یورش نیروهای حکومتی به کارگران آذر آب اراک

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 22, 2019

یورش نیروهای حکومتی به کارگران آذر آب اراک

کارگران مقابل سرکوبگران و شوراهای اسلامی ایستادند

روز ۲۹ مهر کارگران آذر آب اراک در حمایت از همکاران بازداشتی خود  مقابل در ورودی شرکت تجمع کردند و با شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد خواستار آزادی فوری همکارانشان شدند. اما نیروی انتظامی در هراس از کشیده شدن اعتراض آنان به خیابان مانع خروج کارگران گردید. بنا بر خبرها کارگران آذرآب در روز گذشته در دوازدهمین روز اعتصاب خود بعد از اولتیماتوم ده روزه ای که داده بودند و عملا بیست روز طول کشیده بود، بخاطر بی جواب ماندن خواستهایشان به نشانه اعتراض مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را بستند. اما تجمع کارگران با یورش وحشیانه نیروی انتظامی روبرو شد و در حمله به آنان و به کارگران اعتصابی در کارخانه ٤٠ نفر از کارگران بازداشت شدند و چند نفر مجروح گردیدند.

اشاره کنیم که مزدوران شورای اسلامی روز ۲٤ مهر در همدستی با عوامل سهامداران فعلی و دولت طی برنامه ای توطئه گرانه  فراخوان جلسه‌ای تحت عنوان "نشست هم‌اندیشی شورا با پرسنل" را داده بودند. بعد هم پایان اعتصاب و درخواست تغییر هیئت مدیره فعلی را بعنوان نتیجه این جلسه اعلام کردند. یعنی طرحشان این بود که جلسه ای بعنوان تجمع کارگران تحت رهبری شورای اسلامی تشکیل دهند و اعتصاب را پایان یافته اعلام کنند و تنها خواسته کارگران را تغییر هیئت مدیره شرکت قلمداد کنند. اما این جلسه با تحریم حداکثری کارگران روبرو شد و از ۱۶۰۰ کارگر اعتصابی شماری کمتر از صد و پنجاه نفر در آن شرکت کردند. متعاقب آن نیز کارگران با بیانیه های محکم و قاطع خود این توطئه گری ها را محکوم کردند و بر ادامه اعتراضاتشان تاکید نمودند

درحالیکه شورای اسلامی کار اعلام کرده بود  که "اکثریت" کارگران به پایان اعتصاب رای داده‌اند، روز ۲۸ مهرماه کارگران این کارخانه اعتصاب را ادامه دادند و خواستار خلع ید سهامداران دزد فعلی آذرآب و لغو خصوصی‌سازی ها و پرداخت دو ماه دستمزد معوقه و بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران و توقف احضارها و دستگیریها شدند. در تجمع اعتراضی کارگران در  روز ۲۸ مهرماه نیروی انتظامی رژیم حضور وسیعی پیدا کرد. با ادامه متحدانه اعتراض کارگران در این روز بار دیگر نیروی انتظامی صف کارگران آذرآب را مورد یورش وحشیانه خود قرار داد و ٤٠نفر از کارگران را بازداشت کرد. چندین نفر نیز زخمی شدند.

 در این حمله نیروی انتظامی ضمن تهاجم به کارگران با تخریب ساختمان و خرد کردن شیشه های کارخانه تلاش کردند که  کارگران را مخرب جلوه دهند  و فضا را برای گزارشگران صدا و سیمایشان  آماده سازند. در این حمله مامورین سرکوبگر حکومت با یورش به کارخانه آذر آب علاوه بر  شکستن شیشه ها، دوربین های مدار بسته و شیشه اتومبیل های داخل پارکینگ، اقدام به ضرب و شتم کارگران نموده و داخل کارخانه گاز اشک آور پرتاب کردند. بعد هم شنیده ها حاکی از این بود که با هدف مهیا کردن مسیر واگذاری شرکت آذرآب به یکی از عوامل ضد کارگر بنام "کاوه مبدل" و سرکوب مخالفت کارگران با این واگذاری زیر نظر آقازاده استاندار اراک یورش به کارگران اعتصابی این کارخانه انجام گرفته است.

آنچه در آذر آب میگذرد نمونه دیگری از توطئه گری و همدستی سهامدار، استاندار، نیروی انتظامی، شوراهای اسلامی و کل دارودسته های دزد و چپاولگر علیه کارگران را به نمایش میگذارد و کارگران در برابرش متحدانه ایستاده اند.

کارگران آذرآب در دفاع از زندگی و معیشت و کرامت انسانی خود استوار در مقابل صف سرکوبگران حکومتی و مزدوران کارفرما ایستاده اند و برخواستهایشان پای می فشارند. کارگران آذرآب صدای اعتراض کارگران هپکو و دهها کارگر کارخانجات دیگر در اراک هستند که وضعیت مشابهی دارند. کارگران آذرآب همصدا با کارگران هفت تپه هستند که همزمان در جدالی مشابه در اعتراض و مبارزه بسر میبرند. آذرآب اراک یک سنگر مهم مبارزه کارگری است. از مبارزاتشان باید وسیعا حمایت کرد. حزب کمونیست کارگری حمله به صف اعتراض این کارگران را قاطعانه محکوم کرده و بر آزادی فوری بازداشت شدگان تاکید میکند. حزب کمونیست کارگری مردم شهر اراک و دیگر کارخانجات شهر و همه کارگران را به حمایت وسیع از کارگران آذرآب اراک فرا میخواند.

پیش بسوی شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹   مهر  ٩٨،  ۲۱ اکتبر  ٢٠١٩



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com