انتخابات هفتم ژوئیه ٢٠١۵ ترکیه (بخش چهارم)

انتخابات عمومی ترکیه را که قرار است در روز یک‌شنبه ۷ ژوئن ۲۰۱۵ برگزار شود، می‌توان عرصه رقابت ۴ جریان سیاسی محافظه کار و اسلام‌گرا‌(حزب عدالت و توسعه) ، سکولار و ناسیونالیست‌(حزب جمهوری خلق)، نژادپرست ترک‌(حزب حرکت ملی) سوسیالیست و سکولار چپ‌(حزب دموکراتیک خلق‌ها) دانست.

بیست و پنجمین دوره انتخابات پارلمانی که در ترکیه بیش‌تر با عنوان انتخابات عمومی از آن نام برده می‌شود و به سبب تاثیر مستقیمی که بر انتخاب نخست وزیر و ترکیب کابینه دارد، مهم‌ترین و تاثیرگزارترین انتخابات این کشور نیز به شمار می‌رود در روز یک‌شنبه ۷ ژوئن ۲۰۱۵‌-۱۷ خرداد ۱۳۹۴، در ۸۱ استان ترکیه برگزار خواهد شد. در این انتخابات ۶/۵۶ میلیون واجد شرایط رای‌دهی به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

ترکیه‌ای‌های خارج کشور نیز برای اولین‌بار در انتخابات سراسری پارلمانی ترکیه شرکت می‌کنند. آن‌ها در کشورهایی که کار و زندگی می‌کنند به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. آن‌ها سال پیش نیز در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند.

در ترکیه ۸۰ حزب تاسیس و به ثبت رسیده است اما در انتخابات پیش رو حدود ۱۶ حزب در انتخابات شرکت می‌کنند که از میان آن‌ها، حزب عدالت و توسعه‌(AKP)، حزب حاکم ترکیه به همراه دو حزب عمده دیگر یعنی حزب جمهوری خلق‌(CHP) و حزب فاشیستی حرکت ملی‌(MHP) در طی سالیان گذشته بازیگران عمده سیاست ترکیه بوده‌اند، اما در انتخابات امسال، حزب دمکراتیک خلق‌ها‌(HDP) که بزرگ‌ترین حزب قانونی در ترکیه است، نقشی بسیار پررنگ در صحنه سیاست ترکیه دارد.

در فهرست نامزدهای حزب دمکراتیک خلق‌ها برای مبارزه انتخاباتی اخیر پارلمان ترکیه، علاوه بر نامزدهای کرد، کاندیداهایی به نمایندگی از ده‌ها سازمان و جنبش مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترک، ارمنی، علوی، آشوری، هم‌جنس‌گراها در کنار چندین سندیکای کارگری، سازمان‌های مدافع حقوق زنان و سازمان‌های محیط زیستی به چشم می‌خورد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در برنامه انتخاباتی خود که از سوی صلاح‌الدین دمیرتاش در کمپین انتخاباتیش در استانبول اعلام شد، علاوه بر پافشاری بر مطالبات کردها، ده‌ها خواسته رادیکال دیگر شامل مطالبات اقلیت‌های مذهبی، ملی و نیز مطالبات کارگران و اقشار پایین جامعه گنجانده شده است. هم‌چنین حزب دمکراتیک خلق‌ها به طور رسمی اعلام کرده است که خواهان خودمدیریتی دموکراتیک برای کردستان و سایر مناطق ترکیه است و هنگام اصلاح قانون اساسی بر پذیرش جامعه چند فرهنگی در ترکیه پافشاری خواهد کرد.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در این انتخابات، هم‌چنین با تاکید بر مساوات جنسیتی و قرار دادن ۲۶۸ زن در فهرست خود نسبت به حزب جمهوری خلق با ۱۰۳ زن و حزب عدالت و توسعه با ۹۹ زن و حزب حرکت ملی با ۶۱ زن، پیش‌تاز است.

در رابطه با اهمیت راه‌یابی حزب دمکراتیک خلق‌ها به پارلمان ترکیه، اخیرا چنگیز چاندار روزنامه‌نگار با سابقه ترک در روزنامه رادیکال ترکیه نوشته است، اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها، بتواند از سد حدنصاب ده درصدی بگذرد و به پارلمان راه یابد، به حزبی کلیدی تبدیل خواهد شد تا مانعی اصلی بر سر راه سیستم اداره فردی مملکت و سوپاپ اطمینانی برای تضمین دموکراسی در ترکیه باشد.

وی در ادامه نوشته است حزب دمکراتیک خلق‌ها، اقشار، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف را به گونه‌ای با خود همراه کرده است که در خواب هم قابل تصور نبود. چنانچه این حزب بتواند از حد نصاب ده درصدی برای راه‌یابی به پارلمان عبور کند، آرای حزب عدالت و توسعه کاهش خواهد یافت و احتمالا نخواهد توانست بیش از ۳۰۰ کرسی به دست بیاورد.

چنگیز چاندار در مقاله خود افزوده است، کاهش آرای عدالت و توسعه و افزایش آرای حزب دمکراتیک خلق‌ها، حتا بر میزان آرای دو حزب عمده دیگر ترکیه یعنی حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب حرکت ملی تاثیر خواهد داشت. به این ترتیب به سیستم تک نفره- تک حزبی اردوغان خاتمه می‌باید و حتی حزب عدالت و توسعه با این خطر مواجه خواهد شد که نتواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

در همین رابطه «اوزر سنجر» رییس شرکت نظرسنجی متروپل نیز در یک برنامه زنده تلویزیونی از کانال سی‌ان‌ان ترک گفت: در انتخابات پیش روی ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها، یکی از بازیگران مهم این انتخابات است و تا زمانی که این حزب حدنصاب انتخابات را به دست نیاورده و وارد مجلس نشده است، هیچ قدرتی در ترکیه نخواهد توانست مانع در دست گرفتن دوباره حاکمیت توسط حزب عدالت و توسعه شود.

وی در ادامه افزود: این بدین معنی است که اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها نتواند به مجلس راه پیدا کند، حتی اگر حزب عدالت و توسعه ۴۲ و یا ۴۰ درصد آراء را کسب کند باز هم قدرت را از آن خود خواهد کرد.

و اما اخیرا بنا به نظرسنجی‌هایی که در ترکیه انجام گرفته حزب دمکراتیک خلق‌ها برای راه‌یابی به پارلمان از حدنصاب ده درصدی گذشته است، بر اساس گزارش موسسه نظرسنجی متروپل در خصوص انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه، در آخرین نظرسنجی صورت گرفته که از لحاظ جمعیتی و وسعت جغرافیایی بزرگ‌ترین نظرسنجی بوده که تا کنون در ترکیه برگزار شده است، حزب دموکراتیک خلق‌ها توانسته با کسب ۴/۱۰ درصد آراء برای اولین با به رقم بالای ۱۰ درصد در سطح ترکیه برسد.

