حزب کمونیست کارگری و حماسه استقلال فلسطین ! ( بابک یگانه )

جنگ داخلی اخیر در فلسطین و درگیری میان حماس و الفتح باز باعث صدور یکی از بیانیه های بیاد ماندنی حزب کمونیست کارگری شد. این بیانیه بیش از هر چیز افشاگر سیستم فکری ناسیونالیستی حزب کمونیست کارگری است که در آن استقلال میوه ممنوعه ای است که تنها کمونیست ها و چپ میتوانند برای مردم فلسطین به ارمغان بیاورند. این بیانیه یک عقب گرد دیگر به پوپولیسم و ناسیونالیسم چپ دهه ۵۰ ایران در قامتی جدید پرو غربی است. باید مواضع مندرج در آن را به عنوان یک "راست روی" دیگر در سیاست این حزب ثبت کرد و بر مواضع کمونیستی تاکید نمود .

در این بیانیه می خوانیم : "مردم فلسطین قربانیان مستقیم جنایات اسرائیل و حماس و درگیریهای نظامی در منطقه هستند. این وضعیت باید تغییر کند. تنها راه خلاصی فوری از وضعیت کنونی، تشکیل کشور مستقل و متساوی الحقوق فلسطینی است. این بدون شکست اسلام سیاسی و جارو کردن آنها از صحنه سیاسی ممکن نیست. بدون رشد نیروهای چپ و سکولار در دو سوی کشمکش، در فلسطین و در اسرائیل، ممکن نیست. "
واقعا حماس مانع تشکیل دولت متساوی الحقوق فلسطینی با اسرائیل است یا اسرائیل؟ این دولت مستاوی الحقوق و استقلال آنقدر پایه است که نافی اسلام سیاسی است و اسلامی ها نمیتوانند با آن موافق باشند؟ حماس فی الحال با این موافقت کرده است اگر دو بیانیه دیگر هم صادر کرد رهبران حزب کمونیست کارگری طرفدار حماس میشوند؟ اسرائیل نباید جارو شود حماس باید بشود؟ این یکسان کردن نقش اسرائیل و حماس چه معنایی جز امتیاز دادن به اسرائیل می تواند داشته باشد ؟ اما نباید نگران بود شعبده بازی دیگر این حزب را باید در خطوط پایین تر دنبال کرد که اضافه می کند :
" تنها راه خلاصی فوری از وضعیت کنونی، تشکیل کشور مستقل و متساوی الحقوق فلسطینی است. این بدون شکست اسلام سیاسی و جارو کردن آنها از صحنه سیاسی ممکن نیست." این یعنی اینکه بدون شکست اسلام سیاسی تشکیل کشور مستقل و متساوی الحقوق فلسطین ممکن نیست. این عبارت کاملا بیانگر موضع آمریکا و اسرائیل در طی این سالها در مقابل مسئله فلسطین و دستاویز آنها برای سلب حقوق مردم فلسطین بوده است .
بیانیه این حزب تفی به صورت مردم فلسطین است.  مردم فلسطین تا اطلاع ثانوی که اسرائیل و آمریکا اسلام سیاسی را جارو نکرده اند بهتر است حتی فکر کشور مستقل را از ذهن خود دور کنند . تازه اینجا یک شرط دیگر هم اضافه شده است ؛ "بدون رشد نیروهای چپ و سکولار" هم دولت مستقل فلسطینی ممکن نیست.  چرا؟  استقلال فلسطین آن مدینه فاضله ای است که تنها کمونیسم و چپ میتواند متحقق کند؟ آیا این عین پوپولیسم و ناسیونالیسم چپ نیست؟ اگر فردا اسلامی ها این کار را کردند شما هم مثل حزب توده و اکثریت طرفدار این نیروی استقلال بخش نمیشوید؟
 تحلیل حزب کمونیست کارگری وارونه است . این حماس نیست که مانع ایجاد دولت فلسطینی شده است ، بلکه این اسرائیل است که با دهها  سال ستم  علیه مردم فلسطین و سلب حقوقشان ، در بستر شکست ناسیونالیسم عربی ، شرایط را برای قدرت گیری اسلام سیاسی و جنبش حماس مساعد کرده است . ناسیونالیسم و جنبش اسلام سیاسی در بستر این ستم هولناک ملی ظهور یافته اند و از این ستم تغذیه می کند. مردم فلسطین عاشق چشم و ابروی حماس و فتح نیستند ، بلکه آنها را سنگری برای رفع ستم  ملی علیه خویش یافتند .
در جای دیگری از این بیانیه می خوانیم : " تاکید ما که جنگ دو اردوی تروریسم دولتی و تروریسم اسلامی مساله فلسطین را تحت الشعاع خود قرار داده و اسلام سیاسی به مانعی بر سر مساله فلسطین بدل شده است، با وضوح بیشتری قابل مشاهده است."
این چند جمله شاه بیت مواضع این حزب در این چند سال اخیر بوده است . برای این حزب هر جنگی که در سراسر جهان اتفاق بیفتد ، بین دو تا قطب است ؛ تروریسم دولتی و تروریسم اسلامی، و به عبارت دیگر امریکا و اسلام سیاسی . حالا فرق نمی کند که این جنگ در چه بستری باشد . این حزب یک فرمول دارد که تمام جنگها  باید در آن صدق کند . توی این فرمول اگر جنگی بین آمریکا و صدام اتفاق افتاد ؛ نباید زیاد نگران شد ؛ چرا که در چشم به هم زدنی صدام توسط حزب کمونیست کارگری داخل اردوی اسلام سیاسی ثبت نام می شود ، تا باز به همه ثابت کنند که هر چه هست زیر سر این دو قطب است . موضع این حزب در مقابل این دوقطب هم شعار معروف "نه قم خوبه نه کاشون لعنت به هر دوتاشون" بوده است. نه این قطب خوبه نه اون قطب پس بیایید یک جبهه سوم از مردم آزادیخواه دنیا روی صفحات اینترنتی تشکیل بدهیم و برای این کار هم  یک سایت اینترنتی باشد  که همه بیایند امضا کنند . شاید در دنیای اوهام اینها با اعلام موجودیت  جبهه سوم و یک سایت اینترنتی تمام مشکلات دنیا حل شود .
در پایان بیانیه این حزب گام اولیه و فوری برای کنار زدن اسلام سیاسی و نیروهای دست راستی و مذهبی در اسرائیل  را بمیدان آمدن نیروی عظیم مردم آزادیخواه جهان می داند . حزب کمونیست کارگری اما نحوه به میدان آمدن مردم آزادیخواه جهان و راهکارش را تعیین نکرده است . همه چیز در بیانیه های  این حزب شدنی است. مردم دنیا میتوانند با یک سایت اینترنتی به میدان بیاورد .