ویروس کرونا و تقابل دین و علم در ایران!

بهرام رحمانی
March 10, 2020

بهرام رحمانی : فایلی صوتی از جلسه‌ روز پنج شنبه گذشته ستاد بحران قم منتشر شده، که عده ‌ای به نام طب اسلامی نیز حضور داشته و رهنمود می ‌دهند. این جلسه نشان ‌دهنده عمق فاجعه ‌ای است

+++

ویروس کرونا و تقابل دین و علم در ایران!

 

Bahram.rehmani@gmail.com

 

 

فایلی صوتی از جلسه‌ روز پنج شنبه گذشته ستاد بحران قم منتشر شده، که عده ‌ای به نام طب اسلامی نیز حضور داشته و رهنمود می ‌دهند. این جلسه نشان ‌دهنده عمق فاجعه ‌ای است که مقابله با کرونا در قم و سراسر ایران در حال رخ دادن است.

 

 

سازمان بهداشت جهانی، به شدت در مورد حقه ‌بازانی که در بازار داغ کرونا در پی شکار شهروندان هستند هشدار داده است. به گفته این سازمان، این‌ ها افرادی مذهبی و خرافی هستند یا اهداف سیاسی دارند یا دنبال پر کردن جیب خود می‌ باشند. زیرا ترس شهروندان ناآگاه از دلایل بیماری منبع درآمد خوبی برای این افراد است.

 

به این ترتیب، حکومت اسلامی ایران، دین را در برابر علم قرار داده است به ویژه در رابطه با ویروس کشنده کرونا! واقعیت این است که حکومت اسلامی ایران با چنین تفکری بر جامعه ما حاکمیت دارد و هنوز کم نیستند از مردم جامعه فلاکت زده و اسلام زده ما، چنین خرافات و جنایات را پرستش می کنند!

پدیده هایی از جمله شیوع ویروس کرونا، با ایدئولوژی خرافی اسلامی و عملکردها و سیاست های ریاکارانه و دروغ حکومت اسلامی اجین شده اند؛ بدین معنا که خود حکومت اسلامی ایران میکروبی بسیار خطرناک و کشنده بحران زاست چگونه می تواند، مدیریت بحران را در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، عهده دار شود؟!

در ایران کرونا غالب جمعیت را ماسک‌ پوش کرده است. نزدیک به یک چهارم جمعیت تهران، اما به دلیل ناتوانی مالی امکان خرید امکانات بهداشتی را ندارد.

از روز چهارم اسفند ماه با آمدن ویروس کرونای جدید به ایران، تا کنون مقایسه آمارهای رسمی با تجربه‌ های انسانی، بی‌ اعتمادی را افزایش داده و پنهان‌ کاری دولتی موضوع روز مردم تبدیل شده است. البته پنهان ‌کاری و دروغ گویی دولتی در مواجه با بیماری ‌های واگیردار موضوعی تازه نیست و به اندازه حاکمیت نکبت بار حکومت اسلامی سابقه دارد.

در این مورد روایت‌ های مردمی از پنهان ‌کاری دولتی مدام در شبکه‌ های اجتماعی بیان می ‌شود. مسعود مردانی، متخصص بیماری ‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا تخمین زده که ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران تا آخر اسفند به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد. چندین سیاست مدار از جمله سعود پزشکیان، نایب رییس مجلس و غلامعلی جعفر‌زاده ایمن ‌آبادی، نماینده رشت در مجلس هم همراه با نگرانی ‌های مردمی گفته ‌اند که آمار و ارقام مربوط به مبتلایان به ویروس کرونای جدید بالاتر از رقم‌ های رسمی است.

 

دو رویداد در شیوع کرونا در ایران نقش اساسی داشت: راهپیمایی ٢٢ بهمن و انتخابات دوم اسفند. در جریان ٢٢ بهمن خامنه ای در چند سخنرانی بر برگزاری این مراسم تاکید کرد و حالا فیلم مستندی، مربوط به یکی از مداحان اهل بیت، نشان می دهد که رهبر در آن دوران از کرونا در ایران مطلع بود. و حتی در تاریخ ٢٦ بهمن، یعنی ٤ روز پس از راهپیمایی ٢٢ بهمن به توصیه پزشکان بیت رهبری که کاملا در جریان گسترش کرونا در ایران بوده اند با دست کش مخصوص در جمع مداحان حاضر می شود و اطرافیان او اجازه دست بوسی رهبر را به مداحان نمی دهند. در روزهای پس از این ملاقات که قطعا اخبار و اطلاعات دقیق تری از خطر سراسری شدن ویروس کرونا در اختیار رهبر بود، او روی برگزاری انتخابات مجلس تاکید چند باره می کند و حتی شرکت در آن را واجب شرعی اعلام می کند. انتخابات برگزار شد و یک روز پس از آن علی ربیعی سخن گوی دولت درباره اجبار دولت به برگزاری انتخابات گفت که «ما را به ویروس هراسی متهم کرده بودند.» به فاصله یک روز پس از این سخنان، خود خامنه ای در آخرین سخنرانی علنی که داشت و به دنبال آن ملاقات های حضوری اش قطع شد گفت که آمریکا و دشمنان و رسانه های خارجی با تبلیغ خطر یک بیماری و ایجاد هراس (کرونا) می خواستند مردم در انتخابات شرکت نکنند که شکست خوردند و انتخابات پرشکوه انجام شد. خامنه ای اندک زمانی بعد در حضور پزشک مخصوص خود، پیام تشکر برای پزشکان و پرستاران فرستاد و نشان داد که کاملا در جریان خطر شیوع کرونا در ایران بوده است.

 

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی، روز سه ‌شنبه ۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «این یکی از توطئه‌ های دشمنان است که با هراس ‌افکنی کشور را به تعطیلی بکشانند.»

 

مقام ‌های وزارت بهداشت در ابتدا، انتشار اخبار شیوع کرونا در ایران را «کذب» خوانده بودند و تنها پس از مرگ دو شهروند قمی، این اخبار را تایید کردند.

روزنامه همشهری نوشت: «سردار جلالی فرمانده پدافند غیر عامل گفته است: چند هفته قبل از شیوع ویروس کرونا، به صورت کتبی برای دستگاه های مسئول هشدار داده بودیم.»

 

ویدئویی از قم منتشر شده است که داستان مردی را روایت می ‌کند که ویروس کرونا جان مادرش را گرفته و فرصت این که برای آخرین بار او را در آغوش بگیرد، به او نداده است. این مرد رهبر، رییس ‌جمهوری و صدا و سیمای ایران را «کثافت و حرام‌ خوار دروغ گو» خوانده و گفته که اجساد قربانیان در قم روی هم انباشته شده است.

***

روز دوشنبه ۱۹ اسفند محمد میرزابیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری ایران به خبرگزاری ایرنا، گفت: «کمبود لوازم محافظ در برابر ویروس کرونا مانند ماسک، دست کش، گان و شیلد محافظ صورت در برخی مراکز درمانی هم چنان ادامه دارد و پرستاران و کادر درمانی این مراکز با سختی های زیادی کار مراقبت و درمان بیماران را انجام می دهند.»

 

 

این کمبود از کجا ناشی شده است؟

هفته گذشته خبری در رسانه‌ های ایران منتشر شده مبنی بر جلوگیری از صادرات دو میلیون دست کش بهداشتی قبل از بارگیری در بندر عباس. مدیرکل گمرک «شهید رجایی» از بازگرداندن این محموله و تحویل آن به وزارت بهداشت خبر داد.

روز ۱۱ اسفند نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه ‌ای به رییس جمهور خواست که صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود. او در این نامه نوشت: «متاسفانه علی رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.»

وزیر بهداشت در جای دیگری از این نامه، نوشته بود: «متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی ‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به دلیل اجبار شبانه‌ روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.»

سعید نمکی، پرسیده بود: «این شبکه فرصت‌ طلب بی ‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که این گونه جسورانه رو به روی مردم و مسئولین می ‌ایستد و به راحتی اعلام می ‌کند که ۲۰۰ میلیون ماسک را می ‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟»

در همین رابطه محمد مهاجری، فعال رسانه‌ ای اصول گرا در توییتی با اشاره به نامه وزیر بهداشت به محمود علوی، وزیر اطلاعات نوشت که کسی که می ‌تواند ۲۰۰ میلیون ماسک را ۴۸ ساعته تحویل دهد «قطعا یک آدم دم کلفت است که مطمئن است لو نمی ‌رود. منتظر افشای مشخصاتش باشیم؟»

خبرآنلاین نیز روز ۱۲ اسفند پاسخ وزیر اطلاعات به او را منتشر کرد که گفته بود: «البته ما به وظیفه خود برای کشف قاچاق ‌های سازماندهی شده عمل می ‌کنیم و سوژه وزیر بهداشت را هم پی می ‌گیریم، اما تو از آقای وزیر بخواه مشخصات آن تاجر رابفرستد.»

هنوز روشن نیست عوامل صادارت دو میلیون دست کش بهداشتی یا احتکار ۲۰۰ میلیون ماسک چه کسانی هستند و آن «دم کلفت»ها پشت ‌شان به کدام نهاد دولتی و یا بیت رهبری گرم است؟ نهادهایی که زمانی محمود احمدی ‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران از آن ها به عنوان «برادران قاچاقچی» نام برده بود.

به علاوه به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، ٢٥ میلیون دست کش لاتکس از یک انبار در پردیس. کشف ۴ میلیون دست کش پزشکی در اهواز. کشف ٢٠٠ تن مواد شوینده و ضدعفونی در اسلام آباد غرب. کشف 5 تن ژل ضدعفونی کننده در البرز کشف شد. کشف ٧٣ میلیون اقلام بهداشتی احتکار شده در تهران. و...

