چیزی باید در ایران تغییر کند

این تیتر بزرگترین روز نامه ها و مطبوعات جهان است در مورد انقلاب مردم ایران در دو روز گذشته تاسوعا  و بویژه عاشورا . فارغ از اینکه این مفهوم را چگونه و با چه تعبیری ارائه میدهند، همگی آنان از بی بی سی و جان لاین مفسر معروف آن تا فویس نشریه معروف و معتبر و نیز سی ان ان و حتی بعضی رسانه های هندوستان بر این مفهوم با هر زاویه نگرشی متفق اند که چیزی باید درایران تغییر کند.

این چیز بوضوح و روشنی و با اشراف به نگاه جهانیان (از منظر این رسانه ها) که به جنبش حق طلبانه وانقلابی مردم در این ۶-۷ ماه اخیر دارند و با تعمق و ژرف نگری که از حضور مردم دراین  دو روز به آنها دست داده است چیزی کمتر از رفتن این حکومت نکبت و جنایت را در مفهوم بالا نمی توان استنباط کرد.

جان لاین تحلیلگر بی بی سی اشاره می کند که این مردم با وجود اینکه می دانند که رفتن شان به خیابان و حضورشان در تظاهرات و مخالفت شان با رژیم کمتر از صدمه دیدن، زخمی شدن وحتی کشته شدن در بر نخواهد داشت، با وجود تمام این مخاطرات باز هم بدون ترس و بدون هراس از هر صدمه و جراحتی با جرات و شهامت به صفوف اول این تظاهرات می پیوندند.

بخصوص زنان که نه فقط پا بپای مردان در تمام تظاهراتها شرکت دارند بلکه به شهادت تمام عکسها و تصاویر در صف مقدم آن هستند.

یک جنگ واقعی در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر ایران و تا پاسی از شب در بعضی از کوچه ها و محله ها بین مردم انقلابی و نیروهای تا دندان مسلح جمهوری وحشت و جنایت ادامه داشته است.

هیچ استنباط دیگری جز سرنگونی و به گور سپردن این حکومت و بنیان آن نمیتواند از مفهوم بالا دریافت شود. مبارزه دلاورانه مردم ما در این چند ماه اخیر و بویژه بعد از ۱۶ آذر گواه آنست که به کمتر از نابودی این رژیم ودستگاه سرکوب و کشتار آن  نمیتوان راضی بود. این را نه فقط حضور مردم در خیابان نشان میدهد و استنباط بالا کاملا بر آن منطبق است،  بلکه ادامه این حضور و تاکید بر آن در شعارهای دیروز گواه روشنی است که این فقط ابتدا و شروع کار مردم انقلابی ماست. شعار (این ماه ماه خون است  سید علی سرنگون است) کافی است که خود حدیث مفصل از آن خوانده شود.

وگرنه  تغییر چند وزیر از کابینه احمدی نژاد کار ساز نیست. همچنانکه بند وبست و نامه نوشتن های پنهانی سران رژیم و جمع مغضوبان و همچنین ملاقات های پنهانی شان در چند هفته اخیر که با وساطت و پا در میانی جمعی از روحانیون طراز اول و بیت هاشمی رفسنجانی  نتوانسته و نمیتواند این مفهموم را بیان کند که چیزی باید در ایران تغییر کند.

 بنظر میرسد که مردم حاضر در کوچه و خیابان قبلا حرف خود را و شعار خود را و انتخاب خود را کرده اند . شعار نه سازش سیاسی نه قانون اساسی . به روشنی بیانگر این مفهوم  واین استنباط است.

مستقیم ترین استنباط و واقعی ترین استنباط همان چیزی است که دیروز مردم ما با روشنی و صراحت کامل و بصورت یک شعار اعلام کردند.  و گفتند که جمهوری اسلامی باید برود . مرگ بر جمهوری اسلامی شعاری بود که روز گذشته در محل های مختلفی از جانب مردم داده شده است. و این کمترین و ابتدایی ترین خواست مردم ما در این مرحله است. چیزی باید در ایران تغییر کند . این آن چیزی است که باید در ایران  تغییر کند . جمهوری اسلامی باید برود . مردم خواهان برچیدن کل این دم و دستگاه فساد و جنایت هستند.

مردم با حضور ملیونی خود در دو روز گذشته نشان دادند که به کمتر از این رضایت نخواهند داد. و این تازه گام اول و شروع کار آنهاست  برا ی یک زندگی نوین و برای یک  دنیای بهتر.

هوشیار سروش

۲۸ دسامبر ۲۰۰۹

HOSHIAR60@GMAIL.COM