بمناسبت روز جهانی زن , جنبش زنان در موقعیتی دیگر

اتحاد سوسیالیستی کارگری
February 23, 2020

 بمناسبت روز جهانی زن
جنبش زنان در موقعیتی دیگر

امسال هشتم مارس، روز جهانی زن در موقعیتی فرا میرسد که خیزش آبانماه و دوماه بعد از آن، اعتراضات دیماه 98 که علیه خامنه ای و سپاه بعنوان مراکز اصلی قدرت متمرکز شد، به همگان اثبات کرد که اراده مردم ایران عبور از رژیم اسلامی است.
رژیم اسلامی از همان ابتدا جنبش زنان علیه ستم جنسیتی و ستم طبقاتی را سرکوب کرد. تلنبار شدن خواستهای زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، خانواده و محیط کار جنبش زنان را عملا به سمتی رانده تا تحقق خواستهایشان را در فردای عبور از رژیم اسلامی دنبال کنند. به این اعتبار برای جنبش زنان ماهیت سیاسی و اقتصادی نظام جانشین که بتواند زنان را در تمام سطوح تصمیم گیری کشور دخیل کند و ظرفیت تحقق خواستهای همه جانبه جنسیتی و طبقاتی آنها را داشته باشد، حیاتی است. 
در مقابل جنبش زنان دو آینده وجود دارد. یک، اتحاد جنبش زنان با جنبش کارگری، دانشجویی، اعتراضات معلمان و بازنشستگان حول "نان کار آزادی" که نظامی را مستقر می کند که هم با ساختار شورایی شرکت و دخالت مستقیم زنان را در تعیین سرنوشتشان فراهم می آورد و هم مطالبات همه جانبه زنان در تمام عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، خانواده، محیط کار را برآورده میسازد. دو، اتحاد با نیروهای سلطنت طلب و جمهوری خواهان لیبرال با اقتصاد نئولیبرالی که در تمام دنیا فقر را زنانه کرده است. 
ستم جنسیتی و طبقاتی بر زنان جهانی اما یکسان نیست. نابرابری شدید طبقاتی در سراسر جهان موج اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرده است. طی سال ۲۰۱۹ تاکنون شاهد اعتراضات گسترده ای بوده ایم که زنان در خط مقدم مبارزه قرار داشته اند، از لندن و فرانسه تا لبنان، عراق، شیلی و ایران که در عین گوناگونی و تمایز همگی مضمون مشترک مبارزه با نابرابری، فقر و گرسنگی دارند.
زنان لبنانی در خیابانها شعار دادند که ما بخشی از انقلاب هستیم. در شیلی بیش از یک میلیون نفر در اعتراض به سیاست های دولت سباستیان پینیرا، رئیس جمهور شیلی به خیابانها ریختند و زنان قهرمان شیلی حماسه آفریدند. از مهر ماه امسال موجی از تظاهرات ضد دولتی عراق را فراگرفته که زنان در آن نقش مهم و کلیدی داشته اند. زنان عراق جواب محکمی به مقتدا صدر دادند که از جمله با حضور زنان بی حجاب در اعتراضات مخالفت کرده بود. برخی از زنان عراق فضای مبارزات را به روی دیوارهای بغداد به تصویر کشیده اند که بنحو سمبولیکی نشان دهنده عزم راسخ آنها در ترسیم آینده شان به دست خودشان است.
در ایران و درست چند هفته پس از سرنگونی شاه، در هشت مارس ۵۷ که زنان با شعار "جنبش ما نه غربی، نه شرقی، جهانی ست" به خیابان آمدند تا کنون دست از مبارزه برنداشته اند و علیه حجاب اجباری و بی حقوقی گسترده خود به انحای گوناگون مبارزات خود را ادامه داده اند. دیماه سال ۹۶ در دل جنبش گرسنگان با بر سر چوب کردن روسری خود علیه حجاب اجباری به میدان آمدند. در خیزش آبانماه 98 زنان نقش چشمگیر داشتند. زنان دانشجو از دیماه 96 تا کنون نقش مهمی در اعتراضات دانشجویی و به ویژه در دیماه 98 که علیه خامنه ای و سپاه متمرکز شد، داشتند و با دستگیری های گسترده روبرو شدند.
با گسترش مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه در سال 97 که اعتراضات کارگری جان تازه ای گرفت، جنبش های زنان و دانشجویی در حمایت از جنبش کارگری و با شعار "نان کار آزادی" به میدان آمدند. از جمله از حضور پر رنگ آنها در روز کارگر که ندا ناجی یکی از دستگیرشدگان آن هنوز در زندان است، همکاران نشریه گام که دستگیر و محاکمه شدند و بالاخره فرزند شجاع جنبش کارگری، سپیده قلیان که نامش با مبارزات کارگران هفت تپه عجین شده است.
اتحاد جنبش های کارگری، دانشجویی، زنان همراه با اعتراضات بازنشستگان و معلمان حول "نان کار آزادی" این ظرفیت را دارند تا با یک نظام جانشین کل جامعه را از فقر و فلاکت نجات دهند و جامعه ای عاری از نابرابری جنسیتی، اقتصادی و سیاسی ایجاد کنند.  

زنده باد جنبش زنان علیه نابرابری های جنسیتی و طبقاتی
نابود باد آپارتاید جنسیتی در ایران
سرنگون باد رژیم اسلامی

کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری
دوم اسفند 1398 – 21 فوریه 2020


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com