پنجم دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان و وحشت جمهوری

شهلا دانشفر
December 26, 2019

پنجم دی ماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان و وحشت جمهوری

روز پنجم دیماه، عملا روز جدال جامعه با ررژیم سرکوبگر بود. پدر پویا بختیاری این روز را به عنوان روز گرامیداشت فرزندش اعلام کرد. در پی آن چهارده نهاد و گروه از کارگران، معلمان، بازنشستگان و چهره هایی شناخته شده از فعالین کارگری و اجتماعی ضمن حمایت از فراخوان پدر پویا بختیاری، طی فراخوانی به مردم پنجم دیماه را به روز گرامیداشت تمامی جانباختگان خیزش آبانماه در تمام شهرها اعلام کردند. همچنین مادران قربانیان سه نسل کشتار رژیم اسلامی بیانیه دادند و پنجم دیماه را روز جهانی کیفرخواست علیه جنایت علیه بشریت در ایران اعلا م کردند. این چنین بود که تحرکی گسترده برای بزرگداشت این روز در ایران و در سطح جهان به راه افتاد. در شهرهای مختلف لیست تظاهرات ها و آکسیونها اعلام شده که تشکیلات حزب کمونیست کارگری ایران و نهادهای سیاسی و اجتماعی دیگر از جمله کمیته مبارزه برای آزادی زندانی سیاسی، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، کمیته بین المللی علیه اعدام، خانواده‌های جان‌باختگان راه آزادی در ونکوور کانادا ، فدراسیون سراسری پناهندگان ایران، مبتکرین آن بودند.

قبل از رسیدن به این روز جمهوری اسلامی پدر و مادر پویا بختیاری را از وحشت بسیج مردم پشت سر آنها، دستگیر کرد. با انتشار خبر بازداشت پدر و مادر پویا بختیاری، از زوایای مختلف این دستگیری و حکومت اسلامی مورد حمله و محکومیت توسط تشکلها و نهادهای مختلف قرار گرفت. از جمله شورای بازنشستگان ایران طی بیانیه ای این دستگیریها را محکوم کرده و بر حق برگزاری مراسم آزاد برای گرامیداشت یاد جانباختگان تاکید کرده و همبستگی خود را با خانواده های این عزیزان اعلام داشت. جمع هایی از کارگران نیشکر هفت تپه و دیگر بخش های جامعه طی بیانیه هایی از گرامیداشت یاد جانباختگان خیزش آبانماه در پنجم دیماه حمایت کردند.

در همین راستا  پنج تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های  آتنا دائمی، منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی و صبا کردافشاری از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۳۰ آذرماه طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت پنجم دیماه روز گرامیداشت یاد جانباختگان آبانماه و در همراهی با خانواده‌های آنان خبر دادند. در ساعات پایانی این روز سه زندانی دیگر به نام‌های مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب به این جمع پیوستند. به گفته آنان این تحصن  در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه تا روز ۵ دی ادامه خواهد داشت. بنا بر خبرها رئیس زندان اوین به زندانیان تحصن کننده گفته است که در صورت ادامه تحصن برای آنها پرونده جدید گشوده خواهد شد و آخرین خبر اینکه این زندانیان ممنوع الملاقات شده اند. همچنین سهیل عربی و دیگر زندانیان سیاسی در اوین به اسامی محسن حاجی محمدی، یوسف اریانمهر، ناصر فهیمی، حمید کاشانی، سهیل عربی، کیانوش سلاطینی، محمدرضا مرادی از درون زندان حمایت خود را  از گرامیداشت یاد جانباختگان در پنجم دیماه اعلام داشتند.

از سوی دیگر در این رابطه شاهد تحرکاتی در دانشگاهها بودیم. دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریزحمایت خود را از کولبرانی که برای تامین لقمه نانی ناگزیر به کولبری بودند و جان خود را از دست دادند، و در اعتراض به جنایات حکومت اعلام کردند.  همچنین دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت این روز در چهارم دیماه با نصب عکس هایی از جانباختگان خیزش آبانماه بر تابلویی یاد این عزیران را گرامی داشتند. در دانشگاه هنر طرح مشترک آتنا امینی، زهرا امیریوسفی و یاسمن رزاقیان به یاد کشته‌شدگان نیزارهای ماهشهر ارائه شد.  

بعلاوه ١٣٥ تن از سینماگران به این مناسبت بیانیه ای دادند و اعلام کردند که "...در چهلمین روز فاجعه (آبان)، یاد کشته‌شدگان و زندانیان در بند را زنده نگه می‌داریم".

