بیستمین روز از خیزش انقلابی مردم عراق

عبدل گلپریان
November 13, 2019

بغداد: 
تظاهرات در بغداد و چند شهر دیگر همچنان ادامه دارد. علیرغم وعده های نخست وزیر عراق مبنی بر انجام اصلاحات، اما مردم معترض عراق که علیه حاکمیت قیام کرده اند میگویند تا کنار رفتن سیستم حکومتی ما خیابانها را خالی نخواهیم کرد. در حال حاضر تجمع مردم همچون روزها و هفته های گذشته در میدان تحریر ادامه دارد.

 

ناصریه: 
سخنگوی معترضین شهر ناصریه اعلام کرد که طی ( دوشنبه و سه شنبه ۱۱ و ۱۲ نوامبر ) دو تن از تظاهر کنندگان بر اثر شلیک ماموران امنیتی جان خود را از دست داده و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده اند. یکی دیگر از نمایندگان معترضین در ناصریه گفته است، پلهای داخل شهر ناصریه توسط مردم معترض بسته شده اند و تظاهرکنندگان میکوشند از این پلها عبور کرده و خود را به مراکز دولتی و اداری در آنسوی پل برسانند.

 

زیقار: 
از سوی دیگر تعداد بیشتری نیروی کمکی به استان زیقار و بمنظور حفاظت از مراکز اداری و نهادهای دولتی گسیل داشته شده اند و جمعیت تظاهر کننده به منطقه "حه بوبی" در داخل شهر بازگشته و آنجا مستقر شده اند. وعده های نخست وزیر برای بگفته او اصلاحات و تغییراتی در بندهای مربوط به انتخابات از یک سو و از سوی دیگر تقابل نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان گویای وقت خریدن مقامات حکومت جهت خسته کردن مردم ناراضی در جریان است.

 

مقتدا صدر همچنان عربده میکشد

 مقتدا صدر گفته است: "اجازه تخواهیم داد آمریکا بر موج نارضایتی های مردم عراق سوار شود و عراق را هم به سوریه تبدیل کند." او همچنین گفته است: " اگر دقت کنید آمریکا فاسدان را در عراق بقدرت رساند، آمریکا از انتخابات زودرس سخن میگوید و اگر چنین انتخاباتی به سرپرستی آمریکا صورت گیرد ما ساکت نخواهیم بود."

هزیانهای مقتدا صدر، اراجیف سران جمهوری اسلامی و حسن نصرالله همگی از یک منبع متعفن جاری میشوند. خزعبلات باندهای اسلامی چه در عراق چه در ایران و لبنان در ضدیت تمام و کمال با مطالبات مدرن، سکولار، انسانی و سوسیالیستی مردم در این سه کشور قرار دارد.

مقتدا صدر در حالی از دخالت آمریکا برای سوریه ای کردن عراق سخن میگوید که خود او بتاریخ ۳۰ اکتبر و بعد از گذشت شش روز از قیام مردم عراق و بهنگام بازگشت از تهران خطاب به نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی گفته بود: "اگر عادل عبدالمهدی کناره گیری نکند، سرنوشت عراق همچون سوریه رقم خواهد خورد". 
بنابراین اگر هیئت حاکمه آمریکا و ترامپ سیاست و خواب سوریه ای کردن عراق را در آستین دارند، صدر، سیستانی و جمهوری اسلامی گل و گشاد تر از دولت آمریکا ظرفیت خون پاشیدن به جامعه عراق را زیر عباهایشان نهفته دارند. اما نه عراق سوریه است و نه سال ۲۰۱۹ سال ۲۰۱۱ است. اکثریت کسانیکه خیز برداشته اند تا کل سیستم حاکم بر عراق را براندازند، نسل جوانی هستند که تحت هیچ عنوانی حاضر به تمکین به دارودسته های اسلامی و عشایر حاکم بر این کشور نیستند. این واقعیت را هم حاکمان کنونی عراق، هم ترامپ، هم سران احزاب ناسیونالیست کرد در اقلیم کردستان تا صدر، سیستانی و جمهوری اسلامی همگی بخوبی آنرا دریافته اند. 

اما مقتدا صدر این را کاملا درست میگوید که: " آمریکا فاسدان را در عراق بقدرت رساند"،سیاست آمریکا در همکاری با تعدادی از کشورهای اروپایی نه تنها در کنفرانس گوادلوپ فاسدی همچون خمینی در ایران را بقدرت رسانید بلکه در عراق بعد از صدام حسین نیز عناصر و تفاله های فاسد دیگری از علم داران خمینی، نظیر مقتدا صدر، سیستانی و دیگر دارودسته های عشایر و قبایل را نیز بقدرت رسانید که طی نزدیک به دو دهه اخیر عراق را به جهنمی بتمام معنا برای شهروندان این کشور تبدیل کردند. 

داستان "انتخابات زودرس" نیز چیزی جز طرح و ترفند جناحهای رقیب در حاکمیت عراق برای منحرف کردن قیام بر حق مردم عراق جهت دست یابی به یک جامعه انسانی نبوده و نیست. صدر، سیستانی و جمهوری اسلامی برای خاک پاشیدن در چشم مردم عراق، برای حاشیه ای کردن خواست و مطالباتشان مبنی بر کنار رفتن کل بساط این حکومت، مسئله "انتخابات زود رس" و غیره را بعنوان دیوار حایلی جهت نجات سیستم حاکم علم کرده اند. مقتدا صدر و جریان اسلامی او در صدر این کلاشی ها قرار دارند. نه "انتخابات زودرس" و "نه سیستم ریاستی"، مطلقا شعار حتی یک نفر از مردم معترض در کف خیابان به کل سیستم حاکم بر عراق نیست. این شعارها مهندسی شده از بالا و برای انحراف اهداف مردم قیام کننده است که در تلاش هستند کل بساط این سیستم را برچینند.

پدیده های بی ربط به جامعه انسانی در قرن بیست و یک نطیر صدر، سیستانی، حسن نصرالله، جمهوری اسلامی، طالبان، القاعده، داعش و تمامی دارودسته های مرتجع منطقه زائیده سیاستهای دولت آمریکا و دیگر دول هم پیمان او هستند. صدر دهها بار درست میگوید که سیاست دولت آمریکا در عراق، ایران و کل منطقه فاسدان و جنایتکارانی همچون جریان صدر و خمینی را در عراق و ایران بقدرت رسانید.

خواست و مطالبات انسانی، مدرن، سوسیالیستی و برابری طلبانه مردم عراق آنقدر شفاف، گویا و روشن است که نه ترامپ میتواند جامعه عراق را به سوریه تبدیل کند و نه صدر و جمهوری اسلامی قادر به ایستادن در مقابل سیل فریادهای مدنیت خواهی برای بازگرداندن انسانیت به جامعه عراق هستند.

قیام مردم عراق برای تحقق نهایی خواست و مطالبات انسانی شان حتی اگر دچار وقفه کوتاه و موقت نیز شود باز هم محکمتر از قبل قد علم خواهد کرد. از منظر مردم عراق، حاکمیت اسلامی عشیره ای و باندهای فاسد و غارتگر هستی جامعه، مرده متحرکی بیش نیستند، هیچگونه مشروعیتی ندارند و باید بروند.

 

۱۳ نوامبر ۲۰۱۹



 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com