بیاد رفیق جانباختە صدیق کمانگر سیمای صمیمی و چهره سرشناس جنبش کمونیستی و از کادرهای جدی و شناختە در جنبش کردستان، عضو کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران و کومەلە!

ساعت ٢ بامداد روز سیزدهم شهریور ماه ١٣۶٨ خورشیدی، رفیق صدیق کمانگر عضو کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران و کمیتە مرکزی کومەلە، سیمای شناختە شده جنبش کمونیستی ایران ویکی از محبوبترین رهبران تودەهای کارگر و زحمتکش انقلابی کردستان توسط یک خائن مزدور جمهوری اسلامی مورد سوء قصد قرار گرفت و جانباخت، رفیق صدیق کمانگر با حداقل بیست سال پیشینە مبارزە انقلابی و کمونیستی سرشار از استقامت و پایداری انقلابی سرشار از تجربە و کاردانی، یکی از بنیان گذاران حزب کمونیست ایران و یار دیرینە کومەلە بود.
با ازدست دادن رفیق صدیق جنبش کارگری و کمونیستی در سراسر ایران و جنبش انقلابی مردم کردستان ضایعە بزرگی را متحمل شدە است. اما راه او پر رهرو است، بی گمان کارگرانی کە رفیق صدیق را یار دیرینە و پرچمدار رهائی قطعی خود از مشقات نظام سرمایەداری شناختەاند و همە کسانی کە تشنە آزادی و برابری هستند. پرچم آرمانهای رفیق صدیق را تا برپائی حکومت کارگری برافراشتە نگاه خواهند داشت.
با شروع جنبش تودەای در سال ۵٧ رفیق صدیق کمانگر علاوە بر مسئولیتهای تشکیلاتی نقش برجستەای در فعالیت علنی و انقلابی نیز بە عهدە گرفت وبر متن چنین فعالیتی بیک رهبر توانمند جنبش تودەای علیه رژیم شاە مبدل گردید. در حالیکە ارتجاع ملی در صدد بود کە در جنوب کردستان جای پائی برای خود باز کند، رفیق صدیق با ایفای نقش رهبری رادیکال و انقلابی توانست مانع از آن گردد کە ثمرە مبارزات مردم کردستان بپای ارتجاع مذهبی ریختە شود. فراخوانهای رفیق صدیق از جانب تودەهای بپاخاستە پاسخ مثبت میگرفت و نقش انقلابیش در این دورە باعث گردید کە یک جناح رادیکال و انقلابی در مقابل ارتجاع مذهبی در کردستان صف آرائی نماید.
رفیق صدیق کە پیش از قیام و در روزهای قیام در راس مبارزات انقلابی تودەها قرار داشت. باروی کار آمدن جمهوری اسلامی رهبری ادامە مبارزە علیە رژیم جدید را نیز بدست گرفت. در جریان نوروز خونین شهر سنندج در بهار ۵٨ در صدر شورای انقلابی شهر قیام قهرمانانە تودەهای مبارز و آزادیخواە را علیە نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی رهبری نمود. نقش قاطع و سازش ناپذیری کە رفیق صدیق در این مقطع در کردستان ایفا نمودە بود، وی را در سطح جنبش انقلابی سراسری در ایران بە شخصیت محبوب و سرشناسی مبدل ساخت.
اما رفیق صدیق فراتر از اینها توانست همچون یک رهبر همە جانبە در نقش سازماندە اعتصاب و تحصن یکماهە شهر سنندج ، در نقش یک آژتیاتور تودەای و در نقش یک رهبر شایستە جنگ انقلابی نیز ظاهر گردد.
جنبش تودەای و انقلابی کە رفیق صدیق کمانگر آنرا رهبری میکرد، پایە آن مقاومت جانانەای بود کە شهر سنندج و سایر شهرها و مناطق کردستان را در برگرفت و هنوز هم همچنان خار چشم جمهوری اسلامی و سنگر پایدار مبارزە طبقە کارگر و زحمتکشان و آزادیخواهان سراسر ایران است.
این مبارز خستگی ناپذیر راە تشکیل حزب کمونیست ایران وبرای فراهم ساختن ملزومات آن با تمام توان تلاش می ورزید، وی در کنگرە موسس حزب شرکت داشت و از آن هنگام تا واپسین دم حیات پر افتخارش در کمیتە مرکزی حزب کمونیست عضویت داشت واز آن هنگام تا واپسین دم حیات پر افتخارش در کمیتە مرکزی حزب کمونیست عضویت داشت و سالها نیز عضو کمیتە مرکزی کومەلە نیز بود ودر این موقعیت در همە عرصە های فعالیت از ادارە امور جامعە تا کار سیاسی و تشکیلاتی تا هدایت مبارزە مسلحانە سطح بالائی از قابلیت و کاردانی از خود نشان داد.
بی شک غم سنگین از دست دادن چنین رفیق شایستەای آتش کینە و نفرت مارا علیە جنایات پیشگان اسلامی شعلەورتر میسازد.
ایمان داریم یاد رفیق صدیق کمانگر وسایر رزمندگان جانباختە راە آزادی و سوسیالیزم را در ایام پرشکوە قیام کارگری، در میان صف خروشان ستمدیدگان، برفراز باریگادهای خیابانی ودر طنین سرود حکومت پیروزمند کارگری گرامی خواهیم داشت.

یاد رفیق صدیق کمانگر چهرە و سیمای محبوب جنبش کمونیستی ایران و جنبش انقلابی در کردستان همیشە گرامی و عزیز است!

اردشیر نصرالە بیگی