چین جانشین اسلام به عنوان دشمن جدید غرب

مطالب ترجمه شده
May 12, 2020

بیماری مُسری ویروس کرونا در حال تغییر شکل ژئوپولیتیک جهانی است. چین به عنوان دشمن جدید موجود معرفی می‌شود، درست یه همان‌گونه ای که اسلام در ۲۰ سال پیش بود، و توسط همان افراد. همان مقاله نویسان روزنامه ها، همان اندیش‌کده ها، همان اخزاب سیاسی و همان آژانس های اطلاعاتی. پس از رساله مشهور هانتینگون که منجر به اتهام علیه مسلمانان شد- یا آنچیزی‌که اغلب آنها اسلام رادیکال می خوانند - اکنون آنها توجه خودشان‌را به سوی خاور دور متمرکز کرده اند... بخاطر داشته باشیم که برخورد تمدن‌های هانتیگون که اخطار می‌دهد «خطوط گُسل بین تمدن‌ها، خطوط نبرد آینده خواهد بود»، تنها مرتبط و دل‌واپس تمدن اسلامی نبود. هانتیگون علاوه بر اسلام، برای «رقیب» دوم هم تذکر داد. چین، برطبق گفته هانتینگون، قدرت‌مندترین تهدید بلند مدت برای غرب است. همه چیز یک شبه تغییرنمی‌کند. احساس می‌کنم که ایران درچشم انداز کاخ سفید باقی می‌ماند، به‌ همین صورت هم دوام رابطه شخصی بین ترامپ و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. اما چه بسا که اکنون ما به پایان یک دوره طولانی رسیده باشیم، زمانی‌که «خط گسل»، اسلام بود. ممکن‌ست که غرب بخوبی اکنون برای خودش یک دشمن جدید پیدا کرده باشد. اگر چنین است، پس مسلمان‌ها می‌توانند کمی آزادتر نفس بکشند.

چین جانشین اسلام به عنوان دشمن جدید غرب

نوشته: پیتر اوبورن

برگردان: آمادور نویدی

آیا چین جایگزین اسلام به عنوان دشمن جدید غرب خواهد شد؟

چین به عنوان دشمن جدید موجود معرفی می‌شود، درست یه همان‌گونه ای که اسلام در ۲۰ سال پیش بود.

تصویری زشت در هنگ‌کُنگ، که شی جین پینگ- رئیس جمهور چین را با بیماری ویروس کرونا مسخره می‌کند. ۲۶ آپریل ۲۰۲۰ (رویترز)

فقط کمی بیش از ربع قرن پیش بود که دانش‌مند آمریکایی، ساموئل هانتینگون رساله مشهور خود، «برخورد تمدن‌ها» (۱) را نوشت. این رساله شروع یک سری از جنگ‌ها را رقم زد.

نوشته هانتینگون پس از سقوط دیوار برلن، و پایان جنگ سرد بین شوروی و غرب نوشته شده بود. هانتینگون بجای دوره ای از صلح، جنگ های جدیدی را بین چیزی‌ پیش‌بینی نمود که او آن‌را بعنوان دشمنان آشتی ناپذیر درنظر می‌گرفت: اسلام و غرب.

هانتینگون ادعا کرد که هویت، بجای ایدئولوژی، در قلب سیاست های معاصر نهفته است. او می پرسد: «شما چه هستید»، و همان‌گونه که ما واقفیم، از بوسنی تا قفقاز تا سودان، پاسخ غلط به این سئوال می‌تواند بمعنای گلوله ای در سر باشد..»

او اضافه نمود: «اسلام مرزهای خونینی دارد.»

سیاست‌مداران غربی مانند رئیس جمهور قبلی آمریکا، جورج واکر بوش و نخست وزیر سابق انگلیس، تونی بلر، راه رساله هانتینگون را پیروی نمودند. در ربع قرن گذشته، بسیاری از کشورهای مسلمان هدف آمریکا و متحدانش بوده اند.

