نگاهی گذرا به اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران

دور اول اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران که از روز اول خرداد ماه سال جاری آغاز شد و ٢٩ استان و ٣٠٠ شهر در ایران را فرا گرفت ، اینک میرود تا در ادامە حرکت خود پنجمین دور از موج اعتراضات و اعتصابات سراسری دیگر خود را تجربه کند. تجربه ای که می تواند در مبارزات آینده توده های محروم و ستمدیده در ایران نقش مفید و ارزنده ای را ایفا کند. با آغاز پنجمین دور از این اعتصابات کە امروز سه‌شنبه ۴دی۹۷، چهارمین روز اعتصاب خود را به نمایش کشید، فصل دیگری از اعتراضات توده های مردم در ایران رقم میخورد . اعتراضاتی که در صورت کسب حمایت از دیگر هم طبقه ای ها خود و دیگر مردم مبارز و زحمتکش میتواند سرنوشت ساز باشد و مانعها را پشت سر گذارد و دشمنان خود را زمین گیر کند.
روز شنبه ۱دی ۹۷ پنجمین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران ایران آغاز شد. این اعتصاب برخلاف ۴دور قبلی اعتصاب که نامحدود بود، یک اعتصاب ۱۰روزه و در واقع مدت‌دار است.
رانندگان کامیون پس از ۴دور اعتصاب نامحدود اینک با تجارب حاصل از ۴دور اعتصاب قبلی، با توان و تجربه بیشتری وارد عرصه دیگری برای تحقق مطالبات خود شده‌اند.
این اعتصاب در شرایطی آغاز شد که اکثریت رانندگان در روزهای پیش از اعلام اعتصاب رسمی نیز از کار خودداری کرده و عملاً در اعتصاب به‌سر می‌بردند چرا که نه تعرفه حمل بار و نه وعده‌های پیشین مقامات حکومتی هیچ‌کدام محقق نشده و رانندگان با تمامی مشکلاتی که کار آنها را به اعتصاب کشاند، کماکان دست‌به‌گریبان‌ هستند.
روز شمار این اعتصابها:
– اولین اعتصاب رانندگان کامیون در سال‌جاری در روز اول خرداد ۹۷ و به‌صورت سراسری آغاز شد و به سرعت به تمامی شهرهای ایران گسترش یافت.
– دومین دور اعتصاب رانندگان کامیون از روز اول مرداد ۹۷ آغاز شد و به سرعت در ۳۰۰ شهر گسترش یافت.
– سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون روز ۲۱مهر ۹۷ آغاز شد و تا ۳۱مهر ۹۷ در بیش از ۳۰۰شهر برگزار شد.
– چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون روز ۱۰آبان ۹۷ آغاز شد و در دهها شهر گسترش یافت.
– پنجمین دور اعتصاب رانندگان کامیون نیز همین اعتصابی است که از روز شنبه اول دی آغاز شده و تا ۱۰دی ادامه خواهد یافت.
گرچه این اعتصاب اخیرو بە خصوص درطول سە روز گذشتە نیز همانند اعتصابات دیگر اللخصوص اعتصابات اخیر در میان هفت تپەایی ها و فولاد اهواز ، با فشارو تهدیدات مقامات ریزو درشت جمهوری اسلامی روبه رو شدەاست و در نظر دارد اعتصاب را به شکست بکشاند اما میبینیم که هیچ کدام از ترفندها و تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم کارگزاران جمهوری اسلامی نتوانستە تا بە امروز ذره ای از اتحاد و همدلی شرکت کنندگان این اعتصابات را بکاهد و آنرا به شکست بکشاند. اعتصابیون در طول روزهای گذشته و در پنجمین موج اعتصاب بر حق خود بار دیگر بر خواستهای خود پای فشارده و همانند دوره های قبلی روز به روز از موانعها پیشی میگیرنند.
اول دیماه رانندگان کامیون و کامیون داران دوباره و در پنجمین دوره اعتصاب گسترده خود فــریاد اتحاد و همبستگی و همدلی خود را به صدا در آوردند و در استان های مختلفی چون تهران، ساری، سنندج، دورود، کنگاور، بوشهر،اصفهان، بندرعباس، ملایر، یزد، اردکان و ارومیه،نیشابور، سبزوار، و چرمهین وبرخی دیگر از استان های کشور مطابق فراخوانی از قبل اعلام شده همانند دورهای قبل خیابانها را عاید خود و یکصدا و در یک عمل جدی دست به اعتصاب سراسری زدند. این اعتصاب تا کنون در ۳۱شهر از ۲۱استان کشور گسترش یافته است.
بدون شک اتحاد و همدلی و گسترش یافتن این اعتصاب در ایران ، از نقطه قوتها و از مهمترین ویژگیهای اعتصاب پیش رو است. این اعتصاب که روز اول خردادماه سال جاری جرقه اش زده شد سریعا گسترش یافت و مرز شهرها و استانها را در نوردیدو بدین ترتیب ٣٠٠ شهر ایران را از آن خود کرد، امروز مــــیرود تا با نگاهی انتقادانه به کمبودهای دوره قبلش آگاهانه گام بردارد و درسها و نقاط مثبت آن دوره را در پیروزیهای این دوره بــکار گیرد.
یکی از موفقیتهای و نقطه قوتهای حرکت دوره نخست این اعتصاب ، پشتیبانی و پیوستن قشرهای دیگر از بخشهای حمل و نقل بود. کارگران شرکت حمل و نقل تهران، رانندگان تانکرها ، رانندگان تاکسی در اکثر شهرهای ایران به خصوص در شهرهای سنندج و کرمانشاه و سقز ، کارگران پایانه های حمل و نقل تهران و قزوین با طرح مطالباط خود یکی پس از دیگری به این اعتصاب پیوستند و پشتیبانش گردیدند. پس باید در این دوره نیز تلاش کرد که این حمایتها بار دیگر تکرار و افتخاری دیگری را در دوره کنونی صاحب شود و جنبش را چندین گام دیگر به پیش ببرد.
چنین حرکاتی نیازمند رهبری پیشرو و اتحاد بیشتر در جنبش کارگری ، حضور زنان انقلابی و جوانان پرشور در همه عرصه های اجتماعیست تا بتواند سراسری تر شود و به پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی و سرمایداران کمک بیشتری نمایند.
آنروز دیر نخواهد بود…
زندەباد اتحاد و همبستگی طبقە کارگر ایران
زندەباد اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران