زنده باد انسانیت , درحاشیه تشیع جنازه شهناز نصرالهی

صالح سرداری

بیش از ۴۰۰ نفر از مردم شهر مریوان، در ۲۷ تیر ۱۳۷۸ برای تشییع جنازه شهین نصراللهی که روز گذشته توسط برادرانش به فتل رسید به روستای دزلی از توابع مریوان رقته تا ضمن محکوم کردن این جنایت تنفر و انزجار خود را از این وحشیگری اعلام دارند.

جمعیتی که از مریوان و اورامان و همچنین ساکنین دزلی در مراسم به خاکسپاری شهین نصراللهی شرکت کرده بودند با نوشتن پلاکاردها و ایراد سخنرانی  به این قتل اعتراض کرده و خواستار محاکمه قاتلین شهین شدند.
این اقدام در نوع خود بسیار با ارزش و امیدوارکننده است.سخنرانان قوانین و سنت های موجود را به نقد کشیدند شرکت کنندگان در مراسم بر پلاکاردها نوشتند (قتل  غیر انسانی شهین نصراللهی را محکوم می کنیم. قتل عمد تهدید آشکار جامعه است.)
متاسقانه تا کنون موارد زیادی از نوع این جنایت در مریوان اتفاق افتاده است اما غیر از ابراز همدردی و اظهار تاسف  اقدام دیگری صورت نمی گرفت. اما  مردم شهر مریوان و اورامان و روستای دزلی تنها به ابراز تنقر و تاسف اکتفا نکردند بلکه با شرکت در مراسم حاکسپاری شهین روش دیگری را به نمایش گداشتند آنها نشان دادند که دیگر شاهدان ساکتی نیستند. مردم دیروز با اعتراض شان نشان دادند که دفاع از انسانیت هنوز زنده است.با حرکتی که شرکت کنندگان به نمایش گذاستند این امید را دوباره زنده کردند که در مقابل ناموس پرستی می ایستند قوانین و سنتها و فرهنگی که به چنین  جنایتی اجازه می دهد را به چالش می کشند.
ما شهین و شهین های زیادی را متاسفانه از دست داده ایم اما اقدام امروز آغاز حرکتی برای جلوگیری از چنین جنایات و امیدی تازه برای به حداقل رساندن آن است.
بر همه انسانها ی آزادیخواه و برابری طلب و بخصوص رهبران و فعالین حقوق زنان  واجب است که در جهت تقویت و گسترش این مبارزات بکوشند.  باید کاری کرد که احدی جرات دست بلند کردن از هیچ زنی نداشته باشد. باید هر جنایتکاری بداند اگر بر علیه هرز نی دست به اقدامی بزند با مجارات مردم و بخصوص کمونیستها روبرو خواهد شد.                                                           
۲۸ تیرماه    ۱۳۸۷     ( ۱۸ جولای ۲۰۰۸)