آفتاب، نوشت: زیرآبی برخی صنایع شوینده؛ سودجویی برخی شرکت های تولید کننده مواد شوینده، یک لیتر ماده ضدعفونی کننده را که قبلا ۷ هزار تومان بوده به قیمت ۳۵ هزار تومان می فروشند و برخی شرکت ها به جای اتانول و الکل ۹۸ درصد، الکل هایی با درصد پایین به مشتری تحویل می دهند. (برخی رسانه ها خبر دادند ژل ضدعفونی کننده شرکت «اشتهارد کرج» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در سوپر مارکت ها به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.»

 

علاوه بر پنهان کردن زمان ورود ویروس کرونا به ایران و احتکار و صادارات مواد مورد نیاز مردم و بیمارستان ‌ها، آن چه شهروندان را بازهم بیش تر به نهادهای حکومتی بی‌ اعتماد کرده، برملا شدن تبعیض‌ های آشکار در دادن امکانات لازم به شهروندان «عادی» در مقابل مسئولان حکومتی است.

افشین امیرشاهی، سردبیر روزنامه همشهری در همین رابطه نوشته است: «مهار ویروس کرونا نیازمند همراهی افکار عمومی است ولی در حال حاضر اعتماد مردم به مسئولان به کم ترین حد خود رسیده است. به عبارتی حتی وقتی مسئولی اعلام می کند که کرونا گرفته باز هم مردم باور نمی کنند.»

ابوالفضل موسوی نماینده یزد روز دوشنبه درباره چگونگی مدیریت بحران به ایرنا، گفته است: «وقتی کرونا در چین اشاعه پیدا کرد، چون مسئولان گمان نمی ‌کردند این ویروس به ایران هم برسد، پیش گیری نکردند. در صورتی که چین، یکی از شرکای تجاری ایران است. ما در چین دانشجو و تاجر داریم و پروازهای فی‌ مابین سبب انتقال این ویروس شد.»

به گفته او «شاید از دیگر دلایلی که این مسئله جدی گرفته نشد و به آن کم‌ توجهی شد، هم‌ زمانی این بحران با انتخابات بود.»

 

مصطفی فقیهی مدیر مسئول و صاحب ‌امتیاز سایت انتخاب در کانال تلگرام خود، مدعی نوشته که تعداد فوت‌ شدگان بر اثر کرونا در ایران دو هزار نفر است. به گفته او، روز یک ‌شنبه تنها در استان ‌های تهران و گیلان بیش از ۱۳۰ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان شان را از دست داده ‌اند.

او خطاب به وزیر بهداشت گفته است: «آقای نمکی! لاپوشانی بس است؛ من جای شما، به مردم گزارش می‌دهم ‌و هشدار می ‌دهم، کرونا خطرناک ‌تر از آنی ‌ست که تصور می ‌کنید.»

 

محمد حسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت روز یک شنبه ٨ مارس فاش کرد که تا کنون بیش از ٢٠٠ نفر تنها در استان گیلان بر اثر کرونا جان باخته‌ اند، اما در همان روز کیانوش جهان‌ پور سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد کشته‌ ها در کل ایران را ١٩٤ نفر اعلام کرد.

 

 روزنامه شرق، نوشته است: علی اکبر ولایتی که با ۷۴ سال سن هم زمان ۳۷ مسئولیت دارند و از او به عنوان ابوالمشاغل یاد می شود، به سبب ریاستش بر بیمارستان مسیح دانشوری - مرکز  بیماران مبتلا به کرونا- دوباره به مرکز اخبار پزشکی- بهداشتی بدل شده است.

***

اکنون بیماری کرونا در جنگ ادلب در شمال سوریه و بیماری کرونا در کنار سایر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و جنگ‌ هایی که سال‌ هاست منطقه را درگیر خود کرده، بهانه‌ های به مجریان و طرفداران حکومت اسلامی جهل و جنایت و فاسد اسلامی و «منتظران» موعود داده‌ اند تا گفتمان خرافی «انتظار» را تبلیغ و ترویج کنند.

منتظرانی که برخلاف اسلاف شان این انتظار را نه با دعا که با عمل شکل می ‌دهند؛ با دامن زدن به ادامه جنگ خونین سوریه و تن ندادن به واقعیت ‌های علمی و طبی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا یا درمان آن!

علیرضا پناهیان نایب رییس سابق قرارگاه‌ های عمار، در تازه ‌ترین اظهار نظر خود مدعی شد که برای «همراهی با امام زمان»، باید «نیروهایی برای پول دار شدن و رییس شدن»، تربیت شوند.

این روحانی شیعه و به اصطلاح «استاد اخلاق»، مدعی شده که «اقتصاد مقاومتی وظیفه ما است» و گفت: «این اقتصاد حکمتی در زمینه ظهور دارد، مهدویت صرفا کار اعتقادی نمی ‌خواهد آموزش سیاست، اقتصاد و تجارت، به استقلال رساندن در امر اقتصاد از علوم لازم برای حکومت اسلامی است.»

اقتصاد مقاومتی «کلیدواژه‌ای» است که اولین بار از سوی آخوند علی خامنه ای سردسته آدم کشان و تبه کاران حکومت اسلامی، در طول تحریم ‌های پیشین ایران، به کار گرفته شد و پس از آن وارد ادبیات حکومت او شد.

به گزارش خبرگزاری فارس وابسته سپاه پاسداران، علیرضا پناهیان، در همایش دومین اجلاس بین ‌المللی فعالان مهدوی با تاکید بر این که دشمنان راهی برای نفوذ در دین جز خود دین ندارند، افزود: «برای ظهور سفیانی یک جریان چندین ساله وجود داشته و این مسئله برای بعد از ظهور هم وجود دارد.»

او اضافه کرد: «بعد از ظهور ما صاحب قدرت می‌ شویم این یعنی چه؟ این قدرت موجود در دنیا از بین نمی ‌رود بلکه به دست مذهبی‌ ها می ‌افتد و یک زمانی متمول شدن فخر یاران امام زمان است و مردم با ثروت زندگی می ‌کنند.»

پناهیان ایجاد عدالت را تنها یک درصد ماجرای ظهور دانست و گفت: «این که تمام ثروت را در اختیار تو قرار دهند و یک قدم خلاف برنداری این کاری بعد از ظهور است.»

پناهیان متذکر شد: «بعد از ظهور به طور طبیعی صاحب قدرت می ‌شوی و باید کسانی را تربیت کرد که توان رییس شدن داشته باشند.»

استاد اخلاق حکومت اسلامی، با بیان این که تنها انجام کار فرهنگی برای امام زمان کافی نیست، گفت: «این که ما فقط کار فرهنگی انجام دهیم و در انجام امور مالی، اقتصادی و سیاسی با هم اتحاد نداشته باشیم در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) دچار مشکل می شویم.»

به ادعای پناهیان، آن ها باید نیروها را برای پول ‌دار شدن و رییس شدن تربیت کنند، کسانی که ریاست طلب هستند برای ریاست زمین مناسب نیستند و کسانی که تشنه قدرت هستند هم مناسب پول ‌دار شدن نیستند، پس قدرت و پول زمان امام زمان (عج) روی زمین بماند؟

پناهیان با بیان این که هنوز برخی افراد تنزه‌ جویی دارند از این که مردم را برابر رای دادن به افراد آگاه کنند، متذکر شد: «جوانان مهدوی مدیریت و اصول تجارت بخوانند چرا که می ‌خواهند زمین را اداره کنند، شمایی که نمی ‌توانی اقتصاد شهر را نجات دهید چگونه می‌ خواهید اقتصاد زمین را اداره کنید.»

او تاکید کرد: «این مسائل را جدی بگیرید، کانون ‌های مهدویت باید این مسائل را آموزش دهند، حتما نیاز نیست تعاونی اقتصادی بزنید، آموزش بدهید هرچند تعاونی زدن هم لازم است.»

پناهیان افزود: «مسئله، مسئله وراثت زمین است، وراثت یعنی قدرت، امروز به جوانان می‌ گویی با هم متحد شوید، می‌ گویند ما در مسائل اقتصادی نمی‌توانیم متحد شویم، این ضعف ما است.»

 

بخش پاسخ گویی به سئوالات و شبهات دینی موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را این گونه داده است:

«این روز‌ها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهر‌های میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می ‌کنند، عده ‌ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می ‌پردازند.

یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنه‌ ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید، زیرا بلا از قم دور است.»

و یا این روایت که امام صادق (ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی‌ فاطمه و آسایشگاه مومنان است...»

 

سئوال این است که آیا اولا در حیات اما صادق، شهر قم وجود داشت و یا اگر وجود داشت به اندازه آمروز «مقدس» بود؟! دوما، اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون اولین شهری است که گرفتار ویروس کرونا شده است؟

دیگر چنین قصه های آخوندساخته کارساز نیستند و روز به روز رنگ می بزند و مچ آیت های شیاد و مفتخور هر چه بیش تر باز می شود!

دیگر با توسل آیه و روایت قرآنی و غیره، نمی توان خاک در چشم جامعه پاشید.

برای مثال، در آیه یک‌صد و سوم از سوره مبارکه یونس چنین آمده که، «ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا کَذلِکَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنينَ» بدین معنی که «سپس (هنگام نزول بلا و مجازات) فرستادگان خود و کسانی را که (به آنان) ایمان می‌آورند، نجات می‌دهیم و همین گونه، بر ما حق است که مؤمنان (به تو) را ( نیز) رهایی بخشیم.»

در تفسیر نور ذیل این آیه چنین آمده است که، خداوند انبيا و مؤمنان را به قهر خود گرفتار نمى‌ كند و از سنّت هاى الهى و از جمله حقوقى كه مؤمنان بر خدا دارند، نجات و حمايت آنان به هنگام عذاب و خطر است.

