سابقه طرح تقسیم عراق به سه کشوردر سیاست خارجی حکومت امریکا

مقدمه:

از همان روز اول که داستان “استقلال کردستان عراق” را عده ای بنام کمونیزم کارگری الم کردند ، من توضیح دادم که این طرح شناخته شده بورژوازی امپریالیستی است. و توضیح دادم که راه حل مسئله خاورمیانه را باید درون ظرف کمونیستی و انسانکرا ساخت و ارائه داد.(۲). خوشبختانه گرد و خاکها بیشتر خوابید و این طرح که بنام کمونیزم در بخشی از اپوزسیون ایرانی تکرار می شد بیشتر افشا و منزوی شد. رهبران خودفروخته احزاب کورد عراقی هم به اشاره اربابانشان از این طرح فاصله گرفته اند و دنبال سیاستهای اربابانشان این سو و انسو می شوند!

در این مقاله کوتاه من اشاراتی می کنم به دو دوران از دو طرح سیاسی حکومت امریکا در منطقه خاورمیانه که بعد از تهاجم نظامی حکومت جرج بوش در منطقه خاورمیانه اعمال شد:

(۱)طرح خاورمیانه بزرگ (سال ۲۰۰۴)

این طرح متعاقب حمله نظامی امریکا به عراق و افغانستان در زمان جرج بوش دوم در کنفرانس جی ۸ ارائه شد. هدف این طرح این اعلام شد که با بنیادگرائی اسلامی در منطقه خاورمیانه مبارزه کند. “دموکراسیهای سکولار” را رشد دهد.بانک حاورمیانه بزرگ بسازد با اسلام گرائی بنیادگرا مبارزه کند . به حکومتهای سکولار منطقه کمک کند ، سازمانهای غیر دولتی ، اموزش زنان ] “انتخابات آزاد” را دامن بزند به بیکاری دهنه بزند و از طریق رشد حکومتهای پروغرب سیادت حکومت امریکا و غرب را تقویت کند.

(۲)طرح نوین خاورمیانه (سال ۲۰۰۶)

طرح خاورمیانه نوین بطور رسمی توسط کاندلیزا رایس در سال ۲۰۰۶ ارائه شد.این طرح با کمک و همیاری برژینسکی و حکومت اسرائیل در مقطعی ارائه شد که حکومت جنایتکار اسرائیل به لبنان حمله کرده بود. این طرح مضمونش بالکانیزه کردن منطقه خاورمیانه بود و از اهداف مهمش ساختن سه کشور از عراق اعلام شد(۱). نقشه خاورمیانه را قرار گذاشتند تغییر دهند.خصوصا در عراق سه کشور کردستان بخش شیعه عراق و بخش سنی عراق بسازند. اینها همه مستند در اینترنت در اختیار افکار عمومیست.

(۳)سیاست نوسانی حکومت امریکا از مقطع سال ۲۰۰۶

همانطور که در مقالات قبلی هم توضیح دادم هیچکدام از دو طرح بالا بطور قطعی توسط حکومت امریکا دنبال نمی شود.بسته به شرایط و جناح هائی که دست بالا پیدا می کنند یکی از این دو طرح در مقطعی به جلوی میز کشیده می شود و دنبال می شود.

دانستن این دو طرح کمک زیادی می کند تا بیشتر بفهمیم چگونه داعش رشد می کند و حکومت امریکا برایش در مقطعی جا خالی می کند و انرا تحمل می کند و چکونه فاز کنترل داعش دستور روز قرار می گیرد! توضیح می دهد که داستان “مردستان مستقل” در چه چهارچوبی مطرح می شود و چه طرحی را دنبال می کند.

اینکه سیاستهای امپریالیستی تنها عاملصحنه نیستند و عوامل متعدد دیگری هم دخیل می شوند جای تردید نیست.اما اینکه متاسفانه بخاطر عدم حضور جنبش مترقی الترناتیو طرح های امپریالیستی توان بیشتری برای پیشبرد دارند را هم باید در نظر گرفت.

منابع دیگر:

(۱)طرح “خاورمیانه جدید” تغییر نقشه عراق به سه کشور “مستقل” از سال ۲۰۰۶

https://newmiddleeast.wordpress.com/tag/brzezinski/

(۲)آرشیو مقالات اخیر این نویسنده در موضوع بحران عراق:

فاز جدید ورود مجدد نیروهای نظامی حکومت امریکا به منطقه خاورمیانه به بهانه درگیری با داعش

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۸۵-فاز-جدید-ورود-مجدد-نیروهای-نظامی-حکومت-امریکا-به-منطقه-خاورمیانه-به-بهانه-درگیری-با-داعش

تلاش “حکومت مرکزی عراق” برای خلاص شدن از شر مالکی

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۸۳-تلاش-حکومت-مرکزی-عراق-برای-خلاص-شدن-از-شر-مالکی

آغاز حملات هوائی محدود حکومت امریکا در عراق چه اهدافی را دنبال می کند؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۸۱-آغاز-حملات-هوائی-محدود-حکومت-امریکا-در-عراق-چه-اهدافی-را-دنبال-می-کند؟

“انتخاب” فواد معصوم بعنوان رئیس جمهور عراق به چه معنی است؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۷۴-انتخاب-فواد-معصوم-بعنوان-رئیس-جمهور-عراق-به-چه-معنی-است؟

راه حل کمونیستی و انسان محور یا راه حل قومی مذهبی در عراق؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۸-راه-حل-کمونیستی-و-انسان-محور-یا-راه-حل-قومی-مذهبی-در-عراق؟

دنباله روی از سیاست تجزیه طلبی قومی در عراق زیر نام کمونیزم کارگری!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۶۵-دنباله-روی-از-سیاست-تجزیه-طلبی-قومی-در-عراق-زیر-نام-کمونیزم-کارگری