در همین حال، مسلمان‌ها اغلب در رسانه های غربی به عنوان ایدئولوگ‌های رادیکال یاغی و تهدیدی موجود برای جهان به تصویر کشیده شده اند (۲). این امر در غرب  منجر به رشد اسلام هراسی کینه جو و ظهور احزاب سیاسی رست‌گرای افراطی در اروپا شده است (۳).

من امروز استدلال می‌کنم که خیلی از این دشمنی مهلک ممکن‌ست بزودی متعاقب فاجعه ویروس کرونا فرو نشیند(۴). این در بخشی (بویژه در انگلیس)، بخاطر فداکاری‌های  بسیار آشکار  و بسیار بزرگ مسلمانان است (۵)، و ممکن‌ست منجربه یک تغییر دیرهنگام در اخلاق مردم گردد. زیرا که اولین قربانیان شیوع بیماری کرونا، سه مسلمان از کادر پزشکی بودند (۶). 

 اما عامل دومی درعمل موجودست: بیماری مُسری ویروس کرونا در حال تغییر شکل ژئوپولیتیک جهانی است. غرب دوست دارد، شاید هم به یک دشمن نیاز دارد، وچین هدف آینده غرب است.

 

هدف قرار دادن چین

چین به عنوان دشمن جدید موجود معرفی می‌شود، درست یه همان‌گونه ای که اسلام در ۲۰ سال پیش بود، و توسط همان افراد. همان مقاله نویسان روزنامه ها، همان اندیش‌کده ها، همان اخزاب سیاسی و همان آژانس های اطلاعاتی.

پس از رساله مشهور هانتینگون که منجر به اتهام علیه مسلمانان شد- یا آنچیزی‌که اغلب آنها اسلام رادیکال می خوانند - اکنون آنها توجه خودشان‌را به سوی خاور دور متمرکز کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رئیس کُل دشمن مسلمانان جهان، اکنون حمله به چین را شروع کرده است ، درست مانند بوش، جمهوری‌خواه قبل از او که ۲۰ سال پیش در سال ۲۰۰۳، به عراق و «محور شرارت» حمله کرد. ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶، چین را متهم ساخت که به اقتصاد آمریکا «تجاوز» کرده است (۷).

بهرحال، از زمانی‌که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد، حملات ترامپ سرعت و کشش کسب نموده است. او چین را متهم می‌کند که شیوع ویروس را پنهان کرده و درباره شمار تلفات خود دروغ گفته است (۸).

اوایل این ماه، او حتی کمک مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را متوقف ساخت، آن‌را بسیار «چین- محور» خواند (۹). روزنانه های انگلیس، که کُل جنگل‌هایشان را قطع کردند تا جسارتشان را علیه مسلمان‌ها نشان دهند، به سوی محور دشمنی به چین چرخیده و روی آورده اند.

روزنامه سان - که در سال ۲۰۰۳ طبل حمله به عراق را بصدا درآورد- گزارشی درباره ارائه دلیل ویروس منتشر ساخت (۱۰)،  مبنی بر این‌که عمدا توسط چین توسعه داده شده است که «ثابت کند که در مبارزه با امراض کشنده قادرتر از آمریکا است». آژانس اطلاعاتی خارجی انگلیس، ام آی ۶، کمک کرد که برای حمله فاجعه آمیز تونی بلر علیه عراق در پرونده رسوای سلاح‌های کشتار جمعی پرونده ای بسازد (۱۱).

اکنون نوبت به چین رسیده است.

رئیس سابق ام آی ۶، سر جان ساورز که در برنامه امروز بی بی سی  صحبت می‌کرد، و با ترامپ در حذف مالی به سازمان بهداشت جهانی ابراز هم‌دردی می‌کرد، مرا بشدت متعجب ساخت. او گفت: «در آمریکا عصبانیت بسیار زیادی جهت آن‌چیزی وجود دارد که آن‌ها می پندارند توسط چین به همه آن‌ها تحمیل شده است، و چین بسیار زیاد از مسئولیت جهت منشاء ویروس، و برای شکست در مقابله با آن در وهله نخست طفره رفته است» (۱۲). 

