درسی برای مرتجعین و یک پیروزی برای زنان

ریبوار احمد
February 11, 2020

ریبوار احمد : کردستان( کردستان عراق) یکبار دیگر تبدیل به میدان تقابل دو جبهه در مورد مسئله زنان شد. در این میدان جبهه تمدن، مترقی،آزادیخواهی و برابری طلبی از یک طرف و جبهه ارتجاع و

+++

درسی برای مرتجعین و یک پیروزی برای زنان

ریبوار احمد

 

 

کردستان( کردستان عراق) یکبار دیگر تبدیل به میدان تقابل دو جبهه در مورد مسئله زنان شد. در این میدان جبهه تمدن، مترقی، آزادیخواهی و برابری طلبی از یک طرف و جبهه ارتجاع و کهنه پرستی اسلامی و ناسیونالیسم از طرف دیگر رو در روی هم ایستادند.  بیش از سه دهه است ما شاهد این چنین تقابلی در ابعاد وسیع اجتماعی هستیم. در سال ١٩٩١ برای اولین بار جنبش شورایی و کمونیسم، پرچم تقابل با بردگی و ستم کشی بر زنان را برافراشتند. از آن تاریخ تا امروز که نزدیک بە سه دهه است، جدال و مبارزه میان این  دو جبهه در مورد مسئله زنان  در جریان است. چیزی که امروز توجه میدیا و رسانه ها را به خود جلب کرده و کار به کشاندن ملاهای کهنه پرست و فحاش به دادگاه از طرف  فعالین زنان کشیدە، یک مقطع این جدال است. تا آن زمان نیز که ستم و تبعیض علیه زنان ادامه داشته باشد، این کشمکش علی رغم هر افت و خیزی از ادامه و استمرار بازنخواهد ایستاد.

 

تبرئه "ملا مظهر" در دادگاه ناسیونالیستی آغشته با اسلام، دلیلی بر بی گناهی و پیروزی او نیست، بلکە و بعلاوه سندی است برستمگری و مردسالاری سیستم موجود و پشتیبانی اشکار حاکمیت از توهین و اهانت بە حقوق و حرمت زنان و مردم متمدن جامعه. ملا مظهر در روز روشن در میدیا و رسانه های جمعی دست به فحاشی و توهین به فعالین برابری طلب کرده است. اما دادستانی ساکت و بی تفاوت و دادگاه حاکمیت ارتجاعی و مرد سالار نیز در قوانین عقب مانده خود امکان و هیچ بند "قانونی"  برای لگام زدن ملایان فحاش و اوباش پیدا نمیکند و سرانجام بە بهانه "فقدان مدارک کافی" انها را تبرئە میکند. این جز رها کردن افسار مرتعین اسلامی جهت حمله به حقوق، کرامت و حرمت زنان، هیچ معنای دیگری ندارد.  علی رغم این همه بی عدالت دستگاه قضایی، تبرئه ملا مظهر به معنای پیروزی آخوندهای اسلامی نیست، بلکه نفس کشاندن ملا مظهر به دادگاه و عقب نشینی مفتضحانه شان از توهینهایشان ، درس بزرگی برای ملا و مرتجعین است که دیگر جسارت نکنند چنین حقیرانە علیه زنان و فعالین این جنبش دهان باز کنند. بعلاوه این  یک پیروزی بزرگ برای برابری طلبان و بهار منزرها بود. در حقیقت از این دادگاه فرمایشی توقع بیشتری نمیتوان داشت. اما این جنگ هنوز پایان نیافته است و تا به زانو درآوردن کهنه پرستان و مردسالاران ادامه خواهد داشت.

 

در دیدگاە و منطق سکسیسم ملا و آخوندهای اسلامی، زن ابزاری برای سکس و بچه زایی میباشد و دیگر هیچ. به همین خاطر است که تمام رفتار و گفتمان شان در مورد زنان سراپا سکسیستی است. تا جای که ملا مظهر به عنوان نماینده اسلام، با صراحت می گوید که نگاه کردن به زنان اگر باعث تحریک جنسی شود" غیرمجاز" و اگر باعث تحریک نشود "مجاز" میباشد. این دقیقا بدان معناست که به صراحت قدرت تعقل آنان در مورد زنان به یک وجب زیر ناف شان بستگی دارد. تا اینجای قضیه، این معضل آنها است و مختارند برای درمان معضل جنسی خود  و میکانیزم کنترل هوسبازیشان چاره ای جویند. اما بی گمان اجازه ندارند نە این نگاه سراپا سکسیستی و نە مکانیسم کنترل آن را به مردم آزادیخواه و مدرن کردستان تحمیل کنند، که نگاهی انسانی، برابری طلبانه و مترقی به زن و مسئله زن دارند.

