آذر ماجدی : درک از مفهوم وتعریف انقلاب

مجید آذری
March 16, 2019

-آذر ماجدی : درک از مفهوم وتعریف انقلاب

آذر ماجدی وشرکا که این روزها عمدتا مبارزه اشان با حکک وحمید تقوایی است در یک مقاله، جوابیه ای به سخنرانی حمید تقوایی در رابطه با یک سخنرانی حمید تقوایی در انجمن مارکس در کانادا  نوشته . در این مقاله آذر ماجدی تعریف ودرک  حمید تقوایی از انقلاب را محکوم کرده.

حمید تقوایی معتقد است که انقلاب وتعریف انقلاب  را باید با شرایط موجود جامعه وجهان وشرایط انقلابی ارزیابی کرد واز آن نتیجه گرفت وطبقه کارگر وسوسیالیسم را بقدرت رساند. بطورمثال حمید تقوایی معتقد است که انقلاب به خصوص در مراحل اولیه یک جنبش همگانی است که میخواهد حکومت حاکم را بزیر بکشد واگر کمونیستها وطبقه کارگر مهر خودش را به این انقلاب وجنبش انقلابی بزند وجامعه را پشت خودش بسیج کند میتواند انقلاب سوسیالیستی را به پیروزی برساند.بطور مثال در انقلاب اکتبر روسیه مبارزات طبقه کارگر ودهقانان منجربه پیروزی انقلاب سوسیالیستی اکتبر شد ومثلا انقلاب در ایران هم اگر به رهبری طبقه کارگر وحکک صورت پذیرد میتواند سوسیالیسم را در ایران پیاده کند.

اما اذر ماجدی مخالف این درک ونوع از انقلاب است. آذر ماجدی میگوید انقلاب وتعریف انقلاب را باید از کتابها ومتون مارکسیستی استنباط کرد. که به گفته ایشان از نظر مارکسیستها  تعریف انقلاب وانقلاب یعنی تعویض مناسبات اقتصادی ودر جامعه وزمان  ما یعنی تغییر مناسبات اقتصادی ولغو کار مزدی و مثلا جامعه ای آزاد وبرابر.ومعتقد است که اطلاق نام انقلاب به هر چیز دیگری به جز این یعنی رقیق کردن انقلاب ومفهوم ودرک از انقلاب وحمید تقوایی را بخاطر همین  درک از انقلاب مورد حمله وشماتت قرار میدهد." انقلاب کارگری یعنی انقلابی برای زیر و رو کردن مناسبات تولیدی؛ لغو مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و مبادله و لغو کار مزدی. این تعریف را شما به هر متن مارکسیستی رجوع کنید پیدا خواهید کرد." " "آذر ماجدی

اذر ماجدی با این درک ومفهوم تاریخی واسکولاستیکی از انقلاب وسوسیالیسم در زمان ما به این نتیجه میرسد که اصلا نام نهادن بهر جنبش انقلابی وسرنگونی انقلابی توسط طبقه کارگر ومردم انقلابی لوث کردن انقلاب از نطر مارکسیستی است. از این جهت حمید تقوایی را مسخره میکند که مثلا نام انقلاب را در سرنگونی حکومت تونس اطلاق کرده.

 البته بنظر من این اختراع نام انقلاب در جهان امروز ما توسط حمید تقوایی صورت نگرفته بلکه جامعه ما وضرورت جامعه این اسم را به این جنبشها وسرنگونی ها گذاشته که با تعریف تاریخی ومثلا تغییر مناسبات اقتصادی اجتماعی ولغو کار مزدی ومالکیت خصوصی در تناقض است. قرار نیست برای هر نوع تعریف ومفهوم ودرک از انقلاب وهر چیزی به کتابهای مارکس وتاریخ مارکسیسم رجوع کنیم تا ثابت کنیم کاملا مومن ومتعهد به مارکس ودستورات او هستیم. این متد  ربطی به مارکس ومتد علمی وعلم ومناسبات جامعه امروز ندارد. یک متد غیر علمی وقرانی است .

با این درک ومفهوم از انقلاب ونام نهادن،   اصلا دیگر نمیتوان انقلاب 57 در ایران را   انقلاب سال 57 خطاب کرد..چون بقول اذر ماجدی نه مناسبات اقتصادی عوض شد ونه مالکیت بر ابزار تولید تغییر کرد ونه مثلا کار مزدی لغو شد.مثل انقلاب در تونس که اذر ماجدی حمید تقوایی را به خاطر نام انقلاب مسخره میکند.

 با این تعریف جدید آذر ماجدی از انقلاب ما دیگر نمیتوانیم مثل لنین وهمه کمونیستها ومردم جهان نام انقلاب 1905 در روسیه را انقلاب بنامیم..میتوانیم بگوییم شورش 1905 در روسیه.

 ویا مثلا در انقلاب 57 شورش 57( البته این اختراع قبلا بنام سلطنت طلبان ثبت شده وآذر ماجدی تقریبا 40 سال دیر رسیده).

با همین درک از انقلاب دیگر انقلاب فوریه 1917 هم انقلاب نیست یک شورش بزرگ در روسیه بود.

.وانقلاب اکتبر 1917 در روسیه هم که میتوان کودتای لنینی نام نهاد چون اصلا نه کار مردی لغو شد ونه مالکیت خصوصی ومناسبات تولیدی تغییر کرد.

..واصلا دیگر خطاب کردن نام انقلاب وانقلابات عربی کاملا خطا است واصلا انقلابی در کار نیست  وفعلا باید فقط منتظر انقلاب واقعی ماند تا انشا الله پیروز شود وانوقت برایش نام گذاری کرد..

.شاید آذری ماجدی راست میگوید نبایست کودکی که هنوز بدنیا نیامده را نام گذاری کرد(مارکسییستی نیست). احتمالا تعریف انقلاب وخطاب نام انقلاب به 57 واکتبر وانقلابات عربی وهمه تعاریف از انقلابات قرون ما همگی نعاریف غیرمارکسیستی وبورژوازی است که در میدیا وویکیپیدیا وواژه نامه های بورژوازی-امپریالیستی درج شده  واستفاده از این القاب غیر مارکسیستی وخطا وگناه است.. واقعا هر چه آذر ماجدی بیشتر بنویسد ما بیشتر یاد میگیریم .ا


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com