قرار گرفتن سپاه در لیست تروریسم، مین گذاری اقتصاد ایران

رضا مقدم
May 06, 2019

رضا مقدم : دولت آمریکا ستون فقرات رژیم اسلامی، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی گذاشت.هدف آمریکا محدود کردن قدرت موشکی و مقابله با نفوذ رژیم اسلامی ‌در لبنان،سوریه،عراق و یمن است.

 آمریکا با خروج از برجام و برقراری مجدد تحریمها اقتصادی در تلاش است رژیم اسلامی را وادارد تا رفتارش را تغییر دهد. گذاشتن سپاه ‌در لیست سازمان های تروریستی فشار اقتصادی را تشدید می کند زیرا سپاه یکی از بازیگران اصلی اقتصاد ایران است در تمامی رشته های صنعتی، مالی، تجاری و قاچاق کالا. بعلاوه آمریکا با عدم تمدید معافیت هشت کشور برای خرید نفت، حلقه محاصره اقتصادی رژیم اسلامی را تنگتر کرد.

 

در لیست تروریستی بودن سپاه دست آمریکا را در آینده برای اقدامات گوناگون علیه پاسداران و فرمانده کل آن، علی خامنه ای باز می کند منتها از همین ابتدا تاثیرات مخرب خود را در عرصه اقتصاد ی خواهد گذاشت. تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگی داخلی و خارجی که به نوعی با پروژه های سپاه همکاری دارند، می توانند مورد مجازات امریکا قرار بگیرند. با توجه به حضور گسترده سپاه در اقتصاد ایران و به ویژه در پروژه های بزرگ که نیازمند همکاری با دهها شرکت دیگر است، تروریستی خواندن سپاه در واقع مین گذاری اقتصاد ایران است.

 

رژیم اسلامی در منگنه نفرت و اعتراض مردم و فشار آمریکا قرار دارد. اهداف مردم ایران علیه رژیم اسلامی با اهداف آمریکا متفاوت است. در چهل سال گذشته همکاریها، مذاکرات و اختلافات رژیم اسلامی با آمریکا فراز و نشیبهای بسیاری داشته است اما رژیم اسلامی با کارگران، زنان و مردم ایران همواره با زبان زور، دستگیری، شکنجه و زندان سخن گفته است. با قطعیت می توان گفت رژیم اسلامی به خواستهای آمریکا و قدرتهای بزرگ اروپایی گردن خواهد گذاشت اما هرگز به خواستهای آزادیخواهانه و رفاهی کارگران، زنان و مردم ایران روی خوش نشان نخواهد داد و آنها را سرکوب خواهد کرد.

 

بعنوان نمونه. اعتصابات سراسری طبقه کارگر ایران نقش محوری در سرنگونی نظام دیکتاتوری سلطنتی داشت. اما رژیم اسلامی از همان بدو به قدرت رسیدن حمله به تشکلهای کارگری و معیشت طبقه کارگر را آغاز کرد. شوراهای کارگری را منحل و فعالین کارگری که نقش عظیمی در اعتصابات سراسری علیه رزیم شاه داشتند را اخراج، دستگیر، و به زندان انداخت و کشت و یا ترور کرد. یک قانون کار ضد کارگری را به تصویب رساند. فقر و فلاکت وحشتناکی را به دهها میلیون طبقه کارگر تحمیل و هر اعتراض و مبارزه برای مقابله با این شرایط طاقت فرسا را  سرکوب کرد. در دوران خاتمی اصلاح طلب، قرار دادهای موقت و سفید امضا را رواج داد. با تحمیل دستمزدهای چندین برابر خط فقر، فرزندان بسیاری از کارگران به ناچار بجای درس خواندن و طی کردن یک دوران کودکی شاد و سالم از همام اوان کودکی بکار گرفته شدند و فراتر از آن، حتی گروههایی که برای کمک به کودکان کار درست شده اند را هم مورد آزار و اذیت قرار داد و بعضا دستگیر و به زندان انداخت. در دوران خاتمی کارگران خاتون آباد را که فقط خواهان ادامه کار در مجتمعی شدند که خود آنرا ساخته بودند، به گلوله بستند و کشتند. در دوران خاتمی و مجلس ششم اصلاحات همه کارگران صنعت قالی بافی و تمام کارگاههای تا ده کارگر را از شمول همان قانون کار ضد کارگری خودشان هم خارج ساختند. کارگران معترض به این اوضاع جهنمی را دستگیر، شکنجه و به زندان انداختند و بعضا شلاق زدند.

