اخبار و گزارشات کارگری ٧ فروردین ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
March 27, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٧ فروردین ماه ١٣٩٩

- اعتصاب 2 روزه کارگران مجتمع مس سونگون دراعتراض به عدم  تعطیلی معدن بدلیل شیوع کرونا

احضار 2 کارگر حق طلب به آگاهی شهر ورزقان واخطار به 2 کارگر معترض  دیگر

ابتلای 21 نفر از کارگران این مجتمع به کووید 19 وجان باختن یکنفرشان

- نامه سرگشاده کارگران نیـروگاه حرارتی رامیـن دراعتراض به ادامه کارونبود امکانات بهداشتی با توجه به ابتلای 2 همکارشان به کرونا

- دست وپنجه نرم کردن کارگران ساختمانی با مرگ زیرسایه کرونا،آلودگی هوا،حوادث کاری وگرسنگی

- تصویر روز:استراحت کادر درمانی در محل کار

- جان باختن 43 نفرازکادر بهداشتی - درمانی بیمارستان های کشور براثر کووید 19

- بیانیه نویسندگان،هنرمندان وفعالین اجتماعی برای آزادی زندانیان سیاسی ویا مرخصیشان

- با وجود افزایش خطر بیماری کرونا برای زندانیان و علیرغم صدور بخشنامه های عفو و مرخصی به زندانیان، هیچ نشانه ای از آزادی جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان سیاسی نیست

- نگاهی به وقایع استان خراسان شمالی در سال 98 ازجمله اعتراضات

*اعتصاب 2 روزه کارگران مجتمع مس سونگون دراعتراض به عدم  تعطیلی معدن بدلیل شیوع کرونا

احضار 2 کارگر حق طلب به آگاهی شهر ورزقان واخطار به 2 کارگر معترض  دیگر

ابتلای 21 نفر از کارگران این مجتمع به کووید 19 وجان باختن یکنفرشان

روز پنج شنبه 22 اسفند 98، کارگران شیفت عصر مجتمع معدنی مس سونگون(شرکت های پیمانکاری آهن آجین، مبین،نوآوران،زهل وندای رهاوی) بدلیل ابتلای چند نفر از همکارانشان به کرونا در محل تب سنجی گیت ورودی دست به تجمع زدند وخواهان توقف کار شدند. و بدلیل عدم پاسخگویی مسئولان بمدت 2 روز سرکار حاضر نشدند.

گزارشی تکان دهنده بقلم کارگران معدن مس سونگون درباره حال روز کرونایی مجتمع:

باسلام و عرض خسته نباشید خدمت کلیه کارگران زحمتکش

پرسنل معدن مس سونگون علیرغم وجود ویروس کرونا در منطقه و مبتلا شدن چندین نفر و مرگ یک نفر همچنان به صورت اجباری و علیرغم میل خود مشغول بکار هستند.

در تاریخ ۲۲/۱۲/۹۸ نیروهای شرکت های استخراجی معدن (مبین و آهن آجین و نوآوران و زهل و ندای رهاوی) در ابتدای شیفت عصر در هنگام ورود به معدن در محل تب سنجی گیت ورودی معدن تجمع کرده و  به دلیل ابتلای چند نفر از پرسنل به کرونا خواستار تعطیلی کار شده بودند ک به علت غایب بودن مدیران مجتمع و معدن و روسای شرکت های مشغول  پس از دو ساعت بلاتکلیفی ، به مدت دو روز سرکار حاضر نشدند که در نهایت بعضی از شرکت ها سیستم کاری را به یک روز در میان کاهش دادند  و فردای آن،آقایان محمد فتح الله زاده و جعفر بقایی از شرکت مبین به اتهام ممانعت از ورود کارگران و تشویق به تعطیلی با امضای یک نامه صوری از طرف شرکت آهن آجین به آگاهی ورزقان برده شدند و  به آقایان آیدین بیگلری و جواد شاهی از پرسنل شرکت آهن آجین  در محل شرکت اخطار داده شد.

حدود ده نفر از شرکت مبین ، یک نفر آهن آجین ، پنج نفر نوآوران و پنج نفر از پرسنل کارخانه مبتلا شده اند و یک نفر از پرسنل حراست به اسم صابر خدایی فوت کرده است که مدیرمجتمع مس سونگون مهندس شریفی و مسئول ایمنی معدن این موارد را کاملا رد کرده و مدعی عدم وجود کرونا در معدن شده اند.

