گفتگوى سوسياليسم امروز با سلام زیجی در باره ويروس كرونا و راههاى مقابله با آن

مصاحبه
March 05, 2020

گفتگو با سلام زیجی در باره ويروس كرونا و راههاي مقابله با آن

متن گفتگوی صوتی روز هفتم اسفند ١٣٩٨/٢٧ فوریه ٢٠٢٠)

 

 پرسش: ضمن تشكر از شركت رفيق سلام زيجي در این گفتگو از ايشان ميپرسم سياست حزب سوسياليست انقلابي ايران درباره ي شيوع بيماري كرونا در ايران در چند روز اخیر كه در حال تبديل شدن به فاجعه بزرگی است و حكومت اسلامی  ضمن اینکه درباره ي آن دروغ مي گويد  در مقابله با آن نیز ناتوان است، چيست؟

 

سلام زيجي: واقعيت اين است فاجعه اي كه اكنون دامن سي الي چهل كشور را گرفته است، به نظر ميرسد اگر با كنترل دقيق و زودهنگام  و هزينه كردن گسترده  در مقابله با این ويروس همراه نباشد ميتواند جامعه ي انساني را با مخاطرات  بسیارجدي روبرو كند.در ايران همانطور كه شما نیز اشاره كرديد واقعيت اين است كه عملا به يك فاجعه تبديل شده است!و با يك حكومت فاشيست كه خودش ويروس کشنده ی است که چهل سال است به جان مردم ايران افتاده  نمیتوان به مقابله  بااین مخاطره رفت. اكنون نه تنها توان مقابله با این قضيه را ندارند بلكه با اخبار متناقض مسئوليتي كه هر دولت معمولي بورژوازي هم قاعدتاً بايد در قبال شهروندان خود قبول كند در جمهوري اسلامي انرا نميبينم.

 

به هر حال جنبه ي پرشكي قضيه و اظهار نظر درباره ي آن به عهده ي متخصصين اين رشته است. ما اميدواريم جامعه پزشكي، كه متاسفانه جامعه ي پزشكي نیز در این نظام جهنمی سرمایه داری اساسا به دنبال بيزنیس و پول سرما یه گذاري و كسب سود هستند،با این وجود انتظار و امید ما اين است که  در بطن  اینجهان پزشکی،  متخصصین و انسانهای  شرافتمند بیشماری پيدا بشوند كه داوطلبانه و با شجاعت و بدور از قید و بندها و منافع ضد انسانی نظام پزشکی بورژوائی، براي مقابله با اين بيماري خطرناك برخيزند و هر كاري كه در توان آن هاست انجام بدهند. جهان انسانی چشمش را به آنها دوخته است!

 

اما در مورد خود جمهوري اسلامي و این نظام منبع صدها ویروس کشنده در جامعه، باید گفت مانند هر نظامی وقتي تمام سرمایه و منابع جامعه را در اختيار دارد، حداقل در چنين فاجعه هايي بخشی از آنرا به خود جامعه برگرداند و به داد مردم برسند، بهتر بگویم باید مجبور ش کرد آنرا به جامعه برگرداند. تجربه این نوع وقایع نشان داده ما جمهوري اسلامي ای مواجه هستيم که بقا و منفعت خود را بر هر پدیده دیگری ترجیح میدهد. جمهوري اسلامي نه در دوران فجايع زلزله كه بار ها گريبان مردم ايران را گرفته نه در فاجعه هاي سيل و دیگر موارد هيچ هزينه اي براي حل اين معضل ها اختصاص نداده است.  هنوزهم زلزله زدگان و سيل زدگان چندين سال قبل بدون جا و مكان  وامكانات هستند.  ازین رو به نظرمن نبايد انتظار عجيبي از يك حكومت فاشيست كه هيچ مسئوليتي را در قبال شهروندان خود قبول نمي كند  داشت. حكومتي كه در همين يك ماه اخير دستش به خون هزاران انسان در آبان ماه و فاجعه ي سرنگوني هواپيماي مسافربري آلوده است چگونه به بازماندگان همین شهروندان کمک خواهد کرد!؟. اين حكومت ضد انسانی در زماني كه مشغول بساط انتخابات مضحك خود بود. كه در آن شكست هم خورد، و در دوره اي كه سرگرم مراسم هاي ارتجاعي خود بودند، درست در اين دوره بود كه فاجعه ي اين ويروس در ايران آشكار شد اما نه تنها به آن اهميت ندادند و از همان روز اول انكار كردند تا پروأه های خود را دنبال کنند، بلکه آمار هايي ضد و نقيض را به جامعه نیز تحويل دادند. يك مشت آدم مفتخور و ارتجاعي و خرافی را حواله ي ميدان كرده اند كه از راه اقدامات مذهبی و شفا دادن احمقانه مذهبي و خرافي  با چنين پديده هايي مقابله کنند!  

