اعدام٬ قانون اساسى٬ و حقوق بشر ٬ در حاشیه اطلاعیه “فراخوان تجمع براى آزادى فرزاد کمانگر”

سیاوش دانشور

بیدادگاههاى رژیم جنایتکار اسلامى حکم اعدام "فرزاد کمانگر"٬ "فرهاد وکیلى" و "على حیدریان" را صادر و "دیوان عالى قضائى" رژیم این حکم ها را تائید کرده است. این احکام ضد انسانى و پرونده سازى براى این جوانان٬ به حق خشم و نفرت بیش از پیش مردم آزادیخواه را از جمهورى اسلامى و نظام متکى به قتل آگاهانه دولتى برانگیخته است.

نامه مادر فرزاد کمانگر بطور گویائى موقعیت دردناک خانواده و بستگان فرزاد و دیگر زندانیان سیاسى را منعکس میکند. همینطور تلاشهاى مختلف براى لغو این احکام روزنه امید و دریچه اى است براى متوقف کردن ماشین سبعیت و آدمکشى اسلامى و نجات جان این عزیزان. هرگونه تلاشى را باید دراین راستا صمیمانه تقویت کرد و مانع شد که رژیم اسلامى این جوانان را اعدام کند.

 

دراین میان دبیرخانه "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"٬ طى اطلاعیه اى به تاریخ ٢۶ تیرماه ٨٧ فراخوانى براى تجمع٬ روز شنبه ٢٩ تیرماه ساعت ١٠ صبح در مقابل دادگسترى سنندج براى حمایت از فرزاد کمانگر و نجات جان وى داده است. همینجا باید به این دوستان گفت دستتان درد نکند و باید تلاش براى لغو این احکام و آزادى فورى فرزاد و دیگر زندانیان سیاسى را دسته جمعى گسترش داد. اما این فراخوان در کنار دفاع مشروع و برحق از جان انسانها و به قول اطلاعیه دفاع از "حق زیستن"٬ درخواست ناموجه و نادرست و غیرکارسازى را مطرح کرده است. درخواستى که کل این تلاش و خود این جریان را زیر علامت سوال بزرگى میبرد. اطلاعیه و فراخوان از مردم شرکت کننده میخواهد؛

 

"مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از تمامی شرکت کنندگان درخواست مینماید بر اساس مبانی فکری خود با به همراه آوردن کتاب قانون اساسی و یا همراه داشتن پرچم ایران، مصونیتی از هرگونه سوءاستفاده از این تجمع را ایجاد نمایند . این سمبلها درخواستی خواهد بود برای اجرای قانون در مورد فرزاد کمانگر که قطعاً اجرای آن باعث نجات و آزادی وی خواهد شد." تاکیدات از من است.

 

دوستان عزیز٬

شما نیازى ندارید تحلیل و محاسبات و ملاحظات خودتان را به هر کسى که به اعدام معترض است و میخواهد براى آزادى فرزاد و دیگران کارى بکند تسرى دهید. افکار عمومى و مردم "بخصوص در منطقه کردستان" این رژیم را خوب میشناسند. در همان کردستان کمتر خانواده اى پیدا میکنید که زخم جنایت این حکومت را بر پیکر خود نداشته باشد. خانواده کمانگر خود یک مثال گویا است. این مردم مثل نام خودشان و مثل نام عزیزانشان که توسط این جانیان تیرباران شدند و یا به عناوین مختلف جانشان را از دست دادند٬ میدانند که این جنایات با نام نامى "قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران" و پرچم اش صورت گرفته است. هرجا توانسته اند بکوبند و اعتراض ها را در گلو خفه کنند٬ رویش پرچم شان را به علامت پیروزى به اهتزاز درآوردند و "قانون اساسى" شان را تحکیم کردند. میدانم و درک میکنم که فشارها بالاست٬ بهانه جوئى زیاد است٬ فقر و فاقه امان مردم را بریده است٬ و سازماندهى هر اعتراضى با موانع جدى و واقعى روبروست. همینطور محدودیتهاى کار علنى را درک میکنم و انتظار ندارم که دست به کارهاى محیرالعقول بزنید. اما شما که در چهارچوب حقوق بشر و اصول اعلام شده اش فعالیت میکنید٬ چرا دستکم به همان حقوق بشر خودتان نچسپیدید و همان را ول کردید و به چاه قانون اساسى و پرچم حکومت اسلامى افتادید؟ واقعا فکر میکنید مردم سنندج کتاب قانون اساسى و پرچم جمهورى اسلامى را دست میگیرند و لابد یک نماز جماعت هم جلوى دادگسترى میخوانند و براى نجات جان فرزاد تقاضاى "عفو ملوکانه" میکنند!؟ مردم بجاى خود٬ آیا خود فرزاد و خانواده اش حاضر به چنین کارى هستند؟ واقعا فکر میکنید " این سمبلها درخواستی خواهد بود برای اجرای قانون در مورد فرزاد کمانگر که قطعاً اجرای آن باعث نجات و آزادی وی خواهد شد"؟ یعنى اگر خانواده هاى این همه اعدامى و زندانى با کتاب قانون اساسى و پرچم جمهورى اسلامى در مقابل دستگاههاى صدور حکم زندان و قتل و شکنجه حضور بهم رسانند٬ و یا میرساندند٬ نه از این قتل ها خبرى بود و نه از این زندانیان؟