این درحالیست که به مناسبت پنجم دی ماه مراسم های دیگری از سوی خانواده های جانباختگانی چون نوید بهبودی مهویزانی در زرینج یزد و مهرداد معین فر در شهریار  دو تن از جانباختگان آبانماه مراسم هایی اعلام شده است. مراسم امیرحسین دود وند در یزدانشهر نیز برای ششم دیماه اعلام شده است. به این ترتیب خانواده های جانباختگان علیرغم انواع تهدید ها و بازداشت کردنها با گرامیداشت یاد عزیزانشان، در مقابل جنایات جمهوری اسلامی ایستاده اند و کوتاه نمی آیند.

به مناسبت پنجم دیماه از سوی حزب کمونیست کارگری ایران به تجمعات اعتراضی در کشورهای مختلف بعنوان روز کیفرخواست علیه جنایت علیه بشریت فراخوان داده شد. کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی طی بیانیه ای مشترکی به این حرکت جهانی پیوستند و طی نامه ای خطاب به اتحادیه های کارگری و سازمانهای حقوق بشر در سراسر جهان خواستار پیوستن آنان به این اعتراضات و محکوم کردن جنایات جمهوری اسلامی شدند.

انعکاس صدای اعتراض مردم ایران و کشتارهای رژیم در سطح جهانی حمایت های بسیاری را در پی داشته است و تا کنون اتحادیه های کارگری و نهادهای اجتماعی مختلفی در سطح جهان همچون اتحادیه های کارگری در فرانسه، اتحادیه های کارگری در کانادا، لیگ بین‌المللی شعرا که دفاتر آن در آمریکا؛ یونان، هند، نیجریه، هنگ کنگ و فیلیپین فعالیت دارند، کنگره جهانی اتحادیه  کارگری تی یو سی گلوبال  TUC GLOBALدر برگیرنده ٦میلیون عضو در انگلستان و ولز، کنگره اتحادیه های صنفی افریقای جنوبی OSATU  با دو میلیون عضو، انجمن حقوق بشری گروه برای همه در ایتالیا، اتحادیه معلمان انگلستان (NASUWT )، و عفو بین الملل طی بیانیه هایی حمایت خود را از مبارزات مردم ایران اعلام کرده و جنایات حکومت اسلای را محکوم کرده اند. در همین راستا جان کلارک از ائتلاف علیه فقر در اونتاریو پیامی تصویری داده است. در عین حال در سطح بین المللی پارلمان هلند و اتحادیه اروپا نیز جمهوری اسلامی را بخاطر کشتار و جنایاتش محکوم کرده است.

بدنبال چنین تحرک گسترده ای در ایران و در سطح جهان برای گرامیداشت پنجم دی ماه به عنوان روز جهانی علیه جنایت علیه بشریت در ایران جمهوری اسلامی، با تشبثات مختلف تلاش کرد مانع برگزاری چنین روزی در ایران شود. پدر پویا بختیاری را اطلاعات رژیم سه ساعت مام مورد بازجویی قرار داد. به او فشار آوردند که مراسم اعلام شده را لغو کند. از او خواستند که حداقل مراسم را در مسجدی برگزار کنند. اما او در پاسخ گفت که استادیوم آزادی را در اختیار بگذارید. بعد هم در مقابل تهدید به دستگیری اعلام کرد که مراسم برگزار خواهد شد و آنها نیز هر کاری میخواهند بکنند و همگان را به شرکت در مراسم گرامیداشت فرزندش فراخواند.

اما جمهوری اسلامی به این تهدیدات بسنده نکرد و دست به اقدامات پیشگیرانه بیشتری زد. علاوه بر دستگیری منوچهر بختیاری پدر و ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری در دوم دیماه، برخی دیگر از بستگان وی نیز دستگیر شدند. تعدادی دیگر از فعالین اجتماعی نیز مورد تهدید قرار گرفتند و  در برخی مناطق تهران و شهرهای بزرگ حکومت اسلامی نیروهای سرکوب خود را مستقر کرد و تلاش کرد با نظامی کرد فضا مردم را مرعوب کند و جلو تحرک جامعه را بگیرد.