هم چنین در این کتاب، در تفسیر آیه ۵۸ از سوره نیز چنین می ‌نویسد که پيامبران و ياران و پيروان شان از قهر الهى مصون هستند.

در تفسیر آیه ۶۶ سوره هود نیز آمده است که بلاهاى طبيعى هم چون زلزله، سيل و يا امراض خطرناک، ممكن است هر دو قشر مومن و کافر را فرا گیرد، نظير بى ‌احتياطى‌ هايى كه از انسان‌ ها صادر مى ‌شود و آثارش به همه‌ افراد سرايت مى‌ كند. اما آن جا كه قهر الهی باشد، مومنان در امان خواهند بود، مگر اين كه آن ها نيز به واسطه‌ سكوت در برابر ظلم و يا ترک نهى از منكر، مستحق عذاب شده باشند.

در آیه ۸۴ از سوره یونس آمده «وَ قالَ مُوسي‏ يا قَوْمِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُسْلِمينَ» و در معنای آن نیز چنین آمده که، «موسی به آن عده از بنی اسراییل که ایمان آورده بودند گفت: ای قوم! اگر به خدا ایمان آورده‌ اید و تسلیم امر او هستید، به او توکل کنید و آماده‌ سختی ‌های این راه باشید.»

حکومت اسلامی ایران، دهه هاست که به عنوان تنها حکومت دینی شیعه در جهان مدعی است که یکی از اصلی ‌ترین اهدافش را «کمک به ظهور امام زمان» قرار داده است.

فردی که هزار و چهارصد سال است به غیبت رفته و نشانه ‌هایی برای ظهورش تعریف شده است؛ نشانه ‌هایی که برخی از آنان چنان عمومی است که برای تمامی زمان‌ ها و مکان‌ ها قابل استناد است. از جمله سیل و زلزله و بیماری. هیچ کس نمی تواند اثبات کند آیا در تاریخ چنین فردی وجود داشت و یا نه؟ فرض کنیم وجود داشت پس تنها موجودی ست که توسط خدا ساختگان آفریده شده و ١٤٠٠ سال است که در خفا به سر می برد و روزی ظهور خواهد کرد؟!

حتی برخی مرگ پاسدار قاسم سلیمانی، این آدم کش معروف حکومت اسلامی و سردسته «برادران قاچاقچی»  احمدی نژاد را نیز نشانه ظهور امام زمان شان دانسته اند!

مصطفی میرفیضی از مدیران حوزه علمیه، در این رابطه، چنین ادعا کرده است: «امام راحل وعده آزادی قدس را از کربلا داده بود که بدون شک شهادت حاج قاسم سلیمانی و هم رزمانش در عراق مبین این واقعیت بوده که ظهور حضرت حجت (عج) نزدیک است.»

در روایات فرقه شیعیان، حداقل دوبار به «مرگ سفید» به عنوان یکی از نشانه‌ های آخر الزمان یا زمان ظهور منجی اشاره شده است. در حدیثی از محمد پیامبر اسلام، نقل شده است: «قیامت برپا نمی گردد، تا این که مرگ سفید ظاهر شود.» (الفائق، جلد ۱، ص۱۴۱) در روایتی دیگر از امام ششم شیعیان نیز آمده است که «مرگ سفید از نشانه های ظهور منجی است که برای فرار از آن باید در شهر قم پناه گرفت.» (الغیبه نعمانی ص۲۷۱ )

از این منظر خرافی، تصاویر رادیولوژی از ریه‌ های سفید شده بیماران مبتلا به کرونا توجیه خوبی ست برای منتظران «مهدی» که بیماری کرونا را همان بیماری آخر الزمانی و از نشانه‌ های ظهر منجی بدانند.

محمد قائم ‌مقامی، استاد حوزه علمه قم، دهم اسفندماه به خبرگزاری فارس گفت: «شیوع بیماری کرونا در جهان را باید جز نشانه‌ های الهی دوران آخر الزمان دانست.»

به ادعای او، تمام دعوای ما با کفر جهانی بر سر همین نکته است؛ همه توجه کفر جهانی به اسباب ظاهری است اما جریان الهی و انقلابی در عین این که اسباب را می ‌شناسد، تاکید اصلی ‌اش به مسبب الاسباب یعنی خدای متعال است. این «استاد» حوزه علمیه (مرکز تولید خرافات و مفتخوری) ادامه داد که بر اساس روایات در آخر الزمان دنیا را بلا فرا می گیرد و بیماری جدید کرونا نیز یکی از همین بلایا و بیماری است که از جمله نشانه‌ های ظهور در روایات به آن اشاره شده است.

رستگار مقدم، مدیر موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی، نیز ۱۴ اسفند ماه در این رابطه به «خبرگزاری حوزه» گفت که «کرونا از علایم آخر الزمان و همان بلایی است که وعده داده شده جهان را در آستانه ظهور حضرت حجت فرا می‌گیرد.»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مدعی شد که «برخی معاندان به ویژه شبکه ‌های وهابی اقدام به شبهه افکنی نسبت به اعتقادات شیعه به دلیل شیوع این بیماری در شهر قم کرده‌اند.»

رستگار مقدم، در ادامه در پاسخ به «شبهه» مطرح شده توسط برخی افراد در خصوص شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای مذهبی، گفت: «در خصوص پاسخ گویی به این شبهه می ‌توان جواب نقضی و نیز جواب حلی ارائه کرد. در پاسخ به صورت جواب نقضی باید عرض شود که در طول تاریخ به ویژه در مکه و مدینه وبا و طاعون مردم این منطقه را گرفتار و مبتلا کرده بود.»

او طرح چنین شبهاتی را در تناقض به قداست شهرهایی از دست قم ندانست و افزود این که زمان بیماری باید دست به دامن معصومین شد و در پناه آنان قرار گرفت، تضادی با شیوع این بیماری در ایران در شهر قم ندارد.

موسسه «ظهور نیوز» نیز در همین رابطه ویدئویی را در شبکه اجتماعی «آپارات» منتشر کرده که بر اساس آن ویروس کرونا همان «ویروس هشت هزارساله یا ویروس شیطان است که از دفینه‌ های مصر خارج شده است و همان بیماری است که موجب مرگ سفید می ‌شود و از نشانه‌ های آخر الزمان است.»

وب سایت «آخرین نیوز» نیز با انتشار سه ویدئو، مدعی شده است که بیماری کرونا از بلایایی است که در آخر الزمان بر سر شیعیان می ‌آید و نشانه ‌ای است برای ظهر نزدیک موعود.

اکانتی با نام «نماز شب» نیز ویدئویی در شبکه‌ مجازی آپارات منتشر کرده است که بر مبنای آن بیماری کرونا از جمله نشانه‌ های آخرالزمان و ظهور مهدی موعود است.

نگاه آخر الزمانی به بیماری کرونا محدود به شیعیان ایرانی نیست؛ شیخ محمد حسن خجسته عضو جمعیت الوفاق بحرین و علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز طی سخنرانی‌ هایی بیماری کرونا را همان بیماری آخر الزمانی معرفی کرده اند.

 

محمود احمدی نژاد از زمان روی کار آمدن خود به عنوان رييس جمهور اسلامی ايران در سال ۱۳۸۴، همواره اعلام کرده بود که بايد مقدمات ظهور امام زمان را فراهم کرد و اکنون کشور از سوی «حضرت مهدی» اداره می شود.

احمدی نژاد در آذرماه سال ۱۳۸۸ نيز در ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران استان اصفهان گفت: «سند داريم که آمريکا می‌ خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگيرد.»

او با اشاره به حضور نيروهای آمريکايی در عراق، گفت: «ما اسناد آن را به دست آورديم که آن ها معتقدند يکی از خاندان پيامبر اکرم در اين نقطه ظهور کرده و ريشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آن ها همه اين نقشه‌ ها را کشيده ‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگيرند و می‌ دانند ملت ايران زمينه‌ ساز اين حادثه بوده و ياران اين حکومت خواهد بود.»

در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، مستند «ظهور نزديک است» با استناد به برخی کتاب های مذهبی شيعيان و اهل سنت، منتشر گردید ادعا شده بود که زمان «ظهور امام زمان» فرا رسيده است و برای کمک به «حضرت مهدی»، «سيد خراسانی» از ايران به جنگ با سفيانی در عربستان می رود.

هواداران ايده «ظهور امام زمان» می گويند که آيت الله علی خامنه ای همان «سيد خراسانی» است و محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، نيز شعيب ابن صالح اشاره شده در کتاب های تاريخی است که فرماندهی سپاه «سيد خراسانی» را بر عهده دارد.

اين افراد در نوشته های خود به تطبيق رويدادهای اخير خاورميانه و ويژگی مقام های فعلی حکومت اسلامی ايران با حوادث و شخصيت های زمان «ظهور امام دوازدهم شيعيان» پرداخته و از جمله برای اثبات سيد خراسانی بودن خامنه ای، به نشانه هايی چون «تبار حسنی وی» و «خراسانی» بودن او اشاره می کنند.

سی دی «ظهور نزديک است» که به اينترنت نيز راه يافته بود، واکنش های مختلفی در ميان اصول گرايان برانگيخته و جلسات تایید و نقد نيز برای بررسی آن در قم برگزار گردید.

بر اساس گزارشی که سايت «مشرق نيوز» نزديک به دستگاه های امنيتی حکومت اسلامی ايران، منتشر کرده بود، اين فيلم از سوی گروهی فرهنگی با عنوان «مبشران ظهور» تهيه و توليد شده است.

اين گزارش می افزايد: «اين گروه که از اواسط سال ۱۳۸۸ فعاليت های خود را از طريق ارسال ايميل های گروهی به مردم آغاز کرده بود، روز دوازدهم اسفند سال ۸۸، فعاليت خود را به طور آشکار کليد زد..»