در انگلیس، سخنان رؤسای اطلاعاتی سابق، همواره نشان‌گر طرز تفکر کنونی مقامات داخلی دفتر (نخست وزیر) دیده می‌شود.

در همین حال، جانشین نخست وزیر انگلیس، دومینیک رآب، گفت  که بعد از ویروس کرونا، «بدون شک»، با چین «کسب و کار طبق معمول» نخواهد بود (۱۳). روزنامه نگار ارشد، میلانی فیلیپس، که به مدت طولانی منتقد باصطلاح اسلام رادیکال بوده، اخیرا ستون خودش را در روزنامه تایمز بکار گرفت و هشدار داد که غرب دیگر نمی‌تواند نسبت به چین «بی تفاوت بماند» (۱۴).

 

پنهان کاری

البته، جهت انتقاد از چین دلایل خوبی وجود دارد. مدارکی وجود دارد (۱۵)، که پیش‌نهاد می‌کند چین در ابتدای امر بیماری مُسری یا شمار موارد آن  صادق نبوده است (۱۶). بعبارت دیگر، بسیاری از کشورها (ازجمله انگلیس) جهت پنهان‌کاری و فریب نیز گناه‌کارند.

این آن‌چیزی‌ست که تغییر آتمسفر را اطراف چین بسیار قابل توجه می‌کند. حتی اندیش‌کده های محافظه کار نو که برای مدت بسیار طولانی علیه آشکارسازی های ظهور اسلام اعتراض کرده اند، دشمن جدیدی پیدا کرده اند.

انجمن هنری جکسون (اچ ج اس) یکی از ثابت قدم‌ترین منتقدان آن‌چیزی‌ بوده است که بعنوان اسلام رادیکال یا اسلام گرایی توصیف می‌شود. این انجمن اکنون با یک سری از گزارشات اخیر و ظواهر رسانه ای مسیر حمله به چین را رهبری می‌کند. درواقع، حملات آن‌ها به چین در ماه های اخیر بصورت تشریجی افزایش یافته است.

آخرین حمله آن‌ها یک نظرسنجی هدایت شده توسط انجمن هنری جکسون بوده است. این امر زمینه مقاله تایمز هفته قبل را تشکیل داد که نشان می‌دهد «بیش از ۸۰ درصد از انگلیسی ها از بوریس جانسون می‌خواهند که برای یک تحقیق بین المللی در رسیدگی به چین در شیوع اولیه ویروس کرونا فشار بیاورد» (۱۷).

معاون انجمن هنری جکسون، دکتر جان همیینگز در روزنامه تلگراف به حمایت از خروج ترامپ از سازمان بهداشت جهانی پرداخت (۱۸)، و در مورد نفوذ « بدخواهی» چین اخطار داد. ماتیو هندرسون، مدیر مرکز مطالعات آسیا در انجمن هنری جکسون، یک سری جدید از ویدئوها با روزنامه سان بنام «وظیفه داغ» را راه اندازی کرد.

اولین قسمت فیلم می‌پرسد: «آیا شیوع ویروس کرونا، چرنوبیل چین است؟» (۱۹)

هم‌چنین گزارشی از انجمن هنری جکسون بود که زمینه را در مقاله روز یکشنبه روزنامه  دیلی میل  آماده کرد (۲۰)، که پیش‌نهاد می‌کند انگلیس باید پکن را در دادگاه بین المللی برای ۳۵۱ میلیارد پوند (۴۳۷ میلیارد دلار) غرامت جهت شیوع بیماری تعقیب کند. انستیتوی گیت استوناین امر را بسیار مستقیم بین چین و اسلام رادیکال مقایسه کرده است.

انستیتوی گیت استون بطور مضحکی شیوع ویروس کرونا را بعنوان «۱۱سپتامبر» دیگری برای غرب توصیف کرد» (۲۱). دوست قدیمی من، کُن کُوگلین (۲۲) نویسنده و سردبیر امور دفاعی و خارجه رونامه تلگراف، و هم‌کار ارشد مؤسسه گیت استون است. او که با شوروشوق از جنگ عراق پشتیبانی نمود، اکنون از سازمان بهداشت جهانی خواسته است که رئیس «حامی چین» استعفا دهد.

