«احمدرضا جلالی» پزشک ایرانی – سوئدی آزاد باید گردد!

دادگاه احمدرضا جلالی، محقق ایرانی ساکن سوئد که در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد باز به تعویق افتاد. قرار بود وی روز دوم آگوست ۲۰۱۷ در ایران محاکمه شود.
جلالی که اقامت سوئد را دارد بیش از یک سال است که به جرم جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برد و احتمال صدور حکم اعدام برای او وجود دارد.

احمدرضا جلالی

سازمان عفو بین‌الملل بارها در این‌باره هشدار داده است که احمدرضا جلالی را خطر مرگ تهدید می‌کند. آندریا بوده کول از سازمان عفو بین‌الملل سوئد به دفتر خبرگزاری «ت ت» سوئد گفته است: ما هیچ عمل مجرمانه و خلاف قانون در پرونده او ندیده‌ایم و اتهام جاسوسی نیز که به او وارد شده بسیار مبهم است چرا که هنوز به وضوح در این‌باره صحبت نشده است.
ویدا مهران نیا، همسر جلالی نیز به دفتر خبرگزاری «ت ت» گفته است: او خیلی نگران است اما وکیل او گفته که هیچ مدرکی مبنی بر تایید اتهام وارد شده به او وجود ندارد‌. بنابراین ما هنوز امیدواریم.
در واقع روز دوم آگوست، برای اولین‌بار رسانه‌های سوئد درباره زندانی شدن احمدرضا جلالی در ایران، سطح گسترده‌ای سخن گفتند و با همسر جلالی گفتگو کردند.
دولت سوئد رابط بسیار حسنه اقتصادی و دیپلماتیک با حکومت اسلامی ایران دارد و چند ماه پیش نیز نخست وزیر سوئد به همراه یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد و وزرای زن سوئدی با روسری با همتایان ایرانی خود دیدار کردند که هم در این مورد و هم عدم پیگیری آزادی جلالی، تاکنون انتقادات زیادی به دولت سوئد صورت گرفته است.

