ادامه اعتراضات کارگران معادن زغال سنگ در ٤ شهر کرمان

حزب كمونيست كارگرى ايران
May 18, 2020

ادامه اعتراضات کارگران معادن زغال سنگ در ٤ شهر کرمان

اعتصاب و اعتراضات معدنچیان زغال سنگ در چهار شهر کرمان، زرند، راور و کوهبنان که از اول اردیبهشت شروع شده، همچنان ادامه دارد. خانواده های کارگران فعالانه وارد این اعتراض شده اند. کارگران زغال سنگ کرمان به فروش سهام کارخانجات و به خطر انداختن امنیت شغلی شان،  قراردادهای موقت و نداشتن امنیت شغلی، سطح نازل دستمزدها و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض دارند. بعلاوه اعتراض کارگران زغال سنگ کرمان به  پرداخت نکردن دوبرابری حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی پس از 20سال کار بجای 15 سال است.

شرکت زغال سنگ کرمان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد است  وکارگران مخالف بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه‌ ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد، دالاهو، به بورس هستند. با این کارشرکت دالاهو با اختیارات بیشتر میتواند در مورد لغو یا تمدید قراردادهای کارگران تصمیم بگیرد و تعداد زیادی از کارگران در معرض اخراج قرار میگیرند. کارگران بخوبی تجربه کرده اند و از جمله در حال حاضر پیمانکارانی در برخی از معادن این شرکت آنچنان شرایط برده واری از کار ایجاد کرده اند که علاوه بر نداشتن امنیت شغلی به لحاظ ایمنی نیز جان کارگران در خطر قرار دارد. هر سال تعدادی از کارگران این معادن دچار آسیب‌های بدنی و ضایعات نخاعی می‌شوند.

 

در حال حاضر زیر فشار اعتراض متحدانه و قدرتمند کارگران شرکت قبول کرده است که طرح طبقه‌بندی مشاغل که در گذشته اجرا می‌شد را مورد بازنگری قرار دهد و حدود 500هزار تومان به دستمزد کارگران اضافه کند. کارگران این شرکت تنها از محل طرح طبقه‌بندی مشاغل حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کنند اما آنها خواهان پرداخت دوبرابر میزانی که تعیین شده است، می باشند.

کارگران میگویند که آنها پس از 17 سال کار، تنها حدود 3میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند و این دستمزد به هیچ وجه کفاف زندگی آنها را نمیدهد و چند  برابر زیر خط فقر است.

حضور قدرتمند خانواده ها یک نقطه قدرت مهم اعتراضات کارگران زغال سنگ معادن کرمان است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات معدنچیان معادن زغال سنگ بر تداوم حضور خانواده ها و حمایت کارگران دیگر معادن در منطقه و همه کارگران در سطح سراسری تاکید میکند. حزب همچنین بر نقش مجمع عمومی به عنوان مکانی برای متحد نگاهداشتن صف اعتراض کارگران تاکید دارد. از مبارزات کارگران زغال سنگ کرمان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

پیش بسوی اعتصابات سراسری

٢٨ اردیبهشت ۱۳۹۹، ١٧ مه ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com