شرکت پاوان هم که حدود یک ماه پیش به علت ابتلای چند نفر به کرونا تعطیل شده است و پرسنل رسمی معدن به صورت دوروز در میان مشغول هستند.

کارگران اهل روستای صومعه دل که بیشتر افراد مبتلا به کرونا از این روستا بودند از کار منع شده و حق ورود ب معدن را ندارند.

مجتمع مس سونگون یکی از بزرگترین معدن های مس کشور میباشد ک در شهرستان ورزقان در۱۳۰کیلومتری تبریز واقع شده است  و از دو قرن پیش از زمان قاجاریه به صورت زیرزمینی استخراج میشده است و حدود ۲۵ سال است که به صورت روباز و وسیع در حال استخراج و بهره برداری میباشد و حدود چهار هزارنفر پرسنل رسمی و پیمانکاری و قراردادی   بصورت  بیست و چهار ساعته در آنجا فعالیت میکنند.

برگرفته از سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

*نامه سرگشاده کارگران نیـروگاه حرارتی رامیـن دراعتراض به ادامه کارونبود امکانات بهداشتی با توجه به ابتلای 2 همکارشان به کرونا

جمعی از کارگران نیـروگاه حرارتی رامیـن واقع در کیلومتر 20 جاده اهواز- مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون و شهـر ویس دراستان خوزستان بدلیل ابتلای 2 همکارشان به کرونا اعتراضشان را نسبت به ادامه کار طبق معمول ونبود امکانات بهداشتی،اعلام کردند.

دراین نامه که 7 فروردین ماه رسانه ای شده است از جمله آمده است:

«با توجه به اینکه تست کرونای دو نفر از کارکنان نیروگاه رامین مثبت شده است مدیرعامل نیروگاه باید به بخشنامه استاندار عمل کرده و فقط 20 درصد کارکنان در محل کار حاضر شوند.»

یکی از کارگران نیروگاه رامین نیز درباره گفتگوی تلویزیونی استاندار خوزستان*  گفت: کاهش شیفت کارکنان و ساعات کاری انجام شد اما حضور یک روز در میان مختص کارکنان روزکار  است که آمار کارکنان  روز کار بسیار کم است.

وی افزود: در نیروگاه حدود 2 هزار نیرو مشغول به کار هستند که از این تعداد یک هزارو اندی کارکنان شیفتی هستند و کل نیروگاه به دست بچه‌های بهره‌برداری و تعمیرات می‌چرخد که کلیه آن‌ها نیروی شیفتی هستند.

این کارگربا اشاره به تردد بالای کارکنان در نیروگاه بیان کرد: مواد ضدعفونی کننده، ماسک،  الکل، دستکش و... به میزان کافی در اختیار ما نیست؛ مواد ضدعفونی‌کننده آن هم در بطری‌های کوچک آب معدنی بعد از مدتی اعتراض را در اختیار  اتاق فرمان‌های نیروگاه دادند و اغلب ما با جمع کردن پول اقدام به خرید دستکش و ماسک کردیم.

*به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به این ویروس در کشور و استان خوزستان، غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان طی یک  گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: ادارات خوزستان با 20 درصد ظرفیت فعالیت خود را ادامه خواهند داد‌ و کارکنان باید  تا روز 15 فروردین نوبت بندی شوند و 80 درصد کارکنان ترخیص باشند.

*دست وپنجه نرم کردن کارگران ساختمانی با مرگ زیرسایه کرونا،آلودگی هوا،حوادث کاری وگرسنگی

«اگر کار کنیم، آخر شب گرسنه نخواهیم ماند»، این جمله اغلب کارگران ساختمانی است.  پرداخت قسط، وام و کرایه خانه، از جمله معضلاتی است که کارگران سرپرست خانوار بیش از بقیه اقشار جامعه با آن همواره روبرو هستند. در این شرایط و مشکلات، کرونا ویروس، اجرای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی را به حالت نیمه تعطیل و یا تعطیل در آورده است.

