خطاب به ناظران سازمان جهانی بهداشت: زندان‌های ایران را دریابید

سازمان حقوق بشر ايران
February 28, 2020

سازمان حقوق بشر ایران خطاب به ناظران سازمان جهانی بهداشت: زندان‌های ایران را دریابید 
 

سازمان حقوق بشر ایران، ۸ اسفند ماه ۱۳۹۸: سازمان حقوق بشر ایران با هشدار نسبت به احتمال شیوع ویروس کرونای ووهان COVID-19 در زندان‌های ایران، خواستارتوجه ویژه ناظران سازمان جهانی بهداشت به زندان های ایران شد. در ارتباط با گزارش های مبنی بر افزایش موارد منجر به مرگ و تعداد مبتلایان به کرونا تیمی از ناظران برنامه فوریت های سلامت و درمان این سازمان، روز  سه‌شنبه،‌ ۶ اسفند وارد تهران شدند.

دکتر محمود امیری‌مقدم، پزشک و مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «وضعیت نامناسب بهداشتی، کیفیت پایین غذا و تراکم بالای زندانیان در برخی زندان‌های ایران، در صورت شیوع ویروس کرونا در زندان ها میتواند منجر به فاجعه هولناکی شود. ما از جامعه جهانی می خواهیم که پیش از اینکه در شود راه حالی برای جلوگیری از این فاجعه اتخاذ کنند.»

او با اشاره به دوره نهفتگیِ بدون علايم این ویروس، خواستار کم کردن تراکم زندان ها از طریق مرخصی برای زندانیانی که جرائم سنگین ندارند بویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی , تمدید مرخصی زندانیانی که خارج از زندان به سر می‌برند، به تعویق انداختن اجرای احکام جدید حبس و همچنین  الزام مأموران و کارکنان زندان به استفاده از ماسک‌ و آموزش رعایت حداکثری اصولی بهداشتی به آنان شد.


مسوولان زندان از چند روز پیش ملاقات حضوری زندانیان را در اکثر زندان‌ها متوقف کرده‌اند، ولی هنوز احتمال انتقال بیماری به داخل زندان از طریق نگهبانان، پرسنل زندان، زندانیان جدید الورود و همچنین کسانی که از دادگاه و یا مرخصی بازمی‌گردند، وجود دارد.

یک زندانی که در خصوص ویروس کرونا با سازمان حقوق بشر ایران صحبت کرد، گفت: «تنها کاری که در زندان برای جلوگیری از کرونا انجام شده این است که ملاقات‌ها را قطع کرده‌اند. ما راضی هستیم ولی این کافی نیست. باید ماسک و مواد شوینده به ما بدهند. بند ما گاهی چند هفته مایع دستشویی دریافت نمی‌کند و جیره تاید (پودر رخت‌شویی) زندانیان کفاف یک‌ماه را نمی‌دهد. باید ماسک و مواد ضد عفونی کننده به ما بدهند.»

یک زندانی دیگر نیز در این خصوص گفت: «علاوه بر قطع ملاقات حضوری، بین زندانیان مسن چند ماسک هم پخش کرده‌اند. همین. زندانیان اکثرا سوء تغذیه دارند. اینجا کسانی هستند که سال‌هاست میوه نخورده‌اند. همه ما نگرانیم، چون اگر این ویروس وارد زندان شود، با این وضع قتل عام می‌کند.»

همزمان پایگاه خبری و اطلاع‌ رسانی رکنا در خبری نوشت: «مرد ۴۴ ساله‌ای که به اتهام کلاهبرداری در زندان بزرگ تهران دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد با علائم سرماخوردگی و مرموز به کرونا فوت کرد».
سازمان حقوق بشر ایران گوشزد می‌کند که مسوولیت هرگونه آسیب به سلامت و جان زندانیان، بخصوص مواردی که ناشی از بی‌دقتی و بی‌توجهی مسوولان زندان باشد، با سازمان زندان‌ها و نهاد بالادستی آن، قوه قضائیه و رهبر جمهوری اسلامی است.
 
 
 
 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com