اين سايت با اعلام اين که گروه «مبشران ظهور» از سوی «محافل خاصی» حمايت می شود گفته است: « اين گروه، پس از گسترش فعاليت های خود و جمع آوری مبالغی برای هزينه کرد نشر عقايد خود از طريق سايت و توزيع سی دی، اقدام به ارتباط گيری با سازمان ها و نهادهای مختلف کرد.»

در حال حاضر سايت های بسياری در زمينه «مهدويت» و «موعودگرايی» در ايران فعاليت می کنند که بر اساس برخی گزارش ها، تعداد آن ها به بيش از يکصد سايت و وبلاگ می رسد و از سوی نهادهای دولتی و حوزه علميه قم پشتيبانی مالی می شوند.

 

خط تازه ‌تبليغاتی در محافل رسانه‌ ای و امنيتی حکومت اسلامی معرفی کردن خامنه ای به عنوان سيد خراسانی، يکی از سرداران نظامی برای زمينه سازی ظهور امام غایب در ادبيات اسطوره‌ ای مربوط به مهدويت است.

متون روايی شيعه که در حدود چهارده قرن نوشته و با عنوان گرد آوری و تدوين و تصور و تخیل بازنوشته شده‌ اند مملو هستند از رواياتی که وقايع تاريخی را پس از وقوع به صورت پيش بينی و پيش گويی در قالب متن اسطوره ‌ای، بازنويسی و بازتوليد می کنند. بنا به اين متون تدوين شده، تمام تاريخ شيعه از قيام ابومسلم خراسانی تا حمله‌ مغول و از ظهور صفويه تا بروز انقلاب ۱۳۵۷ در اين روايات پيش گويی شده ‌اند. بخشی از اين پيش گويی‌ ها برای اثبات عالِم مطلق بودن مقدسان شيعه و نمايندگان آن ها (دستگاه تولید آخوند) و وقوف آن ها به کل هستی و عالم امکان و برخی ديگر متوجه به اثبات نوعی تاريخ گرايی شيعه محور است که تمام نظريات شيعيان را با وعده‌ حتمی بودن برخی رخدادها پيش از وقوع آن ها به اثبات نقلی می رسانند. نياز شيعه به بقا به عنوان يک اقليت و فرقه دينی، حتی در ايران ماقبل صفويه و سپس استقرار حکومت شيعه و تداوم آن در دوران مابعد صفويه مبنای باز تفسير اين تاريخ اسطوره ‌ای است.

در واقع خامنه ‌ای را به جای امام علی و امام حسين زمامن قرار داده اند و از همين جهت تبليغاتچی‌ های حکومت به سراغ ماجرای «سيد خراسانی» رفته اند. در حالی که حتی شيعه امروز، ظرفيت آن را ندارد که خامنه‌ ای را به جای امام زمان و یارانش به آن ها بفروشند. داستان هاله‌ نور احمدی نژاد، حتی در برخی حلقه های درون حکومت نيز به سخره گرفته شد. از اين جهت بايد خامنه ‌ای به عنوان يکی از ياران امام زمان معرفی شود. سيد خراسانی يا مشرقی دیروز، امروز شده است سيدعلی خامنه ‌ای که اکنون رهبر حکومت اسلامی است.

البته برای این سید خراسانی که زاده آذربایجان است شجره‌ نامه‌ ای هم درست کرده اند:

«جد مطهر مقام معظم رهبری، امام سجاد بودند که امامزاده عبدالله مدفون در بلوار کشاورز قم نيز عموی نسبی ايشان هستند. هم چنين امامزاده سيد معصوم نيز که در منطقه نيروگاه قم مدفون هستند به عنوان پسر عموی نسبی مقام معظم رهبری به شمار می‌آيند.» (غلامرضا ناظمی، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم، تابناک، ۲۵ مهر ۱۳۸۹)

«... سيد خراسانی که فرمانده نيروهای ايرانی هست، به خدمت امام در عراق می رسند و با او بيعت می کنند و پرچم ايران را به دست حضرت می دهند. ... از جمله اشغال عراق توسط غربی ‌ها و عقب نشينی آن‌ ها، که در احاديث ذکر شده است. در عربستان نيز بين خانواده حاکم اختلاف می شود و حالت خلاء سياسی قبل از ظهور حضرت صورت می ‌گيرد.» (سيد خراسانی پرچم ايران را تسليم امام زمان‌ می ‌کند، علی کورانی، شيعه آنلاين، ۷ مرداد ۱۳۸۹)

در روايتی که دستگاه تبليغاتی حکومت اسلامی از داستان ظهور عرضه کرده است همه اجزا و عناصر به ترتيبی در کنار هم قرار می گيرند که به نيازها و منافع و مصالح امروز حکومت اسلامی و رهبر آن پاسخ داده شود.

به اعتقاد اسلام گرايان موعودگرا، يکی از شخصيت های برجسته عصر ظهور، سيد خراسانی است که بنا بر روايات با سپاهی انبوه از ايران قيام کرده و به سمت عراق پيش می رود. سيد خراسانی چند ماه مانده به ظهور و در ماه رجب به همراه سفيانی و يمانی در يک روز قيام می کند و هدف همه اين ها عراق است. سيد خراسانی و سپاهش با اصلی ترين دشمن امام زمان که سفيانی است و عراق را اشغال کرده (ايالات متحده) وارد کارزاری سخت شده و بعد از شکست او، با امام زمان بيعت کرده و لشگريانش را تحت اختيار امام زمان قرار می دهد.

امام زمانی که به روايت تبليغات حکومت اسلامی منتظر اقدامات سيد خراسانی برای ظهور در عراق و نه مکه‌ تحت حکومت مستقر و قدرتمند آل سعود است. سيد خراسانی که زمينه‌ ظهور را فراهم می کند صبح فردای ظهور بازنشست نخواهد شد و تشکيلات نظامی و امنيتی و قضايی امام زمان را رهبری خواهد کرد. سبک رهبری اين سيد خراسانی و فرماندهان همکار او الله کرم، احمدی نژاد، تائب، ذوالنور، مرتضوی، جعفری، حجازی، احمدی مقدم، محسنی اژه ‌ای، نجار، رادان، نقدی و نيز تغيير نخواهد کرد و مانند خود امام زمان عمر چند هزار ساله خواهند داشت!

 

آیا می دانید بعد از ظهور امام زمان چه اتفاقاتی می افتد و از زمان ظهور تا مرگش چه رخ می دهد و چگونه از دنیا می رود؟

در مورد مرگ امام زمان روایات مختلفی نقل شده است.

در برخی از روایات آمده است که او مدتی حکومت می کند سپس وفات می نماید و مسلمانان بر او نماز می گذارند. (بحار الانوار، ج ٥٢، ص ٣٨٣) و در بعضی از روایات آمده که امام حسین علیه السلام بر او نماز می خواند و از برخی روایات استفاده می شود که مرگ ایشان طبیعی است. (بحارالانوار، ج ٥٣، ص ٩٣، ح ١٠٣) از بعضی روایات دیگر استفاده می شود که مرگ آن حضرت طبیعی نخواهد بود و به دست بعضی از جنایت کاران به شهادت می رسند. (تاریخ ما بعد الظهور، سید محمد صدر، ص ٨٨١)

از علی بن حسین زین‌ العابدین، امام چهارم شیعیان، چنین نقل شده است: «امر قائم از سوی خداوند حتمی است، و امر سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی است. قائم ظهور نمی ‌کند مگر پس از آمدن سفیانی.» (بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۲)

هم زمانی حمله رجب طیب اردوغان به شمال سوریه و همه گیر شدن ویروس کرونا به باورهای آخر الزمانی شیعیان دامن زده است.

بخشی از مجریان و حامیان حکومت اسلامی، حمله ترکیه به شمال سوریه را از جمله نشان ‌های ظهور می ‌دانند. به ادعای آن ها، اردوغان همان «سفیانی» است و جنگی که این روزها قدرت‌ های منطقه را در شمال سوریه درگیر کرده است، نشانه ‌ای قطعی برای ظهور مهدی موعود.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به سپاه پاسداران حکومت سالامی ایران، اولین خبرگزاری ایرانی ست که در مورد شباهت ‌های اردوغان و سفیانی «خبری» را منتشر کرده است.

در این خبر، با عنوان «دامی بزرگ برای ترکیه پهن شده است»، جنگ ادلیب جنگی آخر الزمانی خوانده شد و آن را نشانه‌ای برای نزدیک بودن ظهور مهدی موعود دانستند.

خبرآنلاین نیز در گزارش با عنوان «ظهور سفیانی در شام نزدیک است» به ذکر نشانه‌ های تاریخی سفیانی و شباهت ‌های آن با اردوغان پرداخت.

آذرماه امسال حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی شیخ حسن روحانی رییس جمهوری، طی یادداشتی کوتاهی در صفحه گوگل پلاس خود دولت ترکیه را دولت اسلام سفیانی خواند.

آشنا در این رابطه، نوشته است: «دولتی که زیر پوسته خلافت داعشی، بازی گردانی می ‌کرد، امروز رخ نموده است. زین پس خلافت نوعثمانی و دولت اسلام سفیانی به سختی می‌ توانند خود را زیر سایه ناتو پنهان کنند.»

وب سایت «انجمن گفتگوی دینی» نیز در این رابطه نوشت: «به حسب بیان روایات جدال‌ های داخلی سوریه همراه با دخالت‌ های خارجی به فتنه ای بزرگ در منطقه شامات می انجامد و از میان گردو غبار این درگیری ها فردی به نام عثمان بن عنبثه یا همان سفیانی فاتحانه سر بر می آورد که بزرگ ترین و آخرین فتنه منطقه خاورمیانه و دنیای اسلام است.»

