زنان را در بند آزادیها محدود كرده اند!

تينا خليفه اى
August 23, 2019

آزادي به عنوان مقوله اي جهاني فرامليتي و فرا فرهنگي از مفاهيم پيچيده و پر كاربرد جهان امروز به شمار مي رود مفهومي كه شعار هاي متعدد و از سوي اقشار متفاوتي بدون حد و مرزي به زبان آورده ميشود و ايده و تفكر و نسبيت هاي متفاوتي را در بر ميگيرد. آزادي يكي از عالي ترين و بزرگترين ارزش هاي انساني و مافوق ارزش مادي است و خواسته اوليه و طبيعي هر انسان اين است كه هيچ مانعي در برابر خواسته هاي او نباشد. به همين دليل است كه انسان ها دوستدار مفهوم آزادي به معناي رهايي از موانع و محدوديت ها هستند اما مسئله اين است كه آيا آزادي كه براي ما تعريف و ديكته شده همان آزادي مطلوب با ارزش هاي حقوقي و پايه اي انسان است يا حيله ي روانشناسان زبر دست قرن گذشته براي كنترل بهتر ذهنيت اجتماع؟

 

بحث حقوق زنان یکی از پرمناقشه ترین مباحث در زمان مـا اسـت. مهـمتـرین مناقشـه درباره آن بر سر تفاوت یا تساوي حقوقی است. با وجود اجماع همـه مکاتـب  بر سر ارزشمندي عدالت به طورکلی و عدالت حقوقی به طورخاص، دو رویکرد متمایز در مورد عدالت در حقوق زنان وجود دارد: رویکردي که عدالت حقـوقی را بـه تساوي حقوق زن و مرد برمیگرداند و تفاوتها را ظالمانه میخواند؛ رویکرد دیگر، بـر رعایت استحقاق ها براي تحقق عدالت حقوقی تأکید میکند و برابري مطلـق حقـوقی را ناعادلانه میشمارد. میتوان از رویکرد نخست به عدالت مسـاواتی و از رویکـرد دوم به عدالت استحقاقی تعبیر کرد؛ بنابراین مسئله مـورد منازعـه نفـی یـا اثبـات عـدالت حقوقی نیست، بلکه بحث بر سر آن است که عدالت حقوقی با برابري حقـوقی محقـق ميشود يا به فقه هاي فكري تازه منجر مي شود.

 

شايد اگر ميخواستيم در قرن ١٩تا ٢٠درباره ي حقوق  زنان حرف بزنيم بايد از رهايي بند فكر زنان و مردان از مرد سالاري و فاشيست مذهبي آپارتايد جنسي صحبت كرد و براي آن ها  حقوق اجتماعي، سياسي، اقتصادي و شناختي تفكيك را روشن كرد اما الان به طور كل قضيه فرق كرده است براي اينكه شاهد ظلم و زير پا گذشتن حقوق زنان باشيم

لازم نيست دنبال مادران كارگري باشيم كه نيمچه حقوقي ميگيرند و مدام به خاطر مرد سالاري حاكم حقوق اوليه ي انساني و شهروندي محروم مي شوند بلكه بايد دنبال راه رو هاي سياسي، تز هاي روانشناسي كنترل اجتماع،فاشيستي و مبادله با جنسيت و نوعيت زن اين بار نه با عقب افتادگي فكري و اجتماعي و تبعيض جنسي بلكه با نام آزادي و حقوق فردي زن را استثمار كرده و خواهند كرد. امروزه تبليغات تلويزيوني،شبكه هاي اجتماعي، بيلبورد هاي خيابان ها، سلبريتي ها، مجله ها، روزنامه ها، جامعه، فرهنگ، مناقشه هاي سياسي همه قاطي بازي سرمايه داري و بردگي نوين زنان شده که در يك صده ي اخير سرمايه داري جهاني در وهله ي اول به عنوان نيروي كاري و در وهله ي دوم به عنوان منبع سرمايه و لذت استفاده كرده است. و به نظر من نظريه ي زن برتر را طي چند مرحله ساختند. نظريه ي زن برتر چيست؟با نگاهي به اطرافمان كاملاً متوجه ميشويم كه از ديدگاه آن ها زني است كه مدام در تبليغ كالاهاي مختلف خانگي پاك كننده پوشاك بچه و... به دنبال پاكي و تميزي خانه، بهترين شير براي بچه يا به دنبال بهترين فرش و مبل براي خانه اش است مدام دنبال تز ها و محصولات زيبايي است مجلات مد را ميخواند مدام از چاقي و نداشتن اندام متناسب با زن برتر مينالد نگران ناخون هايش چروك چشمها و كوچكي لب ها، و عدم تطبيق صورت و اندام خودش با مدل ها و سلبريتي هاي مشهور دنياست.

 

سرمايه داري با زرق و برق و سر و صدا سعي دارد جنبه ي منفي و آسيب زننده  و غير انساني ديدگاهش در باره ي زنان را پنهان كند. آزادي زنان امروزه به حربه اي براي بازيچه قرار دادن زنان استفاده ميشود و جريان هاي سياسي به راحتي و البته با وقاحت تمام خودشان را پشت اين قضيه به خوبي پوشش ميدهند. آن ها با حفظ و بزرگ داشت منزله ي ظاهري زن و ناديده گرفتن ارزش ها و حقوقش او را زير تيغ پول و گردش سرمايه ي جهاني قرار ميدهند كه نتيجه ي آن فقر، فحشا، بيكاري، نا آگاهي و عدم شناخت كامل زنان از تواناييهايشان، استثمار اقتصادي و كاري اعتياد قاچاق جنسيتي و ...ميشود. در اينجا بايد محدوديت هايي كه هم مرد سالاري ديرين و هم سرمايه داري نوين براي زنان خلق كرده را شكست و نابود كرد زنان امروزه ما دريافته اند كه خودشان راه را انتخاب كنند و از زنجير تفكر جامعه و تور تبليغات جهاني عبور كنند و براي آزادي و عدالت اجتماعي مبارزه و تلاش كنند. بدین ترتیب یک رکن اصلی آزادی زن عبور از نظام سر مایه داری و استقرار یک نظام آزاد و برابر و سوسیالیستی است!

منبع: نشریه سوسیالیسم امروز شماره ١٠٧

٣١مرداد ١٣٩٨

٢٢ اوت ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com