 

متاسفانه تا جايي كه مطلع هستيم  تا امروز آمار قربانیان به بيست الي سي نفر رسيده و صدها نفر ديگر آلوده شده اند. هنوز ابعاد اين مسئله به درستي روشن نيست چرا كه جمهوري اسلامي در همه ي موقعيت ها به جز دروغ  حقایق با مردم در ميان نگذاشته است.  همينها مردم را عصباني كرده و به نظر من مردم بايد با شروع اعتراض و اعطصاب به اين رژيم فشار وارد كنند تا امکانات کشور در اختیار مقابله با این فاجحه قرار بگیرد.  براي مراسمهای جنايت كارهاي مثل قاسم سليماني نه تنها دها مرتجع خودشآن را قربانی کردند که میلیونها دلار در این رابطه و در منطقه هزينه ميكنند و برایش بودجه تصويب میکنند، اما حاضر نيستند هزينه اي براي مقابله با اين ويروس را فوراً تعینو اعلام کنند تحویل نهادهای پزشکی و کمک کنندگان بگذارند. بايد درخواست اختصاص دادن همه امكانات رايگان كرد كه فوراً در اختيار همه ي شهروندان   گذاشته شود.

 

 اما در كنار اين فشار ها بر حكومت به نظر من بايد اساس تلاش را از خود جامعه انتظار داشته باشيم. همان شهرونداني كه به كمك زلزله زدگان استان كرمانشاه شتافتند، همان كساني كه به كمك سيل زدگان رفتند ما از همين مردم و جامعه و فعالين اجتماعي  و سياسي و كارگري انتظار داريم كه اقدام كنند و منتظر جمهوري اسلامي نباشند! بايد شبكه هاي متعدد اجتماعي بوجود آورد و به عنوان نهاد هاي مستقل در محل كار و شهر و مدارس و دانشگاه ها شبكه هاي کنترل و راهنمائی و توضیح وسائل بهداشتی و غیره  را براي مقابله بااين پديده سازمان داد .اطلاعات درست در اختيار جامعه قراردادن، تلاش براي پخش رايگان وسايل پزشكي در بين مردم و کمک به پزشكان و پرستاران فداکار، همه اين ها كارهايي است كه ميشود به سرعت انجام داد. اين وظيفه ي انساني جامعه است. سپاه پاسداران چرند مي گويد كه میگوئید "حاضريم كمك كنيم" این نهاد فاسد و کشتار و دزد مانند كمك هاي كه در سرپل ذهاب كردند و به آسیب دیدگان سیل انجام دادن همان کار را اینجا هم خواهند کرد. كار آنها ها كشتن ادم هاست، كمك انها كشتن ١٥٠٠انسان است در ابان ماه ، كار انها سرنگون كردن هواپيماي مسافربري است. کار آنها دزدیدن بخش اعظم کمکهای ارسالی جامعه و نهادهای بین المللی است!