در گزارش این موسسه آمده است: در تمام نظرسنجی‌های که از ماه ژانویه ۲۰۱۵ به بعد توسط شرکت متروپل صورت گرفته بود حزب دموکراتیک خلق‌ها بین ۸ الی ۹ درصد آراء را به دست آورده بود، اولین بار در ماه آوریل توانست به رقم ۴/۱۰ دست پیدا کند.

بنابراین، رجب طیب اردوغان برای این ‌که بخواهد پیگیر رویاهایش باشد و بخواهد برنامه‌هایش یعنی قانون اساسی جدید را تدوین و به تصویب برساند و نظام ریاست جمهوری و سیستم ایالتی با صلاحیت‌ها و وظایف فوق‌العاده استانداری‌ها را برقرار کند، به هر قیمتی تلاش می‌کند تا مانع رشد روز افزون حزب دمکراتیک خلق‌ها بشود. به همین خاطر، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، احمد داوود اوغلو نخست وزیر و سایر مقامات دولتی ترکیه اخیرا کارزار تبلیغاتی وسیعی را علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها آغاز کرده‌اند و این روزها در بیش‌تر دیدارها و سخن‌رانی‌های خود به این حزب حمله می‌کنند.

هر چه به انتخابات پارلمانی ترکیه نزدیک‌تر می‌شویم توطئه‌های حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان علیه حزب دموکراتیک خلق‌ها از حمله به دفاتر این حزب گرفته تا تهمت و افترا تشدید می‌شود. طبق قانون، اردوغان در مقام ریاست جمهوری، موظف است فراحزبی عمل کند اما او این قانون را آشکارا نقض کرده و مرتب علیه احزاب اپوزیسیون، به ویژه حزب دموکراتیک خلق‌ها موضع‌گیری می‌کند. حتا او در یکی از سخن‌رانی‌هایش قرآن را به دست گرفته و ادعا کرده که اگر این حزب وارد پارلمان شود قرآن ها را خواهد سوزاند. به عبارت دیگر او در تلاش است برای حفظ قدرت و حاکمت خود و حزب‌شان، جنگ دین هم راه بیاندازد.

در تازه‌ترین مجادله سیاسی جاری در تبلیغات انتخاباتی ترکیه، رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهور ترکیه و احمد داوود اوغلو نخست‌ وزیر، رقبای انتخاباتی خود را به بی‌توجهی به دین اسلام متهم کردند. این در حالی است که براساس قانون اساسی ترکیه ساختار حکومت این کشور لاییک است.

مخالفان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در یک دهه گذشته این حزب را به نقض اصول و ارزش‌های لائیسیته متهم کرده‌اند. در تازه‌ترین دور از حملات سیاسی گروه‌های ترکیه‌ای به یکدیگر پس از سخن‌رانی موثر صلاح‌الدین دمیر تاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها حزب(HDP)‌ اردوغان و داوود اوغلو، او را به نادیده گرفتن اصول و مقدسات اسلامی متهم کردند.

دمیرتاش در سخنان خود گفته بود: «اهمیت نمادین میدان تقسیم برای مخالفان حکومت ترکیه هم‌چون اهمیت اورشلیم برای یهودیان و اهمیت کعبه برای مسلمانان است.»

اردوغان اما در سخن‌رانی خود در شهر باتمان، دمیرتاش را به داشتن افکار و عقاید زرتشتی متهم کرد و گفت: «در کمپ‌های پ‌ک‌ک جزوه‌هایی حاوی آموزش اصول دین زرتشت بین اعضای پ‌ک‌ک توزیع می‌شود و داشتن چنین عقایدی از رهبر بزرگ‌ترین تشکل سیاسی کردهای ترکیه، عجیب نیست.» او با حمله به دمیرتاش گفت: «مگر شما نمی‌دانی اهمیت کعبه و شهر قدس برای مسلمانان به یک میزان است. چه کسی گفته شهر قدس برای یهودیان است. قدس قبله اول و شهر مقدس مسلمانان است.»

داوود اوغلو نیز در اظهاراتی با حمله به دمیرتاش گفت که شهر قدس برای مسلمانان است و متعلق دانستن این شهر به یهودیان درست نیست. دمیرتاش که آن روزها سفر به پاریس داشت در سخنان خود بار دیگر با پافشاری بر مواضع پیشین خود رهبران حزب حاکم ترکیه را به تلاش برای ایجاد سلطه بر دیگران از طریق دین متهم کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی‌(BDP) از چهره‌های سیاسی مشهور کرد ترکیه است که طی سالیان گذشته به عنوان یکی از سیاست‌مداران سوسیالیست نقش مهمی در هدایت مبارزات سیاسی و پارلمانی داشته و نه تنها در میان کردها، بلکه در بین ترک‌ها و به ویژه روشنفکران و اصحاب رسانه، به عنوان سیاست‌مدار توانمندی شناخته می‌شود که از توان جذب حمایت کارگران، جوانان، زنان و دیگر طبقات جامعه برخوردار است. وی در سال ۱۹۷۳، در بخش پالو در استان کردنشین الازغ به دنیا آمده و در دانشگاه آنکارا در رشته حقوق تحصیل کرده است. وی همراه با برادرش نورالدین دمیرتاش، در نخستین سال‌های جوانی وارد فعالیت سیاسی شدند و هر دو آن‌ها، خیلی زود، از موقعیت‌های حزبی و سیاسی بالایی برخوردار شدند. در شرایطی که حزب صلح و دموکراسی‌(BDP) در حزب چپ دموکراتیک خلق‌ها‌(HDP) ادغام شده، دمیرتاش هم‌چون گذشته به عنوان یک رهبر فعالیت می‌کند. چرا که هر دو کرسی رهبری حزب دموکراتیک خلق‌ها در اختیار چهره‌های سوسیالیست است که توان خود را بر روی پروژه «ترکیه‌ای شدن» یا «سراسری شدن» حزب متمرکز کرده و بر خلاف برخی ادعاها، صرفا یک حزب کردی نیست. اما از حقوق همه اقلیت های ملی به ویزه کردها و همه ستم‌دیدگان دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دوغان، صلاح‌الدین دمیرتاش، رییس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها بعد از بمب‌گذاری‌ها در مراکز حزب متبوعش در استان مرسین و آدانا به مرسین سفر کرده و با استقبال قابل توجه مردم این شهر رو به رو شد.

