ترور سامان دانشور قویا محکوم است!

ناصر باباميرى
June 28, 2019

ترور سامان دانشور قویا محکوم است!

سامان دانشور جوانی اهل روستای "گویز کویر" از توابع شهر مریوان روز 29 خرداد به شیوه ای بسیار شنیع ترور شد. سامان از قرار معلوم چند سال پیش در قندیل به صفوف گریلاهای پ.ک.ک پیوسته و مدتی فعالیت داشته، بعدا صفوف آنانرا بمنظور بازگشت و کمک به امرار معاش خانواده ترک کرده. خبرها و روایتهای ضد و نقیض در مورد چگونگی ترور سامان کم نیستند، اما همه شواهد و روایتها نهایتا تنها دو طرف را عامل ترور سامان میدانند. یکی مزدوران رژیم هستند که سابقه بیش از چهل ساله جرم و جنایت و کشتار مردم بی تاوان را در کارنامه خود دارند و دیگری پ.ک.ک و پژاک است که بنا به سیاست رسمی حزبشان سزای مرگ را برای کسانی تعیین کرده که ترک صفوف نموده اند.
اکثر شاهدان محل اذعان نموده اند سامان همراه با مادر و خواهرش بر سر مزرعه در روستای "گویز کویر" مشغول کار بوده، واحدی مسلح چنده نفره در پوشش گریلاها، سامان را از خانواده جدا نموده و در فاصله ای نه چندان دور از چشم خانواده به شیوه ای بسیار وحشیانه حلقه آویز و به گلوله میبندند و بعدا در کمال خونسردی از محل ترور دور میشوند!
ضمنا روایتی دیگر حاکی از اینست که قبلا هم مزدوران مسلح و ملبس به "فرم پیشمرگ" در این منطقه از سوی مردم بارها دیده شده اند حتی از مردم به زور اسلحه اخاذی کرده اند. و مردم میگویند بعید نیست همین افراد مزدور با تحریک رژیم ایران جهت نفرت پراکنی علیه پ.ک.ک به چنین جنایتی دست زده باشند کمااینکه طی سالهای گذشته نیز در سایر شهرها و مناطق به منظور لطمه زدن به اعتبار و جایگاه نیروی پیشمرگ بارها به چنین اعمال مشابهی روی آورده اند و ماهیت توطئه گرانه اشان بیشتر نزد مردم برملا شده.
اما بخشی دیگر از مردم محل ارزیابیشان متفاوت تر است و به چند دلیل پ.ک.ک و پ.ژ.ک را عامل ترور سامان میدانند و برای صحت ادعای خود دلایلی اذعان نموده اند. میگویند: از یکسو پ.ک.ک سالهاست این سیاست بشدت ارتجاعی سازمانی، ترورعلیه پیشمرگانی که ترک صفوف نموده را، عملی کرده اند! و از دیگر سو، وقتی با ترور بزدلانه سامان خشم مردم منطقه را برانگیخت و وموج اعتراضی راه انداخت، شاهد بودیم پ.ژ.ک به منظور تبرئه کردن خود سریعا چنین شایع کرد که سامان دانشور بعد از ترک صفوف آنها مزدور رژیم شده! با اشاعه این توجیه اتفاقا گمانها و نگاهها بیشتر بسوی پ.ژ.ک و پ.ک.ک به عنوان عامل ترور برگشت، چرا که این تلویحا تائید ترور سامان از سوی این سازمان را می رساند. ضمنا تا کنون برغم همه گمان زنی ها که انگشت اتهام بیشتر بسوی نیروهای پ.ک.ک دراز شده است در هیچ منبعی رسمی یا غیر رسمی آنرا تکذیب نکرده.
متاسفانه کماکان پ.ک.ک حکم حذف و ترور علیه اعضای خود که آزادانه و داوطلبانه دوره ای به صفوف آنان پیوسته اند و بعدا ترک صفوف نموده اند را در دستور اجرا دارد و چون هنوز رسما رو به بیرون جایی آنرا علنی ملغا ننموده، این امر خود موجب شده بر صحت دلایل و گمان ها که ترور سامان نه از سوی مزدوران رژیم بلکه بدست واحدی از گریلاها انجام گرفته باشد، بیشتر و بیشتر دامن بزند.
سیاست حذف و ترور بخشی از فلسفه وجودی عمدتا احزاب ناسیونالیستی در این منطقه است. جای بسیار دور نرویم. همین باند آقای عبدالله مهتدی همه شاهد بودیم نه تنها از افشا شدن چند وقت پیش خود بخاطر بارها حملات ایذائی به اردوگاه کومله و توطئه ترور علیه رهبران و اعضای احزاب کمونیستی در اوایل دهه هشتاد به ذره درس نگرفته بلکه همین چند هفته قبل بود که واحدی از پیشمرگانش را شبانگاه جهت عملیات ایذائی علیه سازمان بغلدستی منشعب از خود عمر ایلخانیزاده گسیل داد. البته با تداخل نیروی امنیتی سلیمانیه حملات خنثی گردید و خوشبختانه تلافاتی در پی نداشت. دلایل ذکر شده حول چنین اقدامی که منجر به عملیات ایذائی شده، ترک صفوف جمعی از اعضای شاخه مهتدی و ملحق شدنشان به سازمان زحمتکشان شاخه ایلخانیزاده عنوان گردیده. بعد از این رویداد شنیع هر دو طرف بنا به مصالح خود جهت اینکه بیش از این گندش بالا نیاید روی آن سرپوش گذاشتند.
باید از هم اکنون جلو هر جریان و باند اسلحه به دوشی که بخواهند اینگونه با توسل به حذف و ترور مخالفان خود بپردازند و راه آزادی دیگران را با قلدری سد کنند و به جامعه خون بپاشند محکم ایستاد! یکی از موثرترین راههای مبارزه با بروزات چنین سنت و پدیده ای کثیف و ضد انسانی اشاعه آگاهی و شناخت مردم از این جریانات است از یکسو. و از سوی دیگر همه احزاب، سازمانها، انسانهای های پیشرو و آزادیخواه و مسئول در مقابل امنیت و سرنوشت جامعه نیز باید هشیارانه و قاطعانه و متحد در برابر این سنت و گرایش ضد انسانی بایستند و آنرا افشاء، منزوی و مطرود کنند.
ترور و حذف فیزیکی خواه به دست مزدوران رژیم باشد و خواه از سوی نیروهای پوزسیون یا اپوزسیون تحت هر توجیه و بهانه ای، بشدت عملی جنایتکارانه، مذموم و محکوم است و باید قویا افشا گردد.
یونی 2019


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com