سایت میدل ایست آی (چشم خاورمیانه) از جامعه هنری جکسون خواهان ابراز نظر شده است، اما پاسخی دریافت نکرده است.

 

خط گُسل جدید

برخی‌ها ممکن‌ست بگویند که پس از سقوط (تخریب - م) اتحاد جماهیر شوروی، غرب به یک دشمن جانشین نیاز داشته است.

بخاطر داشته باشیم که برخورد تمدن‌های هانتیگون که اخطار می‌دهد «خطوط گُسل بین تمدن‌ها، خطوط نبرد آینده خواهد بود»، تنها مرتبط و دل‌واپس تمدن اسلامی نبود. هانتیگون علاوه بر اسلام، برای «رقیب» دوم هم تذکر داد.

چین، برطبق گفته هانتینگون، قدرت‌مندترین تهدید بلند مدت برای غرب است.

همه چیز یک شبه تغییرنمی‌کند. احساس می‌کنم که ایران درچشم انداز کاخ سفید باقی می‌ماند، به‌ همین صورت هم دوام رابطه شخصی بین ترامپ و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.

اما چه بسا که اکنون ما به پایان یک دوره طولانی رسیده باشیم، زمانی‌که «خط گسل»، اسلام بود. ممکن‌ست که غرب بخوبی اکنون برای خودش یک دشمن جدید پیدا کرده باشد. اگر چنین است، پس مسلمان‌ها می‌توانند کمی آزادتر نفس بکشند.

 

درباره نویسنده:

پیتر اوبورن، برنده بهترین گزارش تفسیری و وبلاگ نویسی سال ۲۰۱۷ شد، و به جهت مقالاتی‌که در سایت چشم خاورمیانه می‌نوشت، جوایز رسانه آنلاین را به عنوان نویسنده آزاد سال ۲۰۱۶ دریافت کرد. او هم‌چنین در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه مقاله نویس مطبوعات انگلیس شد. وی در سال ۲۰۱۵ از سمت خود بعنوان مدیر مقالات سیاسی روزنامه دیلی تلگراف استعفاء داد. کتاب‌های او شامل «پیروزی طبقه سیاسی، ظهور دروغ سیاسی، و چرا غرب در مورد ایران هسته ای اشتباه می‌کند»، می‌باشند.

 منبع:

Will China replace Islam as the West's new enemy?

 

Peter Oborne

https://www.middleeasteye.net/opinion/west-has-now-found-itself-new-enemy

 

 

 

 

 

برگردانده شده از:

Will China replace Islam as the West's new enemy?

By Peter Oborne

http://www.informationclearinghouse.info/55112.htm

 

منابع:

(۱)-

The Clash of Civilisations

25 years on, Huntington's 'clash of civilisations' theory has been refuted

Peter Oborne

10 December 2018

https://www.middleeasteye.net/opinion/25-years-huntingtons-clash-civilisations-theory-has-been-refuted

(۲)-

Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World

by 

Edward W. Said,

 

Luann Walther (Editor)

 

https://www.goodreads.com/book/show/151579.Covering_Islam

(۳)-

Europe and right-wing nationalism: A country-by-country guide

  • 13 November 2019

https://www.bbc.com/news/world-europe-36130006

(۴)-

Coronavirus: follow the news in the MENA region

https://www.middleeasteye.net/fr/live/coronavirus-suivez-lactualite-dans-la-region-mena

(۵)-

Coronavirus: How Britain forgot Brexit and found its NHS heroes

David Hearst

31 March 2020 

https://www.middleeasteye.net/opinion/coronavirus-nhs-exposed-britain-dark-side

(۶)-

They died fighting coronavirus: UK doctors from Sudan and Pakistan mourned

Three Muslim doctors died working on the frontlines of the NHS in its fight against coronavirus

https://www.middleeasteye.net/news/coronavirus-uk-nhs-muslim-doctor-death-mourned

(۷)-

Trump: 'We can't continue to allow China to rape our country'