احمدرضا جلالی، پزشک و محقق ۴۵ ساله در رشته پزشکی بحران است که در دانشگاه‌هایی در بلژیک، ایتالیا و سوئد تدریس کرده است. وی در سال ۲۰۰۹ – ۱۳۸۸، برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بحران و حوادث پزشکی به سوئد آمد و در این‌جا در همین رشته مدرک دکترایش را گرفت. او هرسال چندین بار به دعوت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران به این کشور سفر می‌کرده و هیچ وقت با مشکلی روبه‌رو نبوده است.
احمدرضا جلالی، هم‌چنین از سوی دانشگاه نووارا در پیه‌مونتوی ایتالیا نیز به عنوان استاد میهمان دعوت شده و چهار ماه در آن‌جا تدریس کرده است.
جلالی روز پنجم اردیبهشت‌ماه سال‌ ۱۳۹۵ در تهران بازداشت و از آن زمان تا کنون در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین نگه‌داری می‌شود. وی به‌دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به‌منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرده بود.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، با بیان این که «مقامات نظام حاکم بر ایران این پزشک و پژوهش‌گر ایرانی را به اعدام تهدید کرده‌اند»، خواستار آزادی او شده بود.
به‌نوشته عفو بین‌الملل او ۲۵ آوریل ۲۰۱۶، سه روز پیش از ترک ایران به مقصد سوئد از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و خانواده‌اش به مدت ۱۰ روز از وضعیت او بی‌اطلاع بودند تا این‌که اجازه یافت تلفنی با آن‌ها تماس بگیرد.
براساس این گزارش، وی برای یک هفته در مکانی نامعلوم نگه‌داری و بعد به بند ۲۰۹ زندان اوین که در کنترل وزارت اطلاعات است منتقل شد؛ جایی که هفت ماه زندانی بوده که سه ماه آن انفرادی بوده است.
عفو بین‌الملل می‌گوید او در این مدت تحت فشار شدید روانی بوده است تا بیانیه‌هایی را امضاء کند که این سازمان از محتوای آن‌ها آگاه نیست. او بعد از این هفت ماه به بند هفت زندان اوین منتقل شد و با وکیل خود دیدار کرد.
ویدا مهران‌نیا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت همسرش سفری دو هفته‌ای به ایران داشت که بازداشت شد. وی گفت همسرش به‌طور مستمر به دعوت دانشگاه‌های ایرانی به ایران سفر می‌کرد.
به‌گفته خانم مهران‌نیا مقام‌ها اطلاعاتی ایران درباره پرونده آقای جلالی توضیحی به خانواده او نداده‌اند و تنها گفته‌اند این یک مسئله «امنیتی» است. مهران‌نیا گفت مقام‌های اطلاعاتی از آن‌ها خواسته بودند که در این‌باره سکوت کنند.
همسر احمدرضا جلالی گفت: «ما هم سکوت کردیم چون فکر می‌کردیم که او را اشتباهی بازداشت کرده‌اند.»
ویدا مهران‌نیا، به دویچه ‌وله گفت که قاضی صلواتی شفاها به همسرش گفته که «حکم او اعدام است.» خانم مهران‌نیا می‌گوید این اتهام و همین‌طور حکم اعدام بارها از سوی بازجویان و در جریان بازجویی به همسرش گفته شده ولی برای اولین بار هفته گذشته قاضی صلواتی او را به دادگاه فراخوانده و حکم را برایش قرائت کرده است.
ویدا مهران‌نیا، در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفته که همسرش از روز ۶ دی ماه و پس از آن‌که شنید در کیفرخواست برایش تقاضای اعدام کرده‌اند دست به اعتصاب غذا زد اما پس از مدتی یکی از ماموران وزارت اطلاعات به دیدن او می‌رود و به او می‌گوید در پرونده او اشتباهی رخ داده و اصلا قرار نبوده به این صورت بشود. پس از این دیدار احمدرضا جلالی اعتصابش را می‌شکند.
چند روز بعد او را نزد قاضی صلواتی می‌برند و قاضی صلواتی به او می‌گوید هیچ اشتباهی در پرونده‌اش رخ نداده و در کیفرخواست به اتهام جاسوسی و محاربه برای او تقاضای اعدام شده و همین حکم هم برایش صادر خواهد شد. قاضی صلواتی درباره مامور وزارت اطلاعات هم که با آقای جلالی دیدار کرده بوده می‌گوید: «تو دیگر هرگز او را نخواهی دید.»
بعد از این ملاقات احمدرضا جلالی مجددا دست به اعتصاب غذا می‌زند و از روز جمعه ۶ اسفند نیز اعلام اعتصاب غذای خشک کرده است. در تماس تلفنی روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند با خانواده‌اش در ایران هم به آن‌ها گفته که همچنان در اعتصاب غذای خشک است.
مهران‌نیا می‌گوید در ابتدا آقای علیزاده طباطبایی وکالت همسرش را پذیرفت اما از سوی بازجویان و قاضی رد شد و اجازه ندادند تا او وکالت آقای جلالی را بر عهده بگیرد. پس از آن همکار آقای طباطبایی، زینب طاهری وکالت او را بر عهده گرفت و تا کنون هم همه کارهای حقوقی را انجام داده ولی به تازگی او را هم تهدید کرده و خواسته‌اند تا از این پرونده استعفا دهد.
ویدا مهران‌نیا می‌گوید خانم طاهری گفته موکلش در وضعیت جسمانی مناسبی نیست و او باید به دفاعیاتش ادامه دهد، اما او را تهدید کرده و گفته‌اند باید از این پرونده کنار بکشد.

