گزارشی کوتاه ازتجمع اعتراضی روز پنج شنبه ۰۵ دسامبر ۲۰۱۹ میدان یرن توریت گوتنبرگ / سوئد

گزارش
December 06, 2019

 گزارشی کوتاه ازتجمع اعتراضی روز پنج شنبه ۰۵ دسامبر ۲۰۱۹ میدان یرن توریت گوتنبرگ / سوئد همراه فیلم وآلبوم عکس

آرام ، آرام به ۱۶ آذر نزدیک می گردیم ، ما به استقبالش رفتیم!

برنامه میدان یرن توریت با خوش آمد دوست مان توفیق محمدی و اعلان یک دقیقه سکوت به یاد یکایک فرزندان برومند کشورمان که برخاک افتادند ویاد سه نفر از دانشجویان (بزرگ نیا، قندچی و شریعت رضوی)، فرزندان شانزده آدز سال ۱۳۳۲ آغازشد .

حرکت اعتراضی ما درآستانه شانزده آذردیگری برپا گردید. به اطلاع میرسانیم ؛ طی روزهای گذشته وزارت اطلاعات ازموج جدید دستگیری های دانشجویان ؛ با ادعای اینکه برای شانزده آذردرصدد سازماندهی اعتراض دردانشگاهها هستند،لابد امداد های غیبی شان آنها را شناسایی کرده اند، پرده برداشت تا راه را برای سرکوبی گسترده دانشجویان دراین روزهموار کند.

به نقل از "کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه" آنها اطلاع دادند

۱. بازداشت‌های فله‌ای و دستگیری دانشجویان رهگذر

تعدادی از دانشجویانی که در آبان ماه دستگیر شدند، اغلب کم سن و سال و بدون هیچ‌گونه پیشینه‌ فعالیتی در دانشگاه دستگیر شدند. یک دانشجو ۱۸ ساله بعد از کلاس در حال خروج از حیاط دانشگاه بوده که به ناگاه دستگیر می‌شود، آن هم در حالیکه حتی از تجمع در دانشگاه نیز مطلقا بی خبر بوده!

یکی دیگر بخاطر آلودگی شدید هوای تهران در جلوی چشم ماموران ماسک میزند و به همین دلیل دستگیر می ‌شود! دیگری تماشاچی بوده و دستگیر شده. یک شب هم با همکاری نیروهای حراست لباس شخصی های وزارت اطلاعات با کمک آمبولانس به خوابگاه ها حمله می کنند و تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت می‌شوند. توجه داشته باشید گفته های ما تنها ۲ دانشگاه شهر تهران را شامل می‌شود! حالا خود سطح سرکوب در کل کشور را در نظر بگیرید! تنها تا امروز جنازه ۲ نفر از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز پیدا شده است.

۲.عدم تفهیم اتهام و بازجویی‌های تحت فشار، طولانی، شتابزده و القایی

دانشجویان بازداشتی در بدو دستگیری با تندخویی ها و بدرفتاری های جدی نیروهای امنیتی مواجه شده و پیش از اعزام به دادسرا و تفهیم اتهام به مدت ۲۴ ساعت و گاها طولانی‌تر توسط «پلیس امنیت» مورد بازجویی قرار گرفته و با طرح سوالات القایی و ارعاب دانشجویان بازداشتی که غالبا سابقه بازجویی نداشته اند، پلیس امنیت آنان را به تک نویسی جهت دار و القایی از سوی بازجویان علیه دیگر دانشجویان و مشخصا دانشجویانی که از چهره‌های شناخته شده‌ی جنبش دانشجویی محسوب می‌شوند وادار می‌کند.

پس از مرحله پلیس امنیت نوبت به تفهیم اتهام و دادسرا می‌رسد که اکثر دانشجویان و دیگر بازداشت‌شدگان کف خیابان با توجه به گمنامی و عدم شناخت قوانین حتی از اینکه بدانند دقیقا با چه اتهاماتی رو به رو هستند محروم بوده اند و بدون آگاهی از اتهاماتشان به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات فرستاده شده‌اند. در اغلب موارد شعبه بازپرسی تنها با ادبیات تهدید آمیز و رعب افکنانه به دانشجویان گفته که جرم‌شان! «اغتشاشگری» و «لیدری» اغتشاشات است!