وی که با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر در میدان اصلی شهر مرسین سخن‌رانی می کرد، در اظهاراتی با اشاره به بمب‌گذاری‌های اخیر عنوان کرد: هدف از بمب‌گذاری‌های استان مرسین و آدانا این بود که جنازه اعضای بلندپایه حزب دموکراتیک خلق‌ها را از آن جا بیرون بکشند… حملات صورت گرفته تلاش برای یک کشتار بزرگ بود. کسانی که حملات را صورت دادند به خوبی می‌دانستند که در آن ساعات تشکیلات حزب دموکراتیک خلق‌ها با حضور تمام افراد حزبی جلسه برگزار می‌کنند. در پی این حملات انگیزه‌ای بود که درصدد است تا کرد را با ترک و ترک را با کرد دشمن بکند. نباید فریب این‌گونه توطئه‌ها را خورد. تمام طرفداران ما نباید در مقابل این فتنه‌ها هوشمندی خود را از دست دهند. پیام کسانی که این بمب‌گذاری‌ها را ترتیب دادند دریافت کردیم ولی باز نخواهیم گذاشت رجب طیب اردوغان در این کشور سیستم ریاست جمهوری برپا کند.

دمیرتاش در ادامه افزود: قبل از این که میتینگ‌های انتخاباتی شروع شود و ما وارد عرصه تبلیغات انتخاباتی نشده بودیم در خصوص این‌گونه توطئه‌ها هشدار داده بودیم. تا کنون از آغاز تبلیغات انتخاباتی به ۶۶ میتینگ انتخاباتی و کانون‌های تبلیغاتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه حملاتی صورت گرفته است. کسانی که فتنه «آگری» را به وجود آوردند همان‌هایی هستند که این بمب‌گذاری‌ها را ترتیب داده‌اند. هدف از این توطئه‌ها تحریک شدید مردم منطقه و جلوگیری از فعالیت‌های انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها است.

در واقع حزب حاکم ترکیه به رهبری اردوغان، که برای رسیدن به اهداف خود به گرایشات پان‌اسلامیسم سنی و پان‌ترکیسم ترک عثمانی تکیه می‌کند، برای مقابله با بزرگ‌ترین حزب قانونی در ترکیه، ابتدا سعی کرد که با گسیل ارتش و ژاندارمری به مناطق کردنشین به ویژه منطقه دیادین در استان آگری و تحریک حزب کارگران کردستان، آتش جنگ را با کردها شعله‌ور کند تا از این طریق نظر رای‌دهندگان به حزب دمکراتیک خلق‌ها را به ویژه در مناطق ترک‌نشین تغییر بدهد، اما رهبران حزب کارگران کردستان در قندیل و اعضای این سازمان در اروپا با محکوم کردن جنگ و تاکید بر حل مسالمت‌آمیز مسئله کرد در ترکیه، از پروسه صلح حمایت کردند.

پس از آن‌ که حزب حاکم ترکیه نتوانست از راه دوباره به راه انداختن جنگ به مقابله با حزب دمکراتیک خلق‌ها بپردازد، برای اولین بار به صورت گسترده، اقدام به معرفی کردن کاندیداهای کرد وابسته به حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین کرده است.

اردوغان، هم‌چنین با تکیه بر اسلامی بودن جامعه ترکیه به نوعی حزب دمکراتیک خلق‌ها را تکفیر کرد و رهبران و اعضای این حزب را زرتشی خواند و گفت آن‌ها مسلمان نیستند.

اردوغان در سخن‌رانی خود در باتمان با حمله به اظهارات صلاح‌الدین دمیرتاش یکی از رهبران مشترک حزب دمکراتی خلق‌ها که گفته بود در صورت پیروزی حزبش در انتخابات آتی پارلمان ترکیه، وزارت دیانت‌(اوقاف اسلامی) را منحل خواهد کرد، گفت: این‌ها افکار و عقاید زرتشتی دارند.

رییس جمهوری ترکیه، هم‌چنین در سخنان خود در باتمان افزود، ما براساس مدارکی که از آن‌ها‌(حزب کارگران کردستان) به دست آورده‌ایم، در کمپ‌هایشان در کوهستان‌های قندیل، دین زرتشتی را به اعضایشان آموزش می‌دهند. من به هموطنان کرد خود می‌گوییم که این افراد‌(حزب کارگران کردستان و حزب دمکراتیک خلق‌ها) را خوب بشناسند، این‌ها چنین افکاری دارند، این‌ها یک بار ما را فریب دادند، دیگر نباید فریبشان را بخوریم.

هم‌چنین با نزدیک‌شدن انتخابات و افزایش ارای حزب دمکراتیک خلق‌ها، حمله گروه‌های تندرو به دفاتر حزب دموکراتیک خلق‌ها، شدت گرفته است.

بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۹ آوریل ۲۰۱۵، گروهی صد نفره شامل ناسیونالیست‌های افراطی در شهر «اوشاک» با چوب، چاقو و قمه به محل برگزاری تبلیغات انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در مرکز شهر حمله کردند که در آن حمله سه عضو این حزب زخمی شدند و بنابه گفته مسئول حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهر «اوشاک» نیروهای پلیس به جای متفرق کردن مهاجمان در عمل از آنان حمایت می‌کردند.

روز ۲۷ آوریل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه «سوما» از توابع شهر «مانیسا» در غرب ترکیه از سوی مهاجمان ناشناس به آتش کشیده شد. شب ۲۹ آوریل افراد ناشناس به ساختمان این حزب در منطقه «جهان بیلی» از توابع شهر «قونیه» حمله کردند و پرچم و تابلوهای این حزب را شکستند.

روز شنبه ۲۵ آوریل فرد یا افراد مسلح ناشناس به یکی از دفاتر حزب دمکراتیک خلق‌ها، در شهرکی واقع در جنوب استانبول تیراندازی کردند. هم‌چنین دفتر مرکزی این حزب در منطقه «چانکایا» آنکارا از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت که مهاجمان آن حمله چند روز بعد توسط پلیس بازداشت شدند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر، مقامات چند استان ترکیه، مجوز میتینگ‌های انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق‌ها را به بهانه‌های مختلف از جمله در شهرهای درسیم، استانبول و ازمیر به بهانه هم‌زمانی با میتینگ‌های حزب حاکم عدالت و توسعه لغو شده است.

دمیرتاش در سخن‌رانی خود در میتینگ تبلیغاتی بزرگ حزب‌شان در شهر ازمیر که گفته می‌شود نزدیک به نیم میلیون نفر شرکت کرده بودند گفت: «حزب عدالت و توسعه در حال تحریک طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌هاست.» آدرس لینک‌های فیلم میتینگ ازمیر را می‌توانید در زیر مطلب ببنید.