هم‌چنین به‌گفته عفو بین‌الملل، احمدرضا جلالی تحت فشار قرار گرفته بود تا اسنادی را مبنی بر جاسوسی برای یک «دولت متخاصم» امضاء کند. در پی خودداری او از امضای این اسناد، او تهدید شده که به اتهام «محاربه» برایش حکم اعدام صادر خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل، هم‌چنین در بیانیه‌ای که روز ۸ فوریه ۲۰۱۷ – ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، منتشر کرده و نوشته که مقام‌های ایرانی احمدرضا جلالی پزشک ایرانی مقیم سوئد که سال پیش در سفری به ایران بازداشت شد را تهدید به اعدام کرده‌اند.
عفو بین‌الملل نوشت که او روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶، بدون حضور وکیل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شد و قاضی به او گفت که متهم به «جاسوسی» است و ممکن است با مجازات اعدام روبه‌رو شود.
وکیلی که جلالی تعیین کرده در آن تاریخ به این سازمان گفته که مقام‌ها هنوز ادعانامه و برنامه محاکمه او را اعلام نکرده‌اند.
مقام‌های قضایی حکومت اسلامی ایران، به این وکیل گفته‌اند که او نمی‌تواند از آقای جلالی دفاع کند و جزییات پرونده او را ببیند.
براساس این گزارشات، جلالی در دسامبر ۲۰۱۶، برای امضای بیانیه‌ای برای «اعتراف» به جاسوسی برای «دولت متخاصم» تحت فشار شدید قرار گرفت و وقتی از این کار خودداری کرد به او گفته شد با اتهام «محاربه» که مجازات مرگ دارد روبه‌رو خواهد شد.

خانم مهران‌نیا می‌گوید: «همین الان در ایران کنگره مدیریت بحران در حال برگزاری است و هیچ‌کس توجه نمی‌کند که احمدرضا که همیشه در این کنگره‌ها بود الان در زندان است.»
ویدا مهران‌نیا تا کنون به حسن روحانی، رییس‌جمهور، محمد جواد ظریف‌‌، وزیر خارجه و جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران نامه نوشته و پرونده همسرش را شرح داده اما هیچ پاسخی نگرفته است.
وی هم‌چنین قبل از سفر اخیر هیات سیاسی سوئد به ایران به نخست‌وزیر سوئد نیز نامه نوشته و ماجرای همسرش را توضیح داده ولی پاسخی دریافت نکرده است.
احمدرضا جلالی و همسرش تنها اقامت سوئد را دارند و تبعه این کشور نیستند. این زوج یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر ۵ ساله دارند.
جلالی در رنج‌نامه‌ای، با اشاره بر سال‌ها تلاش‌های علمی‌، بر بی‌گناهی خود تاکید و از ظلمی که بر او رفته، سخن گفته است. این نامه در پایان همین مطلب آمده است.

