/brexit-crisis-explained

(۳)بحران برگزیت: فایناشیال تایمز

https://www.ft.com/content/af877acd-c943-3ea4-ab77-4251830baa02

(۴)ترامپ و برگزیت

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/11/brexit-crisis-trump-abandoning-uk-and-eu/575977/