اخباروگزارشات کارگری ٣٠ شهریور ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
September 20, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٣٠ شهریور ماه ١٣٩٩

- انتشار کامل یک گفتگو جهت اطلاع ازسرانجام وعده و وعیدهای نهادهای قدرت برای پایان دادن به اعتراضات کارگران هفت تپه

- تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان نسبت به اجرای سرودم بریده طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مرکزی پالایشگاه

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

اعتراضات و پیگیری‌های کارگران، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت واحد را در آستانه اجرا قرار داده است 

- سریال اعتراضات کارگران کارخانه آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد

- تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان هیرمند نسبت به نداشتن اجازه ی تردد به مزارعشان بدنبال  احداث دیوار امنیتی مرزی

- در پنج ماهه اول سال جاری 759 کارگر براثر حوادث کاری جان خودرا ازدست دادند - افزایش 4 درصدی

*انتشار کامل یک گفتگو جهت اطلاع ازسرانجام وعده و وعیدهای نهادهای قدرت برای پایان دادن به اعتراضات کارگران هفت تپه

یادآوری:پر واضح است که انتشارکامل این گفتگو از طرف اخبار وگزارشات کارگری صرفا جهت اطلاع درباره سرانجام وعده و وعیدهای نهادهای قدرت برای پایان دادن به اعتراضات کارگران هفت تپه بزبان یک کارگر این مجتمع وقلم خبرنگار یک رسانه می باشد.

نماینده کارگران هفت‌تپه: هنوز هیچ خبری از تحقق وعده‌های آقایان برای حل مشکلات هفت‌تپه نیست/ قول بازگشت به کار کارگران اخراجی از اساس،‌ بی‌پایه بود 

امتداد-محمد جعفری : به رغم گذشت چند هفته از پایان اعتصابات کارگران هفت‌تپه که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس صورت گرفت، مطالبات کارگری در این شرکت، همچنان معوق مانده و خبری از تحقق وعده‌های داده شده به کارگران نیست.

یوسف بهمنی، نماینده کارگران و یکی از سخنرانان اعتراضات کارگری هفت‌تپه به اشاره به وضعیت کنونی در این شرکت در گفتگو با امتداد، بیان داشت: با گذشت چند هفته از پایان اعتصابات کارگران و در حالی که با حضور نمایندگان کارگران، بنا بود تا جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون اصل90 مجلس، نمایندگان دیوان محاسبات، وزیر اقتصاد و نمایندگان کارگری برگزار شود، چند هفته‌ای است که به بهانه‌های مختلف از برگزاری آن سر باز می‌زنند.

دیوان محاسبات به نفع کارگران رای داده و عنوان کرد که آقایان اسدبیگی، اهلیت و صلاحیت تولی‌گری هفت‌تپه را ندارند. با صحبتی که با نمایندگان کمیسیون داشتیم، بنا شد اگر وزارت اقتصاد در این رابطه، اقدام نکرد، نسبت به استیضاح وزیر اقدام شود که تاکنون خبری از این ماجرا نشده است. همچنین، بنا بود دیوان محاسبات از طریق دادستان کل بحث خلع ید را پیگیری کند که هنوز جوابی به ما داده نشده که این مسئله در چه پروسه‌ای قرار دارد.

بحث دیگر در خصوص وضعیت کارگران، ماجرای احکام قضائی بود که تا کنون، احضاریه‌ای برای من و سایر کارگران فرستاده نشده است. منتها برای 16نفر از کارگران، پرونده‌ای تشکیل شده و در مرحله تجدیدنظر اهواز بود که ماه‌هاست، اقدامی برای آن صورت نگرفته و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. همچنین برای من، محمد خنیفر، مسلم چشمه‌خاور و ابراهیم عباسی منجزی نیز در دادگاه شوش پرونده مفتوح وجود دارد که به آن هم، رسیدگی نشده است.

قول بازگشت به کار کارگران اخراجی از اساس،‌ بی‌پایه بود

در زمان مرحله بازدید و حضور نمایندگان کمیسیون اصل90 در شرکت هفت‌تپه، یکی از وعده‌ها، بحث بازگشت به کار کارگران اخراجی بود که ظاهرا از اساس بی‌پایه بوده است. چرا که آقایان گفتند که آقایان، محمد خنیفر، ایمان افضلی و سالار بیژنی برای پیگیری مسئله بازگشت به کار خود به ستاد خبری وزارت اطلاعات مراجعه کنند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد و با این حال، همکاران من تا چند ساعت در این محل معطل شده و حتی جوابی هم به آن‌ها داده نشد.

