گفتگوی نشریه "سوسیالیسم امروز" در باره سیل زدگان با چند نفر از فعالین حزب سوسیالیست انقلابی و شهروندان مقیم ایران

نشریه سوسیالیسم امروز
March 30, 2019

گفتگوی نشریه "سوسیالیسم امروز" در باره سیل زدگان

با چند نفر از فعالین حزب سوسیالیست انقلابی و شهروندان مقیم ایران

 

 سوسیالیسم امروز: ‌همچنانکه همه از طریق اخبار و فیلمها شاهدش بودیم متاسفانه فاجعه سیل جان دها انسان را گرفت و صدا نفر دیگر را مصدوم  و دها هزار دیگر را مجبور به ترک  شهرها و روستاها کرد و آسیب مالی فراوان  نیز به وجد آورده است.. شما چه تصویری از این فاجعه دارید و یا شاهدش بوده اید؟

 

شیرین اعتماد: تصویری که ازاین فجایع اخیر میتوان داشت بسیار دردناکتر از آنست که بتوان بیان کرد. همینکه میبینیم تعداد زیادی از مردم با امید وخوشحالی بعد از پایان یکسال خستگی ناشی از کار وتلاش روز مره برای چند روزی خواهان اوقات فراغتی بوده وبه سفر رفته وشوربختانه در آنجا دچارحادثه ای اسفبار میشوند وسیل تمام دارونداروزندگیشان رابا خود برده، وعزیزانی که در گلستان محصولات کشاورزی وتمام حاصل تلاششان یکباره به زیر آب میرود دل هر انسانی را بدرد میآورد. ماهم از طریق رسانه ها پیگیر این حوادث تلخ هستیم.

 

سحر بهاری: انچه که در ایران می گذرد  فاصله عمیق بین اکثریت مردم و  حکومت است. به طوری که اتحاد مردم در رابطه  با هر حادثه  ای  را میتوان دید. کارگران و زحمتکشان از این وقایع  و حوادث  بسیار  نارحت و غمگین می شوند اما هر چند مقامات حکومتی را خطار و موظف به اقدام میدانند اما چون اعتمادی به آنان نیست  منتظر حکومت نیستند که به داد شان برسد.  سعی میکنند که خودشان به یاری هم بشتابند. این اتفاق بعد از زلزلزله سرپل زهاب مردم را به همدلی و اتحاد  و همچنین شکستن مرز های تعصبات قومی و احساست عقب مانده که دولت و دیگر جریانات بین شهروندان میکارند یکدفعه دود میشود و نزد جامعه در این موارد بی خاصێت میشوند. به طوری که نمونه ان  مرد و زنی از سرپل زهاب  برای کمک به سیل زدگان  گلستان با تر اکتور  می شتابند یعنی هر انچه را در توان دارند برای کمک به همدیگر  دریغ نمی کنند. یا  مردم در شیراز   خانه هایشان را  در اختیارسیل زدگان گذاشته اند.  این بر خوردها  نشانگر قطع  امید مردم از حکومت و از طرف دیگر  همدلی و یگانگی و اتحاد مردم آزادیخواه است .

 

بهزاد تبریزی: بندە شاهد مستقیم سیل نبودم اما گزارشآت و اخبار و تصاویر مربوط به این فاجعه درد آور و ‌هولناک بود.

 

پ.ز سنندجی: چرا می شود ولی مسولین ایران  به همه چی بی توجه اند فقط به پر کردن جیب های خودهستند  و دیگر چیزی باقی نمی ماند  هزینه این چیزا بشود

 

سوسیالیسم امروز چرا ما با چنین ابعاد هولناکی از صدمات ناشی از سیل و زلزله در ایران و در کشوری با این همه ثروت و منابع روبرو میشویم؟ آیا نمیتوان حتی از سالها پیش پیشگیریهای لازم را انجام داد تا در صورت وقوع چنین فجایع طبیعی مانع  تلفان جانی و مالی گسترده شد؟

 

شیرین اعتماد: اینکه چرا برای پیشگیری از چنین حوادثی از قبل چاره اندیشی نکرده اند؟..کاملا واضح است. چونکه نظامی حکومت میکند که اولویتهایش با اولویت زندگی و امنیت و رفاه ما متفاوت است. چونکه افراد ومسئولین بی کفایت فقط بفکر چپاول وغارت بوده ودر اینگونه موارد کمترین توجهی به خواسته مردم ندارند. در نتیجه  تا جامعه ما بدست اینها اداره شود هر سال  ما شاهد این نوع حوادت تلخ خواهیم بود.