دربرابرچنین اقدامات ضد انسانی وموج دستگیری ها وگرامی داشت روزخونین شانزدهم آذرسال ۱۳۳۲، امروزپنجشنبه پنجم دسامبر ساعت۴ میدان یرن توریت گوتنبرگ درهوای بس سرد وباد زیاد ، جمعی از فعالان سیاسی و پناهندگان گریخته از جهنم جمهوری اسلامی را درخود جای داد ، باندرول ها وپلاکادرها وشعارها همه وهمه درامرآزادی زندانیان ایران بود.

جمعیت یکپارچه شعارمی دادند : « دستگیر شدگان آبان ، بی شرط و بی وثیقه آزاد باید گردد » ،« جمهوری خون و جنون ، سرنگون ، سرنگون »، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد » ، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد » ، «معلم زندانی آزاد باید گردد ». موج پرآمد ورفت سوئدی ها از سر کار و دررهگذرآمد وشد، می ایستادند وبا حرکت اعتراضی همراه می شدند وبخشا با گوشی های خود عکس می گرفتند. 

دراین میان چند تن اززنان پناهجو خانم ها نرگس جلالی و فرناز امامی در باره موقعیت دشوار زنان درایران و خیزش مردم درآبان ماه و گستردگی موج دستگیری جوانان دختروپسروآقای غلام نراکی  درباره تاریخچه شانزدهم آذردرسال ۱۳۳۲،برای جمع صحبت داشتند و آنرا به وضعیت امروز ایران وتهاجم دیگرباره به دانشجویان صحبت داشتند وشعاردادند . حرکت اعتراضی در پایان با شعارهای کوبنده به پایان رسید .

لینک آلبوم عکس:

https://www.facebook.com/pg/AnjomanePanahandganIrani/photos/?tab=album&album_id=1466718383466757&__tn__=-UC-R

لینک ویدیویی:

https://www.facebook.com/payam.mohammadi.7/videos/10221554454996677/

https://www.facebook.com/omid.moh.7/videos/2638906162855645/

https://www.facebook.com/payam.mohammadi.7/videos/10221554372794622/

https://www.facebook.com/payam.mohammadi.7/videos/10221554327273484/

جمعی ازفعالان سیاسی وپناهندگان- گوتنبرگ

پنجشنبه ۱۴آذر۱۳۹۸برابر با۰۵ دسامبر ۲۰۱۹

اطلاعیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور ؛در باره دانشجویان زندانی:

با گذشت بیش از دو هفته از شروع اعتراضات آبان ماه و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان، هنوز آمار رسمی و قابل اتکایی از مجموع بازداشت شدگان دانشگاه های سراسر کشور وجود ندارد.
همچنین گزارش هایی که از بازداشتگاه ها به دست رسیده در کنار بی اطلاعی از روند پرونده، محل نگهداری و وضعیت سلامت دانشجویانی که اسامی آنان در لیست بازداشت شدگان تایید و منتشر شده است، نگرانی ها از وضعیت آنان و علی الخصوص دیگر دانشجویانی که هیچ اسم و مشخصاتی از آنان در دسترس نیست را دوچندان می کند.
لازم به ذکر است بسیاری از این دانشجویان از حق برقراری تماس تلفنی محروم بوده و با توجه به بی اطلاعی های مذکور و عدم دسترسی بازداشت شدگان به وکیل و راهنمایی های حقوقی امکان اعتراف‌های دروغین آنان علیه خود - که همواره دستاویز قوای امنیتی برای پرونده سازی و صدور احکام سبعانه بوده است- را فراهم می سازد.
تمامی این موارد ما را بر آن میدارد تا وزارت علوم را به سبب مسئولیت‌‌ مستقیم اش در خطراتی که متوجه این دانشجویان است، موظف به پیگیری آزادی بی قید و شرط آنان بدانیم. لیست پیش رو آخرین آمار از دانشجویان دانشگاه های تهران است که همچنان در بازداشت به سر میبرند. از دیگر بازداشت شدگان این دانشگاه‌ها نام و مشخصاتی در دست نیست.
سها مرتضایی _دانشگاه تهران
علیرضا صفوی _دانشگاه تهران
حسن خلیفه ای _ دانشگاه تهران
کامیار ذوقی _دانشگاه تهران
سعید احمدزاده _دانشگاه تهران
سعید محبی _دانشگاه تهران
ابولفضل نژادفتح _دانشگاه تهران
یاشار دارالشفا _دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
محمد بابایی _دانشگاه تهران
حمید بینا _دانشگاه تهران
حمیدرضا صفری _ دانشگاه تهران
صائب هاشم پور _ دانشگاه تهران

جمعی ازفعالان سیاسی وپناهندگان- گوتنبرگ
12 آذر ۱۳۹۸

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com