پلیس امنیت به شکل زننده‌ای با کارگران برخورد می‌کند

متاسفانه برای دومین بار هم است که پلیس امنیت با شکل فجیع و زننده‌ای با کارگران برخورد کرده و با ایجاد درگیری و بدون نشان دادن حکم ماموریت خود با بچه‎‌ها به شکل زننده‌ای برخورد می‌کنند. حتی در یک مورد، عباسی یکی از همکاران ما به مامورین عنوان کرد که باید حکم خود را به رویت کارگران برسانند تا همکاری از سوی ما صورت بگیرد و یکی از مامورین با رفتاری زننده، حتی اقدام به پاره کردن لباس کار عباسی کردند.

همانگونه که لباس نیروی انتظامی، حرمت و احترام داشته، لباس کارگر نیز، حرمت و احترام دارد و آیا کارگران می‌توانند و حق دارند تا به همان شکل که به لباس‌شان بی‌حرمتی شده به لباس مامور ناجا بی‌احترامی کنند؟

پلیس امنیت، مسئله اسماعیل بخشی را امنیتی جلوه می‌دهد

در خصوص مسئله اسماعیل بخشی هم، متاسفانه ما به هر دری زدیم به در بسته خوردیم و هر زمان که مسئله او را پرس و جو می‌کنیم، آقایان پلیس امنیت، ماجرای اسماعیل را امنیتی جلوه می‌دهند. حتی در ماجرای بحث بازگشت به کار کارگران اخراجی هم که تعدادی از بچه‌ها به ستاد خبری مراجعه کردند، نامی از اسماعیل برای این مسئله برده نشد و این در حالی است که دغدغه اول ما، اسماعیل بخشی بوده و خیلی برای ما و حقوق کارگران زحمت کشیده است.

متاسفانه، آقای صادقی و امثالهم در پلیس امنیت شهرستان، چه پرونده‌ای برای اسماعیل درست کرده‌اند که از هر مسیری برویم، به مسئله امنیتی برمی‌خوریم. ؟

حتی ما در همان جلسات با کمیسیون اصل 90 هم، هر زمان از بازگشت به کار اخراجی‌ها حرف می‌زدیم، مسئله امنیتی را پیش می‌کشیدند. حتی در جلسه‌ای، استاندار خوزستان به نیکزاد گفته بود که مسئله این افراد، امنیتی بوده است. مگر این کارگران، اسلحه حمل کرده یا بمب‌گذاری کرده‌اند؟

هم قوه قضائیه، هم دیوان محاسبات، هم کمیسیون اصل90 و هم سازمان بازرسی کل کشور برای حل مشکلات کارگران قول مساعدت دادند و متاسفانه، هنوز خبری از حل مسائل نبوده و حتی عوامل کارفرما، همچنان مشغول خرابکاری در شرکت بوده و نظم کار را هم به هم می‌زنند.

هنوز هیچ خبری از تحقق وعده‌های آقایان برای حل مشکلات هفت‌تپه نیست

آقایان برای حل مشکلات کارگران و رسیدگی به وضعیت هفت‌تپه، قول اقدام تا نیمه شهریورماه را داده بودند که هنوز هیچ خبری از تحقق این وعده‌ها نیست. الان هم، دستگاه ورود و خروج شرکت را از عمد، خاموش کرده‌اند و همه اضافه‌کاری‌های کارگران معلق شده است.

اگر کارگر به این نتیجه برسد که اعتصابات و اعتراضات را از سر بگیرد، حتما در این رابطه اقدام خواهیم کرد و تابع حرف کارگر هستیم.

*تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان نسبت به اجرای سرودم بریده طرح طبقه بندی مشاغل مقابل دفتر مرکزی پالایشگاه

روز یکشنبه 30 شهریور، کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اجرای سرودم بریده طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل دفتر مرکزی پالایشگاه زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند:صبح امروز بیش از 200 نفر از کارگران واحدهای «حمل ونقل»، «استیج بند»، «طناب بند» و شماری دیگر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان با حضور در مقابل دفتر مرکزی، نسبت به رویه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود اعتراض کردند.

این کارگران افزودند: در مجموع حدود 160 کارگر در بخش حمل ونقل و بیش از 40 کارگر در بخش استیج بند و حدود 50 نفر نیز در واحد طناب بند پالایشگاه تحت مسئولیت چند پیمانکار مشغول کارند که به رویه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود در این واحد پالایشگاهی که اخیرا در حال انجام است، اعتراض دارند.