این کارگران ساختمانی همان‌هایی هستند که در روزهای اوج آلودگی، دقیقا زمانی که آلودگی مرز هشدار را رد کرده بود و حضور در فضای شهری، به کام مرگ رفتن بود، در ساختمان‌ها همچنان مشغول به کار بودند. در آن زمان دلیل بسیاری از سقوط از ارتفاعات ساختمانی و داربست‌ها، به خاطر سرگیجه‌های ناشی از آلودگی هوا بود. این اقشار اگر سر کار بروند امکان دارد که کرونا بگیرند و اگر سرکار نروند به طور قطع هم خود و هم خانوادشان گرسنه خواهند ماند.

******

کارگران ساختمانی که امروز در بحران کرونا مشغول کار هستند در روزهای اوج آلودگی، دقیقا زمانی که آلودگی هوا مرز هشدار را رد کرده بود هم مشغول به کار بودند.

ساخت و ساز یکی از صنایعی است که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، بخش بزرگی از شاغلان در آن به شکل روزمزد استخدام می‌شوند. نقاش ساختمانی، کارگر ساده، کچ کار، کاشی کار، مقنی (چاه‌کن)، سنگ کار، جوشکار، لوله‌کش، سیم‌کش، برق‌کش از جمله مشاغلی است که شاغلان در آن روزمزد و در بهترین حالت به شکل پروژه‌ای حقوق دریافت می‌کنند.

بررسی میدانی از ساخت و ساز در تهران، حاکی از ادامه فعالیت سازندگان ساختمان‌ها به شکل چراغ خاموش است. اغلب ساختمان‌ها، برج‌ها، مراکز تجاری و آپارتمان‌ها همچنان در حال تکمیل هستند و کارگران در آن مشغول به کارند. دو برج در محدوده ازگل تهران فارغ از هیاهوی کرونا ویروس و تعطیلات عید، به شکل شبانه روزی و به سرعت در حال تکمیل است. بیش از 100 کارگر، استادکار، معمار و مهندس عمران در این پروژه‌ها مشغول فعالیت هستند و کامیون‌های حمل آجر، سیمان و مصالح ساختمانی در این محدوده در حال آمد و شد است.

برخی کارفرمایان هم از بیم کرونا فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی را تعطیل کرده اند و با اعلام این تعطیلی‌ها عرق سردی بر پیشانی کارگران روزمزد نشست.

کرونا بعد از آلودگی هوا قاتل کارگران ساختمانی

«اگر کار کنیم، آخر شب گرسنه نخواهیم ماند»، این جمله اغلب کارگران ساختمانی است.  پرداخت قسط، وام و کرایه خانه، از جمله معضلاتی است که کارگران سرپرست خانوار بیش از بقیه اقشار جامعه با آن همواره روبرو هستند. در این شرایط و مشکلات، کرونا ویروس، اجرای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی را به حالت نیمه تعطیل و یا تعطیل در آورده است.

این کارگران ساختمانی همان‌هایی هستند که در روزهای اوج آلودگی، دقیقا زمانی که آلودگی مرز هشدار را رد کرده بود و حضور در فضای شهری، به کام مرگ رفتن بود، در ساختمان‌ها همچنان مشغول به کار بودند. در آن زمان دلیل بسیاری از سقوط از ارتفاعات ساختمانی و داربست‌ها، به خاطر سرگیجه‌های ناشی از آلودگی هوا بود. این اقشار اگر سر کار بروند امکان دارد که کرونا بگیرند و اگر سرکار نروند به طور قطع هم خود و هم خانوادشان گرسنه خواهند ماند.

فعالیت‌های ساختمانی در خفا پیش می‌رود

تعدادی از کارفرمایان تن به تعطیلی پروژه‌ها نداده و همچنان فعالیت‌های ساختمانی را در خفا به پیش می‌برند. کارگران این ساختمان‌ها خوش شانس‌تر از بقیه هستند، خوش شانس‌تر از دست فروشانی که دیگر استقبالی از نان شیرمال، شال و فال آن‌ها نمی‌شود. خوش شانس تر از زنان سرپرست خانواری که کارفرمایشان، کارگر خود را از ترس کرونا، مرخص کرده و خود پخت و پز می‌کند.

انجمن اصناف مصالح ساختمانی در ابلاغیه ای، مراکز فروش مصالح ساختمانی را تا 15 فروردین تعطیل کرده است و متخلفان جریمه سختی خواهند شد. این امر در رسیدن مصالح ساختمانی به پروژه‌های عمرانی و ساختمانی خلل وارد می‌کند و ساخت و سازها را بیش از پیش سوت و کور می‌کند.