جلالی و همسرش

سازمان عفو بین‌الملل، به‌تارگی سوئد را به دلیل بازدید از زندان اوین که به منظور تامین مقاصد تبلیغاتی حکومت اسلامی ایران در ساختن تصویر مثبت از این زندان صورت گرفته بود مورد انتقاد شدید قرار داد.
سالن زیبایی، باشگاه بدن‌سازی، کتاب‌خانه، رستوران و زندانیان لب‌خند بر لب در اوین، تصویری بود که ایران تعدادی از دیپلمات‌های سوئدی را به تماشای آن دعوت کرد. این بازدید در اوایل ماه جولای صورت گرفت و علاوه بر یک هیات سوئدی، دیپلمات‌هایی از نروژ،‌ آلمان و دانمارک هم در آن حضور داشتند. پس از آن روزنامه‌های دولتی ایران گزارش‌هایی از این بازدید منتشر کردند. و این درحالی است که هم‌زمان احمدرضا جلالی، محقق ایرانی که اقامت دایمی سوئد را دارد، در سلول انفرادی بخش دیگری از زندان اوین به سر می‌برد.
امابر خلاف دولت سوئد، واکنش جهانی نسبت به خطر صدور حکم اعدام احمدرضا جلالی، گسترده بوده است.
دولت‌های اروپایی در واکنش به «حکم اعدام» احمدرضا جلالی محقق ایرانی که از ۲۵ آوریل ۲۰۱۶، در ایران زندانی است، اعتراض و نگرانی شدید خود را اعلام کرده‌اند.
اما دولت ایتالیا اعلام کرد: «به شدت نگران» سرنوشت احمدرضا جلالی، محقق ایرانی است که از پنجم اردیبهشت در ایران زندانی است.
دولت ایتالیا روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵- ۱۳ فوریه ۲۰۱۷، خواستار آن شد که احمدرضا جلالی هرچه زودتر از زندان جمهوری اسلامی ایران آزاد شده و «به آغوش خانواده‌اش بازگردد.»
به‌گفته وزارت امور خارجه ایتالیا، احمدرضا جلالیِ ۴۵ ساله و زندانی در ایران، استاد و پروهش‌گر مدیریت طب اورژانس و محقق دانشگاه نووارا در پیه مونتو ایتالیا است.
هم‌چنین وزیر امور خارجه بلژیک نیز مراتب نگرانی خود را از حکم دکتر جلالی ابلاغ کرده است.
کارولین پاولس، مدیر دانشگاه بروکسل که احمدرضا جلالی با آن همکاری داشت، اعلام کرد که او در حال انجام یک تحقیق مهم بوده است در حالی که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده و قرار است تا دو هفته دیگر این حکم اجرا شود.
هم‌چنین به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، «اولینه گبهارت»، معاون رییس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان در فراخوانی از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است تا طی هر اقدامی که می‌تواند، برای نجات این پزشک ۴۵ ساله از مرگ انجام دهد.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی که هم‌اکنون با دو فرزندش در سوئد زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه معتبر ایتالیایی «کوریره دلاسرا» گفت به شوهرش اتهام جاسوسی برای «دولت‌های متخاصم» زده‌اند و شوهرش به‌خاطر همین اتهام در خطر اعدام است.
خانم ویدا مهران‌نیا در این مصاحبه گفته است که شوهرش سه ماه تمام در زندان انفرادی به سر برده است.
قوه قضاییه ایران در پاسخ نهادهای ایتالیایی اعلام کرده که پرونده احمدرضا جلالی در جریان است و هنوز هیچ حکمی در این باره صادر نشده است.
ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی روز چهار‌شنبه ۲۰ بهمن ۹۵- ۸ فوریه ۲۰۱۷، به خبرنگار دویچه ‌وله نیز گفته بود که قاضی صلواتی شوهرش را به اعدام تهدید کرده است. مهران‌نیا، گفته است این قاضی شفاها به همسرش گفته که «حکم او اعدام است» و دادگاه نهایی برای اعلام حکم او دوهفته دیگر تشکیل خواهد شد.
به‌گفته خانم مهران‌نیا حکم اعدام بارها از سوی بازجویان و در جریان بازجویی به همسرش گفته شده ولی برای اولین بار قاضی صلواتی او را به دادگاه فراخوانده و حکم را برایش قرائت کرده است.

قاضی صلواتی

خانواده احمدرضا جلالی، محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری را به عنوان وکلای او معرفی کرده‌اند اما قاضی صلواتی گفته هیچ‌کدام را در دادگاه نمی‌پذیرد.
صبح شنبه ۳۰ بهمن ۹۵، محمدجواد منتظری، دادستان کل ایران در سخنانی در اراک عنوان کرد که اعتصاب غذا تاثیری در محکومیت زندانیان ندارد. او از جمله گفت: «امروز می‌بینیم که فردی که مرتکب جرم شده و طبق موازین قانونی باید متناسب با جرم خود مجازات شود، با ورود به زندان شروع به اعتصاب غذا می‌کند و با انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند اعتراض به این که این فرد در حال مرگ است در حالی که وقتی همین فرد به بیمارستان برای مداوا منتقل می شود اجازه مداوا به پزشکان نمی دهد تا مظلوم‌نمایی کند.»
قاضی صلواتی، سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه پس از قرائت کیفرخواست به احمدرضا جلالی گفته که دادگاهش چند هفته دیگر برگزار می‌شود و حکم‌اش «اعدام» خواهد بود.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که اوایل فوریه منتشر شد، عنوان کرد که احمدرضا جلالی تحت فشار قرار گرفته تا اسنادی مبنی بر جاسوسی برای یک «دولت متخاصم» امضاء کند: «در پی خودداری او از امضای این اسناد، تهدید شد که به اتهام محاربه برایش حکم اعدام صادر می‌شود.»