در ادامه این متن آمده است: «تازه سفیانی خروج کرده که ظهور نورانی حضرت حجت هم فرا می رسد و این دو قطب باطل و حق با هم درگیر می شوند تا این که در نهایت امر سفیانی به هلاکت می رسد.»

نویسنده این متن که نام او قید نشده، افزوده است: «در این میان نکته قابل توجه، شباهت‌ های عجیب شرایط فعلی سوریه با مقدمات این علامت قطعی است یعنی همان درگیری های داخلی و دخالت های خارجی. جالب این که از ترک ها و غربی ها هم در روایات نام برده شده که ما قبلا نمی دانستیم این دو به چه نحو می توانند در صحنه خروج سفیانی نقش داشته باشند اما اکنون مسئله از ابهام خارج شده است.»

***

اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی و یک عضو شورای شهر تهران، مبنی بر ورود ویروس کرونا به ایران از طریق طلاب چینی، شتاب زده از سوی روحانیون قم‌نشین تکذیب شد، اما نگاه‌ ها را به سوی یکی از بودجه‌ خوارترین نهادهای ‌دینی در حکومت اسلامی متمرکز: «جامعه المصطفی.»

صحبت بر سر نهادی در شهر مذهبی قم است که از سوی دولت حسن روحانی، «۳۰۰ میلیارد تومان» بودجه برای سال آینده به آن اختصاص داده شده است. بنیان اصلی «جامعه المصطفی» به نخستین ماه‌ های پس از انقلاب بازمی ‌گردد که ابتدا شورایی موسوم به «سرپرستی طلاب غیرایرانی» با حضور افرادی هم چون محمد فاضل لنکرانی و علی مشکینی تشکیل شد.

«جامعه المصطفی» یکی از نهادهای زیر نظر شخص رهبر حکومت اسلامی است به طوری که رییس آن اگرچه توسط هیئت امنا انتخاب می‌ شود اما با تایید علی خامنه ‌ای رسمیت می ‌یابد. درباره اهمیت این نهاد ‌مذهبی برای علی خامنه‌ ای، همین بس که در بسیاری از مراسم‌ ها و نشست‌ های «جامعه المصطفی» شماری از نزدیک‌ ترین افراد به خامنه ای، از جمله محسن قمی، معاون روابط بین ‌الملل بیت؛ محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر و البته غلامعلی حداد عادل، پدر عروس خامنه ‌ای، به عنوان مدعو یا سخنران حضور می ‌یابند و «پیام آقا» را قرائت می ‌کنند.

بعد از تاسیس «جامعه المصطفی» علیرضا اعرافی با حکم علی خامنه ‌ای به ریاست آن منصوب شد و تا آبان ۱۳۹۷ در این سمت بود و از آن زمان تاکنون علی عباسی بر صندلی ریاست آن تکیه زده است.

«جامعه المصطفی»، فارغ از تحریم و برجام و منازعات سیاسی و خط فقر و همه این ها، سالانه صدها میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص می ‌یابد. اما این بودجه کلان، کجا و چگونه خرج می‌ شود؟

آن گونه که در سایت خود «جامعه المصطفی» آمده، این نهاد «انبوهی از طلاب از سراسر گیتی» را با هدف «ترویج اسلام ناب محمدی» تحت پوشش خود قرار داده است و روز به روز شعبه‌ ها و مراکز متعددی را در کشورهای مختلف تاسیس می ‌کند. ‌رییس هیئت امنای «جامعه المصطفی» در آبان ماه سال گذشته از تأسیس و فعالیت حوزه علمیه و موسسه آموزشی در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف خبر داد.

در حال حاضر، طلبه‌ هایی از ۱۳۰ کشور اغلب همراه با همسر و فرزند، با پول مردم ایران تحت پوشش «جامعه المصطفی» قرار دارند و به گفته رییس پیشین آن، در «بیش از شصت کشور صدها موسسه و مرکز» راه‌ اندازی شده است: «همین قدر بگویم که دامنه تشکیلات جامعه المصطفی از منچستر و نیویورک تا مادگاسکار و کاستاریکا امتداد یافته است.»

تاکنون بیش از ۴۰ هزار طلبه از «جامعه المصطفی» فارغ ‌التحصیل شده‌ اند. فراموش نکنیم که «جامعه المصطفی» تنها ۲۰ درصد از ظرفیت خود را به طلبه ‌های ایرانی اختصاص می دهد و ۸۰ درصد آن، مخصوص طلاب خارجی است.

​برخی از فارغ ‌التحصیلان افغانستانی و پاکستانی این مرکز هم عضو دو لشکر «فاطمیون و زینبیون» شدند در جنگ سوریه.

شورای عالی حوزه علمیه قم، امسال ۳۰۶ میلیارد تومان بودجه از دولت گرفته است. علاوه بر این، در بودجه امسال، ۱۰۴۲ میلیارد تومان به «مرکز خدمات حوزه‌ های علمیه»، ۱۷۰ میلیارد تومان به شورای سیاست گذاری حوزه علمیه زنان و ۱۵۰میلیارد تومان به «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» اختصاص داده شده است.

مجموع این بودجه‌ها که بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود، بخشی از خرج سالانه حوزه ‌های علمیه است و مدیران مختلف منصوب خامنه ‌ای آن را کنترل و توزیع می ‌کنند.

***

با این وجود و با این ادعاهای خرافی، از زمان اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در اول اسفند تا امروز، تعداد کثیری از مسئولان حکومت اسلامی اعلام کرده‌اند که به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند.

بسیاری از مسئولان حکومت در سطوح متفاوت، اعلام کردند که تست کرونا دادند، به این بیماری مبتلا هستند یا جواب تست شان منفی شده است.

اولین مقامی که اعلام کرد به ویروس کرونا مبتلا است، شهردار منطقه ۱۳ تهران بود. پس از او، تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر از جمله محسن هاشمی و احمد مسجدجامعی، رییس و عضو شورای شهر تهران در خانه قرنطینه شدند و حداقل سه بار تست کرونا دادند تا یک به یک اعلام کردند مبتلا نیستند.

محمدرضا قدیری، ردیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در هفته اول ورود کرونا به ایران، به این بیماری مبتلا شد. قدیری نخستین کسی بود که وجود مبتلایان به کرونا در قم را تایید کرد.

مجتبی فاضلی، مسئول دفتر و مسئول اجرایی و مالی آیت الله موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه ایران چند روز پیش به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.

بر اساس اعلام نوه آیت الله شبیری زنجانی، خود این مرجع تقلید نیز از هفته گذشته تاکنون به دلیل احتمال ابتلا به کرونا در منزلش استراحت می کند.

هم چنین ابتلا یا مرگ چند تن از کادر پزشکی و پرستاری در اثر کرونا که در بیمارستان ‌های محل مراقبت از بیماران مبتلا به این ویروس کار می کنند نیز تایید شده است.

پس از آن تعدادی از نمایندگان مجلس مدعی ابتلا به کرونا شدند. اولین نفر محمود صادقی بود که طی یک توییت مدعی شد مبتلا به ویروس کرونا ست.

توییت او، پس از مدتی کوتاه از حساب کاربری این نماینده مجلس حذف شد. این نماینده تهران در مجلس، اما با وجود ادعای ابتلای به بیماری کرونا در جلسات مجلس شرکت کرد و در این باره نوشت:

«پس از آن مجتبی ذوالنوری، نماینده اصول گرای قم در مجلس طی یک پیام ویدئویی اعلام کرد که به ویروس کرونا مبتلا شده است. او اکنون در قرنطینه است.»

احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده قم در مجلس، اما داستانی دیگر داشت. او برای اولین بار مطرح کرد که حداقل ۵۰ نفر از مردم قم در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌ اند؛ پس از آن برخی از منابع خبری مدعی شدند که او خود بیمار است. اگرچه این موضوع از سوی این نماینده مجلس، تکذیب شد.

محمدعلی رمضانی دستک، منتخب مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه آستانه، نیز از جمله مبتلایان به کرونا بود که بر اساس خبری که در فضای مجازی منتشر شده است پس از آگاهی از ابتلای به این بیماری با رضایت شخصی از بیمارستان مرخص شد، درگذشت.

کرونا اما محدود به نمایندگان مجلس نمایند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، یک روز پس از آن که به صورت رسمی با اعمال قرنطینه مخالفت کرد، به دلیل ابتلا به کرونا به قرنطینه رفت.

پس از انتشار این خبر علی ربیعی، سخنگوی دولت، که با معاون وزیر بهداشت در ارتباط نزدیک بود، به قرنطینه رفت و تست داد، اما معلوم شد که بیمار نیست.

با این حال معصومه ابتکار، دیگر معاون رییس جمهوری، چند روز پیش اعلام کرد که به همین بیماری مبتلا است و در قرنطینه به سر می‌ برد.

رضا پورخانعلی، مدیر جهاد کشاورزی رودبار،‌ اما پس اندکی پیش با همین بیماری درگذشت.

هادی خسروشاهی، سفیر سابق ایران در واتیکان، نیز روز هفته گذشته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در گذشت.

جدیدترین مبتلا به ویروس کرونا از بین مسئولان حکومت اسلامی فریدالدین حدادعادل، پسر غلامعلی حدادعادل است. او امروز خبر ابتلای به ویروس کرونا رو چنین اعلام کرد:

«در همین رابطه خبرهایی از ابتلای مصطفی پورمحمدی،‌ وزیر اطلاعات سابق، به بیماری کرونا و بستری شدن او در بیمارستان مسیج دانشجویی منتشر شده است.»

