شیوع ویروس کرونا، جان و سلامت زندانیان را بشدت تهدید می‌کند!

كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى
February 26, 2020

شیوع ویروس کرونا، جان و سلامت زندانیان را بشدت تهدید می‌کند!

با گسترش ویروس کرونا در سراسر ایران، عملا جامعه با فاجعه جدیدیروبرو شده است. بی توجهی و لاابالی گری عامدانه سران جمهوری اسلامی به اخطارها و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت، سبب گردید که این ویروس خطرناک از کنترل خارج گردد. مسئولیت تمامی عواقب مرگبار انتشار ویروس به عهده حکومت اسلامی است. ندیده گرفتن معیارها و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی، عدم آمادگی و فراهم کردن الزامات درمانی و بهداشتی و آمادگی فنی لازم برای پیشگیری از گسترش این ویروس تا عدم قبول مسئولیت وشفاف سازی، پنهان کاری و انکار خطرات مصیبت بار گسترش ویروس کرونا، شوک عظیمی به جامعه وارد کرده است. مردم بی پناه که قادر به تأمین درمان نیستند بی دفاع به حال خود رها شده‌اند! هر روز بر تعداد قربانیان ‌آن اضافه می‌گردد!
 مردم بخوبی شاهدند که مراکز آموزشی و درمانی، مراکز تجمع و شبکه‌های حمل و نقل عمومی چگونه بدون کنترل به دست حوادث سپرده شده‌اند.

در حالیکه انواع بیماریها  در زندان‌ها و بازداشتگاه‌‌ها بیداد می‌کند. وضعیت وخیم و غیر قابل تصور بهداشتی و درمانی در زندانها و بازداشتگاه‌ها که فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زیستی هستند، تراکم شدید جمعیت خارج از ظرفیت در همه زندانها و از جمله در زندانهای مخوفی مانند کارون اهواز و فشافویه تهران، قرچک ورامین، دیزل‌‌آباد کرمانشاه و عادل‌آباد شیراز و سایر زندانها، عدم دسترسی زندانیان حتی به آب آشامیدنی سالم، وضعیت غذایی بشدت ناسالم، محرومیت از دارو و درمان، زندانها را به ‌آسیب‌پذیر ترین اماکن بدل کرده است. در بسیاری از بندهای این زندانها حتی سرویس بهداشتی در دسترس زندانیان نیست.
زندانیان و خانواده‌های آنان بشدت نگران و مضطرب هستند. هیچ امکانی برای مصون ماندن از شیوع ویروس کرونا ندارند. هیج کنترلی توسط هیچ نهادی بر وضعیت اسف‌بار بهداشتی و درمانی و زیستی زندانها اعمال نمی‌شود.
خبرهای بشدت نگران کننده‌ای از سرایت ویروس کرونا به زندانها در سراسر کشور منتشر شده است.
در حالیکه کل جامعه بیدفاع در مقابل ویروس کرونا به حال خود رها شده است، وضعیت در زندانها به مراتب نگران کننده تر است.
در این میان وضعیت زندانیان سیاسی بویژه به دلیل امنیتی کردن شرایط زیستی، ‌آنان را بیشتر از سایر زندانیان از دید جامعه مخفی می‌کند. بسیاری از آنان مدتها از دارو درمان و اعزام به مراکز درمانی و حتی دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی محروم بوده‌اند.
نظر به اینکه جمهوری اسلامی نمی‌‌خواهد و برنامه‌ای هم برای تأمین سلامت و بهداشت و درمان زندانیان ندارد، مبتلا شدن فقط یک نفر در هر زندانی منجر به فاجعه‌ای انسانی خواهد شد. در این شرایط، باید همه زندانیان بدون درنگ و در اولین اقدام، تحت آزمایشات دقیق و برابر استاندارد جهانی تشخیص ویروس کرونا قرار گیرند، و از زندان مرخص گردند. زندانها محلی بسیار نا‌امن، خطرناک و غیر قابل کنترل برای گسترش ویروس کرونا است.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی مسئول جان کلیه زندانیان بویژه زندانیان سیاسی است که با خطرات جدی‌تری روبرو هستند.
خانواده‌های زندانیان را فرامی‌خوانیم با اعتراض جمعی خود زندانها و  مراکز قوه قضیه را زیر فشار بگذارند و خواهان آزادی و مرخصی فوری کلیه زندانیان شوند. در این راستا نامه دادن به نهادهای انساندوست در سراسری جهان و اعلام اضطراری بودن وضع زندانیان در ایران و اطلاع رسانی به کل جامعه یک اقدام مهم از سوی خانواده‌ها است که لازمست است در دستور فوری  انها قرار گیرد.
ما از همه مجامع جهانی، بویژه سازمان جهانی بهدشت و سازمان عفو بین‌الملل می‌خواهیم تا در این وضعیت بشدت خطرناک در کنار زندانیان و خانواده‌های ‌آنان برای مرخص کردن زندانیان، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند. صدها زندانی سیاسی در سراسر زندانهای کشور باید فوراً و بدون قید و شرط ‌آزاد گردند. برای نجات جان زندانیان از خطر گسترش ویروس کرونا باید کلیه زندان‌های کشور به هر شکل ممکن تعطیل گردند!

۵ اسفند ۱۳۹۸ – ۲۴ فوریه ۲۰۲۰

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
کمپین دفاع از کارگران زندانی (فریدم ناو)


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com