جرم سیاسی از شاه تا آیت‌الله؛ 'در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد'

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
October 16, 2020

جرم سیاسی از شاه تا آیت‌الله؛ 'در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد'

در ایران معاصر، دو قانون اساسی به تصویب رسید. هر دو قانون برآمد دو انقلاب بود و حقوق متهمان سیاسی و حضور هیات منصفه را تضمین می‌کردند. اما سر آخر، هیچ یک از این دو قانون اساسی، یعنی "مشروطه" و "جمهوری اسلامی" اجرایی نشدند. حالا دستگاه قضایی ایران اعلام کرد ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹، اولین دادگاه جرایم سیاسی در چهل سال گذشته را با حضور هیات منصفه برگزار کرده است. این اعلام اما در میان حقوقدان مخالفانی دارد که معتقدند "در هنوز بر همان پاشنه می‌گردد" و متهمان سیاسی از حقوق اساسی‌شان برخوردار نیستند؛ چنانچه از زمان رضاشاه تا کنون اوضاع بر همین منوال بوده است.

در ایران خواست دادرسی منصفانه در خصوص متهمان سیاسی قدمتی بیش از عمر "حکومت جمهوری اسلامی" دارد و شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" از قبل انقلاب تا کنون تکرار شده است.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان مشهوری که در هر دو حکومت، وکالت شماری از شناخته‌شده‌ترین متهمان سیاسی را بر عهده دارد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: "در محاکمه دکتر مصدق و همچنین محمدتقی ریاحی، حامی رئیس منتخبش در ستاد ارتش، وکلا با استناد به قانون اساسی مشروطه به عدم حضور هیات منصفه معترض بودند. هرچند به طبع دادگاه پاسخی به این اعتراض نمی داد. یعنی در آن زمان هم جرم سیاسی را زیر عنوان جرم امنیتی می‌بردند. صفت عادلانه را برای آن دادگاه هم نمی توان استفاده کرد".

 ادامه در اینجا:

 https://www.facebook.com/lddhi.fidh/photos/a.444681868902420/3378493502187894/ 

 

هم‌چنین بخوانید: «ایران: مجازات اعدام نقض حقوق اساسی و حقوق بین‌المللی است»، در:


https://fidh.org/26039


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com