 

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، به بیماری کرونا مبتلا شده و محمدرضا راه چمنی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ایران در اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»، به دلیل ابتلاء اسماعیل نجار به ویروس کرونا، معاونان او هدایت سازمان مدیریت بحران کشور را برعهده گرفته اند.

 

فاطمه رهبر، نفر دوازدهم منتخبان تهران در مجلس یازدهم و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه‌ اسلامی، روز شنبه گذشته براثر ابتلا به بیماری کرونا  در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. او در ادوار هفتم تا نهم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است. او در هنگام مرگ ۵۵ سال داشت.

فاطمه رهبر، در طول ۱۲ سال نمایندگی در مجلس هفتم تا نهم به‌ عنوان عضوی از فراکسیون زنان مجلس بود. ولی،  او نظریات و عملکردهای به غایت  ضد زن داشت.

سابقه سیاسی رهبر به نمایندگی در مجلس محدود نمی ‌شود. او، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از حامیان جدی محمود احمدی‌ نژاد بود.

با این و جود، او توانست وارد لیست ائتلاف اصول گرایان به سرلیستی محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران شود. فاطمه رهبر به عنوان نفر دوازدهم این لیست رای آورد و به مجلس یازدهم راه یافت، اما کرونا به او فرصت نداد.

 

به گزارش تسنیم، معاون پیشین اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر ابتلا به کرونا‌ویروس درگذشت. فرزاد تذری از بنیان گذاران هفته نامه صبح صادق روز دوشنبه، ١٩ اسفند در پی دچار شدن به بیماری کووید - ١٩ در بیمارستان بقیه الله تهران مرد.

شایان گفتن است که او یکی از مسئولان پیشین اداره سیاسی سپاه پاسداران بود و مدتی را هم در اطلاعات این سازمان مشغول به فعالیت بود.

***

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت که پیش از این «قرنطینه» را اقدامی نه چندان مثبت برای کنترل کرونا دانسته بود، حالا ظاهرا چند روزی ‌ست که در یک قرنطینه خانگی ‌ست.

از حدود ده روز پیش که ابتلای حریرچی به کرونا تایید شد، او در انظار عمومی حاضر نشده و هیچ خبر موثقی از او در دست نیست! او در مذمت قرنطینه گفته بود: «ما به هیچ وجه با قرنطینه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است، برای طاعون و وبا. چینی‌ ها هم از قرنطینه‌ ای که انجام دادند، راضی نیستند!»

حریری در توضیح مخالفت دولت با قرنطینه گفته بود: «قرنطینه تبعاتی دارد. اگر یک شهر را قرنطینه کنیم، افراد ساکن شهر چه کنند؟ همه به مسافرت بروند، ویروس در همه کشور پخش می‌شود.»

 

قاسم جان‌بابایی معاون وزیر بهداشت حکومت اسلامی ایران، در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت:

کم تر از ۲۰ درصد کسانی که کرونا مثبت می ‌شوند می ‌آیند تو بیمارستان و ۸۰ درصد افرادی که کرونا می ‌گیرند یا علائم ‌شان این ‌قدر خفیف است یا در حدی هستش که کاملا تو خانه می ‌توانند مراقبت بشوند.

در همین برنامه تلویزیونی هنگامی که از معاون وزیر سئوال می ‌کند چرا از نماینده‌ های مجلس تست گرفته شده در حالی ‌که باید از نفراتی که علامت بیماری دارند تست گرفته شود، مگر خون آن ها از مردم رنگین‌ تر است، معاون وزیر طفره می‌ رود.

طی روزهای اخیر ویدئویی (فیلم زیر) در فضای مجازی منتشر شده که در آن این شهروند با به تصویر کشیدن شمار اجساد متوفیان کرونا در غسال خانه آرامستان بهشت معصومه قم، وضعیت را اسف بار توصیف کرده است. وی در این ویدئو تاکید می ‌کند جنازه‌ هایی که در چند اتاق آن غسال‌ خانه در کاورهای سیاه پلاستیکی، کفن ‌های سفید و یا در تابوت‌ های چوبی گذاشته ‌اند همه متوفیان کرونا هستند و حجم کار باعث شده است آماده کردن آن‌ ها طول بکشد.

***

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، روز دوشنبه نهم مارس، اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران جان باخته ‌اند که با این احتساب، مجموع آمار رسمی دولتی جان‌ باختگان این بیماری در کشور به ۲۳۷ مورد رسیده است.

به گزارش ایرنا، او هم چنین گفت که تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌ اند که ۲۳۷ نفرشان درگذشته‌ اند و هم چنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه دربارهٔ تعداد کل آمار رسمی بیماران کووید ۱۹ در ایران به تفکیک استان ‌ها بیان کرد: تهران ۱۹۴۵ نفر، قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷ نفر، سمنان ۲۲۰ نفر، گلستان ۱۷۵ نفر، خراسان رضوی ۱۸۳ نفر، فارس ۱۳۳ نفر، لرستان ۱۵۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱۲۹ نفر، خوزستان ۷۳ نفر، یزد ۹۰ نفر، زنجان ۶۸ نفر، کردستان ۶۶ نفر، اردبیل ۷۲ نفر، کرمانشاه ۴۴ نفر، کرمان ۳۶ نفر، همدان ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان ۳۴ نفر، هرمزگان ۵۲ نفر، خراسان جنوبی ۳۷ نفر، خراسان شمالی ۳۴ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲۶ نفر، ایلام ۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۶۹ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۹ نفر و بوشهر ۱۱ نفر از ابتدا تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند.

آمارهای رسمی اعلام‌شده توسط روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، با آمارهایی که از سوی مقامات محلی و استانی اعلام می‌ شود هم خوانی ندارد.

آمارهای جمع ‌آوری‌ شده رادیو فردا از اظهارات مقامات استانی و محلی تا پایان روز یک‌ شنبه هشتم مارس، برای تعداد جان ‌باختگان در ایران بر اثر کرونا رقم ۴۷۷ نفر را نشان می‌ دهد گرچه این آمار با بررسی‌ های جدید طی روز دوشنبه به دست‌ کم ۵۱۹ نفر رسیده است.

***

کووید ۱۹، عفونت ناشی از ویروس شناسایی شده در دسامبر ۲۰۱۹، اکنون بیش از ٨٠ کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش نگرانی و هراس در افراد در معرض تهدید و افراد سالم شده است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در چین شروع شده است تا کنون ١٠٠ هزار نفر را مبتلا کرده است. دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ٧ تا ١٤ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می ‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می ‌شوند. آن چه باعث نگرانی می ‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

بر اساس آخرین آمار تهیه شده در دانشگاه جانز هاپکینز، بیش از ١٠٩٠٠٠ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند که بیش از ٨٠٦٠٠ نفر آن ها در چین هستند. فوتی ها در جهان به ٣٧٩٩ افزایش یافته است و بیش از ٦٠٦٠٠ نفر بهبود یافته ‌اند.

پزشکان توصیه می کنند اگر در ۱۴ روز گذشته به چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی، ایران، ایتالیا، ماکائو و... سفر کرده باشید و علائمی چون سرفه، تب یا تنگی نفس داشته باشید، نباید به دکتر یا بیمارستان بروید. حتی اگر علایم خفیف باشند هم باید در خانه بمانید و با مرکز مراجعه تلفنی سرویس سلامت ملی تماس بگیرید.

***

وقتی در قرنطینه شخصی هستید چه باید بکنید؟ توصیه مراجع پزشکی به چنین اشخاصی این است که سعی کنند با اتخاذ تصمیمات «عاقلانه» تماس خود با دیگران را تا جای ممکن کاهش دهند - مثل کاری که هنگام سرماخوردگی می‌کنید.

یعنی شما باید ۱۴ روز در خانه بمانید و به مدرسه، محل کار و دیگر اماکن عمومی نروید.

باید خود را در اتاقی جدا از دیگران قرنطینه کنید که جریان هوای مناسبی دارد و می ‌توان پنجره‌ اش را باز کرد.

برای خرید دارو و مواد غذایی از دیگران کمک بگیرید. دوستان و اقوام شما می‌ توانند خرید‌های شما را انجام دهند و به دست تان برسانند.

اما نباید کسی را به اتاق راه دهید.

 

یک متخصص تغذیه در آلمان، خوردن هویج، کلم بروکلی و کلم معمولی را برای مبارزه با کرونا موثر می داند. به گزارش اسپوتنیک، متخصص تغذیه آلمانی اوا ماریا فون بروچ محصولاتی را به عنوان «قاتلان» کروان ویروس نام برد. او معتقد است هویج معمولی و کلم به شما کمک می کند تا از خود در برابر ویروس جدید محافظت کنید. 

در اواخر زمستان، بسیاری از افراد از کمبود ویتامین رنج می برند، بدن به دلیل کمبود خورشید به شدت تضعیف می شود. به همین دلیل است که اسفناج باید به رژیم غذایی اضافه شود. کاهو مانعی برای رشد ویروس ها محسوب می شود. و هویج تجدید سلول ها و استحکام کل ارگانیسم را تسریع می کند.

به عقیده این متخصص، سبزیجات و میوه های نارنجی رنگ حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین B3 هستند. هویج به دفع سموم کمک می کند. کلم بروکلی، هم چنین دارای فسفر ، روی ، ویتامین C دارد. این مواد سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کنند. این متخصص تغذیه گفت: بدن به دانه های آفتابگردان و انواع آجیل نیاز دارد. می توانید مغز گردو، فندق، بادام زمینی میل کنید. دانه ها حاوی مس هستند که به سنتز آنزیم ها برای تامین اکسیژن خون کمک می کند.

 فون بروچ، توصیه کرد که از خوردن کلم خودداری نکنید. فقط ١٥٠ گرم کلم به دریافت روزانه ویتامین C کمک می کند و منیزیمی که در کلم است، عملکردهای محافظتی بدن را تقویت می کند.