احمدرضا جلالی، به دلیل چندین بار اعتصاب غذا و نگه‌داری طولانی‌ مدت در شرایط نامساعد بند ۲۰۹ زندان اوین، هم‌اکنون در بند چهار این زندان در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.
وی در پی دو دوره اعتصاب غذای ۴۲ و ۴۳ روزه به بیماری‌های گوارشی و زخم معده دچار شده است. از سویی دیگر، نگهداری طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ و عدم دسترسی به سرویس بهداشتی طی آن مدت باعث گشته که این پژوهش‌گر زندانی مانند بقیه زندانیان از جمله به بیماری سنگ کلیه نیز مبتلا گردد.
احمدرضا جلالی در ۱۵ فروردین‌ماه ۹۶ و پس از نزدیک به پنجاه روز نگه‌داری در انفرادی زندان اوین، به بند چهار سالن سه این زندان منتقل شد.
این زندانی امنیتی در حال حاضر به دلیل درد در ناحیه پا و فلج شدگی نسبی در این ناحیه به‌سختی می‌تواند راه برود.

خانم نجیبه مرتضوی، مادر احمدرضا جلالی در گفتگو با گزارشگر «هرانا»، گفت: «من نجیبه مرتضوی مادر احمدرضا جلالی هستم، پسرم یازده ماه و ده روز است که در زندان اوین است و هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده است.‌(متن کامل این گفتگو در زیر همین مطلب آمده است)

