قتلگاه موریا و توحش اروپای "متمدن"

حزب حکمتيست(خط رسمى)
September 11, 2020


قتلگاه موریا و توحش اروپای "متمدن"

نیمه شب سه شنبه ۱۸ شهریور شعله های مهیب آتش در اردوگاه موریا (بزرگترین زندان پناهجویان در یونان) تنها سرپناه و هست و نیست سیزده هزار پناهجو اسیر در این زندان، که پیش از آن به بهانه شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده بودند، را در خود بلعید!

شاهدان عینی و نهادهای مدافع حقوق پناهجویان از درگیری میان پناهجویان و نیروهای انتظامی یونان، از شنیدن صدای تیراندازی و به دنبال آن آتش سوزی همزمان در سه نقطه کمپ در ساعت ۱۱ شب سه شنبه میگویند. آتش سوزی به سرعت در اولین ساعات نیمه شب چهارشنبه به مرکز کمپ رسیده و پس از چند ساعت بخش عمده آنرا با خاک یکسان کرد.

دولت یونان، البته در توافق با اتحادیه اروپای "متمدن" سیزده هزار نفر را در اردوگاهی با ظرفیت حدود سه هزار نفر زندانی کرده و زمانیکه مردم بیگناه تلاش در فرار از این جهنم را دارند، اردوگاه را محاصره و جاده های ورود و خروج را مسدود میکنند.

پس از گذشت دو روز از فاجعه هنوز هیچ کمک رسانی از طرف دولت یونان یا دول فخیمه و "متمدن" غربی که هیاهوی "درکنار پناهجویان هستیم"، "ما پناهجویان را تنها نخواهیم گذاشت" گوش ها را کر میکرد، خبری نیست. دولت یونان با "گشاده دستی" تمام اعلام کرده است که برای قربانیانی که سرپناه خود را از دست داده اند چادر زده میشود و کودکان و نوجوانان بدون سرپرست ساکن اردوگاه که حدود ۴۰۰ نفر هستند از لسبوس به نقطه دیگری منتقل خواهند شد. سایر دول "متمدن" اروپایی هنوز از پذیرش پناهجویان سرباز میزنند و همزمان از ضرورت دفاع از اروپا در مقابل پناهجویان و فراریان از جنگ و ویرانی، به تجدید نظر درسیاست ممانعت از فرار پناهجویان از ترکیه به اروپا، حرف میزنند.

قربانیان حمله به افغانستان وعراق، فراریان از جنگ در سوریه و تخریب لیبی و یمن، فراریان از جهنم دست ساز قدرتهای جهانی و منطقه ای، شهرهای ویران شده و کشتارگاه هایی که زمانی مدرسه و بیمارستان و دانشگاه و کارخانه نام داشت رابه امید دستیابی به امنیت پشت سرمیگذارند و در اردوگاه هایی چون موریا اسیر میشوند.

فاجعه موریا، از تلنبار کردن سیزده هزار نفر در اردوگاهی با ظرفیت سه هزار نفر، با کمترین امکانات بهداشتی و زندگی، تبدیل آن به زندانی غیر قابل فرار به بهانه شیوع کرونا، تا آتش سوزی و تراژدی عظیم انسانی آن، گوشه کوچکی از قساوت مطلق دول غربی در قبال قربانیان خود را به نمایش میگذارد.

مقابله با این قساوت سازمان یافته و دولتی، با سیاستهای ضد انسانی دولت های درگیر علیه فراریان از جهنم دست ساز آنان، اولین وظیفه بشریت متمدن در دفاع از زندگی و حرمت انسانی این شهروندان کره خاکی است. جامعه بشری نباید این درجه از قساوت و بیرحمی را، تحمل کند. نباید با سکوت چشم بر این توحش افسار گسیخته ببندد. عاملین این توحش سازمان یافته، از دولت دست راستی یونان تا شرکای اروپای او باید جوابگو باشند.

 

حزب حکمتیست (خط رسمی)

۱۹ شهریور ۹۹- ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com