 

وظيفه ي ما فشار آوردن به جمهوري اسلامي و تلاش براي تعطيل كردن همه ي مكان هايي كه ميتواند جلوي شيوع ويروس را بگيرد است، تعطيل كردن مكان هاي عمومي و مضحكه هاي مذهبي از مساجد گرفته تا نماز جمعه ها و اجازه نداد اين ويروس مذهبي موجب گسترش ويروس كرونا نیزشود و جامعه را  بیش از پیش قرباني كند.

 

 همچنانکه پیشتر اشاره کردم لازم است فوری در هر سطح عمومي و تخصصي براي کمک رسانی، برای پخش رایگان نیازمندیهای پزشکی و بهداشتی ودادن آگاهي درست به مردم اکیب هاي داوطلبانه سازماندهی کنند و جاهايي كه لازم به قرنطينه دارند را اطلاع دهند و هر كارضروری كه براي مقابله با اين ويروس لازم است  بنا به رهنمودهای پزشکی معتبر آموزش دهند. در هر جاهاي  که متوجه شدیم  دولت و هر نهاد و شرکت و فرد سرمایه داری در حال انبار كردن مايحتاج و امكانات پزشكي است و میخواهند از این راه ضد انسانی کسب سود کنند  اقدام به مصادره  آنها کنیم و به طور رايگان و مرتپ در اختيار جامعه و مبتلایان به بیماری قرار داده شود.  اکنونبه نظر من بهترين كار در اين موقعيت رايگان اعلام كردن تمام معاینات و در اختیار قرار دادن امكانات پزشكي است. هيچ مركز دولتي  و پزشك و دارو خانه اي نبايد از مردم پول بگيرد! يا از ترس هزينه براي معالجه نروند. اين موارد بايد وسيعاً  انتشار داده شود و حق بديهي هر انسان بيماري  است كه در معرض اين بيماري است به طور رايگان معالجه بشود. در هر حال با اين اقدامات مي شود يك حركت اجتماعي را بوجود آورد. جامعه بايد از خود محافظت كند و با گسترش اين ويروس مقابله كند و به دولت فشار آورد و امكاناتي كه لازمه را از حلقوم دولت بيرون كشيد و در اختيار جامعه و بيماران قرار داد.

 

 همینجا لازم میدانم به همه كساني كه عزيزانشان را از دست داده اند تسلیت خود را عرض کرده باشم و در این غم و اندوه سنگین آنها خود را شریک دانسته و در کنارشان هستیم.

 

 هيچ راهي براي حل اين موضوع نيست مگر اقدامات اشاره شده  سه وجهي یعنی اعتراض کردن  و فشار آوردن به دولت، به تحرك در آوردن جدی جامعه ي پزشكي انسان دوست ومسئول و دلسوز و در رأس همه ي اين ها  ضرورت يك حركت اجتماعي و خود سازمان دهي شده جامعه در محلات و مراكز كار و تحصیل  به منظور حفاظت از جامعه، ممانعت از گسترش ویروس کرونا و نگهداري از كساني كه آلوده هستند. به اين اميد كه اين فاجعه در جامعه ايران و جهان خاتمه پيدا كند و همه به زندگي عادي و روزانه ي اجتماعي خود بر گردیم و حول انجام وظایفهای مبرم خود علیه دولت ویروس پرور و آدمکش حاکم  اسلامی و دیگر جنایتکاران مشابه تمرکز کنیم.

با تشکر از وقتی که در اختیار من گذاشتید!

( باتشکر از رفیق تینا .خ، متن گفتگوی صوتی با سلام زیجی در روز هفتم اسفند ١٣٩٨/٢٧ فوریه  با٢٠٢٠)

 

https://www.facebook.com/watchparty/190042208987521/?entry_source=USER_TIMELINE

 

منبع: شماره ١٢٠ نشریه سوسیالیسم امروز

١٥ اسفند ١٣٩٨

٥ مارس ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com