به گفته آنها یکسان‌سازی حقوق تا به حال در بین کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان اعمال نشده است و این مسئله باعث شده افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد نفتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آن‌ها نباشد.

آنها گفتند: پیش از این در سالهای گذشته چند تجمع اعتراضی به‌عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام داده‌ایم که در نتیجه آن مدیریت وعده رسیدگی به مشکلات را داد. درنهایت نمایندگانی از وزارت نفت و اداره کار و نمایندگانی از کارگران به اجرای طرحی برای طبقه‌بندی مشاغل کارگران پیمانکاری موافقت کرده‌اند که کارگاه محور نبوده بلکه بدون کارشناسی انجام شده و طرحی کلی است.

کارگران معترض اضافه کردند:در این طرح طبقه‌بندی مشاغل؛ کارگران پالایشگاه آبادان را به دو دسته ستادی و عملیاتی تقسیم کرده‌اند که قرار شده به کارگران عملیاتی در این طرح 90 درصد مزایای فوق‌العاده شغل تعلق بگیرد در عین حال برای کارگران ستادی و پشتیبان نیز 70درصد (فوق‌العاده شغل) در نظر گرفته‌اند.

آنها ادامه دادند:بخش دیگری از ناراحتی کارگران این است که در اجرای این طرح به کارگران واحدهای حمل ونقل، استیج بند، بنا و نقاش کوره برج‌ها، طناب بندها و نیروهای تعمیرات که پیش از این نیروهای عملیاتی به حساب می‌آمدند را ستادی محسوب کرده‌اند تا فوق‌العاده شغل کمتری بپردازند.

آنها با بیان اینکه همچنین در این طرح آیتم‌های فوق العاده شغل از پایه به کارگران مورد نظرپرداخت می‌شود و به آن سنوات خدمت تعلق نمی‌گیرد، افزودند: اجرای این طرح اساسا اشتباه است و به جای اینکه کارگاه محور باشد کلی نوشته شده و سلیقه‌ای است. به عنوان نمونه در این طرح به راننده جرثقیل تناژ بالا با یک منشی دفتری پایه حقوق یکی داده‌اند. به منشی دفتری گروه 12 داده شده در عین حال به راننده‌های جرثقیل 100 تنی گروه 12، راننده جرثقیل 80 تنی گروه 11، به راننده جرثقیل 30 تنی هم گروه 10 داده‌اند و... همینطور برای سایر کارگران واحد‌های مختلف اینگونه است.

کارگران پالایشگاه آبادان با بیان اینکه یکی دیگر از موارد اعتراض کارگران این است که بدون ارزشیابی شغلی می‌خواهند طرح را اجرا کنند، در ادامه افزودند: این درحالیست که نمایندگان کارگری حاضر در جلسات تصمیم‌گیری اجرای این طرح از طرف مسئولان سیاسی و نمایندگان مجلس معرفی شده‌اند.

کارگران در خاتمه گفتند: امیدواریم وزارت نفت در مقابل پیگیری کارگران پالایشگاه آبادان، قانون را هرچه زودتر به درستی اجرایی کند و ما نیز به حق‌مان برسیم.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

اعتراضات و پیگیری‌های کارگران، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت واحد را در آستانه اجرا قرار داده است 

بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل که منجر به افزایش حقوق قابل ملاحظه کارگران می‌گردد، در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آخرین مرتبه در سال ۸۵، متعاقب اعتصابات و اعتراضات بازنگری شد که حقوق کارگران نسبت به قبل از بازنگری طرح،  بسیار افزایش یافت. برابر مقررات طرح طبقه بندی مشاغل هر پنج سال یکبار بایدبازنگری گردد اما مدیران همواره به دلیل افزایش حقوق کارگران از  بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل امتناع می‌کنند.

کارگران شرکت واحد در سه سال گذشته با هماهنگی سندیکا اعتراضاتی را را نسبت به عدم بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام داده‌اند که اکنون بازنگری در طرح در آستانه اجراء قرار گرفته است.

*سریال اعتراضات کارگران کارخانه آب معدنی داماش نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد

دور جدید اعتراضات کارگران آب معدنی داماش که از اوایل ماه جاری با برپایی تجمعات مقابل کارخانه ومراکز قدرت در شهرستان رودباردراستان گیلان آغاز شده است کماکان ادامه دارد.

