در هفته آخر آبانماه در ایران چه گذشت؟

جبهه ملى ايران
December 03, 2019

در هفته آخر آبانماه در ایران چه گذشت؟
تسلیت به ملت بزرگ ایران
در نیمه شب 24 آبانماه 98 به طور ناگهانی و بدون هیچ مقدمه ای اعلام شد که بنا بر تصمیم سران قوای سه گانه، اولا بنزین در کشور سهمیه بندی شده و ثانیا قیمت بنزین سهمیه ای به 5/1 برابر و بنزین آزاد به سه برابر افزایش یافته است. این اقدام ناگهانی هیئت حاکمه جمهوری اسلامی به مثابه یک شوک سنگین جامعه ایران را به حالت التهاب و هیجان در آورد. زیرا همه آگاهی دارند که قیمت بنزین به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک، روی قیمت تمام کالا ها و مایحتاج مردم اثر مستقیم و فوری و همچنین تاثیر غیر مستقیم و طولانی مدت خواهد داشت. همه ایرانیان نسبت به این تصمیم ناگهانی، متحیر و متعجب شدند وبسیاری از آحاد ملت به ویژه شهروندانی که در شرایط سخت تری از نظر اقتصادی و معیشتی قرار دارند، خشمگینانه به حالت عصیان در آمدند و از صبح روز 25 آبان موجی از اعتراض از شمال تا جنوب واز غرب تا شرق کشور را فرا گرفت.
ممکن است بالا بردن بهای بنزین در یک شرایط عادی، از لحاظ موازین اقتصادی و محیط زیستی و جلوگیری از قاچاق آن، به بیرون از مرزها موضوعی باشد که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد. که البته این شرایط عادی اکنون با توجه به تحریم ها و تنگناهای اقتصادی ناشی از آن ها وجود ندارد. اما این موضوع درخور توجه باید با بررسی وتحلیل همه جانبه و نظرخواهی از کارشناسان و با برنامه ریزی منطقی انجام شود، باید عموم مردم این نظرخواهی ها و بررسی ها را مشاهده کنند و باید کوشش شود تا یک اقناع اجتماعی تحقق پیدا کند. وبالاتر از همه باید این مسئله در دستور کار همین مجلس انتصابی متولد شده تحت نظارت استصوابی شورای نگهبان، با همه ی اما و اگرهای آن قرار میگرفت و قانونا و به طور قطع باید مجلس در جریان این تصمیم کلان و مهم که بر زندگی و معیشت آحاد ملت ایران اثر گذار است، قرار داشت و شکل اجراء و زمان بندی آن و مرحله ای کردن افزایش بهای بنزین را مورد تصویب قرار میداد. اما همه این مراحل قانونی نادیده انگاشته شد و متاسفانه نه نظر مردم، نه مجلس و نه شوک ناشی از افزایش قیمت ها دیده نشدند. و در شرایطی که هم اکنون هم بحران معیشتی، گرانی، تورم و بیکاری تسمه از گرده مردم این سرزمین کشیده، افزایش مجدد قیمت ها و گرانی مضاعفی را به آنان تحمیل نمود. اقدام نسنجیده و نا بهنگام و برنامه ریزی نشده ای صورت گرفت که اعتراض سراسری مردم را به دنبال داشت و سپس با کمال تاسف جنبش اعتراضی مردم با خشونت کامل سرکوب شد. بدیهی است که در فضای سیاسی بسته و عدم امکان برگزاری اجتماعات مدنی قانونمند از طرف جمعیت های سیاسی شناخته شده، اعتراضات ممکن است به صورت خودجوش و انفجارگونه صورت پذیرد. در طول این اعتراضات چند روزه، صد ها تن از مردم به ویژه جوانان این کشور، جان خود را ازدست دادند و صدها نفر مجروح ومعلول گشتند و هزاران نفر به زندان های سراسر کشور گسیل شدند. چندین شعبه بانک و چندین پمپ بنزین و ساختمان های دولتی به گونه ای سئوال بر انگیز به آتش کشیده شده ومنهدم شد و میلیاردها تومان خسارت به اموال عمومی، یعنی اموال متعلق به مردم این سرزمین وارد گردید. مسلما تهاجم به بانک ها وآتش زدن پمپ بنزین ها و تخریب اموال عمومی نمیتواند کار افراد آگاه و وطن دوست باشد و این گونه اقدامات که برای همگان سئوال ها وتردیدهای بسیاری را ایجاد کرده از نظر ملت ایران محکوم است.
جبهه ملی ایران مصیبت های عظیم پیش آمده را به ملت بزرگ ایران به ویژه به خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت میگوید و خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی به خصوص هزاران زندانی اعتراضات اخیر میباشد. جبهه ملی ایران اعمال خشونت را به هرشکل و از طرف هر نهاد یا گروه ویا هرشخصی تقبیح و محکوم میکند. و امید وار است که با رعایت قانون و بها دادن به مردم و در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی و پرهیز از خشونت، میهن عزیزمان از گرفتاری ها و صدمات بزرگ تر محفوظ بماند. هیئت حاکمه جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشد که ملت ایران صاحبان واقعی وحتمی این کشورند باید به نظرات آن ها گوش فراداده و به عقاید آنها احترام بگذارد. تشبث به سرکوب و استفاده از نیروی قهریه راه به جایی نمیبرد. تنها فراهم کردن فضای باز سیاسی و رعایت آزادی های اساسی و اولیه ملت ایران مانند آزادی احزاب، آزادی اجتماعات، آزادی بیان وقلم، آزادی تشکیل اتحادیه ها وسندیکا ها، آزادی بهره گیری از تمام رسانه ها ی ارتباط جمعی و آزادی انتخابات درمان درد های جامعه ایران است. رفع مشکلات اقتصادی را باید در اتخاذ سیاست خارجی مستقل ایرانی و رفع تنش با جامعه جهانی و هزینه کردن منابع مالی کشور در راه توسعه و افزایش تولید و اشتغال و مبارزه واقعی با فساد گسترده و حیرت انگیز و به هدر ندادن منابع مالی کشور در خارج از مرز ها و در مناقشات منطقه ای بدور از منافع ملی ایران، جستجو نمود. آنچه که مورد تایید و تاکید جبهه ملی ایران است توجه ویژه به دموکراسی، منافع ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور است.
 دهم آذر ماه 1398
 تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com