تلاش محفل مازیار رازی برای قبضه کردن شاهرخ زمانی و حمله متقابل علی رسولی تلاشهائی برای هیچ !

تلاش محفل مازیار رازی برای قبضه کردن شاهرخ زمانی و  حمله متقابل  علی رسولی تلاشهائی برای هیچ !

نمونه ای دیگر از عقب ماندگی چپ ایرانی

از : سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۷ اکتبر ۲۰۱۵

مقدمه:

سالهاست در مورد وضعیت نابسامان و سرگیحه آور چپ و کمونیزم ایرانی نوشته ام.بیماری که فکر نمی کنم در این چند نسل آینده هم درمانی داشته باشد.ظاهرا باید چند نسل دیگر از این چپ ایرانی در فهوه خانه های انزوا پیر شود و ورد گویان از این دنیا خلاص شود تا نسلهای آینده شاید صدای زمان و ضرورتها را بشنوند .

بعد از قتل شاهرخ زمانی مقاله ای نوشتم و توضیح دادم که قتل شاهرخ زمانی باید برای کمونیستها و چپها پیامی داشته باشد.ضرورت سازماندهی بلوک چپ و عبور از بزرگ کردن اختلافات ایدئولوژیک و تمرکز بر برنامه مشخص سیاسی که بتواند جنبشهای اجتماعی و مطالباتی را به محور سیاسی تغییر اجتماعی مسلح کند.

ظاهرا محفل مازیار رازی بعد از قتل شاهرخ زمانی برای بزرگ کردن خود قدم گذاشته و یک جوری رفتار می کند که گویا شاهرخ زمانی کشته مرده متفکرین این فرقه بوده ! نوشته های مازیار رازی از حمله مقاله اخیرش (۱) و “باز نویسی” شاهرخ زمانی از سوی علیرضا بیانی (ظاهرا شاهرخ بیانی انشاء فارسی هم نمی دانسته و نیاز به بازنویسی فلمی علیرضا بیانی بوده!) این حکم را تایید می کند که محفل مازیار رازی که سالهاست در جهت “احیای مارکسیزم انقلابی” با متد تروتسکیستی تلاش می کند و همین چند ماه اخیر چند نفر ازش بخاطر متدهای استالینیستی جدا شدند، همان مسیری را می رود که تاریخا چپ ایرانی رفته حتی در این زمانها.برای روشنتر شدن موضوع چند نکته را بشکافم:

(۱)متد مازیار رازی و محفلش در برخورد به شاهرخ زمانی:

طبیعی است فعالین کارگری درون کشور هم بخاطر فشار امنیتی و هم بخاطر توهاماتی که درشان هست، مواضع ضد احزاب موجود بگیرند. فکر نمی کنم هیچ ادم عاقلی انهم انها که علنی مبارزه می کنند بیایند رسما اعلام کنند که به قلان حزب یا سازمان سیاسی مرتبط هستند.شاهرخ زمانی هم بعنوان یک فعال کارگری علنی همین موضع را داشت. خرده هم نمی شود بهش گرفت.

احزاب و سازمانهای موجود چپ را هم نگاهی بیندازید عموما بیش از حرکتهای محدود و حاشیه ای نیستند که دنبال همان ایدئولوژیهای اساطیری چپ بدور خود می گردند.لذا اگر یک فعال کارگری به این تاریخ به این احزاب نگاهی بیندازد ترجیحش هم این خواهد بود که از اینها فاصله بگیرد و خواهان تمرکز روی تشکلهای مطالباتی کارگری درون ایران باشد به این امید که این تشکلها پایه تحزب سیاسی واقعی کارگری در اینده باشند.

فرقه مازیار رازی ظاهرا از این واقعیات خواسته برای خودش پایه ای بسازد که شاهرخ زمانی را به خودش وصل کند! تلاش مازیار رازی اینست که شاهرخ زمانی را “هم خط” فرقه خودش نشان دهد. که چه بشود؟ ایا هدف ماززیار رازی واقعا رشد سازماندهی طبقه کارگر است یا تبلیغ فرقه خودش؟

(۲)متد علی رسولی در برخورد به تلاش مازیار رازی در ضمیمه کردن شاهرخ زمانی به محفل مازیار رازی:

علی رسولی در مقاله ای (۲) به اعتراض می پردازد و توضیح می دهد که شاهرخ زمانی لنینیست بود و نه تروتسکیست و رسما هم اعلام کرده که ” عضوشورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری” است و نه “کمیته اقدام کارگری” . علی رسولی چند کد هم از شاهرخ زمانی آورده تا ثابت کند که شاهرخ زمانی رسما در مقابل تروتسکیتها موضع داشته و اعتقاد به لنین از همان بدو کنگره دوم داشته یعنی بیش از یک دهه قبل انقلاب اکتبر زمانی که تروتسکی مخالف لنین و سیاستهایش بود.

نتیجه بحث علی رسولی چیست؟ اینکه محفل مازیار رازی بیهوده تلاش دارد به دروغ شاهرخ زمانی را بخشی از هواداران خود بداند. علی رسولی رسما مدعی است که مازیار رازی دروغگوست و شاهرخ زمانی لنینیست بوده و نه تروتسکیست.

