گزارشی از کمپ پناهجویی موریا و ویروس کرونا

گزارش
March 29, 2020

28-مارس-2020
گزارشی از کمپ پناهجویی موریا  و ویروس کرونا
 

زلمی نامور
شیوع ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان، بشریت را درمعرض خطر و دگرگونی های ناشی از آن قرار داده است. سازماندهی اجتماعات بر اساسی که نه منافع توده های مردم بلکه منافع قشر خاصی را در بر می گیرد ضعف های واقعی و ضد مردمی این حاکمین بر جهان را بیش از هر زمان دیگر عریان کرده است و توده های وسیعی از مردم بخصوص قشرهای پایین تر و شکننده تر جامعه در معرض خطر قرار گرفته اند. دراین میان پناهجویان از آن جمله اند. بخصوص پناهجویانی که بصورت بلاتکلیفی سالها در شرایط سخت و غیر بهداشتی زندگی می کنند. در این میان موقعیت پناهجویانی که در جزایر یونان نگاهداشته شده اند بیش از پیش نگران کننده است. در مورد تراکم همین بس که در کمپی که برای حداکثر سه هزار نفر ساخته شده است، بیش از بیست و هفت هزار نفر “اسکان” داده شده است. گزارش زلمی نامور برخی از جوانب وشرایط نامناسب کمپ پناهجویی موریا واقع درجزیره لسبوس را توضیح می دهد.
« مبارزه برای جهانی بدون مرز( افغانستان – ایران)»
 
با شیوع ویروس کرونا در سر تا سر جهان کشور یونان و جزیره لسبوس هم در امان نیست
طی صحبت های انجام شده بین دولت مردان یونان تمام مردم قرنطینه هستند و درمواقع اضطراری از خانه بیرون میشوند
توصیه های بهداشتی هم که به مردم ابلاغ شده است شستن مدام دست ها پرهیز از تجمع شلوغ و….
هرچیزی که تو این روزها دامنه فضای مجازی رو پر کرده است.
و حال مردم مهاجری که در کمپ موریا هستند!
خوشبختانه تا بحال یک مورد هم ابتلا به ویروس گذارش نشده است و این جای خوش شانسی است، (یکی دو مورد ازمریضی د رمیان پناهجویان بوده که توسط مسئولین از کمپ به بیرون برده شدند ، موقعیت و نوع مریضی آنها توضیح داده نشد.)
و حال نگرانی ما از این قرار است که شستن مدام دست ها آن هم بصورت ۲۰ثانیه و پرهیز از تجمع درمکان های شلوغ در اینجا شدنی نیست.
زیرا آب در طول روز قطع میباشد و مردم برای امرار معاش و حتی رفتن به سرویس بهداشتی دچارمشکل هستند
تصاویر کاملا گویا میباشد


و مشکل دیگر این است که مردم برای دریافت غذا و آب خوردن مجبور به رفتن محل توزیع غذا هستند.
و این به خودی خود باعث تجمع میشود و اگر  فردی مبتلا باشد به راحتی بین افراد سرایت میکند و این خود یک نگرانی محسوب میشود. نگرانی بعدی هجوم انبوه زباله ها میباشد.
در طی این روزها زباله ها قسمت هایی از کمپ را احاطه کرده و با گرمی هوا بوی بد آن و میکروب های موجود در آن خود یک عامل میکروبی و ویروسی میباشد.
حال کمبود جا و مکان برای اسکان مردم در کمپ و این جزیره خود یک مشکل اساسی به شمار میرود
زیرا در حال حاضر حدا اقل بیست و هفت هزار مهاجر در این کمپ سکونت دارند که حدود ۱۰۰۰نفر انها را افراد زیر سن بی سرپرست تشکیل میدهند که فقط حدود ۴۰۰نفر آنها در جای امن و محافظت شده با امکانات هستن و مابقی بیرون از این منطقه و در بین مردم هستند که بارها گزارش های وحشت ناکی در مورد آنها به گوش رسیده است.
این باعث نگرانی هست زیرا این افراد از خود دفاعی نمیتوانند انجام دهند و ازهمه مهم تر در معرض خطر ویروس هستند زیرا اصلا هیچ گونه نظارتی بر آنها نیست .
امید میرود که بر دولت مردان یونان و کشورهای اتحادیه اروپا فشار آورده شود تا این موقعیت نا مناسب این کمپ برای حدود بیست و هفت هزار نفر به کلی به فراموشی سپرده نشود و راهکاری پیدا شود.
با آرزوی موفقیت و سر بلندی برای همه ی مردم دنیا مخصوصا مهاجرین و افرادی که به اجبار به چنین شرایطی کشانده شده اند.
 
Web site:
www.ri-awwb.org
email.awwb.pm@gmail.com
Factbook.com/riawwb
 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com