 

سحر بهاری: این وقایع  شاید بخشی از ان به خاطر تغییرات اقلیمی باشد اما  به دلیل  ساخت و ساز های  افسار گسیخته  و بی برنامه  قطع در ختان و عدم مدیریت صحیح منابع طبیعی و فساد افسار گسیخته  ادارات دولتی بخصوص درشهرداری و صدور مجوز ساخت حتی بر روی گسل و مناطق زلزله خیز و ساخت سد  بدون برنامه به  افزا یش خسارت و حتی تشدید ان کمک می کند.  اما واقعیت مهمتر این است که نظام سرمایه داری عقب مانده جمهوری اسلامی نه برای جان انسان و نه طبیعت  اهمیتی قایل نیست. او بیشتر به چپاول سیری ناپذیر و بقای خود از این راه  توجه دارد. در کل نظام فاسد حکومت ایران مئسئل تمامی این مشکلات می باشد.

 

بهزاد تبریزی: قطعا سوء مدیریت در طراحی مسیلها و از بین بردن بستر آبراهەها در چند دهە اخیر باعث پیدایش این فجایع شدە و نبود مدیریت در شرایط بحرانی باعث افزایش چشمگیر تلفات خواهد شد.

 

پ.ز سنندجی:چرا می شود ولی مسولین ایران  به همه چی بی توجه اند فقط به پر کردن جیب های خودهستند  و دیگر چیزی باقی نمی ماند  هزینه این چیزا بشود

 

 

سوسیالیسم امروز: گفته میشود مسئولین و دولت دیر عمل کرده اند، فلان استاندار در مرخصی بوده است. خوب مدیریت نمیشود و غیره. آیا واقعا این ها عامل این فجایع و  تلفات ناشی از آن هستند؟ اگر چنین است چرا همین مسئولین در ساختن موشک و چکونگی  سازماندهی  سرکوب اعتراضات مردم و  امنیتی کردن جامعه و به یغما بردن ثروت کشور هیچ "ضعف مدیریتی ؟ ندارند، اما در این موارد با مشکل مدیریت کردن اوضاع روبرو میشوند، شما چگونه فکر میکنید؟

 

شیرین اعتماد: ساختن موشک وسرکوب اعتراضات مردمی وعدم مدیریت اوضاع بر کسی پوشیده نیست چراکه نفع حکومت دیکتاتوری در همین است. بقول شما واقعا چنین است، که اتفاقا  هم راه پیشگیری از کاهش تلفات رویدادهای طبیعی و هم مدیریت آن  در دوره وقوع آن و کمک به مردم در این دوره خیلی آسانتر است از این همه برنامه حاکمیت برای سرکوب ما شهروندان، اما وقتی آنها دومی را به نفع خود بیشتر تشخصیخ داده اند اهمیتی برای توجه به اولی قائل نبوده و نخواهند داد.

 

بهزاد تبریزی: اصولا مدیریت ذکر شدە امنیتی بودە و مدیران کنونی حکومت همگی جزو نظامیان و امنیتیهای دهەهای اخیر بودەاند و دقیقا در این مورد استثنا متاسفانە کارشان را بلدند

 

پ.زسنندجی:  بله تاثیری زیادی دارد  اگر دلسوزانه در خدمت مردم بودن قطعا چنین فاجعه ای به این درد ناکی اتفاق نمی افتاد

 

سوسیالیسم امروز: کمکهای مردمی در برای آسیب دیدگان چگونه است؟ گفته میشود دولت مانع آنها شده است. بنظر شما چه کارهای دیگری باید شهروندان در کمک به همنوعان خودشان به کسانی که به کمک فوری نیاز دارند آنجام بدهند، خود شما چه نقشی داشته و چه کاری در این باره آنجام داده اید؟

 

شیرین اعتماد: مردم خیلی تلاش میکنند تا درچنین شرایطی به کمک همنوعان سیل زده بروند وبه جمع آوری کمک مالی وپوشاک وخوراکی وووووپرداخته ،هرچند دولت مانع میشود، اما کمابیش مردم به کمک ادامه میدهند گرچه اوضاع اقتصادی همگان تعریفی ندارد،  با این وجود همه دیدن وقتی مسئولان حکومتی حضور داشتن خود را در منطقه سیل زده را به نمایش میگذاشتند ،تعداد زیادئ حتی جانشان را بخاطڕ نجات سیل زدگان از دست دادند و همزمان  شاهد کاروانهای کمک رسانی در چندین استان هستیم،

 

سحر بهاری:حکومت بخوبی می داند هیچ ابرویی در بین  اکثریت مردم ایران ندارد و شاید هم خودش صدای سقوطش دیر یازود شنیده است. بنابراین  مشکل مردم مشکل آنها نیست آنها در فکر پیشگیری از سقوط خود حتی از راه نابودی کل کشور هستند.غیر از غارت و چپاول  به چیزی نمی اندیشند. و مدیران ایران با علم و تخصص  مدیر نشده اند  انها از طرف سپاه یا سهمیه های دانشگاهی  مربوطه  مدرک گرفته اند و امورات را در دست گرفته اند.