معاون وزیر خارجه یونان و عضو کمیته مرکزی حزب چپ سیریزا یونان‌(حزب حاکم در یونان) با حضور در میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها حمایت رسمی ملت یونان و حزب متبوعش از حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمان ترکیه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، صلاح‌الدین دمیرتاش، رییس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها که در میتینگ انتخاباتی حزب متبوعش در ازمیر شرکت کرده بود طی اظهاراتی عنوان کرد: «انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه در طول تاریخ جمهوری ترکیه مهم‌ترین انتخابات خواهد بود و نتایج آن بیش‌ترین تحولات را در تمام عرصه های کشور ایجاد خواهد کرد. حزب دموکراتیک خلق‌ها اصلی‌ترین هدف خود در این انتخابات را مبارزه با دیکتاتوری و یک‌جانبه‌گرایی تعیین کرده است و برای تحقق این هدف تلاش خواهد کرد. بیش‌تر از هر چیزی ترکیه در دوران بعد از این انتخابات به صلح و قانون اساسی جدید نیاز دارد.»

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «حزب عدالت و توسعه در حال تحریک طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌هاست. تمام نامزدهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه به جای تلاش برای متقاعد کردن مردم در جهت کسب رای برای حزب عدالت و توسعه تمام فعالیت‌های خود را برای متقاعد کردم ملت ترکیه در جهت حمایت نکردن از حزب دموکراتیک خلق‌ها به کار گرفته‌اند. حزب عدالت و توسعه یک پروژه دشمنی با حزب دموکراتیک خلق‌ها را اتخاذ کرده است. ولی ما مطمئن هستیم شب ۷ ژوئن ۲۰۱۵ برای ما جشن بزرگی خواهد بود.»

علاوه بر این در این میتینگ بزرگ ازمیر، «یئانیس بورنوس» معاون وزیر خارجه یونان و عضو کمیته مرکزی حزب چپ سیریزا یونان‌(حزب حاکم در یونان) با حضور در میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن اعلام حمایت رسمی ملت یونان و حزب متبوعش از حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمان ترکیه عنوان کرد: «مجادله‌ای که ملت یونان از خود نشان داده و حزب چپ سیریزا را به اقتدار رساند همان مجادله را طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در ترکیه از خود به نمایش خواهند گذاشت و این حزب را به اهداف خود خواهند رساند.

رقابت AKP و HDP در انتخابات پارلمانی به خصوص مناطق کردنشین ترکیه و لیست برخی کاندیداها

به گزارش Haber7، اسامی وزیران کابینه حکومت ترکیه برای نامزدی در انتخابات ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه از طرف حزب عدالت و توسعه منتشر شد. بشیر آتالای، سخنگوی حزب عدالت و توسعه در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرده است: ۷ وزیر کنونی حکومت ترکیه در لیست نامزدهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه برای انتخابات پارلمان ۲۰۱۵ ترکیه قرار نگرفته‌اند. بر اساس لیست حزب عدالت و توسعه این اسامی شامل: بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، فاروق چلیک، وزیر کار و امنتیت اجتماعی ترکیه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، تانر ییلدیز وزیر منابع طبیعی و انرژی ترکیه، مهدی اکر وزیر کردتبار غذا، کشاوزی و دامپروری ترکیه، نورالدین چانیکلی وزیر گمرک و تجارت ترکیه و عمر چلیک وزیر فرهنگ و کردشگری ترکیه هستند که در لیست حزب عدالت و توسعه جای نگرفته اند. هم‌چنین علی باباجان، معاون نخست وزیری ترکیه و مشاور اقتصادی نخست وزیر ترکیه و بولنت آرنج معاون نخست وزیر ترکیه نیز در لیست حزب عدالت و توسعه قرار نگرفته‌اند.

اسامی برجسته حزب عدالت و توسعه در لیست انتخاباتی ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه به شرح ذیل است:

احمد داوود اوغلو: استان قونیه

یالچین آکدوغان: منطقه ۱٫ آنکارا

افکان آلا: استان ارزروم

نومان کوتولموش: استان اردو

نیهاد زیبکچی: استان دنیزلی

جودت ییلماز: استان دیاربکر

مهمت شیمشک: استان غازی عنتاب

لازم به ذکر است، حزب عدالت و توسعه در این لیست توجه زیادی به مناطق کردنشین ترکیه داشته است به نحوی که بیش‌ترین رقابت انتخاباتی در شرق و جنوب شرق ترکیه بین حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق‌ها خواهد بود. اورهان میراوغلو، از شخصیت‌های مهم جنبش‌های سیاسی کردی از حزب عدالت و توسعه به عنوان نامزد شهر ماردین معرفی شده است. این مسئله باعث شده است تا رقابت تنگاتنگی با نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها داشته باشند.

شایان ذکر است، اورهان میراوغلو از سیاست‌مداران معروف کرد ترکیه است که ۱۵ سال در زندان‌های امنیتی حکومت ترکیه بعد از کودتای نظامی ۱۹۸۰ به سر برده است. وی در بسیاری از احزاب سیاسی کرد عضویت داشته است.

به گزارش روزنامه ملیت، حزب دموکراتیک خلق‌ها برای انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه پوست‌اندازی شدیدی را تجربه می‌کند. در لیست این حزب ۱۶ نماینده کنونی که در پارلمان ترکیه هستند به دلایل متفاوتی از جمله اعضای آن نمی‌توانند بیش‌تر از دو دوره نماینده پارلمان شوند و یا در رهبری حزب قرار گیرند، حضور نخواهند داشت.

«آلتان تان»، نماینده اسلام‌گرای دیاربکر پس از آن که مشخص شد از شهر ارزروم برای انتخابات پارلمان ترکیه در نظر گرفته شده است از نامزدی انصراف داده و اعلام کرده است در انتخابات پیش رو نامزد انتخابات نخواهد شد. هم‌چنین، «حسام الدین زندَرلی اوغلو» نماینده شهر بتلیس، و «خلیل آکسوی» نماینده شهر آگری به دلیل قانون ۲ دوره نماینده بودن در این انتخابات نامزد نخواهند شد.

بیش‌ترین تغییرات حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهر وان خواهد بود. هر ۴ نماینده پارلمان این شهر از حزب دموکراتیک خلق‌ها در این انتخابات نامزد نخواهد شد. «اوزدال اوچر»، «نظمی گور» از مسئولین سیاست خارجی حزب دموکراتیک خلق‌ها، «کمال آکتاش» که بعد از آزادی از زندان به جرم عضویت در کنگره جوامع کرد از شهر وان نماینده مجلس شده بود و «آیسل توگلاک» از اعضای مهم حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه حضور نخواهند داشت.

