بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری کوید-۱۹متولدین خارج از سوئد است / گفتگوى راديو سوئد با مهرداد درويش پور

مهرداد درویش پور
April 17, 2020

دیگر گروه‌ها در معرض ابتلا قرار گرفته‌اند. در این گزارش سعی داریم توضیحی در مورد این معضل از منظر پزشکی و نیز اجتماعی-اقتصادی ارائه کنیم.
مهرداد درویش‌پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه میلردالن به مساله سلامت عمومی در میان خارجی‌تباران و افراد متولد خارج در سویدن پرداخته و از نقطه نظر تحقیقات علمی که در سال ۲۰۹ در این زمینه انجام یافته است وضعیت سلامت عمومی را در میان این گروه بد و در سطح پایین در مقایسه با دیگر گروه‌های ساکن در سویدن ارزیابی کرده است. به گفته مهرداد درویش‌پور میزان بیماری‌ در میان افراد متولد خارج از کشور در 2009 چهار برابر بیشتر از بقیه جامعه بوده است و این وضعیت کماکان تا کنون در سطوح مختلف ادامه دارد. او در ادامه به دلایل اجتماعی-اقتصادی مساله نیز پرداخته است.
اداره صحت عامه/بهداشت عمومی اذعان کرده است که سومالیایی تباران، سوریه‌ای‌ها و عراقی‌ها از جمله گروه‌های هستند که بیشترین افراد بیمار بستری در شفاخانه‌ها را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. پیش از این گزارش شده بود که آمار مرگ و میر در میان سومالیایی‌ها در تناسب به دیگر گروه‌ها زیاد است.
دکتر ناصر سید احمدی، متخصص قلب می‌گوید هنوز آمار در حدی نیست که بتوان از آن نتیجه گیری کرد اما او تاکید کرده است که اقشار کم‌درامد جامعه بیشتر از دیگران از اپیدمی‌ها آسیب می‌بینند و این مساله یک قاعده است تا یک استثنا. در ادامه تصریح کرده است که در سویدن به دلیل کم‌کاری دولت متولدین خارج در معرض آسیب قرار گرفته اند.
سالمندان نیز از جمله گروه‌هایی هستند که بیشترین آمار مرگ و میر را داشته اند. به باور داکتر ناصر سید احمدی بیشتر کارکنان بخش بهداشت و مراقبت از سالمندان، خارجی تباران هستند و این احتمال را مطرح کرده است که ممکن شیوع ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان با این مساله پیوند داشته باشد.
مهرداد درویش‌پور، استاد دانشگاه میلردالن نسبت به برخوردهای تبعیض‌آمیز روشمند هشدار داده است و تاکید کرده که با پایان بحران کرونا باید به مسائل چون همبستگی اجتماعی باید توجه شود و مراقبت گرایی در نظام بهداشتی تقویت شود

https://sverigesradio.se/artikel/7453166?fbclid=IwAR3d4-hXVkaxhUDg94sLd6P0aqbiVkZqRX7UCRCV5OTnHDCHtAt9OO1u_Kc

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com