(۳) چه سودی هست در اینکه ثابت کنید شاهرخ زمانی چه اعتقادی داشته؟!

اگر دقت کنید می بینید که این تلاشها از هردو سو مضحک است. اینکه شاهرخ زمانی طرفدار لنین بوده و در مقابل تروتسکیزم موضع داشته بازهم سودی به جنبش طبقه کارگر ایران نمی رساند.همان دعوای قدیمی است در هپروت اعتقادات سیاسی .بی ربط است به زمین مبارزه طبقاتی.

اینکه فرقه ای بخواهد از مرده یک مبارز کارگری و سیاسی یک امام زاده بسازد و خودش را تبلیغ کند تاریخ طولانی در چپ ایرانی دارد که مابه ازای فرقه ایزم شیعی بوده و زندگیش را از طریق تکان دادن عکس شهدا تامین می کرده!

من مخالف تفکر شاهرخ زمانی هستم وقتی او یک لنینیست خالص باشد.چون لنین سرکوب کننده جنبش شوراها بعد حکومت گرفتنش بود و حکومت تک جزبی فرا شورائی را سازمان داد.شاهرخ زمانی اگر حامی لنین است باید حامی اعدام انقلابی لنینی باشد.حامی اعدام فرزندان تزار! حامی تبعید مخالف و سانسور مخالف! حامی ساختن حکومت سرمایه داری دولتی بجای سوسیالیزم!

اما انچه شاهرخ زمانی را برای من و فعالین کارگری در ایران ویژه می کند توهمات شاهرخ زمانی از تاریخ نیست.شاهرخ زمانی از دید من از این جهت مهم بود که بخشی از گرایش چپ و کمونیستی درون طبقه کارگر ایران را عملا رهبری می کرد.او دنبال گرایشات راست کارگری مثل منصور اسانلو  نیفتاد که می خواهند از طریق اتحاد به سرمایه داران خوب جامعه مدنی بسازند!

از دید من این وجه عملی و واقعی شاهرخ زمانی را باید عمده کرد.نه تفکر ایدئولوژیک شاهرخ زمانی را که کوچکترین ارزشی برای پیشبرد جنبش موجود کارگری و کمونیستی ندارد.

فعالین کمونیست و ازادیخواه باید روی وجه عملی و سیاسی شاهرخ زمانی تکیه کنند.وجهی که می تواند گرایش چپ و کمونیستی طبقه کارگر ایران را تقویت کند.بقیه نظریات شاهرخ زمانی از دید من نادرست است.ایستادن در کنار لنین بدون نقد کردن سیاستهای حکومتی او.

اما تکلیف محفل مازیار رازی در این میان خیلی وقت است روشنست.اینها تکرار مضحک فرقه های چپ ایرانی هستند که چندین نسل است همان متدها را بازتولید کرده اند و قبل از رشد کردن مرتب انشعاب کرده اند و خواهند کرد.بی تردید شاهرخ زمانی و فعالین کارگری ربطی به این محفلها ندارند چه در ایران باشند چه نباشند!

دعوای لنینیستها با تروتسکیستها سر تعلق شاهرخ زمانی دعوائی مضحک و بی معنی است.نشانه بی ربطی ککونیزم ایدئولوژیک و غیر اجتماعیست .باید ازش فاصله گرفت!

منابع بیشتر:

 

(۱)مازیار رازی:میراث شاهرخ زمانی: به سوی تقویت کمیته اقدام کارگری

http://www.azadi-b.com/G/2015/10/post_608.html

(۲)علی رسولی: کرکسان برمزار شاهرخ

http://www.azadi-b.com/G/2015/10/post_3.html

(۳)مرگ مشکوک شاهرخ زمانی علامت چیست و چه باید کرد؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۳۳-مرگ-مشکوک-شاهرخ-زمانی-علامت-چیست-و-چه-باید-کرد؟

(۴)برخی نقدها به محقل-فرقه مازیار رازی:

بازهم مازیار رازی و فتواهایش !

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۸۲۲-بازهم-مازیار-رازی-و-فتواهایش

نامه سرگشاده به مازیار رازی و “گرایش مارکسیستی” در موضوع تهدید جانی مخالفین توسط فعالین شما!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۱۹-نامه-سرگشاده-به-مازیار-رازی-و-گرایش-مارکسیستی-در-موضوع-تهدید-جانی-مخالفین-توسط-فعالین-شما

سعید صالحی نیا:تقلاهای مازیار رازی در یافتن علل شکست انقلاب اکتبر در عین دفاع از لنینیزم و تروتسکیزم!

http://monazere-siasi.com/در-نقد-لنینیزم/۴۸۹-تقلاهای-مازیار-رازی-در-یافتن-علل-شکست-انقلاب-اکتبر-در-عین-دفاع-از-لنینیزم-و-تروتسکیزم

آرشیو نقدها به گرایش مارکسیستی انقلابی:

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۴۲-آرشیو-نقدها-به-“گرایش-مارکسیست-انقلابی”-از-سعید-صالحی-نیا-آپدیت-۱۸-می-۲۰۱۴