هم‌چنین، «حسیب کاپلان» نماینده شهر شرناخ در مجلس ترکیه، «ابراهیم بینیچی» نماینده شهر شانلی اروفا در مجلس ترکیه، «صبحات تونجل» نماینده استانبول، «بنگی ییلدیز» و «آیلا آکات آتا» نمایندگان شهر باتمان در مجلس ترکیه، «دمیر چلیک» نماینده موش، «مولکیه بیرتانه» نماینده قارص، «عادل زوزانی» از اعضای فعال حزب و نماینده شهر حکاری به همراه «اسد جانان» از سیاست‌مداران معروف در بین قبایل شهر حکاری و نماینده این شهر در مجلس ترکیه در انتخابات ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه حضور نخواهند داشت.

بر اساس اخبار منتشر شده از حزب دموکراتیک خلق‌ها، حوزه‌های نامزدی اعضای هیئت امرالی در روند مذاکرات صلح نیز مشخص شده است. بر این اساس، پروین بولدان از منطقه ۳٫ استانبول، سری ثریا اوندر، از منطقه ۰۱ آنکارا، ادریس بالوکن از شهر بینگول، لیلا زانا از شهر دیاربکر، نامزد انتخابات خواهند شد. علاوه بر این، صلاح الدین دمیرتاش از منطقه ۰۱ استانبول، و فیگن یوکسکداغ از منطقه ۰۱ شهر آدانا نامزد انتخابات خواهند بود. هم‌چنین سلما ایرماک از شهر حکاری و ارطغرول کورکچی از شهر ازمیر نامزد انتخابات خواهند شد.

شایان ذکر است، در چارچوب ائتلاف حزب دموکراتیک خلق‌ها با انجمن علوی‌های ترکیه «پیر سلطان عبدل» رییس انجمن علوی‌های ترکیه از منطقه ۰۲ ازمیر‌ از حزب دموکراتیک خلق‌ها نامزد انتخابات شده است. مرال دانیش بشاش، نیز نامزد دیگر حزب از شهر ازمیر خواهد بود

در اوایل ماه گذشته، به گزارش  خبرگزاری دوغان، صلاح الدین دمیرتاش، رییس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها بعد از ارائه لیست نامزدهای انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه مصاحبه‌ای مطبوعاتی برگزار کرده و به خبرنگاران گفت: معقول‌ترین لیست نامزدهای انتخاباتی را ارائه داده‌ایم. در تهیه نامزدهای انتخاباتی ۴ اصل را در نظر گرفتیم. ۱) کلیه نامزدهایی که توسط حزب اعلام شده‌اند دارای ویژگی‌هایی هستند که اصول کلی لازم حزب دموکراتیک خلق‌ها را دارا هستند. کثرت‌گرایی فرهنگی، زبانی و اندیشه‌ای در لیست نامزدهای انتخاباتی ما کاملا مشهود است؛ ۲) بخش اعظمی از نامزدهای اعلام شده در جامعه از مقبولیت اجتماعی برخوردار هستند؛ ۳) تمام نامزدهای اعلام شده ارتباط نزدیکی با مردم حوزه خود دارند؛ ۴) تمام افراد حاضر در لیست توانایی آن را دارند که در مجادلات پارلمان ترکیه وارد شده و در مجلس ترکیه نقش فعالی داشته باشند.

وی افزود: لیستی که توسط حزب دموکراتیک خلق‌ها ارائه شده است تنها لیستی است که از تکثر برخوردار است. ادر این لیست ۵۰ درصد نامزدها را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد زنان حاظر در لیست از تعداد زنان ۳ حزب بزرگ دیگر ترکیه بیشتر است و این مسئله نشان‌دهنده برابری حقوق زن و مرد در حزب دموکراتیک خلق‌ها است.

دمیرتاش، در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: حزب دموکراتیک خلق‌ها هر لحظه در حال بزرگ‌شدن و پیشرفت است. این حزب، از ۲۱ آوریل برنامه‌های تبلیغاتی خود را از استانبول با شعار «زندگی جدید» آغاز کرده است. هدف اصلی در برنامه‌های انتخاباتیمان کاهش تنش در جامعه و کاهش قطب‌بندی های سیاسی خواهد بود. به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد تنش‌ها افزایش پیدا کند. یک برنامه شاد، دموکراتیک و صلح‌آمیز خواهیم داشت.

وی تصریح کرد:  پ.ک.ک در این انتخابات سعی نکرد تا شخصی نزدیک به خود را به ما تحمیل کند. البته با توجه به احتمال خلع سلاح و حضور سیاسی پ.ک.ک در ترکیه، اگر هم‌چنین خواسته‌ای داشته باشند، معقول است. اما در این انتخابات این مسئله عملی نشد.

ائتلاف سازمان‌های کردی با حزب دموکراتیک خلق‌ها‌(HDP)

سه حزب کردستان ترکیه، ائتلاف خود را با حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمانی ترکیه اعلام کردند. به گزارش Haber7، حزب دموکراتیک خلق‌ها برای ائتلاف با تمام حرکت‌های آزادی خواهانه کرد شروع به مذاکره کرده است. در همین راستا، گامی مهم در جهت ائتلاف برای انتخابات ۲۰۱۵ مجلس ترکیه برداشته شد. هیئت حزب دموکراتیک خلق‌ها با انجمن دموکراتیک-انقلابی کرد‌(DDKD)، حزب مشارکت دموکراسی‌(KADEP) و ابتکار آزادی کردستان، دیدار کرده و با اعضای آنان در خصوص انتخابات پارلمان ۲۰۱۵ مذاکره کردند.

«امام تاشچیعر»، رییس انجمن دموکراتیک- انقلابی کرد در این دیدار ضمن تاکید بر این که از HDP در انتخابات حمایت خواهد کرد، افزود: کردها باید در این انتخابات حدنصاب را کسب کنند.

وی تصریح کرد: حزب دموکراتیک خلق‌ها کادر خود را با دقت زیادی باید انتخاب کند و با حزب دیگر بزرگ کردها‌(حزب مناطق دموکراتیک) وارد ائتلاف شود. علاوه بر این باید با تمام احزاب، سازمان‌های مدنی، حرکت‌های سیاسی و اجتماعی وارد ائتلاف شود. این همان چیزی است که خود اعضای حزب نیز خواهان آن هستند. ما به عنوان یکی از حرکت‌های سیاسی کرد خواهان این هستیم که تمام حرکت‌های کردی از HDP حمایت کنند.همه رنگ‌های خود را حفظ خواهند کرد ولی در زیر یک سقف گرد خواهند آمد. من به عنوان رییس انجمن دموکرات-انقلابی کرد به صورت رسمی ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق‌ها را اعلام می‌کنم.

