کارل مارکس : مقدمه ای بر برنامه حزب کارگر فرانسه

مطالب ترجمه شده
May 26, 2019

کارل مارکس

[ مقدمه ای بر برنامه حزب کارگر فرانسه ]

 

[ برابری ، شماره 24 –  30.Juni.1880 ] (1)

 

نظر به اینکه ، رهایی طبقه تولید کننده ، شامل حال تمامی انسانها بدون تفاوت جنسی و نژادی میشود ؛

نظر به اینکه ، تولید کنندگان تنها در صورتی میتوانند آزاد باشند ، که آنها خود صاحب ابزار و وسایل تولید باشند ؛

نظر به اینکه ، تنها دو شکل تصاحب وجود دارد ، اَشکالی که  ابزار  و  وسایل تولید میتوانند به آنها تعلق گیرند :

  • شکل فردی die Individuelle Form ، شکلی که هرگز ظاهری عمومی نداشته و با پیشرویهای صنایع بیشتر و بیشتر غالب میشود ؛

 

  • شکل کلکتیو die kollektive Form ، که  المنت های مادی و معنوی اش بوسیله خود تکامل جامعه کاپیتالیستی  خلق میشوند ؛

 

 

نظر  به اینکه ، تملک کلکتیو تنها میتواند از عمل انقلابی طبقه تولید کننده – از پرولتاریا –  از سازمانیابی در یک حزب سیاسی مسقل بر آید ؛

نظر به اینکه  ، چنین سازمانی به هر وسیله ای ، در مورد وسایل در دسترس پرولتاریا ، باید پیگرانه تلاش کند . از جمله حق رای عمومی را ، از وسیله ای Instrument  برای فریبکاری ، که تا به امروز نیز چنین بوده ، به وسیله ای برای رهایی مبدل کند  .  

از این نظر ، کارگران سوسیالیست فرانسه که در زمینه اقتصادی برگرداندن تمامی ابزار و وسایل تولید به مالکیت کلکتیو را هدف خستگی ناپذیر متین خود قرار داده اند ، بعنوان وسیله ای برای سازماندهی و مبارزه تصمیم گرفته اند ، با برنامه حداقلی Minimalprogramm به شرح زیر وارد انتخابات شوند :

 

نوشته شده در آغاز ماه می 1880

ترجمه دویچ ( آلمانی ) از متن فرانسوی نوشته ( جلد 19 – صفحه 238 )

ترجمه از متن دویچ ( آلمانی ) – مترجم : اژدر امیری – 08.05.2019

ضمیمه : برنامه حزب کارگر فرانسه از روی متن منتشر شده در نشریه برابری .

   

  • - پس از سال 1879  که در کنگره سوسیالیستها در مارسی حزب کارگر فرانسه تاسیس  شده بود  ، گروهی از سوسیالیستهای فرانسوی به رهبری  ژول گِد  Jules Guesde  تصمیم گرفتند ، خود بواسطه پاول لافارگ ( همسر دختر مارکس ) از مارکس و انگلس تقاضا کنند به آنان در تدارک پیش نویسی Entwurf  برای برنامه حزب کارگری کمک کنند . مارکس و انگلس هم توضیح دادند ، خوشحالند از اینکه میتوانند برای جنبش کارگری فرانسه مفید باشند . در ماه می 1880 گِد به لندن آمد ، و در آنجا بهمراه مارکس و انگلس و لافارگ برنامه حزب کارگر فرانسه تدوین شد . برنامه شامل یک بخش تئوریک و یک بخش پراکتیک بود . مقدمه بخش تئوریک را مارکس به گِد دیکته میکرد . آنچه به مابقی بخشها مربوط میشود ، انگلس بدین صورت در نامه اش به برنشتاین به تاریخ 25 . اکتبر . 1881 در این باره توضیح میدهد که : " در باره مابقی محتوای برنامه بعد جر و بحث شد ، ما بعضی چیزها را وارد میکردیم و بعضی دیگر را خارج . "

 

برنامه در تاریخ 30. یونی 1880 در برابری Égalité  ، در 10 . یولی 1880 در پرولتر Prolétaire  ، و در 20 . یولی در " نقد سوسیالیستی Revue socialiste  " منتشر شد .