حکومت اسلامی ایران، یعنی ماشین ویران‌گر و هولناک بدون ترمز سرکوب و سانسور، زندان و شکنجه، اعدام و ترور و فقر و فلاکت است.
اخیرا، «حسن نوروزی» سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس حکومت اسلامی، چنین اقرار کرده است: «بیش از ۵ هزار زندانی محکوم به اعدام در انتظار تصمیم مجلس می‌باشند.» طرح «تعدیل مجازات اعدام» در دستور مجلس است.
او درباره این طرح و مراحل اجرایی احتمالی آن گفته است: «طی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر کسانی که سوءپیشینه ندارند و یا زیر صد کیلو تریاک حمل کرده باشند، شامل تغییر در کاهش مجازات به ۲۰ تا ۳۰ سال حبس در صورت تصویب» خواهند شد.
بحث در مجلس حکومت اسلامی بر سر «طرح تعدیل مجازات اعدام»، به چه سرانجامی منجر خواهد شد و این‌که نهایتا این طرح تصویب خواهد شد و یا نه و این که در صورت تصویب چه تغییراتی در قوانین ضد انسانی اعدام به‌وجود خواهد آمد، روشن نیست. اما سران و مقامات و مسئولین حکومت اسلامی، آگاهند که اکثریت مردم ایران، از اعمال و رفتار و سیاست‌های جانیانه حکومت اسلامی، به‌ویژه اعدام کاسه صبرشان در حال لبریزشدن است و آن، از این خشم و تنفر مردم به‌شدت نگرانند از این‌رو، به‌دنبال توجیهات مختلفی هستند تا شاید کمی از این خشم و نفرت روزافزون مردم علیه حکومت‌شان را کاهش دهند.
حکومت اسلامی، در طول چهار دهه حاکمیت خونین و سرتاپا سیاه خود، ده‌ها هزار زندانی سیاسی و اجتماعی را اعدام کرده است. در کشتارهای دهه شصت همه عناصر و جناح‌های رنگارنگ حکومت اسلامی مستقیما دخیل بودند و اکنون نیز همین‌ها تا آن‌جا که به سرکوب مخالفان‌شان برمی‌گردد باز هم متحد هستند بنابراین، دعوا و رقابت آن‌ها، ربطی به منافع مردم و آزادی‌های فردی و جمعی ندارد و صرفا در راستای تقسیم حاکمیت و غارت هرچه بیش‌تر اموال عمومی جامعه است.
در شرایط حاضر، نه تنها باید برای آزادی همه زندانیان سیاسی و اجتماعی، از جمله احمدرضا جلالی تلاش کنیم، بلکه در جهت لغو هرگونه قوانین سرکوب و سانسور، زندان و شکنجه، اعدام و ترور، استثمار وحشیانه آن نیز به‌طور پیگیر و مصمم مبارزه کنیم تا شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه را برای برچیدن بساط این حکومت جهل و جنایت و ترور فراهم سازیم!
پنج‌شنبه دوازدهم مرداد ۱۳۹۶ – سوم اوت ۲۰۱۷
ضمائم:
*در رنج‌نامه‌ جلالی آمده است:
«اصل بر این است که هیچ‌کس فعلی را که عنوان مجرمانه دارد انجام نداده است مگر در دادگاه صالح به آن رسیدگی شود.»
اینجانب استاد و پژوهش‌گر معتبرترین مرکز تحقیقات مدیریت بحران اروپا هستم که جزء ۵ مرکز برتر دنیاست و نیز پژوهش‌گر دانشگاه کارولینسکا‌(مرکز نوبل پزشکی و جزء ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی دنیاست) داری بیش از ۴۰ مقاله انگلیسی و ۵ کتاب مرجع انگلیسی، مجری و همکار بیش از ۳۰ پروژه‌های تحقیقاتی خارجی، دارای بیش از صد سخن‌رانی و سمینار و کارگاه داخلی، بیش از دویست سخن‌رانی و سمینار و کارگاه داخلی، بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی داخلی، استاد راهنمای بیست دانشجوی دکترا و فوق‌لیسانس خارجی، برنده جایزه برتر مدیریتی بحران پزشکی از انجمن اتحادیه اروپا هستم.
حاصل ۲۴ سال کار مداوم و تلاش شبانه‌روزی من و ده سال کار مستمر همسرم، فقط یک آپارتمان در منطقه متوسط تهران می‌باشد. منزل ما در سوئد اجاره‌ای می‌باشد. فاقد هرگونه اموال منقول و غیرمنقول در ایران و اروپا، غیر همان آپارتمان هستیم.
اقامت این‌جانب در سوئد در سال ۲۰۱۵ و بر اساس قانون سوئد که فارغ‌التحصیلان مقطع پی اچ دی در سوئد می‌توانند شهروندی سوئدی را دریافت کنند می‌باشد.
اخذ پذیرش دانشگاه با تلاش خودم و کمک و راهنمایی دکتر رضا محمدی و سایر دوستان ایرانی بوده است. بنده هیچ نوع آموزشی از طرف عوامل امنیتی اروپایی ندیده‌ام، هیچ نوع ابزار و وسایلی دریافت و استفاده نکرده‌ام.
این‌جانب بیش از یازده ماه در سلول‌های انفرادی و عمومی زندان اوین بدون دلیل و مدرکی محبوس می‌باشم با فشارهای روحی و روانی شدید بیش از دو ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برم.
قاضی دادگاه شعبه ۱۵‌(صلواتی) حدود یک ماه پیش با احضار این‌جانب اعلام نمود وکیل تو را قبول ندارم و باید وی را عزل و وکیل تسخیری برایت بگیریم که با مخالفت شدید این‌جانب دوباره به بند انفرادی منتقل شدم. در مدت بازجویی با انواع تهدید و توهین و تحقیر مواجه بودم. بارها افرادی آمدند و گفتند اعتصاب غذایت را بشکن و قران آوردند و قسم خوردند که پرونده را مورد بررسی قرار خواهند داد.
متاسفانه با این که بیش از دو ماه در اعتصاب غذا به دلیل ظلم آشکاری که به این‌جانب شده به سر می‌برم و دچار مشکلات روحی و جسمی شدید شده‌ام، هیچ‌کسی صدای تظلم خواهی مرا نمی‌شنود.
قاضی دادگاه به دلیل این‌که وکیل خود را عزل نکردم جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد و همه منتظرند تا من در اعتصاب غذا از بین بروم.
این صدای یک بی‌گناه است از زندان مخوف اوین به جهانیان به‌دلیل ظلمی که به این‌جانب شده و حدود یازده ماه در زندان به سر می‌برم.»