 

در هر جامعه ای که اسلام جایگاهی دارد  و آخوند های اسلامی نقشی داشتە باشند، اولین مسئله که باعث هراس و نگرانی شان می شود، حقوق و آزادی زنان  و چگونگی کنترل زنان در به صورتی است که مانع تحریک هوس آنها شود. به همین دلیل جنگ علیه زنان و دست و پا زدن برای پوشاندن زنان در زیر مقنعه و حجاب وبرقعه، همیشه بخشی از جهاد اسلامی در جوامع گرفتار شده اسلام میباشد. در کنار هزار و یک معضل دیگر از فساد، گرسنگی، بیکاری، فقر، بی حقوقی و کمبود خدمات، نبود آب آشامیدنی، برق، سوخت، و همچنین ناامنی و جنگ و کشتار، سرکوب و ترور، ربودن و زندانی کردن، بی خانمانی و بیماری و نبود پزشک و دارو … تنها مسئله ای که نمایندگان این آیین عقب مانده را هراسان و نگران می کند، زن و بحث آزادی زن و هر کلمه ای در رابطه با زنان میباشد، خصوصا دیدن زنانی که لباس مترقی می پوشند.

 

 اما این بار تا جایی زبان درازی میکنند که بی مهابا، آشکار و بی شرمانه، نه تنها به زنان با پوشش مترقی توهین میکنند، بعلاوه حتی  پدر و برادر و همسر زنان را سرزنش میکنند که زنان آداب و سنن ارتجاعی و اسارت بار اسلامی  را رعایت نمیکنند. ملاهای کهنه پرست و مرتجع در حالی کە حاکمیت دستشان را باز و جیبشان را از اموال تالان شدە جامعە پر کردە ، جسارت میکنند، تودە وسیعی  از زنان متمدن و مترقی کردستان و خانواده هایشان را مورد تعرض و بی حرمتی قرار دهند. این نه تنها نفرت و دشمنی اسلام و ملایان را بر علیه زنان نشان میدهد، بعلاوه ارتجاعی  و مردسالار بودن حکومت را نیز آشکار میسازد. حکومتی که کمترین مسئولیتی در قبال حقوق زنان و معیارهای مدنی برای خود قائل باشد، می بایست خود حکومت این فحاشین را  مورد بازخواست و محاکمه می کرد، نه اینکه خود به عنوان تماشاچی جدال و کشمکش میان آخوند و مدافعین حقوق زنان ظاهر شود و از این تقابل در خدمت پیش بردن سیاست فقیرتر و محروم کردن جامعه به اسم " اصلاحات" بهره جوید.

 

در حاشیه توهین و بی حرمتی به زنان و تهدید فعالین حق زن و مشخصا "بهار مونزیر" به عنوان شخصیتی شناخته شده در جنبش برابری طلبانه زنان، بار دیگر به تکرار مزخرفات اسلامی جهت توجیه چند همسری می پردازند. صاحبان دیدگاهی که  زن را به  عنوان کالای برای سکس و بدنیا آوردن بچه نگاه میکنند، با نگاهی ترحم آمیز به زنان میگویند، تقسیم یک مرد میان سه و چهار زن بهتر از نداشتن هیچ مردی است. از دیدگاه اسلام و آخوندها، تمام روابط و معاشرت زن و مرد به صورت عمومی و ازدواج و زندگی مشترک به طور اخص، تنها و تنها در سکس و روابط جنسی در بستر محدود میشود و نه هیچ چیز دیگر. از دیدگاه این سکسیستها حتی زندگی مشترک و ازدواج زن و مرد، سهیم شدن در خوشی و ناخوشی و تلخی و شیرینی زندگی، تلاش و کوشش در جهت ساختن خوشبختی و سعادت، حمایت و پشتیبانی از همدیگر در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی و ایجاد یک زندگی آرام و… کاملا بی معنی میباشد. لذا نمتوان از آنها پرسید که بە این معنا و در  این رابطەای همه جانبە زن و مرد چگونه میتوان یک مرد را در میان چهار زن تقسیم کرد.؟!

