سفارتخانه هاى رژیم باید بسته شود!

گفتگو با هما ارجمند

یک دنیاى بهتر: شما مسئول کمپینى براى بستن سفارتخانه هاى رژیم در خارج کشور هستید. این کمپین چه مدت است شروع شده و چه اهداف مشخصى را دنبال میکند؟

 

هما ارجمند: ما کمپین بستن سفارتخانه های ایران در سراسر جهان را در ۱۲ ژوئیه ۲٠٠٩ اعلام کردیم. این کمپین به دنبال تظاهراتهای گسترده و میلیونی اخیر مردم در ایران علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی اعلام شد. در واقع این کمپین انعکاس مستقیم مبارزات مردم به جان آمده در ایران است و از یک ضرورت واقعی نشات گرفته است.  بستن سفارتخانه های رژیم در واقع خواست جدیدی نیست. هیچ اعتراض رادیکالی را در این چند دهه اخیر سراغ ندارید که با خواست بستن سفارتخانه های جمهوری اسلامی همراه نبوده باشد. منتهی فکوس یک حرکت معین و یا یک کمپین معین بر مبنای این خواست نبوده است. این بار مسئله ایران، جنبش سرنگونی در ایران به یک مسئله جهانی بدل شده است. مردم آزادیخواه، کارگران و همه انساندوستان دنیا به ایران چشم دوخته اند. یک سئوال اساسی برای همه این است که چگونه میتوانند به این جنبش آزادیخواهانه و سکولار یاری رساند؟  برای چندین میلیون ایرانی گریخته از ایران هم این سئوال پایه ای است که چگونه میتوان بطور موثر همچنان که در دیگر جبهه ها رژیم را در منگنه میگذارند ضربه خلاص را به این ماشین آدمکشی وارد سازند؟

 

امروز بیش از هر زمانی میتوان با این خواست تمام انرژی و سرمایه های انسانی در خارج از ایران را متمرکز کرد و جنبش سرنگونی را به یک سطح تعرضی کشاند. بخصوص که اعتراضات خیابانی اخیر مردم در ایران و انتقام جویی رژیم جانیان و تهدیدات سران آن جهت اعدام و سلاخی جوانانی که آنچنان پرشور در تهران و دیگر شهرستانهای حماسه آفریدند، پاسخی درخور سطح کنونی مبارزه را میطلبد. خنثی کردن ضد حمله رژیم امروز تنها با مطالبه “اعدام محکوم است” و یا “اعدام باید متوقف شود” و یا حتی “مرگ بر رژیم اعدام”  کفاف نمیدهد. باید تاکید کرد اگر میخواهیم مقابل تعرضات رژیم بیاستیم، اگر میخواهیم اعدامها متوقف شود باید رژیم را در محاصره همه جانبه قرار داد. یک راه آن هم بستن سفارتخانه های آن، در کشورهای مختلف جهان است. این کاری است که باید در خارج  به موازات مبارزات خیابانی در ایران به پیش برد. امروز در موقعیتی نیستیم که مبارزه تدافعی کنیم. این تیر به پای خود ماست. راهی جز تعرض نداریم. در وضعیتی نیستیم که برگشت به عقب کنیم. خطرات و آسیبهایش بیشتر است.

 

یک دنیاى بهتر: شیوه کار کمپین چگونه است و برنامه هاى آتى تان چیست؟

 

هما ارجمند: این یک کار کمپینی است. مشخصات آن کمپینی است. فکوس مشخص دارد و جهت تحقق مطالبه و خواست مشخصی است. در این جهت هم بسیج مردم، چه آنان که از ایران آمده اند و چه کسانی که مسئله شان بلاواسطه ایران نیست ولی بدلیل انساندوستی و بدلیل آزادیخواهی و بدلیل وحشت از حکومت مذهبی و تروریسم اسلامی شدیدا به اوضاع ایران چشم دوخته اند و میخواهند کاری بکنند، اساس فعالیت آن است. مسئله افشاگری از رژیم یک وجه از کارش است ولی مهم تر از آن، این است که باید جا انداخت که خلاصی از این رژیم تنها راه نجات مردم در ایران و تنها راه پایان دادن به خوف اسلام سیاسی در جهان است. برای کوتاه کردن عمر نکبت بار این رژیم امروز باید احزاب سیاسی، سازمانهای کارگری (اتحادیه ها و سندیکاها..) سازمانهای مدافع حقوق زنان و کودکان و حتی طرفداران محیط زیست را باید حول این خواست بسیج کرد. این نیروهای متشکل باید دولتهای خود را ملزم کنند که در سفارتخانه های این رژیم را ببندند. تلاش این کمپین این است که این خواست جز مطالبات این سازمانها گردد.