کلاه مان را که قاضی کنیم، در خانه ماندن و هشتگ در خانه بمانیم را تگ کردن زیباست، اجرایی شدن آن نیز مربوط به کارمندانی است که بیمه شان رد می‌شود و حقوق فروردین ماهشان به موقع واریز می‌شود و یا بازاری‌هایی که دارایی شان کالاست و با افزایش قیمت دلار و طلا، ارزش دارایی شان بالا می‌رود. کارگران باید مشغول کار باشند تا بتوانند زنده بمانند.

قوانین کار، کارگران روزمزد ساختمانی را نیز شامل می‌شود

بر اساس ماده 2 قانون کار، «کارگر  کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

طبق بند «الف» ماده 4 قانون تأمین‌اجتماعی، «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند.

مطابق ماده 62 قانون کار و تبصره آن، «کارگرانی که به هر عنوان، به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه 40 درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.»

قوانین نیم بند حمایت از کارگران ساختمانی روی کاغذ مانده است

با توجه به آنچه گفته شد، کارگران ساختمانی از جمله قربانیان اصلی کرونا ویروس هستند، قانون در روی کاغذ نیم بند به نفع کارگران ساختمانی تدوین شده است اما در واقعیت و عرف هر آنچه که کارفرما، می‌گوید همان است. این درحالی است که ساخت و ساز برای کارفرمای اصلی سود تضمین شده ای به همراه دارد، سودی که بسیاری از پزشکان و بازاری‌ها را به بازار ساخت و ساز کشانده است.

پرداخت شدن حقوق انسانی و شهروندی کارگران تنها با یک هزارم سودی که کارفرما از ساخت و ساز می‌برد، میسر است. اگر این امر اجرایی شده بود، امروز و در شرایط بحران، بیکاری، قوز بالای قوز برای کارگران محسوب نمی شد.

بخشی از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 7 فروردین

*تصویر روز:استراحت کادر درمانی در محل کار

*جان باختن 43 نفرازکادر بهداشتی - درمانی بیمارستان های کشور براثر کووید 19

تا روز چهارشنبه 6 فروردین، کووید 19 جان 43 نفرازکادر بهداشتی - درمانی بیمارستان های کشور را گرفت.

*بیانیه نویسندگان،هنرمندان وفعالین اجتماعی برای آزادی زندانیان سیاسی ویا مرخصیشان

کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران:بیانیه‌ی ۷۰۰ نویسنده، هنرمند و فعال اجتماعی

در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن، خواست آزادی زندانیان و یا دستکم مرخصی دادن به آنها نیز افزایش یافته است. گروه‌های مختلف مردم با انتشار نامه، بیانیه، مقاله، هشتک و ویدیو خواستار رهایی زندانیان – ولو به‌صورت موقت – شده‌اند. این خواست به ویژه متوجه زندانیان سیاسی است که در شرایط مرگبار کنونی به‌عمد مورد بی‌اعتنایی حاکمیت قرار دارند. به‌تازگی بیانیه‌ای با امضای ۷۰۰ نویسنده، هنرمند و فعال اجتماعی منتشر شده است که امضاکنندگان آن خواستار مرخصی دادن به همه‌ی زندانیان سیاسی تا فروکش کردن بیماری کرونا شده‌اند. در آغاز این بیانیه با اشاره به بخشنامه‌ی قوه‌ی قضاییه آمده است: « هم‌زمان با اوجگیری احضارها و بازداشتها و صدور و تأیید احکام حبس نویسندگان و کنشگران، سرایت کورونا به ایران و گسترش روزافزون آن، مکانهای عمومی کشورمان را به قتلگاههای بالفعل بدل کرده است. در حالی که حتی در ایام عادی هم زندانها صدرنشین فهرست مکانهای پرخطرند، با شگفتی بسیار، در بخشنامه اخیر قوه قضاییه برای اعطای مرخصی نوروزی به محبوسان متهم به جرمهای گوناگون، شاهد رویکردی کاملا متناقض و تبعیض‌آمیز نسبت به نویسندگان و کنشگران هستیم.» نویسندگان بیانیه سپس به نمونه‌ای از این رویکرد "متناقض و تبعیض‌آمیز" پرداخته و نوشته‌اند: « با این همه در تقریر آن، بی‌اعتنا به مصلحت عمومی و بحران خطرناکی در ابعاد ملی و بین‌المللی، متهمان به «اقدام علیه امنیت ملی» و محکومان به این «جرم» که «محکومیت آنها بیش از ۵ سال باشد»، از مرخصی موقت محروم مانده‌اند. روشن است که بدین گونه شمار زیادی از نویسندگان وکنشگرانی که بدین اتهام مجهول و تعریف ناشده محکوم به حبسهای سنگین ‌شده‌اند، از این مرخصی ناقابل هم محروم خواهند ماند.»