 

دوستان گرامى٬ اینها مشتى توهم است که به کار هیچ بنى بشرى نمى آید. این سیاست تنها اقدامات خوب شما را در هاله اى از ابهام فرو میبرد. این سیاست رژیم اسلامى را جرى تر میکند و هزینه بسیار بالاترى را براى عقب نشینى طلب خواهد کرد. این سیاست جامعه و مردم و سطح اعتراض شان را نمیشناسد و اگر میشناسد آگاهانه به عقب میراند. توقعش اینست که مردم٬ خانواده هاى زندانیان سیاسى٬ کارگران گرسنه٬ زنان مورد تبعیض و ستم قرار گرفته٬ محکومین به خوابیدن در خیابان و کارتن٬ و میلیونها انسان له شده زیر سایه منحوس این حکومت٬ باید براى استیفاى حق شان هر کدام یک جلد قانون اساسى و یک فقره پرچم جمهورى اسلامى دست شان بگیرند و به حضرات در قدرت بگویند که؛ خیر٬ اگر قانون را بدرست اجرا کنید٬ قطعاً اجراى آن باعث نجات و آزادى ما خواهد شد!؟

 

من اینجا وارد محدودیت هاى خود بیانیه حقوق بشر و مدافعینش براى کسب هر ذره از آزادى در ایران و راستش هرجا نمیشوم. اینجا حتى بحث بر سر این بیانیه روى پاى خودش نیست. مسئله اینست  کسانى که در کسوت مدافعین این بیانیه فعالیتهائى را در دستور خود دارند٬ ترجمه روزش را به
کرنش به قانون اساسى رژیم و به "پرچم اعتراض علیه اعدام" تبدیل کرده اند! چگونه میشود با قانون قصاص علیه قصاص مبارزه کرد؟ چگونه میشود حق و آزادى را از سلب کنندگانش به اتکا قانون خودشان داشت؟ شما اگر مخالف مجازات اعدام هستید٬ که على القاعده باید باشید٬ خوب همین را بگوئید. شما اگر مخالف عدم رعایت حقوق متهمین و مجرمین هستید به همین اعتراض کنید. شما اگر خواهان لغو فورى این احکام هستید٬ که هستید٬ خوب همین را بگوئید و براى همین کار کنید. چرا به حکومت اسلامى مدال و باج میدهید تا مثلا جلو "سو استفاده ها" را بگیرید؟ خیلى روشن به فراخوان شما تجمعى قرار است در دفاع از فرزاد کمانگر برگزار شود. لطفا اجازه بدهید شرکت کنندگان استقلال راى و نحوه شرکت شان را بتوانند تعیین کنند. شما که بدوا نوع و تیپ سیاسى و اجتماعى شرکت کنندگان را با "یک جلد قانون اساسى و پرچم حکومت" تعیین کردید٬ انتظار دارید در این اجتماع چه کسانى شرکت کنند؟ انتظار دارید این اجتماع چه کمکى به فرزاد عزیز و امثال او بکند؟ این سیاست کوچکترین کمکى به لغو حکم اعدام فرزاد نمیکند٬ سهل است٬ وضعیت را مشکل تر و پیچیده تر میکند.