***

وزیر ارتباطات حکومت اسلامی، محمد جواد آذری جهرمی، در پیامی توئیتری نوشت که «سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران بیمارستان ها، پمپ بنزین ها و سوپرمارکت ها هستند.»

 

وضعیت شهرستان عسلویه اضطراری اعلام شد، نیروی انتظامی متکدیان را از شهر بیرون می ‌کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالنبی یوسفی، فرماندار شهرستان عسلویه در جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرستان اعلام کرد که وضعیت شهرستان عسلویه اضطراری است. مبادی ورودی عسلویه نیز بسته شد. برگزاری هرگونه مراسم جشن، عروسی و... ممنوع و تخلف محسوب می‌ شود. کلیه آرایشگاه ‌ها، عرضه قلیان و اصناف ‌های غیر ضروری تعطیل و اغذیه‌ های سطح شهر نیز جمع ‌آوری و به داخل مغازه ها و دکه‌ ها انتقال داده می‌ شود. بر همین اساس، فرماندار عسلویه دستور داد نیروی انتظامی با همکاری شهرداری‌، اشخاص بی خانمان و متکدیان را از شهر بیرون کند. یوسفی احتمال داد که ممکن است شرایط ایجاب کند که عسلویه به بیمارستان صحرایی نیاز داشته باشد.

 

همایون یوسفی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: طبق بررسی ‌های کشوری اوج بیماری کووید ۱۹ دو هفته آینده است و استان ‌های با تردد بیش تر از جمله خراسان، اصفهان، فارس، تهران و خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها در خطر بیشتری قرار دارند.

 عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا در گفت وگوی ویژه خبری در سیمای خوزستان اعلام کرد بر اساس پیش‌بینی‌های کمیته کشوری مقابله با کرونا، تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود.

یوسفی در بخشی از سخنانش با صراحت گفت مسئولان در ابندا شیوع کرونا در کشور را جدی نگرفتند:

«در روزهای ابتدایی، این بیماری توسط مسئولان جدی نگرفته نشد و زمانی که ویروس پیشرفت کرد توجه به سمت آن جلب شد.»

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا، گفت:

«در حال حاضر گلایه مردم از پزشک و پرستار نیست بلکه از تهیه اقلام بهداشتی است و لازم است وزارتخانه ‌های دیگر پای کار بیایند و هم چنین برگزاری نشست ‌های متعدد و بدون نتیجه وقت مفید مدیران را برای ادامه کار می ‌گیرد.»

 

اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند که وضعیت گیلان اضطراری است و خواهان افزایش کمک ‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مجمع نمایندگان گیلان در این نامه اعلام کرد که یکی از عوامل گسترش کروناویروس جدید در استان گیلان «حضور مردم در بیرون از منزل» و تجمع در اماکن عمومی است. نمایندگان خواهان تعطیلی ادارات و موسسات دولتی به مدت دو هفته و قرنطینه استان شدند.

این نمایندگان نوشته‌ اند برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کرده ‌اند و در برخی از شهرستان ‌ها حتی یک پزشک وجود ندارد. مجمع نمایندگان یادآوری کرده است که کادر درمان به لوازم حفاظت شخصی نیاز دارد. آن‌ ها هم چنین اعلام کردند که استان گیلان نیاز فوری به بیمارستان سیار دارد.

نیاز مستمری ‌بگیران و مستمندان به کمک ‌های مالی دولت (یارانه کرونا) و هم چنین توجه به تامین آذوقه مردم در ماه‌ های پیش روی و استفاده از امکانات بیمارستان ‌های خصوصی برای مهار بحران از دیگر مواردی است که  مجمع نمایندگان به اطلاع وزیر بهداشت رسانده است.

روز گذشته محمد حسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان، از مرگ بیش از ۲۰۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده بود. بر این اساس در استان گیلان دست ‌کم ۸۰۰ تا ۹۰۰ مورد ابتلا ثبت شده است. وزارت بهداشت اما تعداد مبتلایان را ۴۹۶ نفر اعلام کرده. یکی از دلایل تفاوت رقم‌ها در آمارها این است که وزارت بهداشت مبنا را برای تست کرونا می ‌گذارد که معمولا در همه مبتلایان انجام نمی‌ شود و اعلام نتیجه آن هم به درازا می ‌کشد. در حالی‌ که مراکز درمانی بر اساس معاینه بالینی و عکس‌برداری از ریه بیمار به ابتلای فرد به کروناویروس جدید پی می ‌برند.

جبار کوچکی‌ نژاد، نماینده رشت، این شهر را بحرانی ‌ترین شهر جهان از نظر شیوع کرونا نامیده است.

 

در استان البرز، دانشگاه علوم پزشکی با صدور اطلاعیه ‌ای از مردم خواسته در خانه بمانند و «تا جایی که می ‌شود» رفت و آمدها را کم و هر کار غیر ضرور را به بعد موکول کنند.

در این اطلاعیه آمده است: روزهای بسیار سخت تری در پیش است و اگر هشدارها را جدی نگیریم، خطر ابتلا به کرونا همه را به طور جدی تهدید می ‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی البرز، از همه شهروندان خواسته «در خانه بمانند»، «به خرید و قدم زدن ‌در خیابان ‌ها، پاساژها و پارک ‌ها و ترددهای غیر ضرور جدا پایان دهند» و «از حضور در هر تجمعی به شدت پرهیز کنند.»

 

هشتاد درصد مردم سیستان و بلوچستان مستعد ابتلاء به ویروس کرونا. سایت ایران کارگر نوشت: کمبود آب، فقر غذائی، ابتلا به بیماری‌ های زمینه ‌ای هم چون دیابت، بیماری قلبی، مشکلات تنفسی و کمبود پزشک، عواملی هستند که مردم این منطقه را مستعد ابتلا به ویروس کرونا کرده است.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان، در مورد علل تعداد محدود مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان که تا جمعه ۱۶ اسفند ماه، به گفته او، تنها یک فوتی به همراه داشته است، گفت:‌ «پراکندگی روستاها، شهرها و جمعیت ساکن در استان سیستان و بلوچستان مانع از دریافت اطلاعات دقیق در خصوص مبتلایان به بیماری کرونا شده است.»

به اقرار او، نباید از این نکته غافل باشیم که ۸۰ درصد مردم این منطقه زیر خط فقر امنیت غذائی بوده و مستعد ابتلا به کرونا هستند.

او ادامه می دهد: «اغلب مردم این منطقه کارگر بوده و ناچار هستند حتی برای تهیه یک قرص نان، روزانه فعالیت کنند؛ بنابراین به دلیل حضور مستمر در بازار، در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

اکثر روستاهای بلوچستان آب لوله‌ کشی و حتی آب شرب ندارند؛ چه برسد به این که روزی چندین بار دست‌ های خود را بیست ثانیه با آب و صابون بشویند.

علاوه براین، مردمانی که در سرزمین خود به حاشیه رانده شده ‌اند، درصد بالایی از جمعیت بلوچستان را تشکیل می ‌دهند که مشکلات بهداشتی و عدم وجود زیرساخت‌ های بهداشتی لازم در این مناطق هم، بخش دیگری از ماجرای نگرانی این روزهای مردم بلوچستان است.

ماسک، دست کش و محلول ضدعفونی ‌کننده دست، نیاز شدید آن ها برای مقابله با این ویروس در این مناطق است. این در حالی است که تقریبا در همان ابتدای اوج گرفتن شیوع این بیماری، هیچ اثری از این سه قلم کالای بهداشتی در داروخانه ‌ها و فروشگاه‌ های کالای پزشکی نبود.

 

مسجد جمکران، هم چنان باز است. براساس گزارش رسانه‌ های داخلی، ۲۲ استان ایران اعلام کرده‌ اند که امکان ارائه خدمات نوروزی به مسافران را نخواهند داشت. پروازها به جزیره کیش و قشم هم به عنوان دو مقصد تفریحی و تجاری محدود شده و قرار است تنها یک شرکت هواپیمایی اجازه پرواز به کیش را داشته باشد.

با این حال در قم، هنوز اقدامی برای قرنطینه این استان صورت نگرفته و تنها گفته شده است که به مسافران غیربومی اجازه ورود به استان قم داده نمی ‌شود.

پیش از این خبرهایی مبنی بر تعطیلی مسجد جمکران به عنوان یکی از زیارتگاه ‌های شیعیان در قم منتشر شده بود، اما صبح امروز یاسین حسین‌ آبادی معاون فرهنگی این مسجد گفت که «مسجد جمکران بسته نشده و باز است.»

***

هرچند بیماری مسری کرونا، هولناک و نگران کننده است اما همین ویروس خطرناک و کشنده کرونا، سبب شد که سرانجام حکومت اسلامی ایران، اجبارا و عملا دست از ادعاهای ایدئولوژیک مذهبی خود دست بردارد و تسلیم علم و دانتش بشری و طب شود. دیگر مقدس بودن امامزاده ها و مراکز مذهبی بیش از این خریدارد نداشته و کارساز نیستند به طوری که حتی خودی های متوهم حکومتی نیز با چشمان ناباور خود دیدند که هیچ شفا و معجزه ای از این مراکز بازاری و بقالی آیت اله های ریز و درشت برنمی خیزد و آن چه که هست ریاکاری و دروغ گویی با هدف خالی کردن جیب مردم خرافه پرست مذهبی است.

حکومت اسلامی نه تنها مجبور شد امامزاده ها، و مراکز مذهبی و پول ساز خود هم چون قم، مشهد و... را تعطیل کند، بلکه بزرگ ترین تجمعات خرافی خود، یعنی نماز جمعه های را نیز برچیند.