«آدم اوزجانر» سخن‌گوی حزب ابتکار آزادی نیز در اظهاراتی اعلام  کرد: برای آن که HDP بتواند حدنصاب ضددموکراتیک انتخابات را به دست آورد، وجود ائتلاف ضروری به نظر می‌آید. ما نیز به عنوان یکی از حرکت‌های سیاسی کردی در جلسه پیش‌رو تصمیمی در خصوص ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق‌ها خواهیم گرفت.

«لطفی باکسی» دبیر کل حزب مشارکت دموکراسی نیز در اظهاراتی ضمن تاکید بر این که از وجود ائتلاف بین احزاب استقبال می‌کنند، عنوان کرد: تمام احزاب سیاسی کرد ترکیه، گروه‌های اجتماعی، کردی و … باید به این ائتلاف بزرگ بپیوندند. اگر ۹۰ درصد کردها به یک حزب سیاسی رای دهند، این خود نوعی رفراندوم به حساب خواهد آمد. ما برای ائتلاف تلاش خواهیم کرد اگر منطقه کردنشین ترکیه در یک جبهه جمع شوند حدنصابی باقی نخواهد ماند.

در واقع HDP با نگاهی دموکراتیک به مسئله کردها و تلاش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز آن از طریق مذاکرات خواهد توانست نظر مساعد تمام حرکت‌های سیاسی کرد را جلب کرده و در این انتخابات به اهداف خود دست پیدا کند. در ترکیه نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند کرد وجود دارد. که در بین آن‌ها نزدیک به ۱۵ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند. تنها در صورتی که ۵ میلیون از این افراد به HDP رای دهند این حزب خواهد توانست حدنصاب را به دست آورده و برای اولین‌بار در تاریخ جمهوریت ترکیه اولین حزب دموکراتیک نیروهای سوسالیستی، کرده، علوی‌ها، ارمنی‌ها، آسوری‌ها، لازها، هم‌چنس‌گراها، کارگران، زنان و جوانان و… باشد که به صورت حزبی وارد مجلس شده است.

رییس کنگره دموکراتیک خلق‌ها تاکید کرد که برای آن که ترکیه به دام دیکتاتوری نیفتد به حزب دموکراتیک خلق‌ها نیازمند است. به گزارش روزنامه Ozgur-Gundem، «ارطغرول کورکچی» رییس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها و رییس کنونی حاضر کنگره دموکراتیک خلق‌ها‌(HDK)، در اظهاراتی اعلام کرد: ما آماده شرکت در انتخابات ژوئن ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه در ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق‌ها هستیم و این آمادگی خود را به این حزب به صورت رسمی مخابره کرده‌ایم و در حال حاظر منتظر پاسخ مثبت از حزب دموکراتیک خلق‌ها هستیم.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به حدنصاب انتخابات مجلس ترکیه عنوان کرد: حزب دموکراتیک خلق‌ها چه به مجلس راه پیدا کند و چه پیدا نکند این به معنی خارج شدن ما از سیاست فعال نخواهد بود. پارلمان همه چیز نیست. ولی حضور حزب دموکراتیک خلق‌ها به نوعی مانع اقتدارگرایی و حرکت حزب عدالت و توسعه به سوی دیکتاتوری خواهد شد. حزب دموکراتیک خلق‌ها با حضور در مجلس ترکیه مانع کسب ۳۳۰ نماینده توسط حزب عدالت و توسعه شده و به نوعی جلوی اندیشه های یک‌جانبه‌گرایانه رجب طیب اردوغان را خواهد گرفت. بنابراین ترکیه برای جلوگیری از رفتن به سمت دیکتاتوری توسط حزب عدالت و توسعه به حزب دموکراتیک خلق‌ها نیاز دارد.

ارطغرول کورکچی، در ادامه اظهارات خود با اشاره به این که حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، پتانسیل آن را ندارد که بتوان به این حزب اعتماد کرد، افزود: خواسته‌های ما شامل: آزادی، افزایش اختیارات مدیریت‌های محلی، دموکراسی با تکیه به برابری تمام اقلیت‌ها اعم از کردها و ترکیه و سایر ملیت‌ها و زندگی در کشوری برابر است. حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، توانایی هدایت چنین پروژه‌ای را در مجلس دارا نیست. به همین خاطر دل بستن به این حزب به معنی از دست دادن یک شانس بزرگ است.

حزب کمونیستی کار ترکیه، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی آینده با حرب دموکراتیک خلق‌ها ائتلاف می‌کند.

به گزارش Haber7، حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیانیه رسمی اعلام کرده است در انتخابات پارلمانی ۷ ژوئن ۲۰۱۵ با حزب کار ترکیه‌(EMEP) به صورت ائتلافی وارد انتخابات خواهد شد.

صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، روسای مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها با رهبر حزب کار، «سلما گورکان»، دیدار کردند. پس از این دیدار حزب کار بیانیه‌ای با امضای رییس حزب منتشر کرده و اعلام کرد: خود را آماده مهم‌ترین انتخابات طول تاریخ جمهوریت ترکیه می‌کنیم. دلیل این حساسیت در انتخابات ۲۰۱۵ شرایط خاص و حساس زندگی سیاسی و اجتماعی در کشور است. قانون احزاب سیاسی موجود در کشور، قوانین انتخاباتی و وجود ۱۰ درصد حدنصاب انتخابات راه را برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در کشور بسیار سخت کرده است. با شرایط موجود نهادینه کردن اصول دموکراسی در داخل کشور بسیار سخت به نظر می‌رسد. حزب عدالت و توسعه و حکومت ترکیه، در طول حاکمیت خود نخواسته است قوانین ضد دموکراتیک انتخابات را تغییر دهد حتی با مطرح کردن بسته جدید امنیتی در آستانه انتخابات کشور را گام به گام به سمت هرج و مرج کشانده است. حزب عدالت و توسعه نه تنها برخی موانع آزادی را برنداشته است، بلکه با اقدامات اخیر خود موانع زیادی در مسیر آزادی به وجود آورده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به عنوان حزب کار ترکیه، مبارزه‌ای که تا کنون در مسیر آزادی و دموکراسی ترکیه دنبال کرده‌ایم را از این به بعد به همراه حزب دموکراتیک خلق‌ها دنبال خواهیم کرد. برای تداوم تلاش‌های خود در انتخابات ۲۰۱۵ پارلمانی ترکیه به همراه حزب دموکراتیک خلق‌ها وارد عرصه خواهیم شد. هدف ما از این ائتلاف ایجاد ترکیه‌ای دموکراتیک به همراه این حزب است. برای این که بتوانیم حد نصاب انتخابات را از پیش رو برداریم زیر سقف حزب دموکراتیک خلق‌ها تلاش خواهیم کرد.

