انفجار معادن زغال سنگ در سمنگان

حزب حکمتیست
June 10, 2020

 

اعلامیه حزب حکمتیست

 

انفجار معادن زغال سنگ در سمنگان

دستکم ١٦ کارگر جان باختند و ٢٠٠ کارگر محبوس شدند!

 

امروز سه شنبه نهم ژوئن حوالی ظهر، یکی از معادن ذغال سنگ سمنگان بر اثر تراکم گاز و فقدان سیستم ایمنی دچار انفجار مهیبی شد که به آتش سوزی در دو معدن همجوار منجر شد. انفجار و آتش سوزی منجر به مسدود شدن خروجی‌های معادن شد و طی آن ٢٠٠ کارگر محبوس شدند و دستکم ١٦ کارگر جان باختند. اخبار دیگری که تاکنون تائید نشده است از جانباختن ٣٠ کارگر در دو معدن همجوار سخن میگوید. معادن زغال سنگ "ولسوالی" در شهرستان "دره صوف بالا" در استان سمنگان افغانستان قرار دارند.

 

از معدن ولسوالی افغانستان تا یورت آزادشهر در ایران، از معدن زونگولداگ ترکیه تا چامالانگ پاکستان، کارگران در سالهای اخیر مرتبا قربانی ناامنی محیط کار و سودجوئی سرمایه داران و مالکان معادن شده اند. این رویدادهای دلخراش زیرتیتر "حوادث کار" دسته بندی میشوند اما در حقیقت قتل عمد کارگران توسط سرمایه داران است. محیطهای ناامن کار عملاً به قتلگاه کارگران بدل شده است و در تمام موارد فقدان سیستم تخلیه گاز و استاندارهای ایمنی کار در معادن و اجبار کارگر به کار در محیط ناامن کار موجب قتل کارگران شده است. این جنایت عریان علیه کارگران هدفی جز تامین سود بیشتر سرمایه داران ندارد. 

 

حزب کمونیست کارگری ایران - حکمتیست همراه با طبقه کارگر ایران مراتب همدردی خود را با خانواده‌های جانباختگان امروز معادن ولسوالی، کارگران معدنچی و طبقه کارگر افغانستان اعلام میکند و به آنها صمیمانه تسلیت میگوید. ما برای مجروحین و محبوسین این تراژدی هولناک آرزوی سلامتی مجدد داریم و امیدواریم که تلفات انسانی از آنچه تاکنون اعلام شده بیشتر نشود. ما سرمایه داران حریص و زالوصفت و دولت افغانستان را مسئول این جنایت بزرگ علیه کارگران میدانیم. اگر در دنیای امروز عدالت نیمبندی حکمفرما بود، می‌بایست مالکان و کارفرمایان و مسببین این قتل عام کارگران شریف معدنچی، بجرم قتل عمد محاکمه میشدند.

 

یاد کارگران جانباخته را گرامی میداریم!

مرگ بر سرمایه داری!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

٢٠ خرداد ۱۳۹۹ – ٩ ژوئن ۲۰۲۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com