در ادامه این روند، حکومت اسلامی مجبور است همه زندانیان سیاسی و اجتماعی را آزاد کند؛ کودکستان ها، مدارس، دانشگاه ها، ادارات، کارگاه ها، کارخانه ها، سربازخانه ها، مراکز پلیس، بسیج، سپاه و ...، تعطیل نماید. در چنین شرایطی، بخش های زیادی از قدرت و حاکمیت حکومت نیز تعطیل می گردد. در چنین اوضاع و احوالی، ارتباط فعالین سیاست عمومی در جامعه، جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش روشنفکری، جنبش زیست محیطی، زندانیان سیاسی آزاده شده و به خصوص همه فعالین این عرصه ها در محلات بسیار مهم است. هم فکری و تبادل اخبار و نظریات و بالا بردن سطح آگاهی خود، بسیار مهم است. در این میان، انتشار جزوه های اطلاعاتی در رابطه با پیش گیری های بیماری کرونا، چه باید کردها درباره مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مبارزاتی جامعه، بسیار مهم است. این فعالین می توانند هسته های پایه ای مقاومت و مبارزه را پی ریزی کنند و در یک برآمد توده ای مناسبت جنبش های سیاسی - اجتماعی را بر روی این پایه های محکم سیاسی و نظری بنا کنند.

روشن است که نباید بگذاریم بیماری کرونا، بر طرح و پیگیری خواست ها و مطالبات و مبارزات مان سایه بیاندازد. از این رو، آن چه که در حال حاضر باید در اولویت این فعالین و شهروندان آگاه، قرار گیرد از جمله عبارتند از:

١- تلاش برای آزادی همه زندانیان سیاسی و اجتماعی؛

٢- پیگیری کشتار معترضین آبان ماه؛

٣- پیگیری کشتار مسافران هواپیمایی اوکراینی؛

٤- تلاش برای تامین زندگی کودکان خیابانی که همواره در معرض خطر مستقیم مبتلا به ویروس کرونا قرار دارند؛

٥- تلاش برای افزایش دستمزدهای سال ١٣٩٩ متناسب با تورم و گرانی واقعی؛

٦- در شرایطی کنونی نباید قبض های آبا و برق و کرایه خان و مغازه های کوچک را پرداخت کرد؛

٧- تلاش برای کمک به فقر و نیازمندان؛

٨- باید حقوق بازنشستگان را به طور جدی پیگیری کرد. دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و از پرداخت آن سر باز می‌زند. رییس کانون بازنشستگان و مستمری ‌بگیران می ‌گوید: اگر دولت بدهی‌ اش را پرداخت نکند، تامین اجتماعی پولی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ندارد.

٩- تبادل نظر و تلاش برای تاسیس شوراهای محلات؛

١٠- فعال کردن زمینه های فکری یک اعتصاب عمومی و سراسری؛

١١- تلاش برای برقراری ارتباط پیگیر بین این فعالین از راه ها و روش های مختلف.

١٢- نباید زلزه زدگان خوی را فراموش کرد. یک‌ شنبه ۴ اسفند دو زلزله ٧/٥ ریشتری در مرز ایران و ترکیه، منطقه «قطور» و «زرآباد» واقع در آذربایجان غربی و استان «وان» در ترکیه را لرزاند. این زلزله ‌ها تنها در منطقه قطور و زرآباد در بیش از ۴۰ روستا و شهر خوی خسارت به باور آورد و بسیاری از خانه‌ ها ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند. علاوه بر سرمای شدید در زمستان و مشکلات فراوان برای کمک ‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌ زده، شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران نیز روند امدادرسانی به این مناطق را با مشکل رو به‌ رو کرد.

در شرایط حاضر، مردم زلزله ‌زده به کمک های مبرم نیاز دارند اما حکومت اهمیتی به وضعیت آن ها نمی دهد.

هنوز آمار دقیقی از میزان دقیق خسارت ‌ها منتشر نشده است، اما به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایسنا)، تعداد واحدهای مسکونی روستایی آسیب دیده بیش از ۳۵۰۰ واحد است. شهروند امدادرسان نیز تاکید می ‌کنند که بیش از ۳۵۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده است، اگرچه برخی آمارهای غیررسمی میزان خانه‌ های تخریب شده را بعضا بیش تر اعلام کرده ‌اند.

رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، چهارشنبه ۱۴ اسفند در جریان بازدید از مناطق زلزله ‌زده شهرستان خوی اعلام کرد بر اساس برآورد‌های انجام ‌شده، بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال به دام ‌ها و آغل ‌های روستایی در مناطق زلزله‌ زده بخش قطور و حومه در شهرستان خوی خسارت وارد شده است.

به گفته مردم، در جریان زلزله قطور بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند، یک نفر جان باخت و حدود ۲۱ هزار نفر نیز بی‌خانه ‌مان شدند.

بخشی از زلزله زدگان به علت سرمای شدید و نیاز به وسایل گرمایشی و سرپناه، سکونت گاه ‌شان را به مقصد نامعلوم ترک کردند.

این در حالی است که محمد عابدی، فرماندار خوی سه روز پس از زلزله از آسیب دیدن حداقل ۴ هزار خانوار در ۴۳ روستا خبر داد و مدعی شد که همه امکانات لازم، گرمایشی و بسته های غذایی به زلزله‌زدگان تحویل شده است.

هم چنین به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه ‌هایی مبنی بر منع بیرون آمدن از خانه، روند امدادرسانی را با کندی رو به ‌رو کرده و بسیاری از حضور فیزیکی در مناطق زلزله‌ زده به دلیل همین وضعیت خودداری کردند. تاکنون بخش اعظم امدادرسانی با کمک‌ های مردمی میسر شده است.

تصاویر و ویدئوهایی که از مناطق زلزله ‌زده در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده است که خلاف ادعای فرماندار خوی را نشان می ‌دهد. فعالان اجتماعی در استان آذربایجان غربی هم از تامین نشدن وسایل گرمایشی و سرپناه موقت برای زلزله ‌زدگان خبر داده و خواستار ارسال وسایل گرمایشی، چادر و مواد غذایی شده ‌اند.

در ویدیویی یک شهروند اهل قطور از فقدان امکانات لازم و تحویل ندادن کمک ‌های دولتی، از جمله چادر به مردم مناطق زلزله ‌زده می‌ گوید.

١٣- ...

 

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خطر شیوع کرونا را جدی ‌تر از گذشته دانست و از همه کشورها خواست با «سرعت و توجه و دقت و هماهنگی» در مقابله با کرونا عمل کنند.

آدهانوم گفت:‌ «ما عمیقا نگران این هستیم که کشورهای بیش تری گزارش ابتلا به کرونا را می دهند؛ به ویژه آن هایی که سیستم بهداشتی خوبی ندارند. اما این ویروس برای کشورهای فقیر و غنی هر دو تهدید است.»

آدهانوم خطاب به تمام دولت‌ های جهان گفت: «ما نیازمند طرح‌ های اضطراری هستیم، به طوری که همه شاخه‌های حکومت درگیر باشند.»

توصیه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به دولت ‌ها این بود:‌ به عامه اطلاع رسانی کنید، ظرفیت تست کرونا را افزایش کنید،‌ بیمارستان‌ ها را آماده کنید،‌ از سال خورده‌ ها و آسیب ‌پذیرها حمایت کنید،‌ و یافتن و جداکردن و درمان بیماران را فعالانه انجام دهید.

او هشدار داد که اگر تمهیدات کلی‌ نگرانه اضطراری و «طرح ملی» از سوی همه دولت ‌ها هم‌ اکنون اتخاذ نشود،‌ بدل‌ شدن کرونا به یک پندمی (اپیدمی جهان‌ گستر و غیرقابل کنترل) وجود دارد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بدون نام‌ بردن از کشورهای خاصی، تعداد زیادی از کشورها را به سهل‌ انگاری در قبال کرونا متهم کرد و گفت: «بسیاری این مسئله را به وزارت بهداشت سپرده اند اما این رویکرد غلط است بلکه باید یک رویکرد کل‌ نگرانه از سوی دولت‌ ها اتخاذ شود و همه بخش ‌های دولت ‌ها فعال شوند.»

آدهانوم افزود که دولت ‌ها به تنهایی نمی ‌توانند ویروس را شکست دهند،‌ بلکه باید بسیج همه شهروندان برای مراقبت از خود و دیگران را نیز مدنظر داشته باشند.

او از وعده صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای کمک به کشورها و افزایش بودجه آماده‌شده برای مقابله با کرونا خبر داد.

آدهانوم، هم چنین آغاز یک کارزار اطلاع ‌رسانی از سوی سازمان بهداشت جهانی با هشتگ «Be Ready for Covid-19» را اعلام کرد.

 

رفقای بیمار!

 

ما بهبود خواهیم یافت

دردها و رنج‌ هایمان پایان پذیر است

آرامش از راه خواهد رسید

آهسته آهسته

 در غروبی گرم

شاخه‌ های سبز سنگین فرو خواهند ریخت

رفقای بیمار!

کمی دوام آرید!

در مرگ نه

که در بیرون

 زندگی

در انتظار ماست

در بیرون جهان پر شور است

مثل یک لیموی خشک

مثل یک شمع آب شدن

مثل یک درخت افرا فروافتادن

در شان ما نیست

ما نه لیموییم

نه شمع

نه درخت افرا

ما انسانیم!

می‌ دانیم چگونه امید را با دارو در هم بیامیزیم

چگونه به پا خیزییم

زندگی کنیم

و باز طعم نمک را حس کنیم،

خاک

و آفتاب را.

 

ناظم حکمت

 

دوشنبه نوزدهم اسفند ١٣٩٨ - نهم مارس ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com