شایان ذکر است، این اولین حزب ترکی است که با حزب دموکراتیک خلق‌ها وارد ائتلاف شده است. لازم به ذکر است، حزب کار ترکیه در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده است و مرکز آن در آنکارا قرار دارد و خط مشی کمونیستی‌- لنینیستی را دنبال می‌کند.

اردوغان رییس جمهوری فعلی ترکیه رجب طیب اردوغان، سعی در تغییر نظام سیاسی کشور دارد. برای تحقق این تغییر، درصد رای بسیار بالایی مورد نیاز است و حزب عدالت و توسعه نیز هم‌اکنون در این خصوص فعالیت می‌کند. در داخل حزب عدالت و توسعه نیز اختلاف نظرهایی در رابطه با این موضوع مشاهده می‌شود. برخی افراد موافق نظام ریاستی هستند و برخی دیگر، با وجود اردوغان، مخالف این نظام سیاسی هستند.

رییس جمهوری پیشین ترکیه عبدالله گل که هم حزبی اردوغان است  نیز مخالفت خود با سیستم ریاستی را اعلام کرده است. عبدالله گل بر خلاف اردوغان بسیار راحت‌تر و ملایم‌تر اظهار نظر می‌کند. هم‌چنین اطلاع داریم که در میان اعضای حزب عدالت و توسعه گروه مخالف بزرگی وجود دارد. این افراد هرچند که با صدای بلند اعلام نظر نمی‌کنند، اما این وضعیت کاملا واضح و آشکار است.

ترکیه دارای یک نظام سیاسی است که تقریبا از جنگ جهانی دوم ادامه دارد. یعنی در ترکیه نظام سیاسی پارلمانی حاکم است و دولت بیش‌تر با  محوریت مجلس و توسط قوی‌ترین و قدرت‌مندترین حزب مجلس تشکیل می‌شود. این نظام سیاسی با وجود تمام کاستی‌ها، هم‌چنان در ترکیه قابل اجرا است و حتی حزب عدالت و توسعه نیز در طول ۱۲ سال حکومت خود، در چارچوب  این نظام حرکت کرد و مشکل بزرگی هم به وجود نیامد. به همین دلیل، اظهارات اردوغان، از جمله در خصوص خطر حکومت‌های ائتلافی و موضوعات مشابه آن‌چنان طرفدار ندارد. این اظهارات در بین خودشان و در میان رای‌دهندگان به خود این حزب نیز بازتاب خوبی ندارد. زیرا نظام ریاستی ممکن است برای دموکراسی موجود خطر ایجاد کند و مسیر کشور را به سوی دیکتاتوری و خودکامگی سوق دهد. در این خصوص نگرانی‌هایی وجود دارد و این نگرانی‌ها ممکن است بر روی آرا تاثیرگذار باشد.

حزب عدالت و توسعه علاوه بر چالش‌های داخلی که تاکنون بر سر پارک گزی، فساد اقتصادی، همکاری با داعش و بستن مرزهایش به روی مردم کوبانی و جلوگیری از رساندن کمک به این کانتون روژاوا، سیاست‌های بلندپروازانه داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی رحب طیب اردوغان تا حدودی با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند.

برای مثال، حزب عدالت و توسعه در قبال سوریه و عراق اشتباهات زیادی انجام داده است. ترکیه از مرزهای خود پا فراتر گذاشته و به هر گروه ارتجاعی هم‌چون ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره، داعش و…، که مخالف بشار اسد بود، اجازه ورود به سوریه داد و حتا به این افراد آموزش و تسلیحات نظامی داد. از سویی دیگر اردوغان باعث تشدید درگیری‌های مذهبی در منطقه شده است.

به علاوه اقتصاد ترکیه نیز نسبت به سال‌های گذشته، روند رکود طی می‌کند و بیکاری و نارضایتی در جامعه ترکیه نیز افزایش یافته است.

رجب طیب اردوغان، در سفر اخیرش به آلمان و در جمع ۱۴ هزار تن از ترک‌ها در این کشور گفت: «شما قدرت ترکیه هستید. صندوق‌های رای سلاح شماست.»

اردوغان به ترک‌های ساکن آلمان تاکید کرد که در جامعه آلمان ادغام شوند اما زبان و مذهب‌شان را فراموش نکنند، افزود: «هر چه‌قدر ما در جهان ادغام شویم قوی‌تر می‌شویم.»

وی در سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون ترکیه پخش شد گفت: «من از ترکیه نوین حرف می‌زنم ترکیه نوین با شما شروع می‌شود.» اردوغان با برشمردن مزایای نظام ریاست‌ جمهوری گفت: رییس ‌جمهور نمی‌تواند از یک طرف یا جناح خاصی حمایت کند و باید بگویم که من نسبت به تمامی احزاب یک احساس مشترک دارم. ما باید بعد از انتخابات راهی استوار و پایدار را برای اداره کشور طی کنیم و به همین دلیل است که من می‌گویم به ریاست اجرایی و قانون اساسی جدید نیاز داریم.

حزب حاکم «عدالت و توسعه» و اردوغان رییس جمهوری ترکیه امیدوار است اکثریت آرای انتخابات پارلمانی ژوین را از آن خود کند تا بتواند قانون اساسی را تغییر داده و سیستم ریاست جمهوری را با هدف اعطای اختیارات بیش‌تر تغییر دهد. از این‌رو، نیروهای چپ و سکولارهای ترکیه می‌گویند اردوغان در پی ایجاد یک حکومت اسلامی به سبک ایران در ترکیه است.

هم‌زمان با این سخن‌رانی هزاران تن از حامیان و مخالفان اردوغان در آلمان دست به تظاهرات زدند. پلیس آلمان نیز گزارش داد: «در مقابل مرکز کنگره در غرب آلمان برخی از حامیان اردوغان با منتقدان درگیر شده و مخالفان و کردها پلاکاردهایی را که بر رویش نوشته شده بود «اردوغان، تو ضد دموکراسی هستی» در دست داشتند.

آلمان در حال حاضر میزبان سه میلیون ترکیه‌ای است که بزرگ‌ترین جامعه ترک‌های خارج را تشکیل می‌دهند و کارگران میهمانی هستند که سابق بر این و چند دهه قبل به دعوت آلمان و برای افزایش نیروی کار آلمان پس از جنگ جهانی دوم به کشور دعوت شده و هم‌اکنون فرزندان و نوادگان آن‌ کارگران، شهروند آلمان ساکن شده‌اند.