 

بهزاد تبریزی: حتی الامکان مبالغ خیریە را بە دست معتمدین غیر حکومتی بسپارید تا این کمکهای مردمی نیز بە سرنوشت بیت المال دچار نشوند.

 

پ.ز سنندجی: بله من هم در این جامعه وظیفه ی انسانی دارم به  انسانهای نیازمند دیگرکمک بکنم، متاسفانه  به علت دوری از محله سیل دیدگان اکنون به جز کمک مالی و مادی  کار زیاد  دیگری از دستم بر نمی اید. بیشترمردم ایران با وجود وضعیت اقتصادی بدی که الان دارند در کمک کردن به هموطنان خود هیچ دریغی ندارند ولی از این هم میترسیم که نیروهای دولتی و  سپاه پاسداران  انهارا جمع آوری  کنند برای خود و یا برای کشورهای دیگر مانند سوریه و لبنان  بفرستند. به نظر من اگر مردم کمک ها را خودشان به دست اسیب دیدگان برسانند خیلی بهتر و مطمئن تر خواهد بود.

 

سوسیالیسم امروز: بنظر شما راه حل پایان دادن و یا حداقل کاهش مخاطرات فجایع طبیعی مانند زلزه و سیل ، که همیشه وجود خواهد داشت،برای جامعه و شهروندان چیست؟

 

 شیرین اعتماد:اگر از دزدیها وغارت اقتصاد مملکت کمی چشم پوشی کنند وبه حل مشکلات بپردازتد/که آنهم بعید میدانم/باید زیر ساختها ودیوارهای مانع سیل وخیلی از موارد ایمنی را ساخته ومحکم کاری کرد چرا که چنین حوادثی بسیار ویرانگر بوده ودرتوان مردم نیست که خود بتوانند این مشکلات را بتنهایی حل کنند، حکومتی که  کل ثروت و سامان مملکت و دارائیهای مردم را در اختیار خود گرفته  باید مجبور کرد به این منخاطڕات توجه کنند، هرجند من به هیچ اقدام انها در جهتڤ منفعت مردم خوشبین نیستم. چهل ساله بی توجه بوده و کار در این زمینه  آنجام نداده اند.

 

سحر بهاری:به نظر من تا زمانی که جمهوری اسلامی سر کار باشد تا زمانی که مدیریت جامعه در دست نظام سرمایه داری حاکم و جمهوری اسلامی است کاری نمی توان انجام داد  چون طرفداران محیط زیست و... با مشکلات امنیتی و ..روبهرو می شوند. و اقدام های بزرگ نیاز به قدرت و پول دارد و این دو در دست مردمان عادی و یاحتی جامعه مدنی ایران نیست، در دست آنهای است که هدفشان چیزی دیگری و در جای دیگری هزینه کرده و میکنند.

 

بهزاد تبریزی: رعایت اصول ساخت و ساز در بناها و همچنین رعایت اصول زیربنایی شهرسازی در طراحی معابر و فضاهای کاربردی شهری توسط مهندسین لایق بدون شک بسیاری از حجم خسارات را کاهش خواهد داد

 

پ.ز سنندجی: اگر چه  پایان دادن به فجایع طبیعی دست انسان نیست ولی به حداقل رساندن  میزان خسارات  جانی و مالی مردم دست انسان  و جزه وظیفه آن حکومتی است که همه امکانات کشور را در اختیار دارد. بنظر من  امکان دارد در همه جای دنیا از جمله در ایران با این همه منابع و ثروت که دارد، به جای توصل به خرافات مذهبی و "کار خدا" بوده، برای ساختن  ساختمانها و بالا بردن امنیت منطقه مسکونی و ایجاد سدهای بهتر و راه مقابله به مخاطرات طبیعی را در جامعه باید اقدام کرد، اگر دولت و ثروت  در اختیار ما مردم رنجدیده باشد. حداقل باید قبل از بارندگی سد هارا خالی کرد، ویا باز کردن کنال های فاضلاب های داخل شهر  ویا برای مقابله با خطرات حادثه زلزل  ساختمانها را مقاومتر کرد، با این کارها  میزان خسارات را می توان به حداقل رساند.

منبع: شماره ٩٣ نشریه سوسیالیسم امروز

١٠ فروردین ١٣٩٨

٣٠ مارس ٢٠١٩

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com