گفتگوی نشریه "سوسیالیسم امروز" با جوانمیر مرادی در باره جنبش کارگری

مصاحبه
April 27, 2019

گفتگوی نشریه "سوسیالیسم امروز" با جوانمیر مرادی

در باره جنبش کارگری

در راس جنبش ما بطور عملی چگونه میتوانند در شرایط کنونی ایران به این نیاز زمانه جنبش طبقه کارگر پاسخ فوری بدهند و عملا در ایجاد آن گام متحدی بردارند؟ آیا اصولا شما موافق چنین تلاشی برای ا

 

 

سوسیالیسم امرروز: مبارزات کارگری در ایران در شکل بسیار گسترده ای در جریان است، اما هنوز شاهد اتحاد و همبستگی طبقاتی و سراسری که نیازمند این جنبش به ویژه در دور خطیر کنونی میباشد، نیستیم، چرا؟

 

 جوانمیرمرادی: اتفاقا سال ٩٧ سال گام برداشتن به سوی ایجاد تشکلهای سراسری بود. در جریان اعتراضات و اعتصابات کارگران هفت تپه و فولاد شاهد شرکت وسیع ترین جمعیت کارگران و دخالتشان در تصمیم گیری ها در امر به پیش بردن اعتصابات از طریق برگزاری مجامع عمومی بودیم و نمایندگان در همان مجامع انتخاب می شدند و مدام در جمع کارگران بودند. مهمتر از آن، فراخوان کارگران هفت تپه به ایجاد شوراهای کارگری و مردمی سریعا مورد حمایت سراسری قرار گرفت و بویژه در دانشگاه های زیادی به یکی از شعارهای حمایتیشان از کارگران هفت تپه و فولاد تبدیل شد.  زمینه های شکل گیری تشکلها و شوراهای سراسری فراهم شده و طبقه کارگر دارد به سوی ایجاد شوراهای سراسری خود گام بر می دارد. هیچ تشکل سراسری بدون شکل گیری تشکلهای کوچکتر در مراکز کارگری و محل های زندگی بیکاران و غیره ایجاد نمی شود و خوشبختانه روند آن شکل گرفته و در جریان است.

 

سوسیالیسم امروز: مدتی است به درستی بحث ایجاد تشکل شورای کارگری در برخی مراکز کارگری راه افتاده است، زمینهای پیشروی و عملی شدن آن با توجه به موانعها و محدودیتهای سر راه جنبش کارگری چگونه می بینید؟

جوانمیرمرادی: بخشی از پاسخ به این سوال در پاسخ سوال قبل داده شد. همانطور که گفتم روند شکل گیری شوراهای سراسری شروع شده و حتی در جریان سیل اخیر شوراهای کمک رسانی علی رغم اینکه با نامهایی همچون کمیته و گروه و ستاد همیاری بر خود دارند، ایجاد گردیده است. معلوم است که موانعهای که د ها سال است بر سر راه ایجاد تشکلها قرار داشته هنوز وجود دارند. سرکوب همچنان وجود دارد، اما امروز طبقه کارگر در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است، مورد حمایت کل مردمی که خواهان یک زندگی انسانی و آرام و بی دغدغه هستند، قرار دارد. و خودش نیز تجارب ارزنده ای کسب کرده است. ضمن اینکه با قدرت بیشتری در حال جدال است و به این اعتبار می رود که دست به انجام یک کار اساسی بزند و شوراهای خود را ایجاد کند.

 
سوسیالیسم امروز: سال ٩٨ نیز طبقه کارگر با تحمیل مجدد حداقل دستمزد مجدد چهارتا پنج برابر زیر خط فقر شروع کرد.  بر همگان روشن است که چنین تعرضی به سازندگان ثروت و سامان جامعه به شدت غیر انسانی است. و با خود پیامدهای ویرانگر اجتماعی بیشتری مانند بیکاری، و فقر و اعتیاد و غیره به دنبال خواهد داشت. ىنظر شما در این موقعیت چکار میتوان کرد؟ آیا نمیوان کل طبقه را برای مقابله با این پدیده که کل کارگران را شامل میگردد متحدانه به میدان آورد، آیا امکان سازماندهی یک اعتراض سراسری علیه این شرایط و تعرض هست، فعالین پیشرو و دلسوز طبقه چه وظیفه ای در این باره بر عهده دارند؟

 

جوانمیرمرادی:تحمیل حداقل دستمزد ٧ الی ٨ برابر زیر خط فقر به کارگران در سال ٩٨ قابل انتظار بود. چون طبقه کارگر هنوز کل نیرویش را برای دفاع از منافعش و برخورداری از یک حقوق که بشود با آن زندگی آرام و کم دغدغه ای را سر و سامان داد، به میدان نیاورده است. اما همانطور که قبلا گفتم خوشبختانه دارد خودش را برای حضور قدرتمند و سراسری در میدان جدال طبقاتی آماده می کند. و اولین و فوری ترین کاری که میشود کرد، پافشاری سراسری بر خواست افزایش فوری حداقل مزد به ٧ میلیون تومان است. دستمزد یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که به طور سراسری به میزان برخورداری از حق حیات به تک تک کارگران مرتبط است و به همین خاطر میتواند عامل ایجاد همبستگی سراسری گردد. فعالین کارگری نیز باید به این موضوع با جدیت بنگرند و سعی کنند که در امر ایجاد اتحاد و همبستگی میان کارگران تلاش کنند.

 

منبع: شماره ٩٧ نشریه سوسیالیسم امروز

٧ اردیبهشت ١٣٩٨

٢٧ آوریل ٢٠١٩

Iransocialist2017@gmail.com

 

 

 

گفتگوی نشریه "سوسیالیسم امروز" با جوانمیر مرادی در باره جنبش کارگری


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com