بسیاری از سیاست‌مداران ترکیه از برلین، دوسلدوروف و دورتموند دیدن کرده‌اند تا ۴/۱ میلیون تبعه ترک واجد شرایط را که در آلمان زندگی می‌کنند برای شرکت در این انتخابات فرا بخوانند.

برخی از پیش‌بینی‌ها عبارتند از:

۱- اگر HDP  ۱۰ درصد آرا را کسب کند، و اگر CHP و MHP نتوانند آراء خود را بیش‌تر از ۲۶ و ۱۳ درصد افزایش دهند، آن‌گاه در هر سناریویی آک پارتی زیر ۴۱ درصد را کسب می‌کند. در این مورد، دولت ممکن است نتواند ۲۷۶ کرسی را تضمین کند و بدون حمایت‌های بیش‌تر در یک ائتلاف قرار می‌گیرند.

۲- اگرHDP  ۱۰ درصد کسب کند و CHP و MHP یک‌سان باقی بمانند، سپس آک پارتی ممکن است بتواند یک دولت تک حزبی تشکیل دهد اما نخواهد توانست به ۳۳۰ کرسی لازم برای پیشنهاد ریاست جمهوری اردوغان به یک همه‌پرسی دست یابد، چه برسد به تصویب آن با رای مجلس و بدون حمایت اضافی.‌

۳- اگر HDP نتواند ۱۰ درصد کسب کند و آراء آن زیر حد نصاب باشد، آن‌گاه به منظور جلوگیری از تشکیل دولت تک حزبی آک پارتی، CHP باید بالاتر از ۳۰ درصد و MHP نزدیک به ۲۰ درصد کسب کند. این سناریو توسط هیچ یک از نظرسنجی‌های فعلی تایید نمی‌شود.

۴- اگر HDP نتواند ۱۰ درصد کسب کند اما CHP یا CHP و MHP با هم حمایت خود را حتی ۱ درصد نیز افزایش دهند، کسب ۳۳۰ کرسی توسط آک پارتی برای پیشنهاد کردن سیستم ریاست جمهوری مقتدر اردوغان بدون حمایت احزاب دیگر غیر ممکن به نظر می‌رسد. این سناریو نیز در فضای سیاسی فعلی ترکیه محتمل به نظر نمی‌رسد.

در چنین شرایطی، مساله مهم دیگری که دولت ترکیه با آن درگیر است، درخواست حزب دموکراتیک خلق‌هاست که سعی در جذب آرای بیش‌تر اقشار مختلف جامعه دارد، مبنی بر تغییر نظام قانون اساسی و تبدیل یک‌پارچگی ترکیه به یک ساختار دموکراتیک خودمدیریتی و از پایین است. از این‌رو، این حزب اصلی‌ترین، تازه‌نفس‌ترین و جدی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه است.

بیش از ۱۵۰۰ نفر برای نامزدی در انتخابات پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق‌ها نام‌نویسی کرده‌اند. این حزب تمام مناطق و شهرها و حتا در خارج کشور بسیار فعال است، به خصوص کلانشهرهایی مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و منطقه چوکوروا‌ شامل استان‌های مرسین، عثمانیه و ختای، از اهیمت فراوانی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حزب دموکراتیک خلق‌ها، در ۵۴ استان از ۵۷ استانی که این حزب دارای تشکیلات سازمانی است میتینگ انتخاباتی خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که حزب مذکور خود را با تمام توان آماده کرده در این انتخابات به نتیجه دل‌خواه برسد. این حزب، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ در ۴۷ استان میتینگ انتخاباتی برگزار کرده بود.

سیستم انتخاباتی در انتخابات عمومی ترکیه بر پایه نظام تناسبی است و رای‌دهندگان در ترکیه نه به نامزدها بلکه بیش‌تر به احزاب رای می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات عمومی ترکیه حدنصاب ۱۰ درصد برای ورود احزاب به مجلس ترکیه است و این قانون نیز از سال ۱۹۸۳ و توسط نیروهای ارتش که آن هنگام و پس از کودتای سال ۱۹۸۰ هنوز بر سر کار بودند وارد قانون انتخابات ترکیه شده است تا احزاب کوچک نتوانند وارد پارلمان شوند. این بدان معنی است که هر یک از احزاب شرکت‌کننده در انتخابات عمومی برای این که بتوانند وارد پارلمان شوند، حتما باید بیش از ۱۰ درصد از آراء ماخوذه در کل کشور را به دست آورند که این موضوع در تمامی انتخابات دهه‌‌های اخیر ترکیه یکی از پرچالش‌ترین موضوعات بوده است.

از دیگر موضوعاتی که در انتخابات پارلمانی ترکیه مطرح است، تلاش حزب عدالت و توسعه برای تبدیل نظام سیاسی پارلمانی کنونی به سیستم سیاسی ریاستی است که با مخالفت‌های شدیدی در داخل ترکیه روبه‌رو است.

بدین ترتیب، مردم این کشور خود را آماده می‌کنند تا نمایندگان جدیدی را به مجلس این کشور بفرستند که باید با چالش‌های گوناگونی دست و پنجه نرم کند؛ انتخاب رییس جمهور، پایان دادن به خشونت‌های دولتی در مناطق کردنشین، ادامه مذاکرات صلح با اوجالان و پ.ک.ک، محدودیت‌های آزادی بیان، عضویت در اتحادیه اروپا، سیاست خارجی ترکیه در منطقه و در سطح بین المللی، بحران اقتصادی و بیکاری، کسر بودجه ۲۰۱۵، و نیز اختلاف نظرهای عمیقی که طی سال‌های اخیر درباره نقش اسلام و سکولاریسم در جامعه ترکیه به وجود آمده است و…

مجلس ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد. پیش‌بینی می‌شود آرای حزب حاکم ترکیه در این مرحله از انتخابات کمی ریزش کند. حزب حاکم ترکیه هم‌اکنون ۳۱۲ کرسی پارلمان را در دست دارد. حزب عدالت و توسعه(AKP)‌ در ۱۲ سال گذشته توانسته است بدون ائتلاف با دیگر احزاب با داشتن اکثریت کرسی‌های پارلمان یک حکومت تک‌حزبی را اداره کند.

جمعه هشتم خرداد ۱۳۹۴ – بیست و نهم مه ۲۰۱۵

HDP İzmir

HDP İzmirfilmklipp

‪#Demirtaşİzmirde

۲۳٫۰۵٫۲۰۱۵ / ‪#Gündoğdu

ادامه دارد.