اما علیرغم همه اینها تحرکات برای برگزاری پنجم دیماه ادامه یافت. بعد از این دستگیریها مادربزرگ پویا بختیاری  با ارسال فیلمی اعلام کرد که علیرغم بازداشت همه اعضای خانواده اش، او خود مراسم پویا را با جدیت برگزار خواهد کرد.  همچنین در برابر  این تهدیدات جامعه به اشکال مختلف پاسخ خود را داد. از جمله در روز ۲ دیماه بازنشستگان با در دست گرفتن عکس جانباختگان به استقبال ۵ دی رفتند. اگر چه  قبل از آن نیز به ابتکار فعالین اجتماعی در شهرهای مختلف  در سی ام آذر ماه در محلاتی از تهران، تبریز و خرمشهر و با گذاشتن عکس هایی از جانباختگان آبان ماه در معرض دید مردم و روشن کردن شمع و گذاشتن یک شاخه گل در کنار آنها، مردم یاد این عزیزان را گرامی داشتند.

حزب کمونیست کارگری نیز با انتشار بیانیه دیگری همگان را به شرکت هر چه وسیعتر در مراسم های پنجم دی ماه و گرامیداشت یاد جانباختگان آبانماه  و تاکید بر خواست آزادی فوری دستگیر شدگان اخیر و تمامی زندانیان سیاسی فراخواند.

پنجم دیماه چه گذشت؟

روز پنجم دیماه همانطور که مادر بزرگ پویا بختیاری اعلام کرده بود، او و دیگر اعضای خانواده وی همراه با جمعی از مردم در قطعه ۲۶ گورستان بهشت سکینه محل دفن پویا بختیاری در کرج حاضر شدند. مامورین امنیتی از همان ساعات اولیه صبح با بستن ورودی قطعه ۲۶  که محل دفن پویا بختیاری در آن قرار دارد و برخورد شدید با حاضرین سعی در جلوگیری از برگزاری مراسم را داشتند. جمهوری اسلامی در هراس از جمع شدن مردم این قطعه را تحت محاصره خود درآورده بود. در همین راستا در این روز  نیروی انتظامی بسیاری در این قبرستان حضور داشتند و هلیکوپترهای حکومت اسلامی بر فراز آن در حرکت بودند. در  جاهایی نیروی سرکوب با حمله به حاضرین تلاش  داشت تعدادی را دستگیر کند که با فریاد مرگ بر دیکتاتور پاسخ میگرفت. شرکت کنندگان با سر دادن سرود یاردبستانی فریاد اعتراضشان را بلند کرد.

در نجف آباد نیز جمع بزرگی از جوانان شهر سوار بر موتور سیکلت تصاویر جانبخاتگان آبمان ماه را در خیابان با خود در سراسر شهر حمل کردند و نمایش زیبایی از همبستگی را آفریدند.  همچنین در اصفهان مردم زیادی در جواب به فراخوان برای یادبود جانباختگان آبان ماه تجمع کردند. در ملارد نیز مراسم یادبود سجاد رضایی از جانباختگان آبان ماه برگزار گردید.

جمهوری اسلامی در این روز در هراس از برگزاری مراسم های گرامیداشت یاد جانباختگان آبانماه در شهرهای مختلف و به میدان آمدن دوباره مردم  فضای امنیتی شدیدی در خیابانهای مختلف تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز ، سنندج، کرمانشاه، اندیمشک و شهریار و شهرهای دیگری ایجاد کرده بود. در این روز همچنین در هراس از اطلاع رسانی مردمی و جهانی شدن این خبرها بار دیگر اینترنت در بسیاری از شهرها قطع شده بود. از همین رو تمامی گزارشات هنوز رسانه ای نشده است. این حد از آماده باش حکومت نشان بارزی از استیصال و وحشت حکومت از مردم است.

در خارج کشور نیز در شهرهای مختلف در کشورهایی چون هلند، ایتالیا، سوئد، کانادا، هلند و آلمان از سوی تشکیلات حزب کمونیست کارگری و نهادهایی چون علیه اعدام ،کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، مادران جانباختگان راه آزادی در ونکور مراسم روز پنج دی ماه و گرامیداشت یاد جانباختگان برگزار شد و جنایات جمهوری اسلامی محکوم گردید. در دل چنین کشاکشی  پنجم دیماه به عنوان روز گرامیداشت یاد جانباختگان آبانماه در ایران برگزار شد و این زنجیره ادامه خواهد داشت. کشاکش مردم با سرکوبگران حکومت برای برگزاری پنجم دی ماه بیش از هر چیز عزم مردم را برای تداوم خیزش آبانماه به نمایش میگذارد. پنجم دیماه به عنوان روز کیفرخواست علیه جنایت علیه بشریت توسط جمهوری اسلامی در ایران ثبت گردید.

شهلا دانشفر


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com