ما در اینجا متن برنامه حداقل را از روی متن منتشر شده در برابری Égalité می آوریم . ( انتشارات دیتز  Dietz Verlag  )

 

الف . برنامه سیاسی

 

  • لغو تمامی قوانین در مورد جراید ، تجمعات و انجمن ها و بویژه قوانین ضد انجمن انترناسیونال کارگری .- لغو کتاب قانون کار ، این دفتر ثبت طبقه کارگر ، و همه قوانینی که عدم برابری حقوقی کارگر را در مقابله با صاحبان تشکیلات اقتصادی بیان میکند .

 

  • لغو تخصیص بودجه برای اهداف مذهبی ، و " برگرداندن به اصطلاح  اموال منقول و غیرمنقول واگذاری شده ، اموالی که به این هیئت های مذهبی تعلق دارند به ملت Rückgabe an die Nation " ( فرمان کمون در 2 . آپریل 1871 ) ، از جمله تمامی فعالیت های صنعتی و تجاری این هیئت ها .

 

  • تسلیح عمومی ملت Volksbewaffnung .

 

  • کمون آپارات دولتی و پلیسی موجود را حقیر میشمارد .

 

 

ب - برنامه اقتصادی

 

  • تعطیلی دوشنبه ، یعنی به حکم قانون ، شرکتها را منع میکند که روز دوشنبه کار کنند . – محدویت قانونی کار روزانه برای افراد بالغ به 8 ساعت در روز . – ممنوعیت کار کودکان زیر 14 سال در کارگاههای خصوصی و محدودیت قانونی زمان کار برای چهارده  تا هیجده ساله به 6 ساعت کار در روز .

 

  • تعیین حقوقی حداقل دستمزد ، که هر ساله بنا به قیمت لوازم معیشتی در هر منطقه ، باید تعیین شود .

 

  • دستمزد برابر برای کارگران از هر دو جنس .

 

  • آموزش علمی و فنی برای همه کودکان به خرج جامعه ، که بوسیله دولت و انجمن ها نمایندگی میشود .

 

  • منع هر گونه دخالت صاحبان شرکت ها در دستگاه اداری صندوقهای کارگری برای کمک های متقابل ، صندوقهای بیمه کارگران و غیره . ، که صرفآ اجازه باز پرداخت به کارگران را دارا هستند .

 

  • مسئولیت پذیری صاحبان شرکتها در مورد حوادث ، که شرکتها را به ودیعه پرداختی ملزم میکند ، که سقف اش متناسب با تعداد کارگرانی که نزد او مشغول بکارند و با در نظر گرفتن خطرات کارگاه .

 

  • شرکت کارگران در تهیه و تنظیم مقررات ویژه کاری برای کارگاههای مخلتف ، منع حقوق خود خوانده که به صاحبان شرکتها اجازه میدهد کارگران اش را جریمه پولی کند و یا کسری از دستمزد آنها را بر دارد . ( فرمان کمون در 27 . آپریل 1871 ) .

 

  • تجدید نظر در مورد تمامی قراردادها ، که بوسیله مالکیت دولتی ( بانک ها ، راه آهن ها ، معادن ) واگذار شده اند ، و واگذاری و استفاده از تمامی کارگاههای دولتی به کارگرانی که در آنجا کار میکنند .

 

  • لغو تمامی مالیاتهای غیر مستقیم و تبدیل تمامی مالیاتهای مستقیم به مالیاتهای مترقیانه برای در آمدهای بالای 3000 فرانک و برای ارث و میراث بالای 20000 فرانک .

اژدر امیری


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com