By Jeremy Diamond, CNN

 

https://edition.cnn.com/2016/05/01/politics/donald-trump-china-rape/index.html

(۸)-

Trump claims China lying about new coronavirus death toll in furious Twitter rant

President says US numbers 'not even close' as Wuhan reports spike in fatalities previously not attributed to Covid-19

Alex Woodward

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-twitter-coronavirus-china-death-toll-obama-cuomo-a9471346.html

(۹)-

Trump warns China could face consequences for virus outbreak

Jeff MasonMatt Spetalnick

 

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-trump-china/trump-warns-china-could-face-consequences-for-virus-outbreak-idUSKBN2200XZ

(۱۰)-

DEADLY COMPETITION

Report claims coronavirus ‘was developed in Wuhan lab so China could prove it’s better than US at battling disease’ 

Report claims coronavirus ‘was developed in Wuhan lab so China could prove it’s better than US at battling disease’

  • Fionnuala O'Leary, News Reporter
  •  
  • New York
  • 16 Apr 2020,

https://www.thesun.co.uk/news/11407987/coronavirus-developed-wuhan-lab-china-greater-us-disease/

(۱۱)-

Spy agencies 'produced flawed information on Saddam's WMDs'

 This article is more than 3 years old

Chilcot criticises UK intelligence services for persisting in misguided belief Iraqi leader had weapons of mass destruction

 

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/jul/06/spy-agencies-flawed-information-saddam-wmds-iraq-chilcot

(۱۲)-

China must take some responsibility for coronavirus, former MI6 head says

https://www.thetimes.co.uk/article/china-must-take-some-responsibility-for-coronavirus-former-mi6-head-says-c6whktj5j

(۱۳)-

Coronavirus: No more 'business as usual' with China after COVID-19 crisis, warns Dominic Raab

Foreign Secretary Dominic Raab says there needs to be a "deep dive" review into how the virus was able to spread from China.

Alan McGuinness

https://news.sky.com/story/coronavirus-no-more-business-as-usual-with-china-after-covid-19-crisis-warns-dominic-raab-11974398

(۱۴)-

MELANIE PHILLIPS

West can no longer turn a blind eye   to China

Beijing must be called to account after this crisis for its lies about the spread of coronavirus

https://www.thetimes.co.uk/article/west-can-no-longer-turn-a-blind-eye-to-china-ss6t0zp9d

(۱۵)-

Coronavirus: Why China's claims of success raise eyebrows

  • 7 April 2020

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-52194356

(۱۶)-

China coronavirus cases may have been four times official figure, says study

New estimates from Hong Kong come amid call for inquiry into outbreak’s origins

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/23/china-coronavirus-cases-might-have-been-four-times-official-figure-says-study

(۱۷)-

Britons want China to face inquiry over coronavirus outbreak

https://www.thetimes.co.uk/article/britons-want-china-to-face-inquiry-over-coronavirus-outbreak-cbm82lpvk

(۱۸)-

The World Health Organisation has come under China’s growing - and malign - influence

https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/04/15/world-health-organisation-has-come-chinas-growing-malign/

(۱۹)-

Is the coronavirus outbreak China's Chernobyl?

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=bi8L3Jvt2w0&feature=emb_title

(۲۰)-

China owes us £351 billion: Britain should pursue Beijing through international courts for coronavirus compensation, major study claims as 15 top top Tories urge 'reset' in UK relations with country

  • 15 senior Tories wrote to Boris to demand a 'rethink' in relations with Beijing
  • The world's leading economies have been hit by a £3.2 trillion bill since outbreak
  • Study suggests this could have been avoided if China had been more honest

By HARRY COLE FOR THE MAIL ON SUNDAY

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8188185/Britain-pursue-Beijing-courts-coronavirus-compensation-study-claims.htm

(۲۱)-

Coronavirus: Another 9/11 Moment for the West

by Richard Kemp
April 22, 2020 

https://www.gatestoneinstitute.org/15915/coronavirus-west-911-moment

(۲۲)-

It Is Time for the WHO's Pro-China Chief to Resign

by Con Coughlin
April 10, 2020

https://www.gatestoneinstitute.org/15869/who-tedros-resign


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com