از سرگیری مبارزه علیه دولت کودتا و نئولیبرال در هندوراس

وحید محمدی
June 10, 2019

از سرگیری مبارزه علیه دولت کودتا و نئولیبرال در هندوراس


از شش هفته پیش اعتراضات مردمی در هندوراس دوباره آغازیدن گرفته و هم اکنون می رود تا تبدیل به یک اعتصاب عمومی سراسری گردد. طبق گزارشات پلیس به شکلی آشکار به روی توده های معترض آتش گشوده است.


با کودتای نظامی سال ۲۰۰۹، خوزه مانوئل زلا روسالس رئیس جمهور چپ گرای هندوراس از کار خود برکنار گردید. وی تا هنگامی که بر مستند کار بود از حامیان هوگو چاوز به شمار آمده و با شعار مبارزه با فقر و گرانی در انتخابات سال ۲۰۰۵ به این سمت انتخاب شده بود. طبق اسناد منتشره از سوی از سوی ویکی لیکس امریکا در کودتای سال ۲۰۰۹ و به قدرت رسیدن خوان اورلاندو ارناندز از حزب راستگرای ملی نقش مسقیم داشته است.

در پی این کودتا خوزه مانوئل زلا برای مدتی از کشور گریخته و کودتای مذکور توسط دادگاه بین الملل و دیگر مراجع معتبر جهانی محکوم میشود. اما او چند ماه پس از کودتا مخفیانه وارد هندوراس شده و به سفارت برزیل پناه میبرد. از آن زمان تا کنون ناآرامی ها و اعتراضات به حکومت کودتاگر حامی امریکا و طرفدار خصوص سازی ها ادامه داشته و نیروهای معترض خواهان یک سیستم دموکراتیک و حقوق اجتماعی هستند.

طبق گزارشات و منابع محلی تاکنون بیش از ده نفر در جریان این اعتراضات کشته شده اند که امکان آن براساس ویدئوهای منتشر شده از این وقایع، در حالی که پلیس از خشونت کامل در سرکوب معترضین استفاده میکند هیچ بعید نیست.

در این خصوص دو اکتیویست نروژی حاضر در هندوراس چنین گزارش داده اند:

«هندوراسی ها برای حق درمان و تحصیل رایگان عمومی مبارزه میکنند. آنها برای توقف گلوله ها و و زندان که تبدیل به آینده کودکان شده است مبارزه میکنند. جوانان و بزرگ سالان در خیابانها از تن و صدای خود برای متوقف نمودن سیستم نئولیبرال مبارزه میکنند که در حال  نابود کردن رودها، کوهستان ها، جنگل و تن میلیونها انسان رادر گوشه و کنار دنیا است.

وحید محمدی



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com