بیانیه همچنین به افزایش "شمار احضارها و بازجوییها" اشاره کرده است: «از این همه گذشته، شمار احضارها و بازجوییها و دادرسیهای این گونه متهمان هم، که چندی بود افزایش یافته بود، بیش از پیش شده است. در حالی که گزارشهای رسمی حکایت از ترخیص دهها هزار زندانی با اتهامات متنوع می‌کند، آخرین خبر تا لحظه نوشتن این متن، احضار دور از انتظار سه عضو «محکوم» کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی به زندان است. عجیبتر این که حکم شش ساله کیوان باژن پیشتر در دادگاه تجدیدنظر به سه سال و نیم کاهش یافته بود، و ایشان حتی در صورت حضور در زندان هم طبق بخشنامه می‌بایست تا کنون به مرخصی موقت می‌آمدند.» در پایان بیانیه نیز امضاکنندگان «به نام زندگی، آزادی و عدالت، خواهان اعطای مرخصی به تمام نویسندگان، روزنامه‌نگاران ... و فعالان صنفی و مدنی، تا زمان فروکش کردن این امواج مسموم...» و نیز «خواستار توقف تمام احضارها، بازجوییها، دادگاهها و ... روندهای مشابه انتظامی و قضایی در قبال تمامی این گونه متهمان . . .» شده‌اند.

*با وجود افزایش خطر بیماری کرونا برای زندانیان و علیرغم صدور بخشنامه های عفو و مرخصی به زندانیان، هیچ نشانه ای از آزادی جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان سیاسی نیست

بخشنامه ای تحت عنوان عفو رهبری در ۲۷ اسفند ۹۸ اعلام گردید که به گفته مسئولین قضایی بسیاری از زندانیان را شامل می شد. مشخصاً درباره زندانیان سیاسی و عقیدتی اعلام شده بود که چنانچه در جرائمی که حکومت آنها را امنیتی خطاب می کند حکم زندانی بیشتر از پنج سال نباشد و یک سوم از طول دوره حبس سپری شده باشد، زندانی مشمول بخشنامه عفو گردیده و آزاد خواهد شد. این بخشنامه موارد بسیاری را در جرائم سیاسی و نیز عمومی شامل میشد.

پیشتر هم در هفتم اسفند بخشنامه ای برای مرخصی رفتن زندانیان صادر شد که عملاً دادستانی مانع از اجرای آن برای تعداد زیادی از زندانیان سیاسی شد.

همانگونه که پیداست شیوع بیماری مرگبار کرونا بسیار شدت گرفته است. آماری که دولت به صورت رسمی اعلام می کند به شکل روزانه در حال چند برابر شدن است. اخباری هم مبنی بر ابتلا و حتی مرگ تعدادی از زندانیان در زندانهای مختلف کشور به گوش می رسد. در چنین وضعیتی نگرانی ها پیرامون سلامتی زندانیان به شدت افزایش پیدا کرده است و خانواده های آنها در نگرانی جدی نسبت به سلامت زندانیان هستند. برای خود زندانیان از یکسو محیط زندانها نیز به محیطی به شدت پر تنش و اضطراب تبدیل شده است و تمامی زندانیان در فضای رعب آور احتمال ابتلا به بیماری و عدم امکان رعایت اعمال پیشگیرانه بخاطر محیط بشدت در هم تنیده ی زندان قرار دارند و از سوی دیگر نگران سلامتی اعضای خانواده هایشان هستند. این شرایط منجر به اعتراض زندانیان گشته است که نمونه های اعتراض و حتی فرار زندانیان در زندانهای خرم آباد و الیگودرز و تبریز بخاطر مجموعه این وضعیت صورت گرفته است اما در مقابل، سیستم قضایی و امنیتی بجای رفع نگرانی زندانیان و آزادی آنها، با توسل به تیراندازی و ضرب و شتم زندانیان، دست به سرکوب آنها میزنند.

