معرفی کتاب «از قاب تاریکی‌ها تا باغ چراغ‌ها؛ هفده جستار دیگر»

بهرام رحمانی
April 05, 2019

معرفی کتاب «از قاب تاریکی‌ها تا باغ چراغ‌ها؛ هفده جستار دیگر»

آخرین کتاب بهروز شیدا پژوهش‌گر و منتقد ادبی ساکن سوئد، تحت عنوان «از قاب تاریکی‌ها تا چراغ باغ‌ها؛ هفده جستار دیگر»، توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.

این کتاب هفده بخش و 299 صفحه دارد. در «چند نکته»؛ این کتاب آمده است:
«هفده جستاری که در این کتاب می‌خوانید، به ترتیب تاریخ نگارش چیده شده‌اند؛ از مردادماه 1393 خورشیدی تا اسفندماه 1396 خورشیدی، از جولای 2014 تا مارس 2018.

هفده جستاری که در این کتاب می‌خوانید، باز هم بازخوانی و ویرایش شده‌اند.

هفده جستاری که در این کتاب می‌خوانید، مجموعه‌ی چند خوانش است از متن‌هایی که در آن‌ها از تاریکی‌ی قاب‌ها تا چراغ باغ‌ها سخن‌ها است.

 

از بهروز شیدا، تا کنون بیست کتاب منتشر شده‌ است. سیزده کتاب از این کتاب‌ها در زمینه نقد و پژوهش ادبی است و یک کتاب ویراستاری خاطرات زندان.
بهروز شیدا، سال‌ها پیش از این نیز چهار کتاب ترجمه کرده و دو مجموعه شعر انتشار داده‌ است. وی به اتفاق عباس صفاری و حسین نوش‌آذر سردبیر نشریه فرهنگی - ادبی سنگ بوده ‌است.

وی جلدِ اول کتاب‌های زندان‌(خاطرات) را نیز با نامِ «کابوسِ بلند تیزدندان» ویراستاری کرده‌ است. وی  ویراستار فرهنگ سوئدی‌ - ‌فارسی «لکزین» نیز ‌است.

بهروز شیدا، به‌عنوان سردبیر مهمان نشریه باران، دبیر مهمان بخشِ داستان‌نویسی و نقد و پژوهش ادبی نشریه آرش و مسئول بخش هنر و ادبیات نشریه آرش نیز در سابقه فعالیت‌ها ادبی خود دارد.

آثار بهروز شیدا در بسیاری از نشریات خارج از کشور منتشر و در تعدادی از نشریات الکترونیکی باز چاپ شده ‌است. وی در سال 1994، جایزه ادبی باران را در قلمرو نقد ادبی به اتفاق پرتو نوری‌علاء مشترکا دریافت کرده‌ و  بورس‌های یک ‌ساله، دو ساله، پنج‌ ساله بنیاد نویسنده‌گان سوئد و بورس سالانه پرنس ویلهم سوئد را نیز به‌خود اختصاص داده است.

بهروز شیدا دکترای ایران‌شناسی خود را از دانشگاه «یاگلونیان» کراکوف دریافت کرده ‌است. متن بازبینی شده رساله دکترای بهروز شیدا به‌زبان انگلیسی، توسط دانشگاه اوپسالا‌(سوئد) چاپ شده‌ است‪.‬‬‬

این کتاب جدید بهروز، همانند کتاب‌های قبلی‌اش جذاب، آموزنده، خواندنی و عمیق است. بهروز، سبک ادبی، تحقیقی و تحلیلی خاص خود را دارد.

دغدغه‌های بهروز، عموما جهان‌شمول، اجتماعی و فرهنگی آزادی‌خواهانه، مساولت‌طلبانه و عدالت‌جویانه، اما همراه با سخت‌گيری‌های زيبا‌شناسانه، خستگی‌ناپذیر، دل‌سوزانه، هدف‌مند و انرژی‌زاست؛ و در عین حال با طراوت، شادی‌بخش، امیدوار‌کننده و صادقانه. وی قدرت تصویرسازی و تجسم کردن فوق‌العاده‌ای دارد. شاید خواننده بتواند قهقه‌ها و مهربانی‌هایش را از لابلای واژه‌های پیچیده‌اش هم دریافت کند.

برای بهروز عزیز، تندرستی و موفقیت‌های فراتر و والاتری را آرزومندم!

جمعه شانزدهم فروردین 1398 – پنجم آوریل 2019


علاقه‌مندان می‌توانند از امیل آدرس و شماره تلفن زیر، این کتاب را  از نشر باران سفارش دهند:
Email: info@baran.se
Tel +46 (0)8 88 54 74


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com