روز یکشنبه 30 شهریور،یکی از کارگران معترض کارخانه آب معدنی داماش با تاکید بر اینکه رایزنی‌ها با بانک ملی برای جلوگیری از تعطیلی این شرکت به جایی نرسیده، به خبرنگار رسانه ای گفت:کارگران در حال حاضر سه ماه حقوق معوق دارند و بیش از سه ماه نیز حق بیمه‌شان توسط کارفرما پرداخت نشده است.

وی با اشاره به نقصان در وضعیت تولید در شرکت،افزود: ماه‌ها پیش مدیر منصوب بانک ملی برای جلوگیری از کاهش و تعطیلی احتمالی این واحد درخواست تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش از بانک ملی کرده بود که تا امروز هیچ پاسخی به این درخواست که رقمش نیز ناچیز است، داده نشده است.

این کارگر ادامه داد:بانک ملی آب معدنی داماش را علی‌رغم آنکه تولیداتش دارای مشتری خوب در بازار است در حالت بلاتکلیفی نگاه داشته. نه حاضر است آن را واگذار کند و نه نقدینگی مورد نیازش برای ادامه حیات را تامین می‌کند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان هیرمند نسبت به نداشتن اجازه ی تردد به مزارعشان بدنبال  احداث دیوار امنیتی مرزی

روز پنج شنبه 27 شهریور،جمعی از کشورزان هیرمند برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به نداشتن اجازه تردد به مزارعشان در آنسوی مرز بدنبال  احداث دیوار امنیتی مرزی دست به تجمع مقابل دفترامام جمعه این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان زدند و خواستار بازگشایی مرز و اجازه ی تردد به مزارعشان شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،پس از احداث دیوار مرزی در شمال سیستان و بلوچستان، بسیاری از مزارع کشاورزی مردم این منطقه در آنسوی مرز که از قدیم الایام در آن به کشاورزی مشغول بودند قرار گرفت.

قبل از احداث دیوار مرزی کشاورزان بدون داشتن کارت تردد و اجازه گیری از مرزبانان در حال تردد بودند.

بنابهمین گزارش،کشاورزان شهرستان هیرمند گفتند: برای رفع مشکل به ارگان های مختلف نظامی، قضایی و دیگر ارگان ها مراجعه کرده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کشاورزان این منطقه احمد علی موهبتی استاندار بلوچستان و سیستان را مسبب این وضعیت دانستند؛ زیرا در جلسه ای که او با کشاورزان داشته گفته است: «مخالف تردد کشاورزان از دیوار امنیتی است.»

*در پنج ماهه اول سال جاری 759 کارگر براثر حوادث کاری جان خودرا ازدست دادند - افزایش 4 درصدی

​در پنج ماهه نخست سال جاری 759 نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات حوادث ناشی از کار 729 نفر بود، 4.1 درصد بیشتر شده است.

در این مدت استان های تهران با 175، مازندران با 55 و آذربایجان شرقی با 53 متوفی بیشترین آمار تلفات حوادث کار را داشته اند.

به گزارش 30 شهریور اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل تلفات حوادث کار در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، 740 نفر مرد و 19 نفر زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد مردان فوت شده در حوادث کار 725 و تعداد زنان چهار نفر بود.

در این مدت استان های تهران با 175، مازندران با 55 و آذربایجان شرقی با 53 متوفی بیشترین آمار تلفات حوادث کار را داشته اند.

40 درصد تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی است

مطابق سال های گذشته، در پنج ماهه نخست امسال نیز بیشترین علت مرگ در حوادث کار، سقوط از بلندی است که معمولا حدود نیمی از تلفات این حوادث را به خود اختصاص می دهد. در پنج ماهه امسال 40 درصد مرگ های ناشی از حوادث کار در پی سقوط از بلندی اتفاق افتاده است که 306 نفر از کل متوفیات را در برمی گیرد.

پس از آن اصابت جسم سخت با 184 متوفی بیشترین آمار مرگ در حوادث کار را داشته است که 24.2 درصد از کل تلفات به این علت مربوط می شود.

برق گرفتگی با 111، کمبود اکسیژن با 52 و سوختگی با 36 متوفی در رتبه های بعدی تلفات حوادث کار قرار دارند. 70 نفر نیز به دلایلی دیگر در حین کار جان خود را از دست داده اند.

کاهش 11 درصدی مصدومان حوادث کار

مطابق آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد مصدومان حوادث کار که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند، 11.1 درصد کاهش یافته است. تعداد مصدومان ارجاعی به پزشکی قانونی در این مدت 10 هزار و 402 نفر ثبت شده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 11 هزار و 699 نفر بوده است.

akhbarkargari2468@gmail.com




 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com