بخشنامه های عفو عمومی و نیز اعطای مرخصی به زندانیان به هر اسمی که اعلام گردید به دلیل وضعیت بحرانی و فاجعه باری بود که خودِ حکومت می دانست امکان شیوع بیماری در زندانها بالاست و میتواند به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود.

عدم موافقت با عفو و عدم اعطای مرخصی به تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که طبق بخشنامه های صادره مشمول آزادی میگردند عملاً دشمنی و ضدیت مسئولین قضایی و حکومتی را با زندانیان سیاسی نشان می دهد. گویا به عمد می خواهند زندانیان سیاسی را در معرض خطر مرگ قرار دهند.

در پیگیری خانواده ها اعلام میگردد که دادستانی باید با آزادی زندانیان موافقت نماید اما نمونه هایی هم وجود دارند که دادستانی با آزادی یا مرخصی آنها موافقت نموده است اما ضابطین پرونده اجازه آزادی را به زندانی نداده اند. یک کارشکنی جدی توسط دادستانی، دادیاری ناظر بر زندان و ضابطین امنیتی وجود دارد که با دور زدن قوانین و بخشنامه های صادره مانع از آزادی زندانیان سیاسی میشوند.

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی مسئول جان و سلامتی زندانیان هستند و مسبب هرگونه اتفاقی برای زندانیان علی الخصوص زندانیان سیاسی هستند.

جعفر عظیم زاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران یکی از ده ها زندانی سیاسی محبوس است که بر اساس بخشنامه عفو، مشمول آزادی میگردد اما تاکنون کوچکترین خبری از آزادی ایشان و دیگر زندانیان سیاسی مشمول نیست.

بسیاری از زندانیان همانند جعفر عظیم زاده بخاطر دوره طولانی مدت حبس، به امکانات درمانی و پزشکی دسترسی نداشته اند و با بیماری ها و مشکلات جسمی حادی روبرو هستند و این مسئله خود بر خطرات ابتلای بیماری کرونا میافزاید. اکثر این زندانیان سرپرست خانواده هستند و خانواده های این زندانیان نیز در این شرایط بحرانی به حضور آنها در محیط خانواده نیاز دارند.

 از اینرو ما خواهان آزادی فوری جعفر عظیم زاده، تمامی زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای کشور و همچنین دیگر زندانیان هستیم و در این شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا هرگونه تعلل و کارشکنی در روند آزادی زندانیان به معنای به مسلخ فرستادن عامدانه زندانیان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- هفتم فروردین نود و نه

*نگاهی به وقایع استان خراسان شمالی در سال 98 ازجمله اعتراضات:

١٣٩٨/٠١/٠١

وقوع سيل در خراسان شمالى خساراتی در شهرستان هاى استان به شرح زيربرجا گذاشت:

*شهرستان راز و جرگلان

درگير شدن ٨٧ روستا اين منطقه با سيل

تخريب ٣٩٩٠ منزل مسكونى

تلف شدن بيش از ٢٠٠ دام سبك و سنگين

از بين رفتن ٢٠٠ هكتار از كشاورزى اين منطقه

در مجموع ٢٠٠ ميليارد تومان خسارت

*شهرستان مانه و سملقان

تلف شدن ٣٠٥ گوسفند

مرگ دو چوپان و يك شهروند از روستاى كريك

مجموع خسارت ٦/٥ ميليارد تومان

*شهرستان فاروج

خسارات دامى و كشاورزى

مجموع خسارت ٧ ميليارد تومان

*شهرستان جاجرم

خسارات كشاورزى به مبلغ ٨ ميليارد تومان

مجموعه خسارات ١٨ ميليارد تومان

*شهرستان گرمه

خسارت به ٨٦ واحد دامى

١٧٨ هكتار زمين كشاورزى

١٦ دهنه قنات

تلف شدن ٦٦ دام

مجموعه خسارات ٣٠ ميليارد تومان

*شهرستان اسفراين

خسارات زير بنايى ٧٧ ميليارد تومان

*شيروان

خسارات كشاورزى و واحد هاى دامى

مجموعه خسارات ٥٨ ميليارد

١٣٩٨/٠١/٢٤

*تجمع اهالى جرگلان ، مقابل فرماندارى راز و جرگلان؛ نسبت به رها سازى آب سد ها و خسارات

ناشى از آن

١٣٩٨/٠٢/١٣

*حمله محافظان وزير كشور به دانشجويان در بازديد وزير از دانشگاه آزاد بجنورد

١٣٩٨/٠٢/١٨

*قرار تعقيب براى برداشت كنندگان از معدن آلبلاغ با حكم دادستانى اسفراين

١٣٩٨/٠٢/١٩

*مرگ ومصدومیت 2 كارگر در معدن آلبلاغ اسفراين

١٣٩٨/٠٢/٢٣

*بازداشت ٤٨ نفر از كارگران معدن آلبلاغ

*توقيف ٢٦ دستگاه خودرو كارگران

*توقيف ١٢٦ رأس چهارپا متعلق به كارگران

١٣٩٨/٠٢/٢٤

*فوت دانش آموز ابتدايى در سرويس مدرسه

١٣٩٨/٠٤/٠١

*اعتصاب دانشجويان دانشگاه فنى اسفراين

١٣٩٨/٠٤/١٠

*تلف شدن ٥٠ رأس دام در مناطق سنى نشين شهرستان راز و جرگلان به دليل نبود امكانات

١٣٩٨/٠٤/١٠

*اعتصاب كارگران كشتارگاه بجنورد

١٣٩٨/٠٤/١٢

*تجمع كارگران كشتارگاه بجنورد در مقابل فرماندارى

١٣٩٨/٠٤/٣١

*مدير كل آموزش و پرورش استان:

٥٠ مدرسه تخريبى در استان موجود است

٥٠ درصد كمبود نيروى انسانى در مقطع ابتدايى موجود است

١٣٩٨/٠٥/٠٣

استاندار:

*٥٥ روستا با جمعيت ٩٥٠٠ نفر در خراسان شمالى فاقد آب آشاميدنى

١٣٩٨/٠٥/٠٧

*آتش سوزى در كارگاه مبل سازى بجنورد و مصدوميت ٣ آتش نشان

١٣٩٨/٠٥/١٧

*مدير كل اداره كار:

از لحاظ آمارى در سال جارى بيمه بيكارى ٩٢درصد كمتر نسبت به سال ٩٢ پرداخت شده است 

١٣٩٨/٠٥/١٩

*مدير كل اداره كار:

بخش عمده معوقات مزدى به دليل عدم پرداخت حقوق پيمانكاران به كارگران است

١٣٩٨/٠٦/٢٤

*تجمع كارگران كشتارگاه بجنورد مقابل استاندارى

١٣٩٨/٠٧/٠١

استاندار خراسان شمالى:

*جاماندن حداقل ١٢٦٠ دانش آموز از تحصيل در استان خراسان شمالى

١٣٩٨/٠٧/٠٦

استاندار خراسان شمالى:

*٤٣درصد مردم استان خراسان شمالى ، كشاورزِ بدون بيمه هستند

١٣٩٨/٠٧/٠٩

*اجبار كارگران قراردادى كارخانه آلومينا جاجرم و نيروگاه سيكل تركيبى شيروان و كارخانه قند شيروان به شيفت ايثار

 

١٣٩٨/٠٧/١٣

*مصدوميت ٤ كارگر در آتش سوزى كارگاه گاز مايع در بجنورد

١٣٩٨/٠٧/١٤

*اعتصاب دانشجويان دانشكده پتروشيمى بجنورد

١٣٩٨/٠٧/١٥

*معطل ماندن مطالبات گندم كاران به ارزش ٢٠ميليارد تومان

١٣٩٨/٠٧/١٨

*اعتراض باغداران خراسان شمالى به پايين بودن قيمت انگور و بالا بودن هزينه ها

١٣٩٨/٠٧/١٩

*اعتصاب يك هفته اى كارگران كشتارگاه بجنورد

١٣٩٨/٠٧/٢٨

*مرگ و مصدوميت ٢ كارگر معدن آلبلاغ

١٣٩٨/٠٧/٢٩

*غرق شدن ٣٢ رأس دام عشاير شيروان در رودخانه ، به دليل نبود پل

١٣٩٨/٠٨/٠٠٠

*به آتش كشيدن بانك صادرات شعبه بلوار بجنورد به دست جوانان شورشى در اعتراضات هفته آخر آبان ماه  به بهانه  گرانى بنزين

١٣٩٨/٠٨/٠٠٠

*كشته شدن سه كارگر مهاجر استان خراسان شمالی در اعتراضات آبان ماه.

