حداقل مزد کارگران باید به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد

اتحادیه آزاد کارگران ایران
October 06, 2020

حداقل مزد کارگران باید به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون برگزاری جلسات شورای عالی کار به بهانه ترمیم مزد


شروع سال جاری تا هم اکنون سال جهش تورم به صورت روزانه و افزایش قیمت سرسام‌آور مایحتاج زندگی مردم بوده است. روزی نیست که شاهد افزایش قیمت در اقلام و محصولات خوراکی، هزینه‌ی اجاره مسکن و هزینه‌ی خانوارها در تمام بخش‌ها نباشیم. به اذعان خودِ مسئولین دولتی گوشت قرمز و مرغ و میوه از سبد خوراک بسیاری از خانواده‌ها حذف گشته است. اگر در سال‌های گذشته گورخوابی و کارتن خوابی در میان بیخانمان‌ها دیده می‌شد اما امسال گسترش و تعمیق فقر و فلاکت عمومی به حدی بود که به گفته‌ی خودِ آقایان مسئول نه تنها صاحب خانه شدن بلکه اجاره نشینی نیز برای اکثر خانواده‌ها دارد به رویا تبدیل میشود و ‌پدیده‌ی چادرخوابی در بالای پشت‌بام‌ها و پارک‌ها به امری رایج تبدیل شده است. تمام این وضعیت نشان دهنده‌ی این است که جامعه دارد با سرعت زیادی رو به نابودی میرود و اکثریت مردم به گرسنگی کشیده شده‌اند.

اواخر سال ۹۸ که خط فقر بالای ۸ میلیون تومان بود نمایندگان ضدکارگری در شورای عالی کار خط فقر را حدود ۵ میلیون اعلام کردند و با این وجود باز حداقل مزد کارگران را ۱۹۱۶۰۰۰ تومان تصویب نمودند و این یعنی حداقل ۴ برابر زیر خط فقر واقعی. اکنون که به قول یکی از همین نمایندگان ضدکارگری در شورای عالی کار، خط فقر به ۱۰ میلیون تومان در ماه رسیده است و بعضی‌ از همین منصوبینِ سرمایه‌داران در دولت دَم از ترمیم حداقل مزد کارگران میزنند، زمزمه‌هایی از تعیین مزد منطقه‌ای و صنفی در جلسات آینده‌ی شورای عالی کار به گوش میرسد.

عوامل‌ضدکارگریِ متشکل در نهاد کارفرمایی - دولتی “شورای عالی کار” که عده‌ای از آنها را فریبکارانه نماینده‌ی کارگری میخوانند، درصددند که با اقدامی ضدانسانی حداقل مزد کارگران را بر اساس مناطق جغرافیایی و صنوف مشخص، تعیین نمایند. با این کار در بعضی از مناطق جغرافیایی و برخی صنوف، میزانی حداقل مزد کارگران بقول خودشان ترمیم گردد و در مناطق و صنوف دیگر یا فریز گردد یا بسیار پایین‌تر افزایش پیدا کند. این پروژه‌ایست که سالهاست کارفرمایان، چه خصوصی و چه دولتی در پی آنند.

اما واقعیت اینجاست که طبقه کارگر ایران که بخاطر زیاده‌خواهی‌ها ‌و چپاولگری‌های سرمایه‌داران حاکم بر کشور به فقیرترین کارگران در جهان بدل گشته‌اند و پایین‌ترین نرخ دستمزد در سطح جهان را دریافت میکنند دیگر و بیشتر از این تاب تحمل این همه فلاکت را ندارند و قطعاً در مقابل این وضعیت بشدت غیرانسانی سکوت نخواهند کرد. سرمایه‌داران حاکم بر کشور تمامی ثروت‌های موجود در جامعه که حاصل دسترنج ما کارگران است را به یغما برده‌اند و خانواده‌های ما کارگران را از حداقلی‌ترین نیازهای زندگی محروم نموده‌اند. دور نیست روزی که طبقه کارگر ایران در مقابل این همه بیحقوقی و فلاکت تحمیل شده به زیست خود و خانواده‌هایشان بپاخیزد و بساط کُل مناسبات موجود را زیر و رو گرداند.


اتحادیه آزاد کارگران ایران هرگونه تعیین مزد منطقه‌ای و صنفی را شمشیر کشیدن به روی کارگران ایران میداند و اعلام میدارد که هرچه زودتر باید بساط جلسات تعیین مزد حکومتی برچیده شود و مطابق نظر کارگران، همانگونه که کارگران اعتصابی صنایع نفتی نیز پیشتر اعلام کرده بودند حداقل مزد کارگران به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد.


اتحادیه آزاد کارگران ایران- پانزدهم مهرماه نود و نه


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com