*گفتگوی خانم نجیبه مرتضوی، مادر احمدرضا جلالی در گفتگو با گزارشگر «هرانا»
پسرم از تاریخ پنجم دی‌ماه در اعتراض به ستم‌ها و ظلم‌هایی که به او کرده‌اند دست به اعتصاب غذا زده است. او را به اتهام همکاری با دشمن دستگیر کرده‌اند، در حالی که هیچ مدارکی از او پیدا نشد و بازجوها با نگه‌داشتن او در سلول انفرادی و تهدید به اعدام و صدمه به خانواده مجبور به امضای مدارک دروغین کرده‌اند و قاضی او را تهدید به اعدام کرده و گفته باید وکیل خود را عوض کنی و گرنه ما برایت وکیل تسخیری خواهیم گرفت.»
خانم مرتضوی در مورد وضعیت سلامت فرزند دربند خود گفت: «جان پسرم در خطر است. در اثر اعتصاب غذا هر لحظه با مرگ دست و پنجه نرم می کند. اما در برابر این بی رحمی ها سکوت نخواهد کرد.
هر پانزده روز یک بار به ملاقاتش می‌روم که بیست دقیقه است و در هفته هم یک‌بار به مدت ده دقیقه با تلفن حرف می‌زنیم. وضعیت جسمی‌اش خیلی وخیم است. وزنش به ۵۴ کیلو رسیده است. خیلی کاهش وزن دارد. هر یکی دو روز یک بار او را می‌برند سرم وصل می‌کند و دوباره بر می‌گردانند. او را به بیمارستان منتقل نمی‌کنند. نمی‌دانم چرا این‌ها این‌طور به پسر من ظلم می‌کنند. طوری است که من و خانواده اش فقط منتظر خبر مرگش هستیم.»
مادر جلالی که با ۷۵ سال سن ناچار است مسافت طولانی را برای پیگیری پرونده فرزند خود از شهرستان راهی تهران شود به هرانا گفت: «خودم هم هرجا نامه می‌برم مرا تحویل نمی‌گیرند. قاضی‌اش به من توهین کرد و از اتاقش مرا بیرون راند. دو ماه است که می‌گویند فردا دادگاهی می‌شود اما دو ماه گذشته و فعلا خبری نیست. من یک مادر مریض ۷۵ ساله نشستم و چشم به راه هستم شب و روز گریه می‌کنم. هربار از منطقه آذربایجان ۱۰ الی ۱۱ ساعت تا تهران می‌روم و اسیر خیابان‌ها شده‌ام. به آن‌ها هم گفتم به‌خاطر این عصایی که دستم است یک جوابی به من بدهید و تکلیف پسرم را روشن کنید. این قاضی خیلی به پسرم ظلم می‌کند.
یک‌بار او را به بند ۲۴۰ برده بودند و حمام و دست‌شویی نداشت. هر موقع که دل‌شان می‌خواست او را به دست‌شویی می‌بردند. اما تقریبا از بیست روز پیش به بند ۲۰۹ منتقل شده و در سلول انفرادی حمام و دست‌شویی دارد.»
این مادر سال‌خورده در مورد مطالبه احمد رضا و خانواده او اضافه کرد «خواسته پسرم دادگاهی شدن با وکیل خودش است. چون وکیل خودش از اول پرونده را خوانده و در جریان است اما الان می‌گویند وکیلت را باید عوض کنی برای همین در دادگاه حاضر نمی‌شود.
درخواست من رفع اتهامات دروغین از احمدرضاست و بی‌عدالتی‌هایی که در مورد او شده و برگزاری دادگاه عادلانه با حضور وکیل خودش است که این خواسته خودش نیز هست.»

لینک گفتگو با مارد جلالی در یوتوب: https://youtu.be/eufgU2U1HRU