 

و البته بردن اعتراض برحق و مشروع مردم زیر پرچم "قانون اساسى" و "پرچم ایران" جدید نیست٬ بلکه سیاستى قدیمى و پاخورده و البته شکست خورده است. تمام داستان دو خرداد همین است. تمام داستان معرکه گیرى برسر نام خلیج و سه جزیره همین است. یکى ناجى را "ظرفیتهاى قانون اساسى" و اساس این رژیم میداند و یکى گسترش تبلیغات ناسیونالیستى و ضد عرب را در مقابل مردم میگذارد. اما این سیاستها کوچکترین ربطى به مبارزه سرراست و واقعى و آزادیخواهانه علیه اعدام و علیه هر نوع تبعیضى ندارد. مهمتر اینکه این سیاستها بکرات تست شدند و بکرات شکست خوردند. چند بار دیگر باید ثابت شود که جنبش اعتراضى و آزادیخواهانه٬ اگر میخواهد گامى به پیش بگذارد٬ باید روى پایش بایستد و سیاست مستقل خود را طرح کند؟ اگر آنها با اتکا به منابع قدرت و پول و "قانون اساسى" نتوانستند حتى روزى نامه هاى خودشان را دائر نگهدارند٬ به طریق اولى کپى رنگ و رو رفته این سیاست در بیرون حکومت آنهم براى مقابله با مجازات اعدام به هیچ جا نمیرسد.

 

از سیاست پژاک تا سیاست حقوق بشر

مقایسه دو سیاست که اینروزها در مقابل همین احکام اعدام طرح شده است٬ بروشنى راه مستقل و سنت دیرینه اعتراضى آزادیخواهانه را برجسته میکند. جریان قوم پرست پژاک طى اطلاعیه اى که فلسفه اش بر انتقام و تداوم چرخه آدمکشى مبتنى است٬ اعلام کرده است که اگر رژیم "جوانان کرد" را اعدام کند آنها انتقام خواهند گرفت و نحوه انتقامگیرى را نیز الگوى عملیات انتحارى گذاشته است. پژاک قوم پرست مانند القاعده و سلفى ها در کردستان و ریگى در بلوچستان و مانند خود "قانون اساسى" جمهورى اسلامى٬ سیاست چشم در مقابل چشم را به همان شیوه آنها در عراق و جاهاى دیگر پیشه کرده است. تردیدى نیست که این سیاست تروریستى و انتحارى قومى -اسلامى تنها میتواند نیروهاى "آماده شهادت" را بسیج کند. مردم در کردستان به چنین سیاستهائى پوزخند میزنند و آگاهانه تلاش میکنند که شرش را کم کنند. در طرف مقابل٬ مجموعه فعالان حقوق بشر٬ سیاست برافراشتن پرچم جمهورى اسلامى و وکیل مدافع قانون اساسى رژیم شدن را براى عقب راندن خود پرچمدار و خود قانونگزار و خود مجرى قانون برافراشتند! به ما وعده میدهند که " این سمبلها درخواستی خواهد بود برای اجرای قانون در مورد فرزاد کمانگر که قطعاً اجرای آن باعث نجات و آزادی وی خواهد شد

 

مردم آزادیخواه در کردستان آگاهانه به هر دوى این سیاستها "نه" میگویند. فرزاد کمانگر هیچ جرمى مرتکب نشده و تلاش براى اعدام او تلاشى براى گسترش صدور احکام اعدام براى زندانیان سیاسى در ابعادى وسیعتر است. مقابله با حکم اعدام فرزاد و دیگران نیز تلاشى براى متوقف کردن این ماشین جهنمى متکى بر "قانون اساسى" و تلاشى براى برافراشتن قویتر پرچم لغو بیقید و شرط مجازات اعدام بعنوان قتل آگاهانه دولتى و دفاع از حق حیات انسانهاست. این مبارزه اى است اتفاقا مسالمت آمیز با درجه بالائى از مدنیت و دفاع از حقوق فردى و اجتماعى. هیچ توپ و تانکى هم نیاز ندارد. هیچ "سو استفاده" اى در آن نیست. اگر کسى بگوید من مخالف مجازات اعدام هستم و هیچ بنى بشرى نباید به هر دلیلى اعدام شود و مشخصا خواستار لغو فورى مجازات اعدام فرزاد و دیگران باشد٬ چه "سو استفاده" اى کرده است؟ آیا واقعا شما٬ شاید مستقل از نیت خیرتان٬ تلاش ندارید که نیروى مخالف اعدام و تمام کسانى که دلشان با مادر فرزاد و خود او و امثال او است٬ را خانه نشین کنید؟ و آیا با همین سیاست تان٬ که باز هم مستقل از نیت خیر شما چنین نتیجه اى میدهد٬ میدان را براى قوم پرستان و نیروهاى ضد جامعه و در راس آنها جمهورى اسلامى هموارتر نمیکنید؟

 

مردم آزادیخواه در همه جاى ایران و کردستان باید ماکزیمم تلاش شان را برا