در باره اکسیون سیاسی طبقه کارگر

مطالب ترجمه شده
August 14, 2019

در باره اکسیون سیاسی طبقه کارگر

 

فردریش انگلس

 

[ برداشتی خاص از سخنرانی در نشست کنفرانس در 21 سپتامبر 1871 ] (1)

 

پرهیزکاری* مطلق در موضوعات سیاسی غیر ممکن است ؛ تمامی نشریات پرهیز کار ، آنها هم در سیاست  دخالت میکنند . مسئله تنها بر سر کدام و چه نوع دخالتگری سیاسی است . مضافآ اینکه پرهیز کاری برای ما غیر ممکن است . حزب کارگری بعنوان حزبی سیاسی هم اکنون در اغلب کشورها وجود دارد . این ما نیستیم که این احزاب را نابود میکنند ، بلکه آنهایی که سیاست پرهیز را موعظه میکنند دارند این احزاب را به خاک سیاه می نشانند . پراکسیس زندگی واقعی ، فشار سیاسی ، فشار سیاسی ای که دولت های موجود  به کارگران وارد میکنند –  خواه برای اهداف سیاسی و خواه برای اهداف اجتماعی – کارگران را وادار میکند که وارد سیاست شوند ، خواه نا خواه  . برای آنها پرهیز از سیاست را موعظه کردن ، یعنی آنها را در آغوش بورژوا پولیتیک انداختن . آنهم پس از کمون پاریس ، کمونی که اکسیون سیاسی پرولتاریا را در دستور روز گذاشت ، سیاست پرهیز تمامآ غیرممکن است .

 

ما میخواهیم طبقات را لغو کنیم . ابزار و وسایل Mittel  این کار چیست ، برای اینکه به آنجا برسیم ؟ سلطه سیاسی پرولتاریا . و حال که همه در این مورد متحد القول هستند ، از ما طلب میکنند ، که ما نباید خودمان را به سیاست آلوده کنیم ! تمامی پرهیزگرایان  به خودشان میگویند انقلابی ، و حتی انقلابی بی کم و کاست par excellence  . انقلاب اما عالی ترین  عمل  پولیتیک است ، و کسی که آنرا میخواهد ، پس باید نیز ابزار و وسایلی بخواهد – اکسیون سیاسی ، اکسیون سیاسی ای که انقلاب را تدارک ببیند ، اکسیون سیاسی ای که کارگران را برای انقلاب تربیت کند و بدون انقلابی که کارگران در روزهای بعد از مبارزه شان همواره بوسیله کسانی چون  فاوره*  Favres  و پیات* Pyats  داغ و کبود بشوند . اما سیاست ، که اینهم بستگی دارد  ، باید سیاستی پرولتری باشد ؛ حزب کارگری مجاز نیست بعنوان دُم و دنبالچه این و آن حزب بورژوایی ظاهر شود  ، بلکه بر عکس باید خودش را بعنوان حزبی مستقل سازماندهی کند ، که هدف خاص خودش  ، سیاست خاص خودش را دارد .

 

آزادیهای سیاسی ، حق اجتماعات و انجمن ها ، آزادی مطبوعات ، اینها اسلحه های ما هستند ؛ و آیا ما باید بازوان محدودیت و پرهیز  را در آغوش بگیریم ، اگر کسی بخواهد این اسلحه ها را از ما بگیرد ؟ میگویند ، هر اکسیون سیاسی به معنای برسمیت شناسی  (دولت .م ) موجود است . اما اگر این موجودیت Bestehende  ابزار و وسایلی را در اختیار ما میگذارد برای اینکه بر علیه موجود اعتراض کنیم ، پس بکارگیری این ابزار و وسایل به معنای برسمیت شناسی موجودیت نیست .

 

بر گرفته از دست نوشته انگلس . از متن فرانسوی

 

ترجمه از متن دویچ (آلمانی) : جلد 17 مجموع آثار مارکس – انگلس ، انتشارات دیتز ، صفحه 416 .

 

مترجم : اژدر امیری  14.08.2019 

 

  • مسئله اکسیون سیاسی طبقه کارگر  در نشست کنفرانس لندن یکی از مهمترین موضوعات نشست بود . مارکس و انگلس در سخنرانی هایشان در کنفرانس بطور مفصل به این موضوع برخورد میکنند و در نشست شیشم و هفتم کنفرانس به تاریخ 20 و 21 سپتامبر 1871 در این مورد جر و بحث شد . حضور باکونیستهایی چون باستلیکا Bastelica  و روبین Robin  و همچنین نماینده بخش اسپانیا  لورنسو  Lorenzo ، اینان به مقابله با جر و بحث در باره این موضوع برخواستند . آنها توضیح دادند که کنفرانس صلاحیت برخورد به  این مسئله را ندارد . در گذر جر و بحث ها باکونیستها افشاء و ایزوله شدند . شورای کل از سوی کنفرانس با اکثریت آرا موظف شد که متن نهایی قرار را فرموله کند (2) . جدا از این برداشت خاص از سخنرانی انگلس در کنفرانس به زبان فرانسه در تاریخ 21 سپتامبر بوسیله مارتین Martin  متن دیگری هم بعنوان تنظیم رئوس سخنرانی انگلس Rededisposition  بصورت دست نوشته نیز موجود است . انتشارات دیتز

 

  • اشاره ای است به قرار یا قطعنامه نهم کنفرانس لندن ، ارائه شده از سوی مارکس با این عنوان :

 " کارکرد سیاسی طبقه کارگر  Politische Wirksamkeit der Arbeiterklasse  " . کنفرانس یا نشست نمایندگان انجمن انترناسیونال کارگران در روزهای 17 تا 21 سپامبر 1871 در شهر لندن برگذار شد و مجموعآ 17 قرار و یا قطعنامه تصویب کرد که ده تا از این قرار ها ارائه شده از سوی مارکس و طبعآ به یاری و همفکری با انگلس رئیس جلسات .

 

  • Abstinent  ، پرهیز کاری ، امتناع ، خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی -  Abstentionisten  ، یا پرهیز گرایان ، امتناع گرایان ، به فارسی امروزی یعنی نهی از منکران !

 

  • Jules – Favre - وزیر امور خارجه در دولت باصطلاح دفاع ملی تیرز سال 1870-1871  و  یکی از جلادان کمون پاریس .

 

  • Felix – Pyat – خرده بورژوای دمکرات فرانسوی ، شرکت کننده در انقلاب 1848 ، مخالف سیاست مستقل جنبش کارگری ، سالها شرکت و فعالیت در کمپین های تهمت و افترا زنی به مارکس و IAA ...    

       


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com