علت انتخاب نرگس آبیار در آكادمی اسكار

عباس گویا
July 09, 2020

علت انتخاب نرگس آبیار در آكادمی اسكار

 

فشاری كه جنبش سهم خواهی سیاهپوستان در صنعت سرگرمی آمریكا با ابتكار فعالی از این جنبش، "ایپرل رین" April Reign (1)ــ مدیر "برادوی سیاهBlack Broadway " ــ از سال 2015 بر آكادمی هنرهای تصاویر متحرك و علوم (آكادمی اسكار) (2) وارد كرد، با وقایع سال بعد از آن در آمریكا جوش خورد و نهایتا آكادمی اسكار را پس از یكسال بعقب نشینی وادار كرد. ایپرل خالق هشتگ "چه اسكار سفید پوستی" OscarSoWhite شد كه خواستار تنوعdiversity  جنسیتی، "نژادی"، "قومی"، مذهبی و هویت های مشابه در اعضای آكادمی و نهایتا توزیع "عادلانه تر" جوایز اسكار بود. هشتگ او بزودی مورد توجه قرار گرفت و رسانه های اصلی آمریكا او را بزیر نورافكن بردند. آكادمی اسكار تا سال بعد در مقابل این فشارها مقاومت كرد اما نهایتا در سال 2016 هنگامیكه جنبش "زندگی سیاهان مهم است"(3) دست به تحركاتی خیابانی علیه خشونتهای سیستماتیك پلیس زد تحت فشار مضاعفی قرار گرفت و دست به عقب نشینی زد. از جمله موارد عقب نشینی تغییر تركیب جنسیت در میان اعضای آكامی شد. سهم زنان تا چهل و شش درصد افزایش یافت كه پیش از آن بسیار نازل تر بود. در كنار هویت جنسیتی اعضای آكادمی، سایر هویتهای بیربط به امر آكادمی نیز به تبعیت از سیاست عمومی هویت سازی دولتهای غربی كه زیر چتر نسبیت فرهنگی ابراز وجود میكنند به آن اضافه شد. آكادمی پذیرفت كه این تغییرات را از سال 2020 به اجرا درآورد. باینترتیب آكادمی اسكار امسال اعضای جدیدی را در كاتگوریهای متفاوت به اعضای خود، كه در انتهای دسامبر سال گذشته قریب به 9300 نفر بودند، افزود(4). ترجمه كاربرد نسبیت فرهنگی در ملحوظ كردن هویت اسلامی در میان اعضای آكامی و تلاقی این سیاست با رابطه خاص آمریكا و جمهوری اسلامی به انتخاب خانم آبیار بعنوان عضوی از آكادمی اسكار منجر شد. به این ترتیب انتخاب آبیار چه آنجا كه به تغییر شرایط عضویت در آكامی برمیگردد چه در هویت اسلامی كه این تغییر نمایندگی میكند ربطی به توده مردم و فرهنگ مردم در ایران و خارج از آن نداشت و ندارد بلكه انعكاسی از توازن قوا در رابطۀ بالائی هاست.

 

انعكاس این انتخاب در برخی محافل اپوزیسیون با سردرگمی و ارزیابی های وارونه مواجه شد.  نظری باور دارد كه آبیار نمایندۀ "طبقه‌ متوسط ‌ملی ـ اسلامی" است. این دید انتخاب آبیار را ناشی از گرایش فرهنگی "طبقه متوسطی" ما "ملی اسلامی" تلقی كرده نهاد آكادمی اسكار، كه جزئی از استبلیشمنت آمریكا است را همراه با جمهوری اسلامی تبرئه میكند. در عوض ما "طبقه متوسط ملی ـ اسلامی" مقصر شناخته میشویم. گوئی مائی كه در همان ایران با ستلایت از فرهنگ اسلامی گریزانیم كشته مرده تولیدات فرهنگی جمهوری اسلامی هستیم و آکادمی طفلك اسكار نیز این گرایش "فرهنگی" ما را "محترم" شناخته حاج خانم آبیار را بنمایندگی از "فرهنگ ما" در میان اعضایش گنجانده است. این دید ضمن تایید سیاست در اصل نژادپرستانه نسبیت فرهنگی اعتبار بیجائی به حكام مرتجع ایران در نمایندگی فرهنگ مردم میدهد. اعتباری كه حتی ابروی قلم بدستان جمهوری اسلامی را در شگفت زدگی بالا میاورد.

 

انتخاب نرگس آبیار نتیجه كاربرد سیاست سازشكاری غرب با اسلام سیاسی در مورد مشخص جمهوری اسلامی بود.

 ***

منابع:

هافینگتون پست

ویكی پدیا

زندگی سیاهان مهم است

سایت ددلاین

-- 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com