 

سر و ته دیدگاه آنها در مورد رابطه زن و مرد تنها به "همبستری شبانه" محدود میشود! از این منظر به راحتی شبهای یک مرد را بین دو و سه و چهار زن تقسیم میکنند. این کل مفهوم رابطه زن و مرد و حتی زندگی مشترک و ازدواج اسلامی است. به همین خاطر نمیتوانند بفهمند که از دیدگاه انسان متمدن و مترقی، سکس تنها یک جنبە و یک بخش محدود از رابطه عمیقا انسانی مابین زن ومرد است که با صد و یک گره به هم جوش خورده است. تنها توجیە پوچ این مردسالاری بردە داردارانه علیه زنان، این است که بدون چند همسری ، و با فرض اینکە تعداد زنان از مردان بیشتر باشند،  باعث میشود که تعدادی از زنان بدون مرد بمانند!! اما هیچوقت تحمل این سوال را نمیکنند  که اگر با رجوع به آمار و سرشماری، تعداد مردان از زنان بیشتر باشد پس این مشکل را چگونه حل میکنند ؟

 

دیدگاه تماما سکسیسمی اسلامی در مورد زن، محتوای طبقاتی نیز دارد و معیارهایش در خدمت مردان طبقه ثروتمند و سرمایه دار است. سکس و زن تبدیل به کالای شده است که هر ثروتمند و پولداری میتواند مانند هر کالای دیگر خریداری کرده و از آن لذت ببرد. این یک بازار"شرعی" تن فروشی و خرید و فروش سکس است، با این تفاوت که زنان در این پروسه دارای هیچ اختیار و اراده ای نیستند و بایست گردن به فتوای ملا بنهند. یک مرد سرمایه دار و پولدار، بدون هیچ مانعی میتواند در یک زمان دو سە و چهار زن را داشته باشد. تنها شرط اسلامی در این مورد این است که مرد این قدر پول داشتە باشد کە بتواند نان این زنها بدهد. لذا این امتیازی تنها  برای مردان طبقه ثروتمند و سرمایه دار است. در ضمن  نباید این را فراموش کنیم که از دیدگاە"عدالت اسلامی" لازم است که شبها و میل جنسی مرد را به صورت "برابر" در بین زنانش تقسیم کرد.

 

این فراخوان و توجیە برای چند همسری و تقسیم یک مرد در بین چهار زن، نسحه روتوش شده همان بازار خرید و فروش داعش است که به عنوان " برده فروشی زنان"، برپا کرده بود و مورد نفرت  تمام بشریت آزادیخواه جهان گردید. این مبانی ملایان و کهنه پرستان کردستان برای چند همسری، چە تفاوتی دارد با بازاری کە داعش زیر سایه خلافت اسلامی برای خرید و فروش زنان برپا کردە ؟! در آنجا هر مجاهد داعش که پول دارد میتواند هرچقدر که آرزو میکند " زنان برده خریداری کند به شرط اینکه غذای آنها را بدهد. داعش های کورد نیز طبق همان مبانی و معیارهای داعش، بحث از "خیر و برکت" چند همسری میکنند .

 

تقابل ملایان هوس باز اسلامی  با فعالین زنان و جنبش برابری طلبانه بە همە انسانهای آزادیخواه و متمدن کردستان اعم از زن و مرد مربوط است. این چیزی که آخوندهای اسلامی فراخوان میدهند، توهین آشکار به حرمت و کرامت انسانی و همە معیارهای مدرن و پیشرو است. وظیفەای همە مردم آزادیخواە  و نهادهای مدافع حق زن است کە در این جدال در کنار بهار مونزیرها و در دفاع از برابری زن و مرد، حکومت را تحت فشار و مجبور کنند که دهان این هوس بازان را لگام بزنند. باید حاکمان را مجبور کرد کلیه قوانین و آداب و رسوم شریعت که بردەداری زنان را موعظە میکنند، ملغا کنند.

 

 

ریبوار احمد

٧ فوریه ٢٠٢٠

 

ترجمه کردی به فارسی : وریا نقشبندی

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com