بیانیه پیرامون شیوع بیماری کرونا

اتحادیه آزاد کارگران ایران
February 28, 2020

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون شیوع بیماری کرونا


شبح مرگ بر فراز جامعه سایه انداخته است. با شیوع ابتلای گسترده به ویروس کرونا، این مرض مرگبار به یک اپیدمی جدی تبدیل شده است. روزانه اخبار ابتلا و مرگ و میر افراد جدیدی در شهرهای مختلف منتشر می شود. نگرانی ها از آن سو بسیار بیشتر از آمار رسمی است که اکنون دیگر بر همه عیان شده است که نهادهای دولتی در اعلام شروع این اپیدمی مرگبار با پنهانکاری جان مردم را به بازی گرفتند. اگر از همان ابتدای شیوع این بیماری اخبار صحیح به جامعه اطلاع داده میشد مردم زودتر می توانستند اعمال پیشگیرانه ی فردی را رعایت کنند. با توجه به ضعف جدی سیستم درمان در ایران و نبود امکانات پزشکی پیشرفته بایست در همان ابتدای شیوع، در مناطق درگیر محدودیتهای بهداشتی اِعمال می گشت تا بیماری به این سرعت در سراسر کشور منتشر نمی شد.


جدای از خطرات جدی شیوع این بیماری، عدم صلاحیت و توانایی حاکمیت برای اداره امور کشور بویژه در این شرایط بحرانی، هراس و نگرانی های مردم را چندین برابر کرده است.


هیچ فردی نه در خانه و نه در محیط کار، نه در مدارس و دانشگاه ها و نه در هیچ جایی احساس امنیت نمی کند. شرایط برای اقشار و طبقات فرودست جامعه بغرنج تر است که هم ناچار به حضور در محیط کار و اماکن عمومی هستند و بلحاظ اقتصادی هم توانایی تهیه و استفاده از مواد بهداشتی و وسایل پیشگیری از ابتلای به این ویروس را ندارند.

کارگران کارخانجات و مراکز صنعتی در محیطهای بسیار غیر بهداشتی به سر میبرند که خطر ابتلا به بیماری برایشان بسیار زیاد است.


زندانیان زیادی در زندانهای کشور به سر میبرند که از طریق تماس با خانواده های شان اعلام کرده اند که هیچگونه بهداشتی در زندانها رعایت نمی شود و نه تنها محیط زندانها ضدعفونی نگشته است بلکه هیچگونه مواد بهداشتی نیز در اختیار زندانیان قرار نگرفته است و حتی در فروشگاه های داخل زندان نیز مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده ای برای خرید وجود ندارد. در این میان تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندانهای کشور وجود دارند که بخاطر ضدیت حاکمیت با این زندانیان، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

کودکان کار که در خیابانها و مراکز غیر بهداشتی به کار گرفته شده اند بدون هیچگونه آموزشی در اینباره، با جانشان بازی میشود. سربازان زیادی در محیط های غیر بهداشتی پادگان ها در جمع های پر تعداد به اسارت گرفته شده اند.

ختم کلام اینکه جانِ کل جامعه به بازی گرفته شده است.


در چنین شرایطی حکومت مؤظف است که:


۱- هرنوع مواد بهداشتی و پزشکی که برای رعایت بهداشت فردی نیاز است را به رایگان و سریعاً در اختیار تمامی افراد قرار دهد.


۲- آموزش های لازم برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری را از طریق نهادهای ذیربط و صدا و سیما، سریعاً و به صورت تخصصی در اختیار جامعه قرار دهد.


۳- مراکز تخصصی پزشکی و آزمایشگاهی را برای تشخیص و درمان سریع بیماری در تمامی شهرها تجهیز کرده و به مردم اعلام نماید.


۴- آمار واقعی میزان ابتلا و تلفات را بدون هیچ مخفی کاری و دروغ بافی به اطلاع جامعه برساند.


۵- تصمیم گیرندگان و عاملین پنهانکاری درباره شیوع این بیماری که منجر به گسترش بیماری شد را به جامعه معرفی نماید تا آنها بعنوان اقدام کنندگان علیه امنیت جانی افراد جامعه در دادگاه های صالحه محاکمه گردند.


۶- تمامی زندانیان محبوس در زندانهای کشور بایست به فوریت یا آزاد گردند یا اینکه تا پایان دوران بحران به مرخصی فرستاده شوند.


۷- مدارس، دانشگاه ها و تمام مراکز آموزشی کشور باید تا پایان دوران شیوع بیماری تعطیل گردند.


۸- با توجه به شدت شیوع بیماری، مراکز کاری چه دولتی و چه خصوصی، کارخانجات و محیطهای صنعتی به مدت زمان لازم تعطیل اعلام گردند و چنانچه دولت از تعطیلی عمومی سر باز بزند کارگران و دیگر اقشار، خود رأساً برای تعطیلی اقدام نمایند.


اتحادیه آزاد کارگران ایران- نهم اسفندماه نود و هشت

@ettehad


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com