به میدان آمدن بخش های دیگر کارگران پروژه ای نفت با خواست افزایش دستمزد

حزب كمونيست كارگرى ايران
September 14, 2020

اعتصابات : شماره ٣٦

 

به میدان آمدن بخش های دیگر کارگران پروژه ای نفت با خواست افزایش دستمزد

اعتصاب و تجمع هر روزه کارگران حفاری نفت اهواز

در حالیکه کارگران اعتصابی پایپینگ پروژه ای نفت در روز جمعه با تاکید بر موفقیت ٨٠ درصدی شان پایان اعتصابشان را اعلام کردند، بخش های دیگری از کارگران اعتصابی که  پاسخی نگرفته و افزایش دستمزد نداشته اند به اعتصاب ادامه میدهند. از جمله بنا به خبرهای ارسالی به حزب در برخی از مراکز نفتی در ماهشهر، اهواز، ایلام و برخی نقاط دیگر هنوز نفتگران در اعتصاب بسر میبرند. در همین راستاست که روز شنبه ۲۲ شهریور کارگران داربست بند شرکت گاما به دلیل افزایش نیافتن حقوقشان وارد اعتصاب شده اند.

در عین حال علیرغم موفقیتهای کارزار کارگران پیمانی پایپینگ و اعتصاب ٤٠ روزه آنها، اما دستاوردهایی نظیر افزایش دستمزدها تنها شامل بخشی از کارگران پیمانی شده است و هنوز بخشهایی از کارگران بویژه آنها که در اعتصاب نبودند از حقوقهای پایین برخوردارند. حتی بخشی از همان کارگران اعتصابی هنوز پاسخی نگرفته اند. نکته مهم اینست که همین موفقیتهای معینی که با اعتصاب بیش از ۲۵ هزار کارگر پروژه ای پایپینگ نفت بدست آمده است، توازن قوا را به نفع همه بخش های نفتگران و موسسات وابسته به آن و همه کارگران در سطح جامعه تغییر داده است. و این خود زمینه را برای به میدان آمدن قدرتمند همه بخشهای کارگران و طرح خواستهای خود بیش از پیش فراهم نموده است. 

بدنبال اعتصاب ٤٠ روزه اخیر کارگران پایپینگ پروژه ای، این امکان و زمینه فراهم شده است که آن بخش از کارگران نفت که همچنان با معضل دستمزدهای زیر خط فقر روبرویند با خواست افزایش دستمزد به بالای خط فقر ده میلیونی به جلو بیایند و با قدرت اعتصابات خود تحرک دیگری به جنبش برای خواست  افزایش دستمزدها بدهند.

از سوی دیگر همانطور که در اطلاعیه های قبل گزارش کردیم علاوه بر اعتراضات کارگران پروژه ای نفت در بخش های دیگر این صنعت کارگران با موضوعاتی چون اخراج ها، بیکارسازیها، دستمزدهای معوقه، اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل، و دیگر اجحافات روبرویند. از جمله بنا بر خبرهای رسیده به حزب کارگران شرکت حفاری نفت با تجمع اعتراضی هر روزه در مقابل این شرکت بخاطر تعویق چند ماه مزد و نداشتن امنیت شغلی در اعتصاب بسر میبرند.

بر اساس همین خبرها این شرکت هم اکنون در وضعیتی بحرانی قرار دارد و کارگران شاغل در این شرکت در ماه فقط ٧ روز کار دارند.  اعتراضات قبلی این کارگران در اردیبهشت ماه بود. صد نفر از این  کارگران در ١٥ اردیبهشت امسال به نمایندگی از چند هزار همکار خود در اعتراض به در پیش بودن موجی از بیکار سازیها مقابل ساختمان مرکز شرکت حفاری تجمع کردند و سپس بسوی استانداری شهر اهواز حرکت کردند. در این شرکت ٤ هزار کارگر به کار اشتغال دارند که ٣٧٠٠ نفر آنها رسمی و قراردادی و ٣٠٠ نفرشان روزمزد هستند.  بنا بر خبر حدود ده هزار کارگر دیگر کارشان به صورت غیر مستقیم با صنعت حفاری است که وضعیت بحرانی این شرکت شغل آنها را نیز به خطر انداخته است. در اردیبهشت ماه امسال صد نفر از کارگران اخراج شده و  ٤٠٠ نفر دیگر نیز در لیست بیکارسازیها قرار داشتند.

یک خواست مهم کارگران نفت خلع ید از پیمانکاران تحت عنوان کارزار نه به قراردادهای موقت است.  بدنبال اعتصاب ٤٠ روز کارگران نفت و اعتراض آنان به قراردادهای پیمانی این کارزار امروز در موقعیت قویتری قرار گرفته است. از جمله کارگران پیمانی شهرداری با همین خواست کمپینی را اعلام کرده اند و زمزمه های آن در میان کارگران برق و غیره شنیده میشود. سازمانیابی وسیع همه کارگران پیمانی نفت حول این خواست یک گام مهم در پایان دادن به کل بساط بردگی و پادگانی در نفت و مراکز وابسته به آنست.

گسترش فضای مبارزات در صنعت نفت  بیش از بیش بر سازمانیابی این کارگران در گروههای ویژه خود در مدیای اجتماعی به عنوان بستری برای پیشبرد متحدانه و شورایی مبارزات آنها تاکید می گذارد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ شهریور ۱۳۹۹،  ١٣ سپتامبر ۲۰۲۰ 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com