 

یک کار پایه ای دیگر این کمپین کار لابیستی است. با نمایندگان مجلس و شخصیتهای سیاسی، اجتماعی و هنری باید نشست و گفتگو کرد و ملزمشان ساخت در هر مجمع و مجلسی مسئله ایران و اعمال فشار به رژیم اسلامی را در دستور خود قرار دهند. کمپین تلاش میکند تا آنجایی که به کانادا برمیگردد بخشی از نمایدگان مجلس را قانع کند که لایحه ای جهت قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را به مجلس ببرند و متعاقبا سفارتخانه جمهوری اسلامی را ببندند. این میتواند شروع و نمونه باشد. باید شاکیان خصوصی این رژیم، بازماندگان جانباختگان و قربانیان سیاسی این رژیم، زندانیان سیاسی و شکنجه شدگان را حول این کمپین سازمان داد و بعنوان مدعی به میدان آورد تا دولتها و نهادهای بین المللی را مجبور کرد که عاملین سرکوب را در خارج از کشور دستگیر و محاکمه کنند.  

 

یک دنیاى بهتر: چه فراخوانى خطاب به ایرانیان آزادیخواه خارج کشور٬ جریانات سیاسى سرنگونى طلب و مخالفین جمهورى اسلامى دارید؟ نحوه شرکت و حمایت دراین کمپین چگونه است؟

 

هما ارجمند: طبیعتا از کلیه ایرانیان خارج از کشور و تمام جریانات سرنگونی طلب و مخالفین جمهوری اسلامی انتظار می رود که به کمپین بستن سفارتخانه های جمهوری اسلامی بپیوندند. این کمپین در صورتی موفق خواهد بود که دهها و صدها ایرانی مخالف رژیم به سخنگو و فعال آن بدل گردند. امروز در حرکتهای اعتراضی در خارج از ایران ما شاهد حضور هزاران جوان هستیم که در صف مقدم اجتماعات اند. اینها چه در دانشگاهها و چه از طریق نت ورک خود نیروی عظیمی را میتوانند حول کمپین بستن سفارتخانه ها بسیج کنند و به میدان بیاورند. این نیرو جایش در این کمپین است.  یک راه دخالتگری مردمی که امروز عزم کرده اند که این رژیم را به زیر بکشند این است که تلاششان را بر حول این خواستها متمرکز کنند، که سران رژیم در خارج از کشور باید دستگیر و محاکمه شوند. دارایهایشان باید در بانکهای جهانی منجمد شود. جمهوری اسلامی باید از سازمانهای بین المللی اخراج گردد و روابط دیپلوماتیک با این رژیم کشتار و جنایت باید قطع گردد. نیرو بخشیدن به جنبش سرنگونی در ایران تا جایی که به خارج برمیگردد اساسا از کانال مبارزه برای تحقق این شعارها و این مطالبات به پیش میرود. باید چه در سطح دانشگاهها و چه در محیط کار از طریق اتحادیه های کارگری و چه در مناطقی که تمرکز ایرانیان بالا است با اعمال فشار به نمایندگان مجلس خواست بستن سفارتخانه ها را عمومیت بخشید و به نهادهای دولتی و غیر دولتی تحمیل کرد. امروز مدیا به دنبال فعالین سیاسی میگردد. دیروز ما بدنبلشان میگشتیم. از این فرصت باید بهترین استفاده را کرد. و هر جا که صحبت از این شود که چه باید کرد، باید گفت دولتهایتان را مجبور کنید که رژیم اسلامی را ایزوله کنند. سفارتخانه اش را ببندید. این انتظار زیادی نیست. این کار در گذشته در رابطه با دولتهای سرکوبگر دیگر صورت گرفته و باز هم میتواند صورت گیرد. آفریقای جنوبی یادمان نرفته، آپارتاید از این طریق ضربه بزرگی خورد. ما الان جمعیت عظیمی را در خارج از ایران داریم و خیزش اخیر مردم در ایران آن پتانسیل بزرگ را رو آورده است.

 

باز هم تاکید میکنم امروز در خارج یک راه مقابله به ماشین سرکوب رژیم و متوقف کردن موج اعدامها در ایران بستن سفارخانه های جمهوری اسلامی است. این بهترین و کاراترین ابزار ما در شرایط کنونی است و کمپین تمام انرژی اش را در این جهت متمرکز کرده است.

 

برای اطلاع بیشتر و برای پیوستن به این کمپین به سایت زیر مراجعه کنید:

www.closedowniranianembassies.com

 homawpi@ closedowniranianembassies.com