-جان باختن لنگرى از شهرستان بجنورد در اعتراضات شهر پاكدشت

-جان باختن گريوانى از شهرستان بجنورد در اعتراضات ورامينجان باختن يك كارگر اهل شيروان در اعتراضات شهر كرج

١٣٩٨/٠٨/٠٧

*مرگ  یک كارگر نانوايى در بجنورد

١٣٩٨/٠٨/١٤

*نارضايتى زعفران كاران فاروج از كاهش شديد قيمت زعفران به دست دلالان

١٣٩٨/٠٨/٢٧

*استاندار خراسان شمالى:

آمار ترك تحصيل در خراسان شمالى بسيار بالاتر از ميانگين كشورى

١٣٩٨/٠٩/١١

*مصدوميت دو كارگر معدن آلبلاغ

١٣٩٨/٠٩/١٣

*تنها يك ، چهارم ظرفيت كارخانه قند شيروان مشغول توليد است.

نزديك به نيمى از كارگران فصلى ساليان پيش امسال براى كار پذيرش نشده اند

١٣٩٨/٠٩/٢٠

*فوت يك كارگر معدن آلبلاغ

١٣٩٨/٠٩/٢٣

*نشت گاز دبيرستان دهكده مقاومت و مصموميت سه تن از دانش آموزان

١٣٩٨/٠٩/٢٧

*فوت يك كارگر در معدن آلبلاغ

١٣٩٨/١٠/٠٢

*مرگ یک كارگر كارخانه قند شيروان

١٣٩٨/١٠/٠٧

*رئيس تعاونى زنبورداران:

نبود قيمت پايه و عدم خريد تضمينى و نداشتن بيمه از بزرگترين مشكلات زنبورداران است

١٣٩٨/١٠/١٩

*مدير اداره كار بجنورد:

٣٢ حادثه ناشى از كار در كارگاه هاى ساختمانى بجنورد ثبت شده است

١٣٩٨/١٠/٢٢

*معاون اداره كار:

مطالبات ١٧ ميليارد تومانى  ٢هزار كارگر عمرانى در استان خراسان شمالى

١٣٩٨/١٠/٢٢

*معاون اداره كار:

١١١٧ مورد شكايت كارگران از كارفرمايان در ١٠ اول سال ٩٨

١٣٩٨/١١/٠٩

*هفت معلم کنشگرخراسان شمالى به ٤١ سال حبس و بيش از ٢٠٠ ضربه شلاق محكوم شدند

اسامى معلمان :

محمد رضا رمضانزاده _ حسين رمضانپور _ حميد رضا رجايى _ على فروتن _ مصطفى رباطى _ سعيد حق پرست _ حسن جوهرى

١٣٩٨/١١/١٣

*مصدوميت یک كارگر اگروز سازى پارس بجنورد

١٣٩٨/١١/٢٧

*كارشناس اداره كار:

٣٠ مورد فوتى ناشى از حوادث كار از ابتداى سال ٩٧ الى شهريور ماه سال ٩٨

١٣٩٨/١٢/٠٣

*مرگ يك كارگر در معدن آلبلاغ

١٣٩٨/١٢/٠٣

*در سال نودُ هشت _ ٨ سانحه در معدن آلبلاغ اسفراين رخ داده است. كه منجر به فوت ٧ كارگر شده است. تعداد بسيار زيادى از كارگران هم مصدوم شده اند.

١٣٩٨/١٢/١٤

*فوت آقاى چاهى از پرسنل درمان بجنورد به دليل كرونا

١٣٩٨/١٢/١٥

*اعتراض كارگران نيروگاه سيكل تركيبى برق شيروان به پرداخت نشدن ٤ ماه از حقوق سال جارى خود

١٣٩٨/١٢/٢٤

*شهردارى بجنورد:

نبود ماسك و دستكش براى پاكيانان بجنورد

١٣٩٨/١٢/٢٨

*موج بيكارى كارگران ساختمانى در بجنورد

١٣٩٨/١٢/٢٩

*براورد حداقل ٢٠ مورد فوتى ناشى از كار در سال ٩٨

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com