نامه درمورد ایجاد بنا یا مجسمه ی یادبود

بابك یزدی
February 05, 2020

عالیجناب ترودو نخست وزیرکانادا
ساقط کردن هواپیمای خط هوائی بین المللی اوکراین، پروازشماره ی 752، درروزچهارشنبه هشتم ژانویه 2020،  که به قتل 176 مسافر، ازجمله 57 کانادائی منجرشد، گونه ای ازسانحه ی همگانی را درایران، کانادا وجاهای دیگربه همراه داشته است. این سانحه ممکن است برای ده ها سال ادامه یابد وحتی به نسل های آینده منتقل شود. ما امضاء  کنندگان ذیل قویاً حس می کنیم که این قبیل فجایع ساخته وپرداخته ی دست انسان، اعم ازاینکه با چشم پوشی دولت به وقوع پیوسته باشد ویا درمقوله ی یک اقدام تروریستی جنایتکارانه قرارگیرد، هرگزنباید تکرارشود. برای احترازازپیامد خطرناک فراموشی، این سانحه باید به صورت بخشی از حافظه جمعی ما ونسل های آینده مان درآید. به ثمررسانیدن این مهم به اقدام فوری درراستای یادواره ای ساختن این تراژدی به شکل بنای یادبود، مجسمه یا موزه دراماکن عمومی وفرودگاه های مناطق مختلف کانادا نیازدارد. انجام این کاربه هدف های ذیل مدد خواهد رسانید:
1ـ این نمادی خواهد بود ازاحترام عمیق به قربانیان محبوب ومعصوم این فاجعه که هستی باختند وحتی ازداشتن قبروهرگونه سنگ یادبودی محروم اند.
2ـ این کارتسکینی است به خانواده های داغداروپیامی ازهمبستگی به آنان. مجسمه با بنای یادبود زخم های بازرا درمان می بخشد وبه نیرومند سازی بازماندگان ودرگیری هرچه فراترآنان درجامعه مدد می رساند.
3ـ انجام این مهم نمایشگرنیت مردم ودولت کانادا خواهد بود درراستای تقویت احساس مشترک واحترام برای شهروندان وساکنین کانادا.
4ـ بنا یا مجسمه یادمان برای این تراژدی مردود شمردن مسئله ی فرارعاملین جنایت ازمجازات است وبه تمام جهانیان این پیام را ابلاغ می دارد که عاملین جنایت باید حساب پس دهند.
5ـ انجام این عمل برای ما مکان مشخصی را فراهم می آورد که درآنجا به تفکروتأمل بنشینیم ودررابطه با این قبیل رویدادهای دردناک بیشتربیاموزیم. بنا یا مجسمه های یادبود اماکن نیرومندی هستند که "آگاهی انتقادی" انسان ها را درمورد این نوع رویداد ها بالا می برند وبه عنوان نشانه های برای هشداردهی خدمت می کنند.
فرهنگ خاطره بطورروزافزونی به عنوان بخش شفا بخش فرهنگ جهانی مورد توجه قرارگرفته است. این فرهنگ بازتاب فراخوانی است برای ساختن یک جامعه ی متفاوت متکی به عدالت، آزادی وحقوق بشر. یادواره ها درحالی که به عنوان نمادهای یادآوری واحترام عمیق برای قربانیان وبازماندگان عمل می کنند، درعین حال ازرسالت امید بخش ومثبت درچشم اندازقراردادن جهانی تازه برمبنای عدالت وصلح نیزبرخوردارند.
ما می توانیم برآثار دردناک انکارهمیشگی مسئولیت برای این قبیل رویدادهای سانحه ی همگانی با مبارزه ی جمعی وپیرگیرمان برای بخاطرآوردنشان چیره شویم. این کاررا باید به صورت مؤثربا شکستن سکوت، یادآوری گذشته آنجنان که واقعاً رخ داده است وبا نکوهش عاملین جنایت به ثمررسانید.
یادواره ها حامل این پیامند که صدای قربانیان وبازماندگان با گذشت زمان خاموش نخواهد شد. با استفاده ازاین شیوه است که نسل های آتی، بازماندگان ودیدارکنندگان می توانند صدای قربانیان و غریو خاموش این رویداد دردناک وبی عدالتی را که  منعکس کننده ی آن است بشنوند. مجسمه وبناهای یادبود، درسکوت عمیق شان بازتاب دهنده ی فریاد رسای قربانیانی است که زندگی خود را بخاطراعمال بی رحمانه وشقاوت باردیگرانسان ازدست دادند. چه نیکوگفته است نویسنده ی نامدارآمریکائی "براد اوسلن" : "هرفریادی که سرداده می شود به نسل های آینده می آموزاند، هشدارمی دهد و دررابطه درستکاری انگیزه می بخشد."
ما امضاء کنندگان ذیل قویاً وبصورت فوری ازشما تقاضا داریم که دررابطه با ساختن یادواره هایی برای قربانیان هواپیمای خط هوائی بین المللی اوکراین، پروازشماره ی 752،  که درروزچهارشنبه هشتم ژانویه 2020 ساقط شد عطف توجه بفرمائید. 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com