 

کارگران و مردم ایران تحت هیچ شرایطی از رژیم اسلامی و یا جناحها و نهادهایش دفاع نخواهند کرد. اهداف مبارزه کارگران و مردم ایران علیه رژیم اسلامی با اهداف آمریکا و دیگر قدرتهای اروپایی با رژیم اسلامی متفاوت است و در یک راستا نیست. آمریکا و رژیم ایران مانند سابق ممکن است باز هم بتوافق برسند و با هم همکاری کنند اما رژیم اسلامی با کارگران، زنان و مردم ایران هرگز به توافق نمی رسد و به خواست آنها نمی گذارد.    

مردم ایران خواهان سرنگونی رژیم اسلامی و ایجاد جامعه ای شاد و مرفه هستند. اما آمریکا بیشتر از رژیم اسلامی مخالف انقلاب مردم ایران است. فعلا آمریکا خواهان تغییر رفتار رژیم اسلامی و محدود کردن قدرت رژیم اسلامی به داخل مرزهای ایران است اما مردم خواهان پایان عمر آن هستند. مردم ایران خواهان تحصیل رایگان تا بالاترین سطوح دانشگاهی اند و بهداشت و درمان رایگان می خواهند. ترامپ که حتی قانون نیم بند بهداشت و درمان اوباما را تاب نیاورد، همراستا با مردم ایران نیست. مردم ایران و دولت آمریکا علیه رژیم اسلامی منافع و اهداف واحدی ندارند.

 

با تروریستی خواندن سپاه پاسداران اصلاح طلبان که از دیماه ۹۶ علنی با کل رژیم برای سرکوب مردم همصدا شدند بهانه جدیدی یافتند تا خود را سپاهی بدانند و به دفاع از برادران قاچاقچی خویش بپردازند. سازمان فداییان اکثریت و اتحاد جمهوری خواهان هم اقدام آمریکا را محکوم کردند و به دفاع از سپاه پاسداران برخاستند. از فداییان اکثریت که همراه با حزب توده حمایت از رژیم اسلامی را تا همکاری با رژیم در دستگیری و سرکوب مخالفان رژیم ادامه دادند، تعجبی نیست. فدائیان اکثریت و حزب توده هیچگاه با اتکا به تحلیلهای خود از رژیم اسلامی فاصله نگرفتند بلکه این رژیم اسلامی بود که این همکاران خود در سرکوب نیروهای مخالف را از درگاه خود راند.   

سپاه پاسداران ستون فقرات رژیم اسلامی است. کل آخونها و جناح‌های مختلف آن ادامه حیات خود و رژیمشان را در گرو قدرت سرکوب سپاه می دانند و لذا دستش با کمی غرولند برای هر نوع فعالیت اقتصادی، نظامی و سیاسی و امنیتی باز است. سپاه پاسداران دارای ارتش سایبری، سازمان اطلاعاتی موازی با وزارت اطلاعات، زندان، شکنجه گاه و  شکنجه گر، بازجو و قاضی و قوه قضائیه گوش بفرمان است. دارای بیش از شصت اسکله برای ورود و خروج جنس از کشور بدون نظارت دیگر نهادها است. بر مبادی ورود و خروج اکثر فرودگاههای کشور کنترل مطلق دارد. دارای نیروی زمینی، هوایی، دریایی و هوافضاست. عامل سیاست خارجی رژیم در خاورمیانه سپاه است نه وزارت امور خارجه. بطور مثال. سپاه بیش از ده نفر از کارکنان دولت در امور محیط زیست را به اتهام جاسوسی دستگیر، شکنجه و یکی از آنها را کشته است. مطابق قانون خود رژیم، ارگان تشخیص جاسوس وزارت اطلاعات است و وزیر اطلاعات بارها علنا اعلام کرده که آنها جاسوس نیستند اما قوه قضاییه که باید مجری قانون باشد گوش به فرمان سپاه است و فعالان محیط زیست را بدون داشتن حق وکیل دارد محاکمه می کند. بودن سپاه در لیست سازمانهای تروریستی در عمل گذاشتن کل رژیم اسلامی در این لیست است و دفاع فدائیان اکثریت و اتحاد جمهوریخواهان - که در حزب چپ هم فعالیت دارند - از سپاه با فرماندهی خامنه ای، دفاع از کل نظام اسلامی است.

 

 

به نقل از به پیش، نشریه اتحاد سوسیالیستی کارگری، شماه 95، 5 شنبه 12 اردیبهشت 1398، دوم می 2019


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com